Eenmanszaak in bijberoep: rekening
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Ik ben momenteel aan het bekijken wat een eenmanszaak me zou kosten.
Bij de rekeningen heb ik nood aan een zichtrekening, bankkaart, creditcard (visa of mastercard?) en online banking.
Eerste gedacht zou zijn dat ik een dbmax pakket openen. Dat is gratis en daar heb ik alles dat ik nodig heb.
Wat denken jullie hiervan?
Kan je een dbmax op een zaak zetten?
Noot: Het aantal verichtingen zou bijzonder laag zijn (zeker <50). Ik gebruikte de calculator hier op de site al en dan kwam ik bij BD en Argenta.
Bij de rekeningen heb ik nood aan een zichtrekening, bankkaart, creditcard (visa of mastercard?) en online banking.
Eerste gedacht zou zijn dat ik een dbmax pakket openen. Dat is gratis en daar heb ik alles dat ik nodig heb.
Wat denken jullie hiervan?
Kan je een dbmax op een zaak zetten?
Noot: Het aantal verichtingen zou bijzonder laag zijn (zeker <50). Ik gebruikte de calculator hier op de site al en dan kwam ik bij BD en Argenta.
Re: Eenmanszaak in bijberoep: rekening
Denk eerst goed na voor je een zaak start in bijberoep ( ook in hoofdberoep ) want er zitten wel enkele grote adders onder 't gras.
Als je niet erg vast zit in hoofdberoep, is een bijberoep nu niet precies een goed idee.
Verder is het zelfstandigenstatuut erop voorzien dat je zaak gaat groeien: als je alleen denkt om hier en daar wat bij te verdienen, is de kans groot dat je van een kale reis gaat terugkomen.
In ieder geval succes gewenst
Als je niet erg vast zit in hoofdberoep, is een bijberoep nu niet precies een goed idee.
Verder is het zelfstandigenstatuut erop voorzien dat je zaak gaat groeien: als je alleen denkt om hier en daar wat bij te verdienen, is de kans groot dat je van een kale reis gaat terugkomen.
In ieder geval succes gewenst
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je al gaat inkrimpen om een gewone zichtrekening te openen voor een zaak, al dan niet in bijberoep, zou ik er niet aan beginnen.
Geeft al te kennen dat je geen enkel reserve of geld hebt om ernstig een zaak op te starten.
Geeft al te kennen dat je geen enkel reserve of geld hebt om ernstig een zaak op te starten.
Haha, al bij al nog wel grappig.ludo schreef:Als je al gaat inkrimpen om een gewone zichtrekening te openen voor een zaak, al dan niet in bijberoep, zou ik er niet aan beginnen.
Jij kan van op afstand oordelen over mensen hun financiële toestand en kennis over het onderwerp van de zaak...
Dus een zelfstandige moet dan maar veel betalen voor basis verrichtingen en mag niet zoeken naar gratis oplossingen?
Inderdaad nogal kortzichtig... waarom zouden de zelfstandigen niet de goedkoopste weg mogen kiezen?
Ludo is misschien nogal snel achter zijn pc gekropen maar zit er toch niet helemaal naast. Spring er dus niet allemaal tegelijk op.
Het kan in vele gevallen nuttig zijn om als zelfstandige toch een bank te nemen die aangepast is aan de verrichtingen die een zelfstandige nodig heeft.
Anders wordt je vroeg of laat toch verplicht om naar een andere bank te stappen en dat kost pas geld: briefpapier veranderen, facturen veranderen, iedereen op de hoogte brengen en noem maar op.
Bezint eer je begint, maar dat had ik al gezegd.
Het kan in vele gevallen nuttig zijn om als zelfstandige toch een bank te nemen die aangepast is aan de verrichtingen die een zelfstandige nodig heeft.
Anders wordt je vroeg of laat toch verplicht om naar een andere bank te stappen en dat kost pas geld: briefpapier veranderen, facturen veranderen, iedereen op de hoogte brengen en noem maar op.
Bezint eer je begint, maar dat had ik al gezegd.
Daar heb je helemaal gelijk Al Fonds.
Maar zoals ik al zei, is het allemaal nogal beperkt. Er zullen dus weinig verrichtingen zijn en heb enkel de basics nodig.
Maar zoals ik al zei, is het allemaal nogal beperkt. Er zullen dus weinig verrichtingen zijn en heb enkel de basics nodig.
Ik kan dat uiteraard niet van op afstand beoordelen, maar je eenvoudige vraag daartoe roept wel vraagtekens op.hansv schreef:Haha, al bij al nog wel grappig.ludo schreef:Als je al gaat inkrimpen om een gewone zichtrekening te openen voor een zaak, al dan niet in bijberoep, zou ik er niet aan beginnen.
Jij kan van op afstand oordelen over mensen hun financiële toestand en kennis over het onderwerp van de zaak...
Dus een zelfstandige moet dan maar veel betalen voor basis verrichtingen en mag niet zoeken naar gratis oplossingen?
Het meest voor de handliggende zou zijn dat je bij je eigen bank,waarmee je vertrouwd bent, een rekening opent op naam van je op te starten zaak. De middenmoot zal iets van 40 - 70 euro per jaar zijn. Welke je dan ook nog kan inbrengen als onkosten. Het meest overzichtelijke en logische in verband met uittreksels en online banking is BNP Fortis.Maar dat is persoonlijke mening.
Bedankt Ludo!
Ook voor een éénmanszaak ben je het beste af bij een bank waar het geen uitzondering is dat je een rekening opent voor professionele doeleinden.
Ik heb ooit eens bij Deutsche Bank geïnformeerd of ik er ook rekeningen voor mijn firma kon openen. Dit kon niet en het zat ook niet in de planning van Deutsche Bank dat ze zich op dergelijk cliënteel gingen richten.
