Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Fortis blokkeert rekening zonder waarschuwing

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

Fortis blokkeert rekening zonder waarschuwing

• Citeer

Bericht door Ietje » 15 oktober 2013, 18:47

Toen ik vandaag wou betalen bij de tandarts kreeg ik de melding dat mijn kaart geweigerd was. Tandarts gaf me een overschrijving die ik thuis wou betalen en toen kreeg ik een melding in de trant van dat mijn account niet bevoegd was om overschrijvingen te doen.
Fortis gebeld, iets voor vijven, heel blij dat er nog iemand opnam. Ja mevrouw, uw rekening is geblokkeerd. Huh? Ja er is iemand in uw gezin met een Amerikaans paspoort. Klopt. Dat was alles wat ze kon zeggen. Ze kon niet mijn rekening deblokkeren zodat ik weer bij mijn eigen geld kon, want degene die er meer over wist was al naar huis.
Achteraf ben ik echt gaan koken toen ik besefte dat ze dit net zo goed twee weken geleden hadden kunnen flikken en dan hadden we daar gestaan op vakantie in Turkije, zonder geld. Nu stond ik voor schut bij de tandarts, maar met een enorme kar vol boodschappen aan de kassa voel je je helemaal ongemakkelijk, om nog maar niet te spreken van alle tijd die je hebt verspild.
Waar het om gaat weet ik niet. Misschien vergeten een kopie van het vernieuwde Amerikaanse paspoort te komen brengen. Misschien gaat het om een documentje waarmee we weer moeten bewijzen dat er geen rekeningen, aandelen en inkomsten meer zijn in Amerika, waar we al twee keer een afspraak voor hebben gemaakt en waar ik al eens over heb gebeld, waar ze ons maar mee blijven lastigvallen.
Wat het ook is, niets rechtvaardigt dat ze zonder pardon zonder enige waarschuwing ons geld vastzetten.
Het enige wat ik kan zeggen is: allen weg bij Fortis !!!!!!!

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

Re: Fortis blokkeert rekening zonder waarschuwing

• Citeer

Bericht door mouche » 15 oktober 2013, 19:29

Was dit de eerste keer dat de bank u daarover aansprak? Hebben jullie beiden een Amerikaans paspoort of slechts één persoon? Gaat het om een gemeenschappelijke rekening? Dan kan je natuurlijk problemen krijgen. Sommige banken weigeren personen met Amerikaans paspoort omwille van de regelgeving vanuit de VS. Dat neemt niet weg dat ,aangezien ze ooit een rekening open gedaan hebben , ze nu, dit zomaar niet kunnen afsluiten zonder te verwittigen.

Waarschijnlijk zo'n groentje die pas begonnen is en hierop terecht kwam. Maar dit kan duidelijk niet!!

Ik weet zo van Rabobank dat die ook rekeningen afsluiten als ze erop uit komen dat iemand een Amerikaans staatsburger is, maar die verwitigen schriftelijk en geven de kans het geld op zijn minst over te schrijven naar elders.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 15 oktober 2013, 19:41

Huh? Ik weet echt even niet wat ik hoor. Rekeningen afsluiten omdat iemand Amerikaans staatsburger is?
Zou het dan om zijn nationaliteit gaan? (Het gaat om mijn vriend.) Hij werkt hier al zeker vijf jaar, betaalt belasting en laat zijn loon op die fortis rekening storten. Dat was mijn rekening, die Fortis indertijd inderdaad gezamenlijk heeft gemaakt in de wetenschap dat het hier een Amerikaan betreft. Maar dat moet toch kunnen? Het is toch discriminatie als iemand die verder alle papieren heeft zijn loon niet meer op een rekening kan laten storten die hij bovendien al zeker vijf jaar heeft?
Fortis heeft nog nooit iets gezegd over zijn nationaliteit en dat dit een probleem zou zijn. Ze blijven alleen zeuren over financiële zaken in Amerika, die er allang niet meer zijn wat we dus ook al een paar keer zijn komen zeggen. Daar sturen ze wel brieven over, maar inderdaad geen brief over het blokkeren van de rekening, wat ik dus echt schandalig vind, wat de reden uiteindelijk ook is...

