35 Jaar twijfel om PSP te doen of toch in etf, aandelen te beleggen voor de oude dag
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
35 Jaar twijfel om PSP te doen of toch in etf, aandelen te beleggen voor de oude dag
Ik zit te twijfelen om in PSP te doen of gewoon jaarlijks een bedrag te investeren in aandelen, etf,
Ik lees zoveel over pensioensparen dat het toch niet zo intressant is en je beter voor je oude dag in aandelen zou beleggen.
Kan er mij hier iemand meer uitleg over geven wat het voordeel en nadeel is van de beide.
Dank bij voorbaat. MVG
Ik lees zoveel over pensioensparen dat het toch niet zo intressant is en je beter voor je oude dag in aandelen zou beleggen.
Kan er mij hier iemand meer uitleg over geven wat het voordeel en nadeel is van de beide.
Dank bij voorbaat. MVG
Re: 35 Jaar twijfel om PSP te doen of toch in etf, aandelen te beleggen voor de oude dag
Elke week komt deze vraag.botte1985 schreef: ↑8 januari 2020, 13:41 Ik zit te twijfelen om in PSP te doen of gewoon jaarlijks een bedrag te investeren in aandelen, etf,
Dank bij voorbaat. MVG
Misschien al eens wat gaan lezen in andere topics.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: 35 Jaar twijfel om PSP te doen of toch in etf, aandelen te beleggen voor de oude dag
Als je het "fiscaal" pensioensparen bedoelt:
Het voordeel is daar uiteraard de jaarlijkse 30% belastingvermindering (van het betaalde jaarbedrag).
En eventueel ook de Garantie Bijzonder Beschermingsfonds tot 100.000 €.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wil je je er zelf mee bezighouden of niet? Wil je een belastingvoordeel of niet? Kan je leven met de belasting op je portefeuille op je 65 leven of niet?
Als je deze 3 vragen beantwoord ben je al ver denk ik ...
Als je deze 3 vragen beantwoord ben je al ver denk ik ...
Je appeltje voor de dorst staat vast tot aan je pensioen.
Er is geen verleiding om het af te halen (voor andere dingen, of door de schommelingen op de beurs).
Er is geen verleiding om het af te halen (voor andere dingen, of door de schommelingen op de beurs).
Je hebt reeds een reeks algemene antwoorden gekregen.
Hier is een lijst van threads over pensioensparen. Lees ze eens na.
Indien je specifieke antwoorden wil zal je iets meer moeten posten over jouw specifieke situatie.
Hier is een lijst van threads over pensioensparen. Lees ze eens na.
Indien je specifieke antwoorden wil zal je iets meer moeten posten over jouw specifieke situatie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik doe ze beiden.
PSP heeft een aantal specifieke voordelen:
- fiscale aftrekbaarheid
... maar ook een aantal specifieke nadelen:
- beperkte inleg
- belegging enkel in belgische aandelen
- eindbelasting
Een eigen aandelenbelegging is dus complementair.
PSP heeft een aantal specifieke voordelen:
- fiscale aftrekbaarheid
... maar ook een aantal specifieke nadelen:
- beperkte inleg
- belegging enkel in belgische aandelen
- eindbelasting
Een eigen aandelenbelegging is dus complementair.
Voordeel fiscaal pensioensparen: van de €990 die je jaarlijks stort krijg je 30% plus gemeentebelasting (+/-7%) of €318 terug terwijl je pensioenspaarfonds wel met €990 (min eventuele instap kost) aangroeit. Omdat een fiscaal pensioenfonds deels uit obligaties bestaat en omdat een flink stuk van het rendement uit het belastingvoordeel voortkomt, is het een minder riskante belegging dan aandelen of een aandelen ETF. Na de bevrijdende eindbelasting op 60 kun je voort sparen met het fiscaal voordeel zonder verdere belastingen. Nadeel: vervroegd uitstappen is fiscaal ongunstig en inleg is beperkt tot vastgesteld bedrag.botte1985 schreef: ↑8 januari 2020, 13:41 Ik zit te twijfelen om in PSP te doen of gewoon jaarlijks een bedrag te investeren in aandelen, etf,
Voordeel zelf beleggen in aandelen of ETF: flexibel, je beslist zelf welk bedrag, welk risico en welke samenstelling, nadeel een vergelijkbare belegging qua geïnvesteerd bedrag, risico en samenstelling zal minder opbrengen dan fiscaal pensioensparen.
Hieronder een vergelijking tussen de twee (starten op 35, verondersteld 4,75% rendement voor fiscaal pensioenfonds en wegens lagere kosten 5,75% voor eigen vergelijkbare belegging), links fiscaal pensioen sparen. In beide is er op 65 jarige leeftijd €20166 netto geïnvesteerd, het fonds brengt dan netto €60321 tov €53061 voor eigen constructie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik zit met dezelfde vraag, en als ik een simulatie maak kom ik iets anders uit, waar zit ik fout?
Om het gemakkelijk te houden vergelijk ik 30 jaar pensioensparen (met jaarlijks €1000 inleg, jaarlijks rendement 4.75% (dus zogezegd exact hetzelfde als waarop berekend wordt voor de anticipatieve heffing op 60 jaar) en jaarlijkse kost 2%) met 30 jaar sparen in een ETF type IWDA @ €1000/jaar inleg met rendement 4.75% en jaarlijkse kost 0.2%.
Na 30 jaar zou dit dan resulteren in volgende voor PSP en ETF:
PSP:
Eindstand: 54588
heffing 8%: 4456
op te nemen bedrag na 8% heffing: 50131
kost fonds doorheen jaren: 14327
ETF:
Eindstand = +/- op te nemen bedrag (ok, zonder beurskosten bij afhaling meegerekend): 64216
kost etf doorheen jaren: 1579 (ook zonder jaarlijkse transactiekosten meegerekend)
Op dit punt met mijn berekening hou je dus 14085 meer over met een ETF dan PSP (64216 - 50131, beiden gerekend aan effectief 4.75% rendement… MAAR je hebt gedurende 30 jaar ook wel 9000 teruggekregen via belastingvoordeel van het PSP, dus wordt het eerder 64216 (ETF) – 59131 (PSP), nog steeds een verschil van 5085 in het voordeel van ETF.
Maar je kan de +/- 300 die je terugkrijgt van de belastingen als je wil in een etf type IWDA steken, wat na 30 jaar 19265 zou opleveren.
- Als je dus PSP + 300 per jaar in ETF steekt is de combinatie op 60 jaar 50131 + 19265 = 69396 waard om op te nemen
- Als je enkel PSP doet: 59131 (50131 + 9000 recuup)
- Als je enkel ETF doet: 64216
Als je het zo bekijkt brengt het dus 69396 – 64216 = 5180 meer op als je PSP combineert met het herinvesteren van het gerecupereerde 30% belastingsvoordeelgeld dan als je enkel de ETF route zou nemen...
Waar ben ik ergens in de mist gegaan met mijn berekening / aanname?
het belastingsvoordeel van PSP heft de torenhoge beheerskosten (14327 !!!) en de 8% heffing zodanig op dat op het einde van de rit PSP niet veel slechter is dan enkel ETF. al is het wel aannemelijk dat een IWDA type etf na 30 jaar een iets hoger rendement dan4.75 kan behalen...
Om het gemakkelijk te houden vergelijk ik 30 jaar pensioensparen (met jaarlijks €1000 inleg, jaarlijks rendement 4.75% (dus zogezegd exact hetzelfde als waarop berekend wordt voor de anticipatieve heffing op 60 jaar) en jaarlijkse kost 2%) met 30 jaar sparen in een ETF type IWDA @ €1000/jaar inleg met rendement 4.75% en jaarlijkse kost 0.2%.