De goedkoopste optie is ING met hun Lion account, deze kan je aanvragen voor professionele doeleinden. Voor vennootschappen kan je geen ING Lion account openen.
BNP Paribas Fortis blijft heeft nog altijd het meeste savoir-faire in huis voor ( kleine) zelfstandigen.
Ik vraag me wel af waarom je direct ook een kredietkaart wil nemen op je firma. Zeker voor ( kleine) zelfstandigen is het gebruik van een kredietkaart voor professionele doeleinde minder gebruikelijk. Dat is meer werk voor de boekhouder.
Ik heb ooit eens bij Deutsche Bank geïnformeerd of ik er ook rekeningen voor mijn firma kon openen. Dit kon niet en het zat ook niet in de planning van Deutsche Bank dat ze zich op dergelijk cliënteel gingen richten.
De goedkoopste optie is ING met hun Lion account, deze kan je aanvragen voor professionele doeleinden. Voor vennootschappen kan je geen ING Lion account openen.
BNP Paribas Fortis blijft heeft nog altijd het meeste savoir-faire in huis voor ( kleine) zelfstandigen.
Ik vraag me wel af waarom je direct ook een kredietkaart wil nemen op je firma. Zeker voor ( kleine) zelfstandigen is het gebruik van een kredietkaart voor professionele doeleinde minder gebruikelijk. Dat is meer werk voor de boekhouder.
Ik heb daarnet (per toeval) gemerkt dat je bij Keytrade bank ook een rekening kan openen als rechtspersoon. Lijkt me zeker een alternatief.
Ik snap niet de mensen die kritiek uiten op de topic starter en die grootbanken aanprijzen. Het feit dat de topic starter de moeite doet om alles zo goed uit te pluizen om te zorgen dat zijn vaste kosten zo laag mogelijk zijn is voor mij een teken dat hij net wél serieus met de zaak bezig is ! Veel succes in iedere geval
En who cares indien je nadien toch een andere bank zou nodig hebben. Veel bedrijven vermelden meerdere banknummers op hun facturen.
Ik snap niet de mensen die kritiek uiten op de topic starter en die grootbanken aanprijzen. Het feit dat de topic starter de moeite doet om alles zo goed uit te pluizen om te zorgen dat zijn vaste kosten zo laag mogelijk zijn is voor mij een teken dat hij net wél serieus met de zaak bezig is ! Veel succes in iedere geval
En who cares indien je nadien toch een andere bank zou nodig hebben. Veel bedrijven vermelden meerdere banknummers op hun facturen.
Ik ben ook zelfstandig in bijberoep met een eenmanszaak en heb daarvoor een zicht-en spaarrekening bij Argenta met kredietkaart. Ik heb Argenta gekozen omdat het gratis is en omdat er een kantoor is in mijn gemeente. Keytrade zou voor mij zeker niet geschikt zijn omdat ik veel met cash geld werk. Zelfs Argenta is niet ideaal omdat ik soms cash stortingen wil doen buiten de openingsuren. Een grootbank is hiervoor natuurlijk veel beter omdat je bij veel kantoren cash in een automaat kunt deponeren.
Ik zou zeker een gratis bank adviseren om te beginnen. Blijkt achteraf dat je diensten van een grootbank nodig hebt dan kan je nog altijd een extra rekening openen.
Ik zou zeker een gratis bank adviseren om te beginnen. Blijkt achteraf dat je diensten van een grootbank nodig hebt dan kan je nog altijd een extra rekening openen.
Proficiat aan Wook, het is de enige zinnige reactie die ik hier las over dat onderwerp. Als je een zelfstandige zaak start, hangt de keuze van de bank wel degelijk af van welk soort zaak je begint. Krijg je veel cash binnen (café, krantenwinkeltje, markthandelaar, taxi) dan is het wel degelijk belangrijk dat je van dat geld goedkoop en dichtbij vanaf geraakt. Banken rekenen serieuze kosten aan als je daar met handenvol kleingeld aankomt, of nodig hebt. In dat geval neem je geen bank aan de andere kant van de stad, of een zuivere internetbank. Als je echter zelfstandig verkoper wordt van een automerk, of adviseur, of advokaat, of collivervoerder, dan krijg je geen rooie cent in handen. De bankkeuze ligt dan héél anders.
Maar ja, dat zegt de topicstarter er allemaal niet bij. Je zou evengoed kunnen vragen : "ik wil naar amerika vliegen, welk vliegtuig moet ik nemen?"
Maar ja, dat zegt de topicstarter er allemaal niet bij. Je zou evengoed kunnen vragen : "ik wil naar amerika vliegen, welk vliegtuig moet ik nemen?"
Waarom is dat meer werk voor een boekhouder (oprechte vraag)? Voor veel aankopen in het buitenland via internet is een kredietkaart soms noodzakelijk en de enige optieStier schreef:Ik vraag me wel af waarom je direct ook een kredietkaart wil nemen op je firma. Zeker voor ( kleine) zelfstandigen is het gebruik van een kredietkaart voor professionele doeleinde minder gebruikelijk. Dat is meer werk voor de boekhouder.
In een dubbele boekhouding boek je de rekeninguittreksels af. Als je betaalt met een kredietkaart verschijnt het bedrag slechts éénmaal per maand in de rekeninguittreksels. Je moet je boekhouder dus ook de maandelijkse kredietkaart uitgavestaten geven. Voor deze uitgavestaat dient er in een dubbele boekhouding een journaalrekening te worden aangemaakt. Deze journaalrekening van de uitgaven met kredietkaart worden eerst afgeboekt tegen de bank.