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 15 oktober 2013, 20:09

Het is volkomen gebruikelijk dat amerikaanse staatburgers worden geweigerd door de banken

Reden : kunnen de banken heel veel last mee krijgen, als ze ergens zelf een filiaal in Amerika hebben. Hele strenge voorwaraden voor transparantie van geld vereist door de amerikaanse overheid : drugsgeld - witwassen - terorisme.
De filialen in Amerika van die banken in belgie kunnen hun licentie daar kwijtraken omdat ze in belgie niet aan de strenge amerikaanse uitwisselingsvoorwaarden voldoen.

Er zijn ook banken die policiti weigeren (ook veel last mee ), maar ik kan alleen maar blij zijn dat sommige banken policitici als klanten weigeren

In holland weigeren ook vele banken een rekening te openen voor een belgisch inwoner : wegens te veel papierwerk

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 15 oktober 2013, 20:11

Je kan meer informatie vinden over FATCA op de website van Fortis:

Het is vooral de VSA die de banken hier enorm onder druk zet op hun american citizens te identificeren, tax reports uit te wisselen en inkomsten uit van Amerikaanse oorsprong aan de bron te belasten om door te geven naar de IRS.

Banken hier doen ofwel enorme investeringen om hun systemen in overeenstemming te brengen met de FATCA akkoorden ofwel stoten ze klanten met een Amerikaanse nationaliteit af. Ook rekeningen waar inkomende bewegingen van Amerikaanse rekeningen op gebeuren kunnen geblokkeerd worden tot de klant duidelijkheid schept.

Op het internet zijn er verhalen te vinden van Amerikaanse expats die hun Amerikaanse nationaliteit opzeggen omdat ze de bureaucratie van de FATCA regelgeving niet zien zitten.

Vanaf maart 2013 zijn de VSA een ware oorlog gestart om de overzeese banken FATCA compliant te maken.

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 15 oktober 2013, 21:05

Bedankt voor de reacties. Ik vroeg me nog even af of het misschien een grap was, maar deze farce is blijkbaar realiteit.
Ik begrijp niet hoe het geen discriminatie is om iemand die recht heeft op een bestaan in België een rekening te weigeren, zeker als die al meer dan vijf jaar bestaat. Niet dat het zeker is dat dit met mijn vriend gaat gebeuren, maar we lopen op z'n minst het risico dat Fortis om de haverklap onze rekening gaat blokkeren, als ze weer eens willen weten hoe het toch zit met die Amerikaan. Zonder ons dit even te vertellen van tevoren, wat nog steeds te absurd en schandalig voor woorden is.
Aangezien hij geen Belg gaat worden, moeten we dus hopen dat er een bank zo vriendelijk is om zijn loon op een rekening te willen laten storten en zo niet, dan moeten we dus emigreren. *twilight zone*

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 15 oktober 2013, 23:16

Ik bedenk nu ook ineens dat het nergens op slaat.
Tax reports uitwisselen en inkomsten van Amerikaanse oorsprong aan de bron te belasten om door te geven naar de IRS?
Bij mijn weten betaal je belasting in het land waar je woont. Dus ook al heb je inkomsten uit de VS, daar hoef je in de VS geen belasting op te betalen als je ergens anders heen bent geëmigreerd.
Bovendien zijn er in ons geval geen inkomsten van Amerikaanse oorsprong, wat we meermaals hebben gezegd.
Maar dit betekent dus dat Amerikanen maar beter niet hier kunnen gaan wonen, omdat ze geen rekening kunnen openen en als ze dat wel kunnen doen kan die zomaar geblokkeerd worden...
Absurd toch?

novachoek
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer novachoek
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door novachoek » 15 oktober 2013, 23:35

Zijn voldoende alternatieven nog hoor, hier op spaargids is een tijd geleden bij de nieuwsberichten lijstje van banken verschenen die Amerikaanse burgers nog steeds zonder problemen aanvaarden. Sluit gewoon die rekening en open elders een, bij KBC of ING, of Record Bank etc die wel zonder problemen FATCA-compliant zijn.

https://www.spaargids.be/sparen/fortis- ... or-vs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 15 oktober 2013, 23:44

Ah oké, bedankt. Licht aan het eind van de tunnel ;-)

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 16 oktober 2013, 00:05

Ietje schreef:Ik bedenk nu ook ineens dat het nergens op slaat.
Tax reports uitwisselen en inkomsten van Amerikaanse oorsprong aan de bron te belasten om door te geven naar de IRS?
Bij mijn weten betaal je belasting in het land waar je woont. Dus ook al heb je inkomsten uit de VS, daar hoef je in de VS geen belasting op te betalen als je ergens anders heen bent geëmigreerd.
Bovendien zijn er in ons geval geen inkomsten van Amerikaanse oorsprong, wat we meermaals hebben gezegd.
Maar dit betekent dus dat Amerikanen maar beter niet hier kunnen gaan wonen, omdat ze geen rekening kunnen openen en als ze dat wel kunnen doen kan die zomaar geblokkeerd worden...
Absurd toch?
Er is geen dubbel belasting verdrag tussen België en de VSA. Het maakt dus voor de IRS niet uit of je hier al dan niet belasting betaalt . Er zal voor American citizens een 30% 'witholding tax' door de banken worden afgehouden van alle inkomsten vanaf 1 januari 2014.

Ik vrees dat je het niet als absurd mag afdoen. Het is geen probleem eigen aan BNP Paribas Fortis. Het zijn enkel de grootbanken die nog de investeringen in FATCA compliance doen. Bij ander banken kan je gewoon niet meer terecht als Amerikaans staatsburger. Als je nu een rekening bij een bank wil openen als American Citizen gaat dit niet meer zo eenvoudig gaan als in 2012 of daarvoor.

http://www.deloitte.com/assets/dcom-uni ... 061711.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 16 oktober 2013, 00:34

De tunnel wordt weer donker. Ik weet niet wat withholding tax precies is, maar ik neem aan dat dit niet kan betekenen dat je als Amerikaan dubbel belasting gaat betalen en dat m'n vriend dan 30 procent minder loon heeft??

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 16 oktober 2013, 00:39

Dat mensen zich gedwongen zien van nationaliteit te veranderen, dat wij voor zover ik het kan zien niet aan ons eigen geld mogen komen als we op Amerikaanse bodem zijn, en dat ze zomaar onze rekening blokkeren na twintig jaar klant te zijn bij Fortis, vind ik trouwens toch wel behoorlijk absurd hoor, wie ook de schuldige is.
Ik weet dat de wortel van dit kwaad in de VS ligt, maar hoe Fortis hiermee omgaat (met een andere bank heb ik geen ervaring hieromtrent) vind ik toch op z'n minst 'niet chic'.

Ietje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Ietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ietje » 16 oktober 2013, 00:53

Oké ik heb net ontdekt dat withholding tax geldt voor Amerikaanse inkomsten. Mocht mijn vriend een opdracht willen doen voor een Amerikaan, dan mag hij dubbel belasting gaan betalen. Nou....dat zal goed zijn voor de handel met de VS. :o
Ik blijf dit hele gedoe absurd vinden, excuser le mot!

Levine
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Levine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Levine » 16 oktober 2013, 09:42

Kijk eens na of er niet in de laatste 6 maanden een wijziging is geweest van de algemene voorwaarden van Fortis, waarschijnlijk zullen ze daar wel een wijziging van hun FATCA regelgeving aangekondigd hebben. Het staat langs de andere kant in bijna alle voorwaarden van banken in dat ze naar eigen goesting klanten mogen weigeren. Dat is natuurlijk allesbehalve leuk voor de klanten.

Mss is het eens iets voor de infofiche van de spaarrekeningen: 'aanvaardt US citizens wel/niet' ;D

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 16 oktober 2013, 09:45

of je weet maar nooit................. een klacht indienen bij het Centrum van Gelijke Kansen of zoiets voor discriminatie op basis van nationaliteit.
Wel de klacht tegen Fortis indienen , en niet tegen Obama

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy