Unizo vindt contracten voor betaalterminal Keyware te lang

Er lopen bij Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, veel klachten binnen over Keyware Smartcard, een leverancier van betaalterminals. De klachten gaan over de gebrekkige klantenservice, geld dat op verkeerde rekeningen wordt gestort en over langlopende contracten die niet vroegtijdig kunnen worden stopgezet. Dat meldt Unizo op zijn website.
De meest voorkomende klachten over Keyware gaan over de gebrekkige of onbereikbare klantenservice en geld dat op verkeerde rekeningen wordt gestort. Sinds kort komen daar ook klachten bij over ondernemers die een betaalterminal type C-ZAM Smash van Atos hebben. Atos heeft al laten weten dat het deze betaalterminals uit de markt zalhalen, waardoor handelaars een nieuwe betaalterminal moeten aanschaffen. Keyware speelt daar op in door al deze handelaars regelmatig te bezoeken.
Keyware biedt echter enkel lang lopende overeenkomsten aan. Als handelaars een contract tekenen met Keyware voor de huur van een betaalterminal, dan gaat het om een contract van vijf jaar, dat niet vroegtijdig kan worden stopgezet. Als de handelaar toch zou beslissen de overeenkomst vroeger stop te zetten, dan moet hij een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 500 euro betalen. Daarbovenop rekent Keyware ook 75 euro dossierkosten aan. En als handelaars hun betaalterminal niet binnen de drie dagen aangetekend aan Keyware terugbezorgen, moeten ze opnieuw 1000 euro betalen.
De markt van elektronisch betalen is volop in beweging. Daarom heeft Unizo het Charter voor Betaalterminals ontwikkeld, waarin duidelijk staat vermeld dat de ondernemer nooit langer mag gebonden zijn dan één jaar. Hij moet ook de mogelijkheid hebben om na dat jaar de overeenkomst kosteloos op te zeggen. Dit Charter werd ondertekend door Atos en CCV. Als handelaars bij een van deze leveranciers een overeenkomst voor de huur van een betaalterminal ondertekenen, zijn ze zeker dat ze nooit langer gebonden kunnen zijn dan één jaar.
- Hoeveel cash bewaart u het best thuis, met een oorlog in de achtertuin?
- Hoe makkelijk spreekt u nog af bij de bank en hoe zit het daar met de expertise?
- Febelfin bundelt contactnummers voor slachtoffers van fraude
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.