5 jaar huur betalen of kopen en na 5 jaar terug verkopen?
TIP
5 jaar huur betalen of kopen en na 5 jaar terug verkopen?
Ik woon nog steeds samen met mijn broer en mijn moeder. Wij huren momenteel een appartement voor €820 per maand. Aangezien ik en mijn broer nog steeds geen vaste relatie hebben, vroegen we ons af of we de komende 5 jaar niet beter iets zouden kopen. Dus op het einde van dit jaar iets kopen (1 januari 2017) en dan terug verkopen op 1 januari 2022.
We smijten €820 x 60maanden = €49200 in de vuilbak als we de volgende 5 jaar blijven huren. M'n broer en ik betalen elk €300 huur en m'n moeder €220 huur. Als we iets kopen, zal ik en mijn broer niet snel meer willen betalen dan €300 aangezien we momenteel zoveel mogelijk proberen te sparen.
Ik zie dat een appartement/huis met 3 slaapkamers al snel €300.000 kost (als we dezelfde kwaliteit als nu willen). En registratierechten en notaris zijn dan ongeveer €30.000.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik verder berekenen wat voordeliger is?
We smijten €820 x 60maanden = €49200 in de vuilbak als we de volgende 5 jaar blijven huren. M'n broer en ik betalen elk €300 huur en m'n moeder €220 huur. Als we iets kopen, zal ik en mijn broer niet snel meer willen betalen dan €300 aangezien we momenteel zoveel mogelijk proberen te sparen.
Ik zie dat een appartement/huis met 3 slaapkamers al snel €300.000 kost (als we dezelfde kwaliteit als nu willen). En registratierechten en notaris zijn dan ongeveer €30.000.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik verder berekenen wat voordeliger is?
Re: 5 jaar huur betalen of kopen en na 5 jaar terug verkopen
Als je 250.000 euro leent, en de rest in handen hebt, dan betaal je aan de lening min. 1050 euro/maand af op 25 jaar + ssv + ki.
Je moet dan zien na 5 jaar hoeveel kapitaal en hoeveel aan interest je dan al betaald hebt.
Je kan dit perfekt simuleren met de tool hier bij " lenen " vervroegd terugbetalen
Je moet dan zien na 5 jaar hoeveel kapitaal en hoeveel aan interest je dan al betaald hebt.
Je kan dit perfekt simuleren met de tool hier bij " lenen " vervroegd terugbetalen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom 5j ? Ivm evt meerwaardebelasting of is er een andere reden ?
Wat als iemand (jij, broer, moeder) voor die 5j voorbij zijn een nieuwe partner krijgt en daarmee wil samenwonen ?
Ik snap je zin niet : we willen sparen en dus ook niet meer dan 300 euro betalen.
In mijn optiek is vastgoed dat je koopt om zelf te wonen ook een vorm van sparen, terwijl ik een vastgoed om te verhuren als een investering zie...
Wat als iemand (jij, broer, moeder) voor die 5j voorbij zijn een nieuwe partner krijgt en daarmee wil samenwonen ?
Ik snap je zin niet : we willen sparen en dus ook niet meer dan 300 euro betalen.
In mijn optiek is vastgoed dat je koopt om zelf te wonen ook een vorm van sparen, terwijl ik een vastgoed om te verhuren als een investering zie...
We gaan er vanuit dat we nog 5 jaar zullen samenwonen om dan elk apart te gaan wonen. Als één van ons een partner heeft voor die 5 jaar, dan blijft hij meebetalen voor de lening of hij er nu in woont of niet, maar we gaan er vanuit dat dit niet zo is. Ik wil eerst de financiële haalbaarheid bekijken.Isedase schreef:Waarom 5j ? Ivm evt meerwaardebelasting of is er een andere reden ?
Wat als iemand (jij, broer, moeder) voor die 5j voorbij zijn een nieuwe partner krijgt en daarmee wil samenwonen?
Mijn broer en ik beleggen in aandelenindexen. Dit heeft ons de laatste 4 jaar altijd minimum 8% opgeleverd. Alles dat meer is dan die €300 wordt dus niet gespaard maar brengt meer rendement op dan vastgoed.Isedase schreef:Ik snap je zin niet : we willen sparen en dus ook niet meer dan 300 euro betalen.
Ik ga er vanuit dat je registratierechten, ereloon notaris en aktekosten zelf moet betalen met eigen geld (?) Laten we zeggen dat we een lening aangaan voor €200.000 op 25 jaar. Dan betalen we in het beste geval maandelijks €833 (zie ik op jullie tabel). Dit betekent dat we na 5 jaar €32.987 in kapitaal betaald hebben en €16.971 aan intrest.ludo schreef:Als je 250.000 euro leent, en de rest in handen hebt, dan betaal je aan de lening min. 1050 euro/maand af op 25 jaar + ssv + ki.