Na 30 jaar zou dit dan resulteren in volgende voor PSP en ETF:
PSP:
Eindstand: 54588
heffing 8%: 4456
op te nemen bedrag na 8% heffing: 50131
kost fonds doorheen jaren: 14327
ETF:
Eindstand = +/- op te nemen bedrag (ok, zonder beurskosten bij afhaling meegerekend): 64216
kost etf doorheen jaren: 1579 (ook zonder jaarlijkse transactiekosten meegerekend)
Op dit punt met mijn berekening hou je dus 14085 meer over met een ETF dan PSP (64216 - 50131, beiden gerekend aan effectief 4.75% rendement… MAAR je hebt gedurende 30 jaar ook wel 9000 teruggekregen via belastingvoordeel van het PSP, dus wordt het eerder 64216 (ETF) – 59131 (PSP), nog steeds een verschil van 5085 in het voordeel van ETF.
Maar je kan de +/- 300 die je terugkrijgt van de belastingen als je wil in een etf type IWDA steken, wat na 30 jaar 19265 zou opleveren.
- Als je dus PSP + 300 per jaar in ETF steekt is de combinatie op 60 jaar 50131 + 19265 = 69396 waard om op te nemen
- Als je enkel PSP doet: 59131 (50131 + 9000 recuup)
- Als je enkel ETF doet: 64216
Als je het zo bekijkt brengt het dus 69396 – 64216 = 5180 meer op als je PSP combineert met het herinvesteren van het gerecupereerde 30% belastingsvoordeelgeld dan als je enkel de ETF route zou nemen...
Waar ben ik ergens in de mist gegaan met mijn berekening / aanname?
het belastingsvoordeel van PSP heft de torenhoge beheerskosten (14327 !!!) en de 8% heffing zodanig op dat op het einde van de rit PSP niet veel slechter is dan enkel ETF. al is het wel aannemelijk dat een IWDA type etf na 30 jaar een iets hoger rendement dan4.75 kan behalen...
wat ik me verder afvroeg, als je beslist te stoppen stortingen te doen in je PSP fonds (niet dat ik het direct van plan ben maar toch): fluctueert je reeds gespaard bedrag dan nog 30 jaar mee met de beurs, inclusief jaarlijkse beheerskost? of kan je het geld blokkeren en als het ware bevriezen tot je 60e? wat dan met de inflatie?
In een simulatie hangt veel van het resultaat dikwijls af van de veronderstellingen die je maakt.
In jouw berekening ben ik niet zeker of de veronderstellingen ivm met de respectieve rendement wel zullen uitkomen.
Nog een paar opmerkingen:
Heb je de gemeentetaks meegerekent?
Instapkosten?
Opletten je vergelijkt een 100% aandelen belegging met een 70/30 actief fonds: verwacht risico en rendement zijn anders.
Je hebt geen rekening gehouden met de tijdswaarde van het geld dat je belegt. Typisch word daarvoor het intern rendement van je belegging berekent. (in excel: IR.schema() of XIRR() )
Een van de berekeningen die je kan doen is nagaan of het intern rendement van de belastingsbehandeling groter is dan de extra kosten die je zal betalen; in het begin en jaarlijks.
Je hoeft dit jaar enkel te beslissen over het pensioensparen van dit jaar. Volgend jaar kan je beslissen voor volgend jaar.
De fiscale voordelen van pensioensparen worden groter naarmate de looptijd verminderd.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 20 april 2020, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat heb ik inderdaad nog gelezen, nu ja ik ben 35 en mijn echtgenote 37 en we zijn beiden begonnen met PSP van zodra we beginnen werken zijn. met de corona crisis heb ik eindelijk tijd om me wat bezig te houden met de financiën, is er niet van gekomen door o.a. verbouwingen, kleuters,…B7H4long schreef: ↑20 april 2020, 12:47Bedankt voor je reactie, ik heb al veel geleerd uit uw posts over de verschillende subfora hier.
