Beleggen in landbouwgrond
TIP
Beleggen in landbouwgrond
Bestaat er een manier om te beleggen in W-Europese landbouwgronden zonder ze zelf aan te kopen? Via fondsen of iets dergelijks? Of bij uitbreinding ook in grote landbouwbedrijven?
Re: Beleggen in landbouwgrond
ik kocht meer dan 20 jaar geleden landbouwgrond, heb er geen seconde spijt van gehad, integendeel, ik had nog veel meer hectare moeten kopen.
er komen steeds meer mensen in ons land, maar, er komt geen grond bij,
boeren willen meer landbouwgrond, maar, er is er steeds minder, er komt een nieuwe verkaveling, en de boer is zijn grond kwijt.
wordt je landbouwgrond bouwgrond omdat er een nieuwe verkaveling komt, heb je de jackpot, x 1.000 %.
grote bouwoundernemingen kopen strategisch gelegen landbouwgrond op, waarom, als er een woonuitbreidingsgebied komt op hun grond, dan rinkelt de kassa.
boeren willen meer landbouwgrond, maar, er is er steeds minder, er komt een nieuwe verkaveling, en de boer is zijn grond kwijt.
wordt je landbouwgrond bouwgrond omdat er een nieuwe verkaveling komt, heb je de jackpot, x 1.000 %.
grote bouwoundernemingen kopen strategisch gelegen landbouwgrond op, waarom, als er een woonuitbreidingsgebied komt op hun grond, dan rinkelt de kassa.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het zou helemaal niet de bedoeling zijn om te speculeren op de transitie van landbouwgrond naar bouwgrond, maar gewoon op de waarde van de landbouwgrond zelf.
Je kunt investeren in grondstoffen zoals graan, rijst, suiker,... ook zonder ze effectief aan te kopen. Dan lijkt het mij zinvoller om op een of andere manier in de grond te investeren die de productie van dergelijke grondstoffen mogelijk maakt.
Ik wil echter niet een fysiek stuk grond kopen.
Je kunt investeren in grondstoffen zoals graan, rijst, suiker,... ook zonder ze effectief aan te kopen. Dan lijkt het mij zinvoller om op een of andere manier in de grond te investeren die de productie van dergelijke grondstoffen mogelijk maakt.
Ik wil echter niet een fysiek stuk grond kopen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
je hebt dit al enkele keren geschreven en ik kan het nu niet laten om dit te corrigeren. Er is geen enkele onderneming die dit doet, de eerst komende 50 jaar wordt landbouwgrond zeker geen landbouwgrond!patrick1 schreef:ik kocht meer dan 20 jaar geleden landbouwgrond, heb er geen seconde spijt van gehad, integendeel, ik had nog veel meer hectare moeten kopen.
Huh? Ik veronderstel dat je bedoelt "de eerst komende 50 jaar wordt landbouwgrond zeker geen bouwgrond". Maar dan nog zou ik reageren met "Huh?". Dat is in het verleden toch al talrijke keren gebeurd in Vlaanderen?Suikerberg schreef:(...)de eerst komende 50 jaar wordt landbouwgrond zeker geen landbouwgrond!
In het verleden is dat zeker gebeurt en meer dan goed was werd het 'ons kent ons' principe toegepast in de dorpspolitiek. Sinds de gewestplannen is dat veel moelijker al zal het hier of daar nog wel gebeurt zijn. Herinner me nog dat in de jaren 70 landbouwgronden in kleinere kavels werden verdeeld alsof het potentiële villagronden waren en de prijzen waren navenant. Maar kort nadien kelderden de prijzen van de landbouwgronden en zaten die kopers zonder uitzondering met een kater. Had er beroepshalve mee te maken en spreek voor mijn eigen regio maar denk dat het toen elders niet anders was.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ja bouwgrond worden. Dat gebeurde vroeger, nu is dat ondenkbaar.sintorama schreef:Huh? Ik veronderstel dat je bedoelt "de eerst komende 50 jaar wordt landbouwgrond zeker geen bouwgrond". Maar dan nog zou ik reageren met "Huh?". Dat is in het verleden toch al talrijke keren gebeurd in Vlaanderen?Suikerberg schreef:(...)de eerst komende 50 jaar wordt landbouwgrond zeker geen landbouwgrond!
Ik zal je moeten teleurstellen als ik je vertel dat je eigenlijk op St Niklaas zit te wachten.
Landbouwgrond omzetten naar Bouwgrond: Hoe gebeurt dat in de praktijk ?
Als ze dat van plan zijn, dan richten ze eerst een "ontwikkelingsmaatschappij" op. Ze dat zijn politiekers of iemand met een heel lange arm. Dan onteigenen ze uwe landbouwgrond voor een prijsje. Eens eigendom van die ontwikkelingsmaatschappij wordt het bouwgrond en snel volgebouwd.
Hoeveel voorbeelden moet ik je opsommen ?
Landbouwgrond omzetten naar Bouwgrond: Hoe gebeurt dat in de praktijk ?
Als ze dat van plan zijn, dan richten ze eerst een "ontwikkelingsmaatschappij" op. Ze dat zijn politiekers of iemand met een heel lange arm. Dan onteigenen ze uwe landbouwgrond voor een prijsje. Eens eigendom van die ontwikkelingsmaatschappij wordt het bouwgrond en snel volgebouwd.