Als de woning na 5 jaar verkocht wordt, wil dit dan zeggen dat we ons eigen kapitaal €32.987 terug krijgen? Die €16.971 is dan waarschijnlijk voor de vuilbak?
Dat hangt natuurlijk ook af van de prijs waaraan je de woning kan verkopen hé makker 

Ten eerste : als het maar mijn bedoeling is maar 5j een pand in eigendom te hebben dan zou ik niet lenen op 25j.
Ten tweede : ik zou dan toch zeker degressief lenen waardoor ik verhoudingsgewijs niet vooral intresten betaal ipv kapitaal (kijk naar jouw voorbeeld, meer dan 50% intresten)
Ten derde : je bent die betaalde intresten 'kwijt' als je het zo wil formuleren ja.
Stel
- je koopt je huis nu voor 200K en je verkoopt het binnen 5j voor dezelfde som (laten we pessimistisch zijn)
- de afbetalingen zijn hetzelfde bedrag als de huidige huur dus houden we geen rekening mee
IN : 200.000
OUT :
- notaris en registratierechten bij aankoop : +/- 25.000 euro
- Saldo lening bij verkoop : 200.000-32.987 euro = 167.013 euro
- Wederbeleggingsvergoeding : 0 (*)
Verschil tussen kopen en huren na 5jaar : kleine 8.000, maar je zal ook 5x K.I. moeten betalen, een herstelling links en rechts etc.
Verder zijn er bij aankoop in jullie geval vermoedelijk hypotheekkosten (hier niet meegerekend door mij) en ook weer kosten om die hypotheek te lichten bij verkoop.
Kosten van verhuis (in & out).
(*) Ofwel leen je met een herzieningsmogelijkheid na 5j waardoor je op dat moment dan geen wederbeleggingvergoeding dient te betalen als je de lening stopzet.
Ofwel leen je met vaste rentevoet (aangezien ze nu zo laag staan) en ga je een wederbeleggingsvergoeding betalen.
Ten tweede : ik zou dan toch zeker degressief lenen waardoor ik verhoudingsgewijs niet vooral intresten betaal ipv kapitaal (kijk naar jouw voorbeeld, meer dan 50% intresten)
Ten derde : je bent die betaalde intresten 'kwijt' als je het zo wil formuleren ja.
Stel
- je koopt je huis nu voor 200K en je verkoopt het binnen 5j voor dezelfde som (laten we pessimistisch zijn)
- de afbetalingen zijn hetzelfde bedrag als de huidige huur dus houden we geen rekening mee
IN : 200.000
OUT :
- notaris en registratierechten bij aankoop : +/- 25.000 euro
- Saldo lening bij verkoop : 200.000-32.987 euro = 167.013 euro
- Wederbeleggingsvergoeding : 0 (*)
Verschil tussen kopen en huren na 5jaar : kleine 8.000, maar je zal ook 5x K.I. moeten betalen, een herstelling links en rechts etc.
Verder zijn er bij aankoop in jullie geval vermoedelijk hypotheekkosten (hier niet meegerekend door mij) en ook weer kosten om die hypotheek te lichten bij verkoop.
Kosten van verhuis (in & out).
(*) Ofwel leen je met een herzieningsmogelijkheid na 5j waardoor je op dat moment dan geen wederbeleggingvergoeding dient te betalen als je de lening stopzet.
Ofwel leen je met vaste rentevoet (aangezien ze nu zo laag staan) en ga je een wederbeleggingsvergoeding betalen.
door Anthony
We gaan er vanuit dat we nog 5 jaar zullen samenwonen om dan elk apart te gaan wonen. Als één van ons een partner heeft voor die 5 jaar, dan blijft hij meebetalen voor de lening of hij er nu in woont of niet, maar we gaan er vanuit dat dit niet zo is. Ik wil eerst de financiële haalbaarheid bekijken.
---------
Als je zo kunt overeenkomen, en je hebt daar het volste vertrouwen in wens ik je veel sukses. Neem wel mee in je gedachten dat bij dergelijke constructie je jezelf ( of je broer) hypothekeerd, voor de rest van de lening, welke in voorkomend geval als een van U dan weer een eigendom met een andere partner zou kopen , dit al wat moeilijker wordt om bij de bank een lening te bekomen.
We gaan er vanuit dat we nog 5 jaar zullen samenwonen om dan elk apart te gaan wonen. Als één van ons een partner heeft voor die 5 jaar, dan blijft hij meebetalen voor de lening of hij er nu in woont of niet, maar we gaan er vanuit dat dit niet zo is. Ik wil eerst de financiële haalbaarheid bekijken.
---------
Als je zo kunt overeenkomen, en je hebt daar het volste vertrouwen in wens ik je veel sukses. Neem wel mee in je gedachten dat bij dergelijke constructie je jezelf ( of je broer) hypothekeerd, voor de rest van de lening, welke in voorkomend geval als een van U dan weer een eigendom met een andere partner zou kopen , dit al wat moeilijker wordt om bij de bank een lening te bekomen.