In een simulatie hangt veel van het resultaat dikwijls af van de veronderstellingen die je maakt.
In jouw berekening ben ik niet zeker of de veronderstellingen ivm met de respectieve rendement wel zullen uitkomen.
Dat klopt, het was eerder een snelle simulatie om mijn gedachtegang even tegen af te toetsen.
wat ik er precies uit afleidt is dat pensioensparen niet perse zwaar superieur of inferieur is aan een globaal gespreide tracker.
Nog een paar opmerkingen:
Heb je de gemeentetaks meegerekent?
nee
Instapkosten?
nee
Opletten je vergelijkt een 100% aandelen belegging met een 70/30 actief fonds: verwacht risico en rendement zijn anders.
Inderdaad, ben ik me van bewust, de reden om deze appels en peren te vergelijken is omdat ik al +/- 14 jaar aan PSP doe, en recentelijk ook in IWDA ben ingestapt. Ik kan me inbeelden dat er nog mensen zijn met PSP en daarnaast aan passief beleggen denken/doen en dan is IWDA vaak een logische keuze
Je hebt geen rekening gehouden met de tijdswaarde van het geld dat je belegt. Typisch word daarvoor het intern rendement van je belegging berekent. (in excel: IR.schema() of IRR() )
Dit snap ik niet
Een van de berekeningen die je kan doen is nagaan of het intern rendement van de belastingsbehandeling groter is dan de extra kosten die je zal betalen; in het begin en jaarlijks.
ook dit snap ik niet
Je hoeft dit jaar enkel te beslissen over het pensioensparen van dit jaar. Volgend jaar kan je beslissen voor volgend jaar.
De fiscale voordelen van pensioensparen worden groter naarmate de looptijd verminderd.
Ik heb me wat proberen inwerken in de boeiende ETF en indextrackers wereld, en nu plan ik onze pensioenspaarfondsen eens te bekijken. we zitten bij BNP paribas B pension growth en Pricos.
Ik loop al direct tegen het obstakel dat ik niet begrijp vanwaar het verschil in geafficheerd rendement komt bij BNP:
Volgens deze site zelf: (jaarlijks rendement)
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... r_dir=desc
1j -10,74%
3j -1,45%
5j-0,60%
10j:4,97%
Volgens de site van BNP zelf: (actuariële rendementen)
https://www.bnpparibas-am.be/tussenpers ... 946411791/
1j 4.87 %
3j -0.53 %
5j -2.21%
10j:-10.25%
Sinds oprichting: 2.96%
Naar welke moet ik nu kijken?
Dit zijn de getallen volgens de tijd: https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... d=60121367
BNPP toont zoveelgetallen dat je niet meer weet welke getallen belangrijk zijn.
tijdwaarde van geld: 100 Euro vandaag is niet hetzelfde als 100 Euro binnen 30 jaar.
Met de XIRR() formules kan je het intern rendement berekenen van een belegging.
Vandaag betaal je 990 Euro -- met aftrek van 2% instapkosten zal er 970 Euro voor jou werken
Volgend jaar krijg je 366 Euro terug -- 30% staat en 7% gemeente
Op je 60ste verjaardag word er de taks afgehouden -- 253 Euro - 8% op fictief rendement van 4,75% = =+990*1,0475^25*8%
Op je 65ste krijg je het resultaat terug.
Als er geen opbrengst zou zijn van de onderliggende beleggingen zou je 717 Euro krijgen op je 65ste.
