2 contracten pensioensparen in 1 jaar
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Full Member
- Contacteer:
2 contracten pensioensparen in 1 jaar
Situatie: De eerste 4 maanden is er gestort in een pensioenspaarfonds bij Dexia.
De andere 8 maanden in een verzekering bij Ethias.
Je kan dus blijkbaar per jaar maar 1 contract fiscaal inbrengen, correct?
Is het nu interessant om bij Ethias bij te storten tot 870 euro zodat er toch zo veel mogelijk fiscaal voordeel is?
Is dit geen probleem dat je dan bij Ethias & Dexia samen meer dan 870 euro hebt als je maar 1 van de twee inbrengt?
De andere 8 maanden in een verzekering bij Ethias.
Is het nu interessant om bij Ethias bij te storten tot 870 euro zodat er toch zo veel mogelijk fiscaal voordeel is?
Is dit geen probleem dat je dan bij Ethias & Dexia samen meer dan 870 euro hebt als je maar 1 van de twee inbrengt?
Re: 2 contracten pensioensparen in 1 jaar
Juist, maar de banken en verzekeraars geven dit ook rechtstreeks door aan de fiscus, ongeacht of je dit op de belastingen invult.christophe schreef:
Ik denk dat je dus een probleem hebt en best Dexia en/of Ethias contacteert hoe je hiermee verder moet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor de fiscus is er geen probleem.
Je breng slechts één van de twee fiscaal in mindering, maar op het einde van de rit betaal je op beide belastingen!
Je breng slechts één van de twee fiscaal in mindering, maar op het einde van de rit betaal je op beide belastingen!
tenzij dat je voor één van de twee nooit hebt aangegeven in uw belastingen. Dan moet je dit laten weten aan je maatschappij of bank waarna zei een attest opmaken. Zo vermijdt je voor het contract de eindbelasting van 10%geengeld schreef: Voor de fiscus is er geen probleem.
Ik heb 2 types pensioenregelingen : een defensief fonds (spaarverzekering) en een risicofonds. Ik stort elk jaar om beurten in een fonds, doch ik geef slechts één fonds fiscaal aan, want vanaf je dat doet wordt je later veel zwaarder fiscaal afgestraft, ook al geef je het maar één keer fiscaal aan.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het ene jaar geef je dus je defensief aan, het andere het meer risicovolle naargelang je een storting doet?Sisse schreef: Ik heb 2 types pensioenregelingen : een defensief fonds (spaarverzekering) en een risicofonds. Ik stort elk jaar om beurten in een fonds, doch ik geef slechts één fonds fiscaal aan, want vanaf je dat doet wordt je later veel zwaarder fiscaal afgestraft, ook al geef je het maar één keer fiscaal aan.
Maar dus nooit twee stortingen in een verschillend fonds in een zelfde jaar?
Even precizeren : ik heb 2 fondsen, één defensief, één risicovol. Ik noem ze even A en B. Ik doe de maximale storting, jaarlijks, maar slechts in A of in B. Fonds A breng ik fiscaal in, maar dus slechts om de 2 jaren. Fonds B breng ik NOOIT fiscaal in. Vanaf je dat één keer doet wordt je later zwaarder belast op je pensioenleeftijd.
Mijn redenering is als volgt : ik ben er (bijna) zeker van, dat later de wetgever zijn linkerarm weer zal uitsteken, om terug te pakken wat hij met zijn rechterarm gegeven heeft, namelijk die jaarlijkse fiscale aftrek. Het fonds B is echter buiten hun bereik, vermits ik het nooit ingebracht heb.
Mijn redenering is als volgt : ik ben er (bijna) zeker van, dat later de wetgever zijn linkerarm weer zal uitsteken, om terug te pakken wat hij met zijn rechterarm gegeven heeft, namelijk die jaarlijkse fiscale aftrek. Het fonds B is echter buiten hun bereik, vermits ik het nooit ingebracht heb.
Het is inderdaad dat je later ( op 60 jaar ) minsten 10% belastingen op je pensioenfonds moet betalen, maar ze gaan wel uit van een theoretische opbrengst van4,75% jaar jaar en als je 4,75% gedurende bv 30 jaar verhoogd en dan op die totale som 10% moet afgeven, dan kan het wel eens aardig tegenvallen.
Dan zijn alle mensen die een pensioenspaarverzekering hebben, eigenlijk serieus gekl$$t of vergis ik me nu ?paul schreef: Het is inderdaad dat je later ( op 60 jaar ) minsten 10% belastingen op je pensioenfonds moet betalen, maar ze gaan wel uit van een theoretische opbrengst van4,75% jaar jaar en als je 4,75% gedurende bv 30 jaar verhoogd en dan op die totale som 10% moet afgeven, dan kan het wel eens aardig tegenvallen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
kan iemand hier nog iets op reageren want met dit hier nu te lezen vraag ik mij ook wel af in hoeverre het wel echt interessant is dancp1234 schreef:Dan zijn alle mensen die een pensioenspaarverzekering hebben, eigenlijk serieus gekl$$t of vergis ik me nu ?paul schreef: Het is inderdaad dat je later ( op 60 jaar ) minsten 10% belastingen op je pensioenfonds moet betalen, maar ze gaan wel uit van een theoretische opbrengst van4,75% jaar jaar en als je 4,75% gedurende bv 30 jaar verhoogd en dan op die totale som 10% moet afgeven, dan kan het wel eens aardig tegenvallen.