Waarom koop je de woning zelf niet? en laat je je moeder en je broer huur betalen?
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan da je na 5 jaar een luxe appartement met 3 slaapkamers gemakkelijk kan verkopen zonder verlies.
De rente kan gestegen zijn, de overheid kan een ingreep doen (algemene huursubsidie voor kleine appartementen, belasting voor grote?).
Hebben jullie nagedacht over het alternatief om een kleiner 2 slaapkamer appartement te kopen waar jullie moeder later in kan gaan wonen en dat voorlopig te verhuren? voordelen:
- niet verplicht om te verkopen
- erfenisrechten
- moeder hoeft maar 1 keer te verhuizen
- als er 1 iemand vertrekt kan je ook al verhuizen met 2
...
De rente kan gestegen zijn, de overheid kan een ingreep doen (algemene huursubsidie voor kleine appartementen, belasting voor grote?).
Hebben jullie nagedacht over het alternatief om een kleiner 2 slaapkamer appartement te kopen waar jullie moeder later in kan gaan wonen en dat voorlopig te verhuren? voordelen:
- niet verplicht om te verkopen
- erfenisrechten
- moeder hoeft maar 1 keer te verhuizen
- als er 1 iemand vertrekt kan je ook al verhuizen met 2
...
vandaag voor 200k een luxe app kopen met 3 skms lijkt me al een uitdaging... beetje deftige buurt behoudt zijn verkoopwaarde wel maar ben toch benieuwd waar je dit vandaag kan vinden...zeverare schreef:Ik zou er niet zomaar vanuit gaan da je na 5 jaar een luxe appartement met 3 slaapkamers gemakkelijk kan verkopen zonder verlies.
...
Ik snap op bepaalde hoogte wel je gedachtengang, maar stel me toch serieus vragen bij je 'belofte' dat iedereen de komende vijf jaar blijft bijbetalen ook als ze verhuizen bij het vinden van een partner.
Daarbij komt ook dat je voor 200k nooit een gelijkwaardige woning of appartement kan vinden dan hetgene je nu huurt aan 820 euro.
Persoonlijk zou ik nooit in dit soort instructie stappen, maar die keuze moeten jullie zelf natuurlijk maken. Zet dan sowieso wel alles deftig op papier, want er duiken wel altijd onverwachte zaken op.
Daarbij komt ook dat je voor 200k nooit een gelijkwaardige woning of appartement kan vinden dan hetgene je nu huurt aan 820 euro.
Persoonlijk zou ik nooit in dit soort instructie stappen, maar die keuze moeten jullie zelf natuurlijk maken. Zet dan sowieso wel alles deftig op papier, want er duiken wel altijd onverwachte zaken op.
In het voorbeeld van de 200.000 op 25 jaar betaali k eerst minimum 20.000 aan kosten en belasting. Die 20.000 moet op voorhand betaalt worden dus daar verlies ik ook 5 jaar intrest op. Nadien betaal ik 50.000 gedurende 5 jaar. Na die 5 jaar krijg ik 33.000 terug. Dus -70.000 +33.000 = -37.000. Dat is dan nog zonder wederbeleggingsvergoeding (maximum 3 maanden intrest op terugbetaalde gedeelte = ?) en dan nog kosten voor de opheffing van de bestaande hypotheek. Dus als het slechts -40.000 zal zijn, zal het meevallen.
Het alternatief is -50.000 door het betalen van onze huur. Maar we hebben ook nog eens intrest kunnen verdienen op onze 20.000 die we niet hebben moeten betalen aan kosten en belasting.
De financiële kant terzijde zijn er bijkomende nadelen aan kopen:
- We zitten met 3 vast aan een woning voor 5 jaar
- De waarde van de woning kan stijgen, maar ook dalen
- Er is een risico dat we plots moeten verkopen onder de prijs
En dan is er nog de realistische kant die aantoont dat je met 200.000 geen woning met 3 slaapkamers zal vinden. Dus dan moet het bedrag omhoog naar 300.000 of meer, maar dan betalen we maandelijks meer dan 820.
Ik denk dus dat we beter kunnen blijven huren de komende 5 jaar...
Het alternatief is -50.000 door het betalen van onze huur. Maar we hebben ook nog eens intrest kunnen verdienen op onze 20.000 die we niet hebben moeten betalen aan kosten en belasting.
De financiële kant terzijde zijn er bijkomende nadelen aan kopen:
- We zitten met 3 vast aan een woning voor 5 jaar
- De waarde van de woning kan stijgen, maar ook dalen
- Er is een risico dat we plots moeten verkopen onder de prijs
En dan is er nog de realistische kant die aantoont dat je met 200.000 geen woning met 3 slaapkamers zal vinden. Dus dan moet het bedrag omhoog naar 300.000 of meer, maar dan betalen we maandelijks meer dan 820.
Ik denk dus dat we beter kunnen blijven huren de komende 5 jaar...