Hoeveel voorbeelden moet ik je opsommen ?
Nogmaals: de bedoeling is niet te speculeren op de omzetting naar bouwgrond. Sterker nog: er kotm ooit een punt waarop landbouwgrond duurder wordt dan bouwgrond. Eten is immers even belanrijk als onderdak. Compacter wonen kan altijd, compacter graan kweken lijkt me moeilijk.
Toch lijken er heel projecten opgestart om te "boeren" op hoogte.
Ik weet niet hoe haalbaar het is om groendaken om te vormen om groenten te kweken en gebouwen
om te vormen in verdiepen vol moestuinen, maar het idee op zich is wel knap.
Ik weet niet hoe haalbaar het is om groendaken om te vormen om groenten te kweken en gebouwen
om te vormen in verdiepen vol moestuinen, maar het idee op zich is wel knap.
Ik denk niet dat het efficient is om bvb mais te kweken op je groendak. Dat brengt nogal wat praktische bezwaren met zich mee. Zo geraak je bvb met je landbouwmachines meestal niet op je dak.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Heet dat niet "genetisch gemanipuleerde gewassen"? Het percentage "afval" of "mindere kwaliteit" terugdringen om een hogere opbrengst per hectare te hebben.sintorama schreef:Compacter wonen kan altijd, compacter graan kweken lijkt me moeilijk.
al fonds
volgens het NIS zullen er de komende 10 jaar a 20 jaar , tussen de 500.000 en 1 miljoen mensen meer wonen in ons land.
Er zal dus grote nood zijn aan bouwkavels, waar ga je die bouwkavels halen, als je geen landbouwgrond omzet in bouwgrond.
Ik ken vele boeren en tuinders die regelmatig lucratieve voorstellen krijgen om te verkopen, en deze mensen kopen niet om te boeren of te tuinieren, neen, puur spçeculatief.
en op de beurs zegt men, rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, dat is hier ook zo, maar grond zal steeds meer een zeldzaam en gegeerd iets zijn. En je weet, hoe zeldzamer hoe duurder.
volgens het NIS zullen er de komende 10 jaar a 20 jaar , tussen de 500.000 en 1 miljoen mensen meer wonen in ons land.
Er zal dus grote nood zijn aan bouwkavels, waar ga je die bouwkavels halen, als je geen landbouwgrond omzet in bouwgrond.
Ik ken vele boeren en tuinders die regelmatig lucratieve voorstellen krijgen om te verkopen, en deze mensen kopen niet om te boeren of te tuinieren, neen, puur spçeculatief.
en op de beurs zegt men, rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, dat is hier ook zo, maar grond zal steeds meer een zeldzaam en gegeerd iets zijn. En je weet, hoe zeldzamer hoe duurder.
Door eerst al de bouwkavels minstens te halveren, kijk maar naar Nederland waar ze veel compacter wonen en ook de dorpskernen veel compacter zijn dan België met zijn lintbebouwing. Is al veel jaren sprake van maar den Belg moet blijkbaar nen grote hof hebben. Dat de oppervlakte van landbouwgronden elk jaar mindert is een feit al denk ik dat eerder omgezet wordt in industriegebied, natuurgebied, wegennet dan in bouwgrond.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Klopt allemaal en het zal wel ooit eens lukken als je daar ergens een klein verloren stukje landbouwgrond liggen hebt in een hele grote kavel.
Als je echter denkt dat de overheid zo maar ( voor je mooie blauwe ogen ) even snel het BPA ( bijzonder plan van aanleg ) gaat wijzigen waardoor je nog meer winst maakt dan met de Lotto, dan moet ik je weer verwijzen naar die goedheilige man. Maar pas op want die zijne helper heeft ne grote zak mee.
Hier bij ons in de streek lopen er op dit ogenblik verschillende procedures, ingespannen door mensen die gisteren onteigend werden aan 100 euro per hectare en die enkele dagen later "hun" gronden verkocht zien worden aan het twintig- tot dertigvoudige. Zit daar altijd een schimmige maatschappij achter van wie je nooit te weten komt, wie er echt aan de touwtjes trekt. De politiek is nooit verweg.
Waarom denk je dat al die mensen vandaag staan te wringen om op een lijst ( vooral bovenaan ) te geraken ?
Als je echter denkt dat de overheid zo maar ( voor je mooie blauwe ogen ) even snel het BPA ( bijzonder plan van aanleg ) gaat wijzigen waardoor je nog meer winst maakt dan met de Lotto, dan moet ik je weer verwijzen naar die goedheilige man. Maar pas op want die zijne helper heeft ne grote zak mee.
Hier bij ons in de streek lopen er op dit ogenblik verschillende procedures, ingespannen door mensen die gisteren onteigend werden aan 100 euro per hectare en die enkele dagen later "hun" gronden verkocht zien worden aan het twintig- tot dertigvoudige. Zit daar altijd een schimmige maatschappij achter van wie je nooit te weten komt, wie er echt aan de touwtjes trekt. De politiek is nooit verweg.
Waarom denk je dat al die mensen vandaag staan te wringen om op een lijst ( vooral bovenaan ) te geraken ?