Het belastingstelsel op de bovenstaande periode geeft een negatief rendement zijn van -0.88% = =XIRR(C6:C9;B6:B9;0)
Als je dezelfde berekening maakt voor iemand van 50 jaar - krijg je een positief rendement van 0.88%
01/04/20 -990 2% instapkosten op 990*98% geeft 970 euro dat echt rendeert
01/04/21 366 37,00%
01/04/30 -126 8% op fictief rendement van 4,75% = =+C5*1,0475^25*8%
01/04/35 844
XIRR 0,86% =XIRR(C6:C9;B6:B9;0)
Dus het lijkt dat op 50 jaar er misschien kans is dat de extra winst van de belastingen de extra kost van het aktieve fonds tov ETF teniet zal doen.
Je kan de simulatie herhalen met andere opbrengst voor de beleggingen.
BNPP toont zoveelgetallen dat je niet meer weet welke getallen belangrijk zijn.
tijdwaarde van geld: 100 Euro vandaag is niet hetzelfde als 100 Euro binnen 30 jaar.
Met de XIRR() formules kan je het intern rendement berekenen van een belegging.
Vandaag betaal je 990 Euro -- met aftrek van 2% instapkosten zal er 970 Euro voor jou werken
Volgend jaar krijg je 366 Euro terug -- 30% staat en 7% gemeente
Op je 60ste verjaardag word er de taks afgehouden -- 253 Euro - 8% op fictief rendement van 4,75% = =+990*1,0475^25*8%
Op je 65ste krijg je het resultaat terug.
Als er geen opbrengst zou zijn van de onderliggende beleggingen zou je 717 Euro krijgen op je 65ste.
Het belastingstelsel op de bovenstaande periode geeft een negatief rendement zijn van -0.88% = =XIRR(C6:C9;B6:B9;0)
Als je dezelfde berekening maakt voor iemand van 50 jaar - krijg je een positief rendement van 0.88%
01/04/20 -990 2% instapkosten op 990*98% geeft 970 euro dat echt rendeert
01/04/21 366 37,00%
01/04/30 -126 8% op fictief rendement van 4,75% = =+C5*1,0475^25*8%
01/04/35 844
XIRR 0,86% =XIRR(C6:C9;B6:B9;0)
Dus het lijkt dat op 50 jaar er misschien kans is dat de extra winst van de belastingen de extra kost van het aktieve fonds tov ETF teniet zal doen.
Je kan de simulatie herhalen met andere opbrengst voor de beleggingen.
Voor mezelf bijkomende belangrijke factor inzake je vraag: indien je aan PSP zou doen en dus geniet van het fiscaal voordeel, wat ben je met dat voordeel van plan? Consumeren of sparen/investeren?
Zelf steek ik het bedrag dat ik van belastingen terugtrek (maw het fiscale voordeel uit PSP en hypothecaire lening) in individuele aandelen en/of trackers. Dit zorgt voor optimale renderen van dat bedrag, hopelijk .
Dit maakt, mijns inziens, ook een verschil inzake je vraag qua opbrengst.
Indien je dat fiscaal voordeel consumeert is het natuurlijk op.
Zelf steek ik het bedrag dat ik van belastingen terugtrek (maw het fiscale voordeel uit PSP en hypothecaire lening) in individuele aandelen en/of trackers. Dit zorgt voor optimale renderen van dat bedrag, hopelijk .
dat is exact wat ik me afvroeg en quick n dirty probeerde te berekenen: ik doe reeds 14 jaar aan PSP en ben nu aan het starten met trackers/ETF. ik vroeg me af wat PSP behouden kan bijdragen t.o.v. PSP stoppen en vol in tracker/ETF te gaan.Nichiren schreef: ↑20 april 2020, 15:15 Voor mezelf bijkomende belangrijke factor inzake je vraag: indien je aan PSP zou doen en dus geniet van het fiscaal voordeel, wat ben je met dat voordeel van plan? Consumeren of sparen/investeren?
ik kom precies tot de conclusie dat het fiscaal voordeel van PSP investeren in trackers/ETF's de eindsom interessanter kan maken dan stoppen met PSP en enkel in trackers/EYF's te gaan.
jij doet dus reeds waar ik over zat te denken