Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik betaal ook niet graag teveel belastingen. Dubbele belasting (24/07/2012) van testaankoop.
http://www.test-aankoop.be/invest/dubbe ... 621774.htm
http://www.test-aankoop.be/invest/dubbe ... 621774.htm
keileuk via bovenstaande link kan in 20 blaadjes van testaankoop downloaden, dan moet ik er zelfs niet voor naar de bib gaan
Idd, alleen jammer dat het (uiteraard) niet de meest recente zijn.paul schreef:keileuk via bovenstaande link kan in 20 blaadjes van testaankoop downloaden, dan moet ik er zelfs niet voor naar de bib gaan
Wel handig om hun "advies" te testen 

TAKKT is een Duits bedrijf dat in Europa en Noord-Amerika een vooraanstaande positie inneemt in het verkopen van allerhande ondersteunende producten/uitrusting voor bedrijven en organisaties (meubilair, kantoorartikelen, magazijnuitrusting, verpakkingen,...) via direct marketing. Met een assortiment van zo'n 200000 artikelen en een verkoop via catalogi, internetsites, telefonische prospecties en persoonlijke ontmoetingen bedient het bedrijf meer dan 3 miljoen klanten. Een belangrijke en bekende divisie van TAKKT in Europa is Kaiser+Kraft. De omzet bedroeg in 2012 ongeveer €940 miljoen en werd voor 24% gerealiseerd in Duitsland, voor 31% in Europa excl. Duitsland, voor 42% in de USA en voor 3% in Canada, Mexico, China en Japan. Klanten komen voor 34% uit de industrie, voor 27% uit de dienstensector, voor 16% uit de non-profit en publieke sector en voor 13% uit de kleinhandel. Vorig jaar bedroeg de omzet €953 miljoen. De belangrijkste concurrent is Office Depot/Max. TAKKT is genoteerd op de beurs van Frankfurt (Xetra) en is voor 50% in handen van de bekende Duitse ondernemersfamilie Haniel. Gedetailleerde informatie over de financiële resultaten van 2013 worden op 20 maart a.s. gepubliceerd. Website: http://www.takkt.com
Huidige marktkapitalisatie: €963 miljoen
Huidige koers per aandeel: €14,68
Faire marktkapitalisatie 2012: €1600 miljoen (= 21x de gemiddelde vrije kasstroom van 2008-2012)
Faire marktkapitalisatie 2013: €1667 miljoen (= 21x de gemiddelde vrije kasstroom van 2009-2013; cijfer voor 2013 is voorlopig een schatting)
Faire koers per aandeel: €24,39 à €25,40
Opwaarts koerspotentieel: 66 à 73%
Argumenten pro belegging
- nuttige producten
- geen overheidsinmenging (itt bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- diversificatie qua geografie: zowel actief in Europese landen als in de VS
- diversificatie qua klanten: zowel industrie, dienstverleners, non-profit/publieke organisaties en kleinhandel
- zeer hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (fors hoger dan concurrent Office Depot/Max)
- management geeft aan belang te hechten aan goede vrije kasstromen
- management verwacht een verdere groei van de omzet in 2014
- bedrijfsmodel vereist amper investeringen (doorgaans < 1% van de omzet)
- weinig schulden
- stabiele grote aandeelhouder: Franz Haniel & Cie (50%)
- verrassend lage waardering voor een Duits aandeel
Argumenten contra belegging
- bedrijfsomzet is zeer conjunctuurgevoelig (maar winstgevendheid op kasniveau blijft wel altijd hoog)
- saaie bedrijfsactviteiten; dus mogelijks niet zo populair bij analisten en beleggers
- boekhoudkundige winsten blijven doorgaans een pak onder de vrije kasstroom, waardoor beleggers misschien de neiging hebben om de waarde van het bedrijf te onderschatten
- dividend is al jarenlang hetzelfde bedrag, nl. €0,32 per aandeel (momenteel een brutorendement van 2,18%)

