244, 24718

Interesse in verzekeringen stijgt sterk

Interesse in verzekeringen stijgt sterk

De interesse van de consument in zijn verzekeringen neemt toe, zegt de federatie van verzekeringsondernemingen Assuralia op basis van een peiling door het bureau Ipsos bij 1.100 particulieren tussen 18 en 70 jaar. 56% van de betrokkenen zegt de berichten in de media te bekijken of te lezen. Dat is 10% meer dan in 2017.

De Belg heeft gemiddeld zes verzekeringen. De brandverzekering, de familiale, de autoverzekering en de hospitalisatieverzekering zijn de meest populaire. Daarna volgen het pensioensparen met fiscaal voordeel en rechtsbijstand.

Nagaan of je verzekeringen nog beantwoorden aan je behoeften, die naargelang de levensfase of de gezinssituatie evolueren, vergt geregeld een check-up, stelt Assuralia. Toch werden 6 op 10 Belgen nog niet gecontacteerd voor zo’n check-up. 55%  van de ondervraagden wenst dat de verzekeraar hiervoor het initiatief neemt .

De tevredenheid van de Belg over de eigen verzekeringen is de voorbije jaren niettemin lichtjes toegenomen. Hij geeft ze een score van 7 op 10. Mensen die niet zo tevreden zijn over de eigen verzekeringen, linken dat verschillende dingen: in de eerste plaats aan de kostprijs, maar ook aan onduidelijkheid of aan een vorm van wantrouwen.

Wie vandaag particulieren spontaan laat reageren op het woord ‘verzekeringen’ noteert vooral associaties met waarden als bescherming, veiligheid en gemoedsrust, maar bijna met de kostprijs ervan. Het leven is de afgelopen jaren flink duurder geworden, de verzekeringen ontsnapten niet aan die economische omstandigheden. De prijsgevoeligheid van de consument piekt. 43% zegt steeds op zoek te gaan naar de beste prijs, ook al houdt dit soms minder waarborg in.

 

Veranderen van verzekeraar

18% van de ondervraagden veranderde de afgelopen drie jaar voor één of meerdere producten van verzekeraar (maatschappij of tussenpersoon). 7% deed dat om te kunnen besparen, 5% omdat de thuissituatie is gewijzigd, 4% uit ontevredenheid met de afhandeling van een schadegeval.

De regeling van een schadegeval is voor de consument, en dus ook voor de verzekeraar, het moment van de waarheid.  De meerderheid van de schadegevallen wordt positief geëvalueerd. Wie negatieve gevoelens overhoudt aan de afhandeling van een schadegeval, is voornamelijk ontevreden over de termijn die nodig is om alles te regelen.

Andere motieven van ontevredenheid zijn: de communicatie en bereikbaarheid van de verzekeraar tijdens de afhandeling van het schadegeval, het bedrag van de uitkering en de tussenkomst van de expert.

Lees ook:

Andere tips over autoverzekeringen en brandverzekeringen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.