Garage kopen of niet
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Garage kopen of niet
Uiteraard niet, maar als je behoorlijk wat onkosten kan declaren, kan je er een zaak aan doen
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Dit is een toonvoorbeeld van slechte wetgeving en de parlementaire vraag ter verduidelijking is daar het bewijs van. Wie een BTW-nummer aanvraagt, vrijstelling inroept en vervolgens er niets mee doet is trouwens ook niet volledig wettelijk in orde.Sebastiaan1985 schreef:Het is, in principe, verplicht een BTW nummer te hebben indien je een garage verhuurt.
Hier staan aan het eind van dit artikel de volgens mij twee enige serieuze mogelijkheden opgesomd:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU010807" onclick="window.open(this.href);return false;.
Persoonlijk zou ik voor optie twee gaan. Op mijn leeftijd wil het geheugen niet zo goed meer mee
Daarom opnieuw mijn vraag: wie verhuurt een garagebox en heb je al dan niet een BTW-nummer?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie niets, Alleen een inlogpagina. Tja ik maak de wetten ook niet he, wij passen ze alleen maar toe.Oudere Jongere schreef:Sebastiaan1985 schreef:Het is, in principe, verplicht een BTW nummer te hebben indien je een garage verhuurt.
Hier staan aan het eind van dit artikel de volgens mij twee enige serieuze mogelijkheden opgesomd:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU010807" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Na een aantal pageviews geeft ondernemingsdatabank inderdaad een login en daardoor durf ik het hele artikel niet te citeren. Kort samengevat kwam het hierop neer:
- BTW-nummer als je enkel aan particulieren verhuurt: 't Is een nutteloze academische discussie want de staat mist geen BTW. Er wordt een verhaal vermeld van een bejaarde garageverhuurder zonder BTW-nummer die zich kwam "aangeven" maar door de controleur naar huis gestuurd werd ("Ik heb u nooit gezien").
- In de praktijk kan je twee dingen doen:
1) de regeltjes volgen. Dus je BTW-nr aanvragen en vrijstelling inroepen maar ook een nihil-jaarlisting ingdienen, genummerde facturen met vermelding "kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" opmaken enzovoort.
2) vankrommenaas gebaren. Op eigen risico maar wordt niet gecontroleerd volgens antwoord administratie op een parlementaire vraag.
- Ook in het artikel: geen BTW factureren als je dat wel moet doen (bij verhuur aan professional bv) is een totaal ander geval. Niet-registratie voor BTW in dit geval (waarbij de staat wél BTW misloopt) moet zwaar gesanctionneerd worden (ook hier ben ik het volledig mee eens).
De google books-link zou echter moeten werken.
Mag ik uit de "wij" opmaken dat je voor FOD Financien werkt? Kijk, ik ben in principe voor de correcte toepassing van elke wet. Helaas zijn sommige wetten onduidelijk, met elkaar in tegenspraak en/of hebben ze door de wetgever onvoorziene consequenties. Dit is zo'n geval en daarom is in deze ook die parlementaire vraag gesteld. Daarnaast heeft de administratie ook niet altijd de waarheid in pacht (da's echter een andere discussie).
Je zegt dat jullie de wetten enkel toepassen. Controleert de administratie dan ook
- of van BTW vrijgestelde verhuurders van garageboxen die enkel aan privé-personen verhuren correcte facturen opmaken voor de verhuur van hun garagebox?
- of er een genihilliseerde BTW-listing ingediend wordt? Dagontvangstenboek?
Want dat moet wettelijk toch ook.
Persoonlijk zou ik liever hebben dat - mocht dit ook zo zijn - die energie beter besteed wordt aan het regelmatiger controleren van belastingsplichtigen met wat hogere omzetten. Mijn ervaring met mensen binnen de administratie is dat ze dat effectief ook doen ipv de navolging van dit soort regelneverij na te gaan.
Soit. Nog steeds geen ervaringsdeskundigen. Wie durft?
- BTW-nummer als je enkel aan particulieren verhuurt: 't Is een nutteloze academische discussie want de staat mist geen BTW. Er wordt een verhaal vermeld van een bejaarde garageverhuurder zonder BTW-nummer die zich kwam "aangeven" maar door de controleur naar huis gestuurd werd ("Ik heb u nooit gezien").
- In de praktijk kan je twee dingen doen:
1) de regeltjes volgen. Dus je BTW-nr aanvragen en vrijstelling inroepen maar ook een nihil-jaarlisting ingdienen, genummerde facturen met vermelding "kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" opmaken enzovoort.
2) vankrommenaas gebaren. Op eigen risico maar wordt niet gecontroleerd volgens antwoord administratie op een parlementaire vraag.
- Ook in het artikel: geen BTW factureren als je dat wel moet doen (bij verhuur aan professional bv) is een totaal ander geval. Niet-registratie voor BTW in dit geval (waarbij de staat wél BTW misloopt) moet zwaar gesanctionneerd worden (ook hier ben ik het volledig mee eens).
De google books-link zou echter moeten werken.
Mag ik uit de "wij" opmaken dat je voor FOD Financien werkt? Kijk, ik ben in principe voor de correcte toepassing van elke wet. Helaas zijn sommige wetten onduidelijk, met elkaar in tegenspraak en/of hebben ze door de wetgever onvoorziene consequenties. Dit is zo'n geval en daarom is in deze ook die parlementaire vraag gesteld. Daarnaast heeft de administratie ook niet altijd de waarheid in pacht (da's echter een andere discussie).
Je zegt dat jullie de wetten enkel toepassen. Controleert de administratie dan ook
- of van BTW vrijgestelde verhuurders van garageboxen die enkel aan privé-personen verhuren correcte facturen opmaken voor de verhuur van hun garagebox?
- of er een genihilliseerde BTW-listing ingediend wordt? Dagontvangstenboek?
Want dat moet wettelijk toch ook.
Persoonlijk zou ik liever hebben dat - mocht dit ook zo zijn - die energie beter besteed wordt aan het regelmatiger controleren van belastingsplichtigen met wat hogere omzetten. Mijn ervaring met mensen binnen de administratie is dat ze dat effectief ook doen ipv de navolging van dit soort regelneverij na te gaan.
Soit. Nog steeds geen ervaringsdeskundigen. Wie durft?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben van plan een garagebox te kopen , prijs 18700€ , er komen nog kosten bij , BTW 21% en notariskosten , kan iemand mij vertellen op hoeveel deze dan uiteindelijk gaat kosten ? btw 21% is op constructie ,maar weet niet hoeveel dat bedraagt !
Ik heb onlangs een garage gekocht voor 10000EUR, betaald zonder lening.Ik ben van plan een garagebox te kopen , prijs 18700€ , er komen nog kosten bij , BTW 21% en notariskosten , kan iemand mij vertellen op hoeveel deze dan uiteindelijk gaat kosten ? btw 21% is op constructie ,maar weet niet hoeveel dat bedraagt !
De notariskosten waren 25% (!!) van de aankoopprijs, exclusief de 21% BTW.
Uiteindelijk kostte dat een 14000EUR.
Vergeet ook de jaarlijkse belasting niet voor zelfstandige beroepen, ongeveer 100€ per jaar.Sebastiaan1985 schreef:Ja die BTW mag je aftrekken maar dat geldt NIET als je de VR regeling kiest (vrijstelling). Dan mag je geen BTW aftrekkenpaul schreef: Als je een btw- nummer voor een garage hebt kan je ook de verf voor garage, herstellingen en een computer (voor de betalingen bij te houden ) daar de btw van aftrekken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die belasting op zelfstandige beroepen, daar heb ik nog nooit van gehoord als zelfstandige
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vermoed dat dit slaat op de pestbelasting van de provincie op zelfstandige activiteiten. Sommige provincies heffen die (Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld als ik me niet vergis), andere niet (Vlaams-Brabant bijvoorbeeld).bartgo schreef:Die belasting op zelfstandige beroepen, daar heb ik nog nooit van gehoord als zelfstandige
De horeca anders wel, die klagen dat dat het enige is wat zij moeten doen, dat is belastingen betalenbartgo schreef:Die belasting op zelfstandige beroepen, daar heb ik nog nooit van gehoord als zelfstandige
Btw ontwijken doe je best met een garage te kopen van enkele jaren oud als niet zelfstandige.heb dit reeds enkele keren zo gedaan.
Verhuurd aan 60€ per maand
Verhuurd aan 60€ per maand
En wat denken jullie hier van, persoonlijk vind ik het een beetje riskant.
htp://havengeul.sea-coast.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Sea Coast
Investeer met een gerust gemoed in parkings, 4 % vast rendement, met garantie!
Vandaag de dag is het soms een heuse zoektocht om een parking te vinden. Dit tekort aan parkings is een buitenkansje voor wie op zoek is naar een stevig rendement, een obligatie met parkings als waarborg.
Obligatie met 7 jaar looptijd en een gegarandeerd vast rendement van jaarlijks 4%
100 % kapitaal gewaarborgd op onderliggend vastgoed
U betaalt geen notariskosten
Vast rendement van 4% per jaar, geen in- en uitstapkosten
htp://havengeul.sea-coast.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Sea Coast
Investeer met een gerust gemoed in parkings, 4 % vast rendement, met garantie!
Vandaag de dag is het soms een heuse zoektocht om een parking te vinden. Dit tekort aan parkings is een buitenkansje voor wie op zoek is naar een stevig rendement, een obligatie met parkings als waarborg.
Obligatie met 7 jaar looptijd en een gegarandeerd vast rendement van jaarlijks 4%
100 % kapitaal gewaarborgd op onderliggend vastgoed
U betaalt geen notariskosten
Vast rendement van 4% per jaar, geen in- en uitstapkosten