Investeren in studentenkamer
TIP
Investeren in studentenkamer
In een Vlaamse studentenstad werd onlangs een residentie met studentenkamers gebouwd (bouwjaar 2016). De kamers varierend tussen 16m² en 24m² worden nu te koop aangeboden vanaf 71 400 euro en zijn bemeubeld.
De kamer die in in gedachten heb is 20m² en kost 79 000 euro (Excl. btw en notariskosten). Ik ben wel geïnteresseerd aangezien het op 100m. van een universiteit en hogeschool ligt en dichtbij openbaar vervoer. Maar vraag me af of het echt zo interessant is?
Als ik vergelijkbare kamers (van 20m²) bekijk zie ik dat ik makkelijk 320 - 350 euro/maand kan vragen. Ik heb dan ook 350 euro in gedachten omdat het nieuwbouw is.
Aankoop kamer: 79 000
Kosten BTW en notaris: SCHAT ik op 7000 euro
Ik heb zelf een inleg van 25 000 euro en de rest (61 000 euro) zou ik willen lenen op een periode van 15 jaar.
Na 22 jaar zou ik de kamer volledig terug verdiend hebben (inclusief de kosten + rente op de lening), wat daarna komt is winst, maar ik zou de kamer dan terug verkopen.
De kamer die in in gedachten heb is 20m² en kost 79 000 euro (Excl. btw en notariskosten). Ik ben wel geïnteresseerd aangezien het op 100m. van een universiteit en hogeschool ligt en dichtbij openbaar vervoer. Maar vraag me af of het echt zo interessant is?
Als ik vergelijkbare kamers (van 20m²) bekijk zie ik dat ik makkelijk 320 - 350 euro/maand kan vragen. Ik heb dan ook 350 euro in gedachten omdat het nieuwbouw is.
Aankoop kamer: 79 000
Ik heb zelf een inleg van 25 000 euro en de rest (61 000 euro) zou ik willen lenen op een periode van 15 jaar.
Na 22 jaar zou ik de kamer volledig terug verdiend hebben (inclusief de kosten + rente op de lening), wat daarna komt is winst, maar ik zou de kamer dan terug verkopen.
Re: Investeren in studentenkamer
Kevva,
Ben je zelf kotstudent geweest?
Dan weet je toch hoe 'n zwijnerij het kan worden. Zo'n kamer wordt echt "uitgeleefd". Je moet dus zeker rekening houden met renovatiekosten om de paar jaar. Bovendien, studenten zijn ook bij uitstek het publiek dat hoge eisen stelt naar modern comfort. Als er iets nieuws op de markt komt (sneller internet, weet ik veel, voor mijn part een "beam me up, Scottie"-toestel) ga je moeten zorgen dat jij dat ook aanbiedt en er dus moeten in investeren.
Ik zeg niet dat het 'n slechte investering is, ik denk alleen dat je de terugverdientijd te rooskleurig inschat omdat je de kosten onderschat.
Ben je zelf kotstudent geweest?
Dan weet je toch hoe 'n zwijnerij het kan worden. Zo'n kamer wordt echt "uitgeleefd". Je moet dus zeker rekening houden met renovatiekosten om de paar jaar. Bovendien, studenten zijn ook bij uitstek het publiek dat hoge eisen stelt naar modern comfort. Als er iets nieuws op de markt komt (sneller internet, weet ik veel, voor mijn part een "beam me up, Scottie"-toestel) ga je moeten zorgen dat jij dat ook aanbiedt en er dus moeten in investeren.
Ik zeg niet dat het 'n slechte investering is, ik denk alleen dat je de terugverdientijd te rooskleurig inschat omdat je de kosten onderschat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
21% BTW op €79.000 is alvast €16.590.Kevva schreef:Aankoop kamer: 79 000
-
- Newbie
Is het niet veiliger om aandelen XIOR te kopen?
Ik vrees ook dat je foutje gemaakt hebt in de berekening van het totale kostenplaatje. 7000 euro voor BTW + notaris lijkt me onmogelijk.
Studentenkoten zijn op zich wel mooie investeringen in de meeste gevallen wegens de relatief hoge verhuurwaarde tov aankoopprijs.
Al vind ik het wel een groot nadeel dat je daarvoor een lening moet afsluiten (ook al staan de rentes momenteel zeer laag) en dat je tegen alles geregeld is, waarschijnlijk moeilijkheden gaat hebben om je kot nog verhuurd te krijgen het eerste jaar.
Studentenkoten zijn op zich wel mooie investeringen in de meeste gevallen wegens de relatief hoge verhuurwaarde tov aankoopprijs.
Al vind ik het wel een groot nadeel dat je daarvoor een lening moet afsluiten (ook al staan de rentes momenteel zeer laag) en dat je tegen alles geregeld is, waarschijnlijk moeilijkheden gaat hebben om je kot nog verhuurd te krijgen het eerste jaar.
-
- Newbie
Een studentenkot kopen is het interressantst als je zoon of dochter studeert en dat kot inneemt enkele jaren. Na zijn/haar studies het kot verhuren. Je ként dan immers het kot, zowel zijn voordelen als zijn gebreken. Dat weet je allemaal niet als je zomaar een kot koopt. Het zou best kunnen dat je ineens voor zware kosten staat.
Vergeet de belasting niet die je moet betalen op verhuur studentenkamers, alsook onderhoudskosten - beheer of syndicus, vervangen/vernieuwen van meubels/toestellen allerhande, water/afvalwaters, onderhoud centrale verwarming, gezamenlijke kosten gebouw, ki, brandverzekering, keuring/kosten brandveiligheid ,,, leegstand,, enz. enz. Veel onkosten waar je zelf geen vat op hebt in een groot complex gebouw, en dat beheerd wordt door externe diensten/syndicus..,
http://www.vastia.be/nl/studentenkamers ... ntenflats/
http://www.studentkotweb.be/nl/brandverzekering
http://www.vastia.be/nl/studentenkamers ... ntenflats/
http://www.studentkotweb.be/nl/brandverzekering
Laatst gewijzigd door ludo op 12 augustus 2016, 12:34, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
Jazeker, handelspanden, gemeubelde studios of appartementen, studenkoten...alle huurinkomsten aangeven in je personenbelasting.
-
- Newbie
Het grote voordeel van het verhuren van een studentenkot is, dat je bijna nooit te maken krijgt met 'slechte huurders'. In vele gevallen wordt de huur in één keer op voorhand voor een heel jaar betaald. En het onderhoud wordt meestal goed gedaan door een syndicus, niet gratis natuurlijk. Maar een deftig kot geeft weinig zorgen en een regelmatige opbrengst.
Ben je daar zeker van? Iedereen die ik ken betaalt zijn kot per maand. Niemand in 1x.MvrPeeters schreef:Het grote voordeel van het verhuren van een studentenkot is, dat je bijna nooit te maken krijgt met 'slechte huurders'. In vele gevallen wordt de huur in één keer op voorhand voor een heel jaar betaald. (..) Maar een deftig kot geeft weinig zorgen en een regelmatige opbrengst.
En zoals Fakkel zegt, zo'n kot wordt afgeleefd. Feestjes, overlast ... dus je kan daar wel degelijk serieuze zorgen van krijgen.
Het is een gebouw met 58 studentenkamers, daarnaast werden in dezelfde stijl ook 120 appartementen gebouwd. Dus het gaat wel om een enorm complex inclusief syndicus.
Maar als ik het goed begrijp is het misschien niet zo interessant?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Maar als ik het goed begrijp is het misschien niet zo interessant?
-
- VIP member
- Contacteer:
Normaal is het inderdaad 21% btw op zowel de grond en de constructie. Maar als de eigenaar van de grond verschilt van de eigenaar van het gebouw, dan is de grond met registratierechten (cadeautje van de wetgever aan de grote bouwfirma'smolenveld schreef: 21% BTW op €79.000 is alvast €16.590.

