Autoverzekeringen simuleren en vergelijken (België)
Op deze pagina kan u goedkope autoverzekeringen vergelijken en simuleren. Vergelijk de aanbieders en bespaar honderden euro's.
Pechbijstand | Bonus Malus | Kortingen | Betalen per KM | ||
---|---|---|---|---|---|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk |
Veelgestelde vragen
Welke autoverzekering kiest u het beste?
Er zijn verschillende types autoverzekeringen en opties, maar welke autoverzekering is nu voor u het beste? Dit weet u pas door verschillende autoverzekeringen te vergelijken. Zo vindt u direct een autoverzekering die is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Via Mijnvergelijker.be kan u na de vergelijking direct een offerte aanvragen.
Heeft u vragen? Neem contact op met Mijnvergelijker.
Wat is een franchise en hoe wordt ze berekend?
Een franchise of vrijstelling is het deel van de schade dat u zelf moet betalen na een schadegeval. Stel dat de franchise 300 euro is, dan betaalt u de eerste 300 euro zelf. Pas na de betaling van de franchise komt de verzekeraar tussen voor de resterende kosten. Er bestaan 3 types franchises. Ze worden elk op een andere manier berekend.
Forfaitaire franchise: vast bedrag
Dit is het vast bedrag dat vermeld staat in uw verzekeringspolis. Als uw franchise 300 euro is en de herstellingen na schade 1.000 euro bedragen, dan ontvangt u 700 euro schadevergoeding.
Engelse franchise
De Engelse franchise is een vast bedrag of percentage. Als de herstelkosten groter zijn dan de franchise wordt het volledige bedrag van de herstelkosten terugbetaald. Als de herstellingskosten lager zijn dan de franchise, dan moet u de kosten zelf betalen.
Vast percentage op het verzekerd bedrag
Voor de berekening van deze franchise wordt er gekeken naar de waarde van het voertuig op het moment van het schadegeval. Van die waarde wordt een bepaald procent genomen en dit is het bedrag dat u moet betalen als franchise.
De waarde van uw voertuig is de waarde waarvoor uw auto verzekerd is. Dit kan de aangenomen of werkelijke waarde zijn.
- Aangenomen waarde: de aangenomen waarde wordt contractueel bepaald en kan de cataloguswaarde of de factuurwaarde van uw auto zijn. Van de aangenomen waarde wordt er maandelijks een percentage afgeschreven. De huidige aangenomen waarde bij een schadegeval is dus gelijk aan de waarde van uw auto bij de start van het contract verminderd met de percentuele afschrijving per maand. Van deze uitkomst neemt men een percentage om uw franchise te berekenen.
- Werkelijke waarde: de werkelijke waarde wordt bepaald door een expert.
Welke documenten heeft u nodig voor de opmaak van een autoverzekeringscontract?
Uw verzekeringsmakelaar heeft volgende documenten nodig voor het opstellen van uw verzekeringscontract:
- Ingevuld en ondertekend verzekeringsvoorstel
- Bij aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto heeft u uw roze aanvraagformulier nodig met bovenaan ‘aanvraag tot inschrijving’. Als u geen nieuwe auto hebt, maar enkel verandert van verzekeraar dan heb u soms ook uw inschrijvingsbewijs nodig.
- Kopie van uw rijbewijs en identiteitskaart
- Kopie van de aankoopfactuur voor een nieuwe auto die u omnium wil verzekeren of een kopie van het attest ‘staat van het voertuig voor verkoop’ voor een tweedehandsauto die u omnium wil verzekeren. Dit moet u niet altijd voorleggen.
- U moet ook een schadeattest kunnen voorleggen als u schadevrije jaren heeft opgegeven
Met bovenstaande info kan de verzekeraar voor u het verzekeringscontract opmaken.
Hoelang duurt het voordat u uw offerte ontvangt?
Na uw verzekeringsaanvraag controleert de verzekeraar uw gegevens. Als deze in orde zijn, ontvang u binnen de 24 uur uw offerte. Indien u akkoord gaat, ondertekent u de offerte en stuurt u die terug naar de verzekeraar.
Wanneer krijgt u uw definitieve contract?
Na uw verzekeringsaanvraag maakt de verzekering een voorstel voor u op. De verzekeraar moet eerst uw verzekeringsvoorstel goedkeuren. Pas na goedkeuring, wordt uw definitieve contract nagestuurd.
Vanaf wanneer dekt uw autoverzekering?
De dekking start een dag nadat de verzekeraar het getekende contract heeft ontvangen. Soms is er een latere startdatum van toepassing. Dit kan bijvoorbeeld de vervaldag zijn van uw huidige verzekeringscontract.
Aan wie betaalt u voor uw autoverzekering?
U betaalt altijd rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij.
Wanneer moet u uw autopremie betalen?
U betaalt uw autopremie op de jaarlijkse vervaldag. Dit valt elk jaar op hetzelfde moment. Naast een jaarlijkse betaling, kan u uw premie ook maandelijks, driemaandelijks of halfjaarlijks betalen. Let op: bij sommige verzekeraars kan u bijvoorbeeld enkel tussen een maandelijkse of jaarlijkse betaling kiezen.
Jaarlijkse premiebetaling
Een jaarlijkse premiebetaling betaalt u via overschrijving. Als uw nieuwe autocontract direct start, zit er vaak ook een factuur bij. Deze kan u direct betalen. Als u contract pas start na een bepaalde periode, ontvangt u kort voor de startdatum van uw contract een factuur. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de overdracht van een bestaande autoverzekering.
Maandelijkse, driemaandelijkse of halfjaarlijkse premiebetaling
Bij maandelijkse betaling moet u vaak verplicht via domiciliëring betalen. Als u kiest voor een maandelijkse, driemaandelijkse of halfjaarlijkse betaling komt dit vaak ook duurder uit dan een jaarlijkse premiebetaling.
Hoe moet u uw autoverzekering opzeggen?
Heeft u nog een autoverzekering lopen bij een andere verzekeraar en wilt u deze graag opzeggen? Ook hierbij krijgt u de nodige hulp. Als u via Mijnvergelijker.be autoverzekeringen vergelijkt, geef dan zeker in het vergelijkingsproces aan dat u uw huidige autoverzekering wil opzeggen. U krijgt vervolgens een blanco opzegdocument opgestuurd. Stuur dit document ingevuld terug naar uw verzekeraar of naar Mijnvergelijker.be.
Wanneer moet u uw autoverzekering opzeggen?
Na 1 oktober 2024 wordt het eenvoudiger om uw autoverzekering op te zeggen. Zo mag u uw autoverzekering te allen tijde opzeggen na 1 jaar. De opzegtermijn is twee maanden. De opzegging na een jaar is gratis.
Maar tot die tijd geldt nog de oude regeling. Dit betekent dat u uw autoverzekering minstens 3 maanden voor de hoofdvervaldag moet opzeggen. Zo niet, dan zal de opzeg pas geldig zijn het jaar nadien.
In uitzonderlijke gevallen kan u de autoverzekering ook opzeggen als de premie of algemene voorwaarden van de autoverzekering is veranderd. U heeft na de ontvangst van het vervaldagbericht 30 dagen de tijd om de opzeg te doen. Betaal dit vervaldagbericht dan zeker niet meer.
Uw auto heeft schade: wie regelt wat?
Geef uw schade aan via de Crashform-app die u terugvindt in de App-store of Google Play-Store. Als u nog niet over een smartphone beschikt, kan u nog steeds gebruik maken van het Europees aanrijdingsformulier. Stuur uw ingevulde schadeformulier zo snel mogelijk naar uw verzekeraar. Vermeld ook de garage waar uw auto wordt hersteld.
Heeft u hulp nodig bij de afhandeling van uw schadeaangifte? Bel dan naar het bijstandsnummer. Dit staat vermeld op uw verzekeringscertificaat. Vroeger was dit een groene kaart. Als u verdere vragen of hulp nodig heeft, kan u ook contact opnemen met Mijnvergelijker.be op het nummer 03 300 16 69.
Heeft u een ongeval gehad en kan uw wagen niet meer rijden, lees dan verder.
Heeft u recht op bijstand na een ongeval?
Ja. Als uw wagen niet meer kan rijden na een ongeval, neemt u het best contact op met het bijstandsnummer dat op uw verzekeringscertificaat staat. De dienst zorgt onder meer voor de takeldienst en voor het transport naar uw garage. Bij veel verzekeraars zit dit standaard inbegrepen in de BA-verzekering. Bij een ongeval op de autosnelweg belt de politie vaak zelf een takeldienst. Deze dienst moet u vaak extra betalen.
Als u een bijstandsverzekering afsloot, neemt u het beste met hen contact op. Hun dienstverlening is vaak ruimer. Bovendien is het bijstandsnummer op uw witte kaart hetzelfde als het bijstandsnummer dat vermeld staat op uw bijstandsverzekering.
Zijn er gewonden? Bel dan altijd eerst de hulpdiensten op 112.
Wie is Independer?
Independer is een online verzekeringsmakelaar en partner van Spaargids.be en Mijnvergelijker.be die u begeleidt om de ideale verzekering te vinden. Transparantie, klantenservice en deskundig advies staan voorop. Independer is in Nederland ondertussen een gevestigde waarde in de verzekeringssector. Met meer dan 20 jaar ervaring wil Independer nu ook in België u van dienst zijn.
Independer is als tussenpersoon geregistreerd bij de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten). Dit is het controleorgaan dat toezicht houdt op de Belgische financiële sector. Via het FSMA-nummer 0741.664.275 kan u ons vinden als ingeschreven tussenpersoon op de website.
Hebben Mijnvergelijker.be en Independer kantoren?
Nee, Mijnvergekijker.be is een vegelijkingsplatform en Independer is een digitale makelaar en de partner van Mijnvergelijker.be. Er zijn dus geen fysieke kantoren. Dit betekent niet dat ze geen deskundige info kunnen geven. De experts zijn steeds beschikbaar via telefoon of email. Je kan hen bereiken op 03 300 16 69 of via info@independer.be.
Voor welke zaken kan u bij Mijnvergelijker.be en Independer terecht?
Vragen over de aanvraag van uw verzekering? Mijnvergelijker.be en Independer beantwoorden ze graag. Dankzij een vlotte samenwerking met de verzekeraars staat u als klant nooit alleen. Bij een verzekeringsaanvraag via Mijnvergelijker.be neemt de digitale makelaar Independer ofwel de volledige administratie voor zijn rekening of vertrouwt op de expertise van de verzekeraar waarbij u via de vergelijking graag een verzekering wil afsluiten.
Independer kan optreden als verzekeringsmakelaar waarbij ze uw dossier van a tot z behandelen. Dit betekent dat ze instaan voor de contractopstelling, aanpassingen in het contract of de inschrijving van uw voertuig.
In een tweede rol speelt de verzekeraar een grotere rol. Hier verdelen Independer en de verzekeraar de administratie. Zo neemt Independer contact met u op zodra u uw verzekering aanvraagt. U krijgt de nodige begeleiding om zonder problemen de correcte documenten door te sturen naar uw verzekeraar, zodat uw aanvraag snel behandeld kan worden.
Verdedigen Mijnvergelijker.be en Independer uw belangen bij schade?
Een schadegeval melden is niet verplicht. Wilt u dit toch doen, dan moet u de schade melden door het ingevulde aanrijdingsformulier aan uw verzekeraar te bezorgen. Voor de herstellingen van uw wagen kiest u een garage naar keuze of een garage die uw verzekeraar oplegt. De herstellingen starten zodra een expert het kostenplaatje van de schade heeft opgemaakt.
Mijnvergelijker.be verwijst u door naar de juiste diensten voor de behandeling van het schadegeval. Soms nemen we zelf het volledige dossier voor onze rekening en voorzien we de communicatie tussen u en de bevoegde diensten.