2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Re: 2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Betonstop? Het is bouwgrond zonder bouwverplichting in een verkaveling, waarom zou je daar niet meer mogen bouwen.NS2SN schreef: ↑24 maart 2023, 09:57 Je neemt daar wel een risico mee met op de lange termijn bouwgrond aan te kopen. Onze regeringen zijn niet echt betrouwbaar dus de kans dat de "betonstop" vervroegd wordt of de modaliteiten de komende jaren nog veranderen, is reëel. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de spelregels nog aanpassen.
Het zal dan maar de vraag zijn of de compensatie toereikend zal zijn. Als er al een compensatie zal zijn, gezien de huidige grote financiële tekorten...
Ik zou je geld investeren en als het je niet bevalt, verhuizen. Een woning aan de voorkant is voor de meeste mensen niet storend en bovendien gaat dit geen impact hebben op de waarde. Toekomstige kopers kenden de vorige situatie niet en heel België heeft nagenoeg altijd een overbuur door de vele lintbebouwing.
Bij mij hadden ze achter mijn woning een aantal velden verkaveld en als ik zie naar de huisprijzen, heeft zelfs dat weinig impact op de verkoopprijzen gehad...
Verkaveling werd uitgesteld. Nu hangt het geel blad eindelijk uit ter bekendmaking, openbaar onderzoek.Yaris schreef: ↑24 maart 2023, 09:59 Staan die bouwgronden daar nu nog te koop, meer dan een jaar later?
2-bouwgronden-kopen-zot-idee-of-t30676.html
Geef de kans aan andere mensen om een stuk grond te kopen en daarop te bouwen in plaats van het zelf te kopen om er de eerste jaren niets mee te doen.
Als de gronden nu achter de woning gelegen waren, en ze voorlopig deel uit konden maken van de tuin/privacy, dan zou ik het nog overwegen.
Maar:
- gronden aan de overkant van de straat
- onzekerheid ivm bouwstop
- onzekerheid ivm geen bouwverplichting
- onzekerheid ivm waardebehoud/stijging
- onderhoud van de percelen
- 90% kans dat uw kinderen niet over hun ouders willen wonen
Niet doen dus. Laat er anderen op bouwen en steek je kapitaal in iets dat minimum 3% per jaar opbrengt.
Maar:
- gronden aan de overkant van de straat
- onzekerheid ivm bouwstop
- onzekerheid ivm geen bouwverplichting
- onzekerheid ivm waardebehoud/stijging
- onderhoud van de percelen
- 90% kans dat uw kinderen niet over hun ouders willen wonen
Niet doen dus. Laat er anderen op bouwen en steek je kapitaal in iets dat minimum 3% per jaar opbrengt.
Je kan blijven investeren in dingen die 3% opbrengen, met welk doel?
Soms moet je die investeringen ook eens aanwenden om iets te doen hé
Soms moet je die investeringen ook eens aanwenden om iets te doen hé

Je hebt toch kinderen?
Geef die een steuntje op het moment dat ze het kunnen gebruiken ( leeftijd 20-30 jaar) en niet bij de latere erfenis. Dus nog ff doorsparen.
Geef die een steuntje op het moment dat ze het kunnen gebruiken ( leeftijd 20-30 jaar) en niet bij de latere erfenis. Dus nog ff doorsparen.

Wat spaargeld is niet 220000€ eh dit krijg je echt niet zomaar bijeen "gespaard" zelfs niet met een bovengemiddeld loon.
On topic aub, ik zoek advies, ervaring, geen ambras 
OK dan. Ik vind dat je niets voor je kinderen moet kopen. Je kinderen leiden hun eigen leven en volgen hun eigen weg en ze gaan later niet over jou wonen omdat je er nu bouwgrond voor koopt.
Mijn nonkel en tante hadden een appartement gekocht voor mijn nicht maar die heeft iemand leren kennen, is getrouwd en is ergens anders gaan wonen dan in het appartement dat mijn nonkel en tante voor haar bestemd hadden.
Ok, de kans dat ze niet tegenover ons komen wonen is zéér groot. Maar we kunnen dan nog beslissen of we de bouwgronden verkopen en hen het geld zo geven, of indien we terug voldoende gespaard hebben hen een bedrag geven.
Door die gronden te kopen hebben we wel de keuze, want wie weet wat het binnen 10 a 15j is? Prijzen blijven stijgen, gronden worden schaarser.
Onze privacy is alvast gegarandeerd indien we die kopen, ik kan er nog steeds door iemand een paard op laten zetten...
Door die gronden te kopen hebben we wel de keuze, want wie weet wat het binnen 10 a 15j is? Prijzen blijven stijgen, gronden worden schaarser.
Onze privacy is alvast gegarandeerd indien we die kopen, ik kan er nog steeds door iemand een paard op laten zetten...
Het is nobel om al uit te kijken hoe je je nog jonge kinderen later kan helpen. Ik heb er ook 2 en mijn doel is ze ook een stuk bouwgrond te kunnen geven, zou hen een serieuze duw in de rug geven. Echter, ik volg pukkie007, indien de grond zou aansluiten aan je huidige tuin kan je er nog 10-15 jaar van genieten als extra tuin. In dat geval zou ik het overwegen. Ze zeggen dat de grond van je buurman maar één keer te koop komt.
Van een overbuur heb je beperkt 'last'. Zet wat leilinden in je voortuin en leg de focus op je achtertuin.
Als investering moet je het m.i. al zeker niet doen. In uw geval zou ik dit niet doen en mijn geld beleggen.
Van een overbuur heb je beperkt 'last'. Zet wat leilinden in je voortuin en leg de focus op je achtertuin.
Als investering moet je het m.i. al zeker niet doen. In uw geval zou ik dit niet doen en mijn geld beleggen.
Bouwgrond kopen als belegging:
voordelen:
voordelen:
- diversificatie
- veilig:
- grond kunnen ze niet van je stelen
- onafhankelijk van de beurs
- onafhankelijk van de banken
- onderhoud nodig
- onbekend rendement: zal grond in waarde stijgen?