Banken behandelen jongeren anders
Vier jongeren op de tien hebben de indruk dat hun bank hen anders behandelt omwille van hun leeftijd. De 20- à 30-jarigen voelen niet onmiddellijk vertrouwen of worden aanzien als iemand die minder bekwaam is, blijkt uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van Fintro bij 1001 jongeren.
De meeste banken hebben aangepaste producten en diensten voor jongeren, alsook informatie die op hun maat gesneden is. Toch vindt slechts één op drie (34%) jongeren dat banken begrijpen waar ze mee bezig zijn. Meer dan de helft (55%) van de 20- tot 30-jarigen denkt bovendien dat de financiële instellingen hen pas interessante klanten zullen vinden eens ze ouder zijn. Sommigen (15%) gaan daarom zelfs zo ver zich ‘ouder’ voor te doen om zo minder gediscrimineerd te worden. Ze dragen aangepaste kledij, liegen over hun leeftijd of passen hun taalgebruik aan.
Ondanks het feit dat jongeren zich niet serieus genomen voelen, blijven ze wel financieel advies zoeken. 44% stelt zijn vragen aan de ouders. De bankbediende kan op de interesse van 43% rekenen. 53% zoekt de antwoorden op via de website van zijn bank.
Bijna de helft van de Belgische jongeren tussen 20 en 30 jaar (44%) spaart al voor zijn of haar pensioen, meer dan de helft (52%) wil de komende twee jaar (gewoon) sparen. Eén op drie vindt het zeer interessant om het financieel-economisch nieuws te volgen.
Een undercover experiment bevestigt de inzichten van de jongeren, stelt Fintro. Het bankmerk stuurde twee jonge acteurs op pad en liet hen éénmaal als zichzelf en éénmaal met verouderingsmake-up binnenstappen bij banken, vastgoedkantoren en autohandelaars. Uit het resulterende filmpje blijkt inderdaad dat jongeren heel anders worden aangesproken en geholpen dan ouderen.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.