Huidige marktkapitalisatie: €963 miljoen
Huidige koers per aandeel: €14,68
Faire marktkapitalisatie 2012: €1600 miljoen (= 21x de gemiddelde vrije kasstroom van 2008-2012)
Faire marktkapitalisatie 2013: €1667 miljoen (= 21x de gemiddelde vrije kasstroom van 2009-2013; cijfer voor 2013 is voorlopig een schatting)
Faire koers per aandeel: €24,39 à €25,40
Opwaarts koerspotentieel: 66 à 73%
Argumenten pro belegging
- nuttige producten
- geen overheidsinmenging (itt bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- diversificatie qua geografie: zowel actief in Europese landen als in de VS
- diversificatie qua klanten: zowel industrie, dienstverleners, non-profit/publieke organisaties en kleinhandel
- zeer hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (fors hoger dan concurrent Office Depot/Max)
- management geeft aan belang te hechten aan goede vrije kasstromen
- management verwacht een verdere groei van de omzet in 2014
- bedrijfsmodel vereist amper investeringen (doorgaans < 1% van de omzet)
- weinig schulden
- stabiele grote aandeelhouder: Franz Haniel & Cie (50%)
- verrassend lage waardering voor een Duits aandeel
Argumenten contra belegging
- bedrijfsomzet is zeer conjunctuurgevoelig (maar winstgevendheid op kasniveau blijft wel altijd hoog)
- saaie bedrijfsactviteiten; dus mogelijks niet zo populair bij analisten en beleggers
- boekhoudkundige winsten blijven doorgaans een pak onder de vrije kasstroom, waardoor beleggers misschien de neiging hebben om de waarde van het bedrijf te onderschatten
- dividend is al jarenlang hetzelfde bedrag, nl. €0,32 per aandeel (momenteel een brutorendement van 2,18%)

Laatst gewijzigd door gpv1 op 6 maart 2014, 16:49, 5 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Vandaag aandelen van TAKKT (zie hierboven) aangekocht. Positie maakt 8,8% deel uit van mijn portefeuille.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Correctie is volop aan de gang, maar mijn inziens zijn vandaag reeds veel aandelen koopwaardig.
Enkele meest opvallende koopwaardige aandelen volgens mij zijn Ageas, KBC, KBC Ancora, RealDolmen, NBB, Aegon, Boskalis, Randstad, ASMI enTKH-groep.
Het probleem is natuurlijk dat niemand weet wanneer deze correctie ten einde loopt. Ik hou alvast nog wat kruit beschikbaar voor nieuwe aankopen.
Enkele meest opvallende koopwaardige aandelen volgens mij zijn Ageas, KBC, KBC Ancora, RealDolmen, NBB, Aegon, Boskalis, Randstad, ASMI enTKH-groep.
Het probleem is natuurlijk dat niemand weet wanneer deze correctie ten einde loopt. Ik hou alvast nog wat kruit beschikbaar voor nieuwe aankopen.
De huidige favorieten van ING:
http://www.beursduivel.be/nieuws/264792 ... nelux.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ING blijft ook positief over aandelen.
http://www.beursduivel.be/nieuws/264792 ... nelux.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ING blijft ook positief over aandelen.
Uit de lijst van ING behoren Randstad en Ageas tot mijn persoonlijke favorieten.
En ASML vervang ik gewoon door ASMI.
En ASML vervang ik gewoon door ASMI.
TAKKT publiceerde vandaag volledige cijfers over 2013. Vrije kasstroom was €68,4 miljoen en kwam daarmee een pak lager uit dan wat ik vermoedde op basis van voorlopige resultaten die vorige maand werden gepubliceerd. De marge blijft met 7,2% echter hoog. Faire waarde voor het aandeel verlaag ik van €24,39 naar €23,65. Aandeel is al met 6% gestegen sinds mijn aankoop op 4 maart.gpv1 schreef:Vandaag aandelen van TAKKT (zie hierboven) aangekocht. Positie maakt 8,8% deel uit van mijn portefeuille.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zou google niet koopwaardig zijn na de aandeelsplitsing ?
-
- Full Member
- Contacteer:
die aandelensplitsing verandert toch niets aan de koopwaardigheid
-
- Hero Member
- Contacteer:
De koers zakt dan toch ?
Of ben ik verkeerd en moet ik nog wat bijstuderen ?
Het is niet niet omdat een aandeel dat op 100 euro gewaardeerd wordt en splitst in 10 naar aandelen van 10 euro, dat ze meer koopwaardig zijn. De kapitalisatie blijft hetzelfde.nicknamesucks schreef:De koers zakt dan toch ?
RealDolmen dipt terug onder €21
Goed koopmoment imo
Goed koopmoment imo
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash