29 jaar - Pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
29 jaar - Pensioensparen?
Allen,
We overwegen om dit weekend nog te starten met pensioensparen (TAK-21 - AG Top Rendement via Futuria).
Rendementen zijn eerder laag, maar we houden niet van risico's zoals fondsen, vooral omdat er een taks moet betaald worden op een fictief rendement. We beleggen dan liever naast de TAK-21 zelf in fondsen.
Bedoeling zou wel zijn om meteen te stoppen met pensioensparen als overheid dit fiscaal niet meer aanmoedigt.
Wat zijn jullie ideeën?
Hieronder een korte berekening die ik deed, weet niet of deze correct is. Hierbij ga ik uit van het laagste scenario, zijnde 0,75% voor de hele duurtijd. Uiteraard hoop ik op een gemiddelde van 2% na winstdeelname
We overwegen om dit weekend nog te starten met pensioensparen (TAK-21 - AG Top Rendement via Futuria).
- Instapkosten: 0,5%
- Beheerskosten: 0%
- Minimum rendement: 0,75%, laatste jaren steeds 2,10% na winstdeelname
- Fiscaal voordeel: 30% + deel gemeentebelasting
Rendementen zijn eerder laag, maar we houden niet van risico's zoals fondsen, vooral omdat er een taks moet betaald worden op een fictief rendement. We beleggen dan liever naast de TAK-21 zelf in fondsen.
Bedoeling zou wel zijn om meteen te stoppen met pensioensparen als overheid dit fiscaal niet meer aanmoedigt.
Wat zijn jullie ideeën?
Hieronder een korte berekening die ik deed, weet niet of deze correct is. Hierbij ga ik uit van het laagste scenario, zijnde 0,75% voor de hele duurtijd. Uiteraard hoop ik op een gemiddelde van 2% na winstdeelname
- Gestorte bedragen: 36 x 980 = 35.280
- Fiscaal voordeel gemeentebelasting inclusief: 32,1% van gestorte bedragen = 11.402
- Eindbedrag na belasting op 60: 37.319
- Winst zonder fiscaal voordeel = 37.319 - 35.280 = 2.039
- Winst met fiscaal voordeel = 11.402 + 2.039 = 13.441
-
- Jr. Member
Re: 29 jaar - Pensioensparen?
Koop iwda-trackers, veiliger en productiever.
Met pensioensparen maak je de banken en de staat rijker, zélf wordt je er armer en dommer van.
Met pensioensparen maak je de banken en de staat rijker, zélf wordt je er armer en dommer van.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je 29 bent, heb je nog een heel lange horizon.
Is het dan niet interessanter om via pensioenspaarfondsen aan pensioensparen te doen ?
Ik wist het bestaan ervan helaas ook niet, tot 5 jaar geleden (toen ik 45 werd
).
Lees dit stukje er eens op na : https://mijnportefeuille.be/2019/10/31/ ... oensparen/
Is het dan niet interessanter om via pensioenspaarfondsen aan pensioensparen te doen ?
Ik wist het bestaan ervan helaas ook niet, tot 5 jaar geleden (toen ik 45 werd
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Lees dit stukje er eens op na : https://mijnportefeuille.be/2019/10/31/ ... oensparen/
Zou je misschien geen incorrecte informatie kunnen delen?YelitBiros schreef: ↑28 december 2019, 11:48 Koop iwda-trackers, veiliger en productiever.
Pensioensparen kan wel nuttig zijn voor sommige mensen. Het is niet omdat jij deel uit maakt van de groep die steevast blijft beweren dat je er geld aan verliest, dat je die foute info moet delen met andere mensen.
Zijn al veel discussies over pensioensparen geweest, dus ik zou daar eens gaan kijken MD91.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nu eerder periodiek beleggen in goedkope passieve aandelenfondsen. Vooral niet kijken naar winst of verlies.MD91 schreef: ↑28 december 2019, 11:05 Allen,
We zijn beiden 29 jaar oud. Is het interessant om zo jong te starten?
Wat zijn jullie ideeën?
Pas rond de leeftijd van 50 jaar, wanneer het fiscaal voordeel het grootst is en het dichtst bij, beginnen met pensioensparen in een pensioenspaarfonds.
-
- Jr. Member
Pensioensparen is zeer interessant voor mensen die dat zeer interessant vinden. Echter, voor mensen die dat minder interessant vinden, is het niet zo interessant. En dan heb je nog een groep mensen die pensioensparen helemaal niét interessant vinden. Voor deze laatste groep is het dus helemaal niet interessant. Ik hoor bij geen enkele van voorgaande groepen. Mijn groep moet nog bedacht worden, graag hullep.
een psychiatrische zelfhulpgroep voor trollen, zou misschien goed zijnYelitBiros schreef: ↑28 december 2019, 15:54 Pensioensparen is zeer interessant voor mensen die dat zeer interessant vinden. Echter, voor mensen die dat minder interessant vinden, is het niet zo interessant. En dan heb je nog een groep mensen die pensioensparen helemaal niét interessant vinden. Voor deze laatste groep is het dus helemaal niet interessant. Ik hoor bij geen enkele van voorgaande groepen. Mijn groep moet nog bedacht worden, graag hullep.
@MD91
Ik doe ook sinds ongeveer m'n 30e aan pensioensparen (ondertussen al ongeveer 20jaar...)
Toen ook gekozen voor pensioenspaarverzekering (tak21) bij Argenta.
Naast het rendement eigen aan het produkt is de mogelijkheid tot fiscaal voordeel zeker een extra pluspunt
Ondertussen is m'n eigen woning afbetaald, en start ik met langetermijnsparen (ook Tak21), vooral ook omwille van het fiscale voordeel (andere korf dan pensioensparen op de belastingbrief, namelijk die waar je je woninglening kon inbrengen...)
Als je de financiële ruimte hebt om elk jaar een bedrag opzij te zetten waar je geen 'last' van hebt
Staar je vooral niet blind op de beloofde rendementen, maar denk vooral aan het fiscale voordeel. Inderdaad is het wel even te bekijken om eventueel te stoppen als het fiscale voordeel zou wegvallen. Maar tegen dan staan spaarboekjes misschien ook op een rente van -x%, dus blijft je pensioenspaarverzekering toch nog interessanter...
Ik doe ook sinds ongeveer m'n 30e aan pensioensparen (ondertussen al ongeveer 20jaar...)
Toen ook gekozen voor pensioenspaarverzekering (tak21) bij Argenta.
Naast het rendement eigen aan het produkt is de mogelijkheid tot fiscaal voordeel zeker een extra pluspunt
Ondertussen is m'n eigen woning afbetaald, en start ik met langetermijnsparen (ook Tak21), vooral ook omwille van het fiscale voordeel (andere korf dan pensioensparen op de belastingbrief, namelijk die waar je je woninglening kon inbrengen...)
Als je de financiële ruimte hebt om elk jaar een bedrag opzij te zetten waar je geen 'last' van hebt
Staar je vooral niet blind op de beloofde rendementen, maar denk vooral aan het fiscale voordeel. Inderdaad is het wel even te bekijken om eventueel te stoppen als het fiscale voordeel zou wegvallen. Maar tegen dan staan spaarboekjes misschien ook op een rente van -x%, dus blijft je pensioenspaarverzekering toch nog interessanter...
Naar mijn bescheiden mening is pensioensparen wel interessant. Zeker als je het bedrag dat je dan minder aan belastingen betaalt belegt in fondsen, trackers, individuele aandelen. Net als je belastingaftrek van langetermijnsparen/hypotheek. Dit noem ik fiscale optimalisatie. Zo kun ik al snel jaarlijks 1500 euro beleggen dankzij de overheid.
Indien je het opconsumeert kan het idd minder interessant zijn.
De keuze spaarfonds of-verzekering kun je mijns inziens best maken in gehele portefeuille.
Voor mezelf vormen de groepsverzekering en individuele pensioensparen een groot luik van mijn stabiel portefeuille gedeelte.
Indien je het opconsumeert kan het idd minder interessant zijn.
De keuze spaarfonds of-verzekering kun je mijns inziens best maken in gehele portefeuille.
Voor mezelf vormen de groepsverzekering en individuele pensioensparen een groot luik van mijn stabiel portefeuille gedeelte.
-
- Jr. Member
Juist zoals men de woonbonus van de ene op de andere dag afgeschaft heeft (keuze van nva) kan men evengoed plots het belastingsvoordeel van pensioensparen schrappen; zeg nu niet dat dat niet kan he!
Mensen die al 20 jaren ermee bezig zijn, plots voor voldongen feiten stellen. Méér nog : men zou kunnen je wettelijke pensioen verlagen, OMDAT je aan pensioensparen gedaan heef.
Nee, ik betrauw die staatsmaatregelen niet. Kan men mij dat kwalijk nemen?
Mensen die al 20 jaren ermee bezig zijn, plots voor voldongen feiten stellen. Méér nog : men zou kunnen je wettelijke pensioen verlagen, OMDAT je aan pensioensparen gedaan heef.
Nee, ik betrauw die staatsmaatregelen niet. Kan men mij dat kwalijk nemen?
Jaja, je zou zelfs kunnen sterven voor het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd.
Maakt het uit of ze het in de toekomst afschaffen? Je kan het nog steeds doen op dit moment nu er fiscaal voordeel is. Valt dit voordeel weg in de toekomst? Ook goed, dan laat je enkel je huidige beleggingen rustig doorlopen en stort je niets bij in het pensioenspaarplan en beleg je op jezelf. Maar om dit nu als een negatief punt te zien van pensioensparen...
-
- Jr. Member
De term 'pensioensparen' is dan ook ongelukkig uitgevonden, want het wijzigt in sé niéts aan je pensioen! Men zou het beter belastings(uit)sparen noemen of zo.
Iemand die zijn leven lang pensioensparen doet, kan van dat bedrag hoogstens een nieuwe auto kopen, die je dan eigenlijk niet meer nodig hebd.
Iemand die zijn leven lang pensioensparen doet, kan van dat bedrag hoogstens een nieuwe auto kopen, die je dan eigenlijk niet meer nodig hebd.
-
- Full Member
- Contacteer:
heel veel
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
zeker als je het inpast in het stabiel deel van je vermogen.
tel maar uit je rendement ! een veelvoud van vast rendement dat je eender waar elders haalt.
en na je 60 kun je nog jaren blijven sparen met 30% belastingkorting.
het vast rendement is dan gigantisch (B7H4long heeft daar ergens de cijfers van gepost)
je moet wel goed gek zijn om niet aan pensioensparen te doen na je 50, als je geld over hebt.
zolang dit sprookje nog blijft duren natuurlijk.
zeker dat langetermijnsparen, hoe meer je verdient, hoe meer je kan profiteren van belastingvermindering.