Waarschijnlijk gaat hij dus 21% BTW moeten betalen op 75% (constructiewaarde) en 10% registratie op 25% (grondwaarde)

Ik heb van zoiets schrik.
Als het echt interessant is dan zou een Befimmo of addifico zoiets toch ook doen?
Brussel was altijd interessant maar na 22 maart....
Ik heb horen waaien dat de vub tot 40pct minder inschrijvingen verwacht....
Dat gaat mss nog niet dit jaar maar zeker volgend jaar een invloed geven op de huurprijzen!
Is een studio niet interessanter?
Of 1slp appartement?
Als het echt interessant is dan zou een Befimmo of addifico zoiets toch ook doen?
Brussel was altijd interessant maar na 22 maart....
Ik heb horen waaien dat de vub tot 40pct minder inschrijvingen verwacht....
Dat gaat mss nog niet dit jaar maar zeker volgend jaar een invloed geven op de huurprijzen!
Is een studio niet interessanter?
Of 1slp appartement?
Kevva, ik durf er een pint op te verwedden dat het gaat om de gebouwencomplexen rondom Groep T
Is het niet interessanter om in die appartementen te investeren? De huurprijzen in Leuven zijn behoorlijk hoog en dat zie ik de komende jaren niet bepaald veranderen. Met een appartement heb je dan toch niet de risico's van studentenkamers waar e.e.a. al eens uit de hand loopt. De kostprijs van de appartementen zal er natuurlijk ook wel naar zijn, maar ik vermoed dat die toch gunstiger geprijsd zullen zijn dan recente projecten aan de Vaart?

Is het niet interessanter om in die appartementen te investeren? De huurprijzen in Leuven zijn behoorlijk hoog en dat zie ik de komende jaren niet bepaald veranderen. Met een appartement heb je dan toch niet de risico's van studentenkamers waar e.e.a. al eens uit de hand loopt. De kostprijs van de appartementen zal er natuurlijk ook wel naar zijn, maar ik vermoed dat die toch gunstiger geprijsd zullen zijn dan recente projecten aan de Vaart?
Het is niet in Leuven, maar ik laat het voe wat het is