Als je fonds B nooit fiscaal inbrengt, terwijl je er om de twee jaar het maximale in stort, wat is dan het nut van Fonds B?Sisse schreef:Even precizeren : ik heb 2 fondsen, één defensief, één risicovol. Ik noem ze even A en B. Ik doe de maximale storting, jaarlijks, maar slechts in A of in B. Fonds A breng ik fiscaal in, maar dus slechts om de 2 jaren. Fonds B breng ik NOOIT fiscaal in. Vanaf je dat één keer doet wordt je later zwaarder belast op je pensioenleeftijd.
En niet vergeten dat je op een pensioenspaarverzekering vaak al (véél) meer instapkosten betaalt dan op een pensioenspaarfonds.cp1234 schreef:Dan zijn alle mensen die een pensioenspaarverzekering hebben, eigenlijk serieus gekl$$t of vergis ik me nu ?paul schreef: Het is inderdaad dat je later ( op 60 jaar ) minsten 10% belastingen op je pensioenfonds moet betalen, maar ze gaan wel uit van een theoretische opbrengst van4,75% jaar jaar en als je 4,75% gedurende bv 30 jaar verhoogd en dan op die totale som 10% moet afgeven, dan kan het wel eens aardig tegenvallen.
Bij Fortis betaal je 6,5% instapkosten (!!).
Eigenlijk toch wel straf die grootbanken: ik lees op de infofiche van hun langetermijnsparen (tak21):
==> maw: de banken maken misbruik van het feit dat de klant fiscaal voordeel geniet: voor krak hetzelfde product vragen ze ofwel 6,5% instapkosten ofwel 5,4% instapkosten, al naargelang de klant van plan is het in te brengen of niet... Wat een bandieterij.Deze kosten bedragen:
- voor contracten gesloten buiten fiscaliteit of binnen langetermijnsparen: 5,4%;
- voor contracten gesloten binnen pensioensparen: 6,5%.
Voor een pensioenspaarverzekering is de taxatie wel anders als voor een fonds.Nightwolf schreef:kan iemand hier nog iets op reageren want met dit hier nu te lezen vraag ik mij ook wel af in hoeverre het wel echt interessant is dancp1234 schreef:
Dan zijn alle mensen die een pensioenspaarverzekering hebben, eigenlijk serieus gekl$$t of vergis ik me nu ?
Daar spreekt men van een voorheffing op het netto eindbedrag zonder rekening te houden met de winstdeelnames en eindbedrag ervan. Zelfs de verbrekingskosten worden reeds voor de taxatie afgetrokken. Ik ben er reeds een uitbetaald geweest, en het klopte.
Toch niet volledig , maar het is wel bandieterij.Rez schreef:En niet vergeten dat je op een pensioenspaarverzekering vaak al (véél) meer instapkosten betaalt dan op een pensioenspaarfonds.cp1234 schreef:
Dan zijn alle mensen die een pensioenspaarverzekering hebben, eigenlijk serieus gekl$$t of vergis ik me nu ?
Bij Fortis betaal je 6,5% instapkosten (!!).
Eigenlijk toch wel straf die grootbanken: ik lees op de infofiche van hun langetermijnsparen (tak21):
==> maw: de banken maken misbruik van het feit dat de klant fiscaal voordeel geniet: voor krak hetzelfde product vragen ze ofwel 6,5% instapkosten ofwel 5,4% instapkosten, al naargelang de klant van plan is het in te brengen of niet... Wat een bandieterij.Deze kosten bedragen:
- voor contracten gesloten buiten fiscaliteit of binnen langetermijnsparen: 5,4%;
- voor contracten gesloten binnen pensioensparen: 6,5%.
Ze rekenen ook 5,4% aan als je het WEl fiscaal aftrekt ( maar dan als lange termijnsparen, max 2080 euro ). Ze maken er wel misbruik van om 6,5% te vragen als je het als pensioensparen ( verzekering max 870 euro) inbrengt. Bij pensioensparen (870 euro ) heb je de taks van 1,1% echter niet, maar dat kost de bank zelf niets;
[quote][/quote]Toch niet volledig , maar het is wel bandieterij.
Ze rekenen ook 5,4% aan als je het WEl fiscaal aftrekt ( maar dan als lange termijnsparen, max 2080 euro ). Ze maken er wel misbruik van om 6,5% te vragen als je het als pensioensparen ( verzekering max 870 euro) inbrengt. Bij pensioensparen (870 euro ) heb je de taks van 1,1% echter niet, maar dat kost de bank zelf niets[quote]
Inderdaad,
Trouwens, die inschrijvingskosten, zijn ook overdreven.
Het gaat hier over een kontract van meerdere (vele)jaren.
Dat dient alleen maar om goed uit de statistieken te komen. Die zullen dan alleen rekening houden met de netto belegde som en de duurtijd. De lasten zullen dan wel minder zijn. Of toch, ze zouden het toch moeten zijn.
Ze rekenen ook 5,4% aan als je het WEl fiscaal aftrekt ( maar dan als lange termijnsparen, max 2080 euro ). Ze maken er wel misbruik van om 6,5% te vragen als je het als pensioensparen ( verzekering max 870 euro) inbrengt. Bij pensioensparen (870 euro ) heb je de taks van 1,1% echter niet, maar dat kost de bank zelf niets[quote]
Inderdaad,
Trouwens, die inschrijvingskosten, zijn ook overdreven.
Het gaat hier over een kontract van meerdere (vele)jaren.
Dat dient alleen maar om goed uit de statistieken te komen. Die zullen dan alleen rekening houden met de netto belegde som en de duurtijd. De lasten zullen dan wel minder zijn. Of toch, ze zouden het toch moeten zijn.