5 Stortingen in pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
5 Stortingen in pensioensparen
Tijdens één van de vorige weken werd er hier gesproken over de verplichte 5 stortingen in pensioensparen. Waarschijnlijk onder een andere titel want ik kan het niet meer terugvinden: vandaar nieuwe titel.
In mijn "grote belastingsboek" staat in vette letters: Minimum 5 stortingen is geen voorwaarde ! Ten onrechte wordt soms gemeend dat een contract minimum 5 stortingen moet voorzien: een dergelijke voorwaarde bestaat evenwel niet
Ik wou het maar even melden voor alle twijfelaars.
In mijn "grote belastingsboek" staat in vette letters: Minimum 5 stortingen is geen voorwaarde ! Ten onrechte wordt soms gemeend dat een contract minimum 5 stortingen moet voorzien: een dergelijke voorwaarde bestaat evenwel niet
Ik wou het maar even melden voor alle twijfelaars.
Re: 5 Stortingen in pensioensparen
<http://www.vdk.be/producten/beleggen/pe ... ticulieren>Gunstig regime van eindbelasting
...
U geniet van deze voordelige eindbelasting als:
- uw pensioenspaarrekening of –verzekering minstens 10 jaar bestaat
- u minstens 5 stortingen hebt gedaan (5 verschillende jaren)
- elke storting minstens 5 jaar behouden blijft
Het is zo te zien geen verplichting, maar blijkbaar word je wel 'bestraft'...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als men dat in den boek afdrukt met vette letters, gevolgd door een uitroepteken en dan nog eens vervolgd door een opmerking dat ten onrechte soms wordt gemeend dat... dan is die auteur daar toch wel erg zeker van, dunkt me.
Bovendien vraag ik mij nog altijd af wie de penalisatie gaat uitvoeren: na de anticipatieve heffing op 60 jaar kunnen er nog stortingen uitgevoerd worden. Gebeurt dat dan niet dan zou je maatschappij moeten gaan klikken bij de fiscus ?...
In de allereerste contracten die nog als einddatum 60 jaar hadden, bestaat er natuurlijk ook de mogelijkheid om een afkoop te doen tijdens de 5 laatste jaren van het contract. Daar geldt die verplichting wel ! Als zo iemand bijvoorbeeld op zijn 57 ste zijn contract zou afkopen, dan moeten er minimum tijdens 5 belastbare tijdperken stortingen zijn uitgevoerd. De verplichting geldt dus alleen voor diegenen die hun contract afkopen voor hun 60ste verjaardag en dat is onmogelijk ( zonder penalisatie ) voor contracten met einddatum op 65.
Bovendien vraag ik mij nog altijd af wie de penalisatie gaat uitvoeren: na de anticipatieve heffing op 60 jaar kunnen er nog stortingen uitgevoerd worden. Gebeurt dat dan niet dan zou je maatschappij moeten gaan klikken bij de fiscus ?...
In de allereerste contracten die nog als einddatum 60 jaar hadden, bestaat er natuurlijk ook de mogelijkheid om een afkoop te doen tijdens de 5 laatste jaren van het contract. Daar geldt die verplichting wel ! Als zo iemand bijvoorbeeld op zijn 57 ste zijn contract zou afkopen, dan moeten er minimum tijdens 5 belastbare tijdperken stortingen zijn uitgevoerd. De verplichting geldt dus alleen voor diegenen die hun contract afkopen voor hun 60ste verjaardag en dat is onmogelijk ( zonder penalisatie ) voor contracten met einddatum op 65.
Ik zorg toch voor 5 stortingen : 5 keer 1 Euro.
Heb mijn zootje van Hamburg Mannheimer enkele jaren geleden overgezet naar Ethias First en ga het risico niet lopen voor een paar euro.
Heb mijn zootje van Hamburg Mannheimer enkele jaren geleden overgezet naar Ethias First en ga het risico niet lopen voor een paar euro.
Wie zegt dat dat je afgestraft wordt ?
Ik sta open voor ieders mening en van mij mag je in alles geloven wat je maar wil.
Maar in mijn fiscale gids, die algemeen aanvaard wordt in bank- en verzekeringsmiddens, staat letterlijk en zoals gezegd in vetjes gedrukt dat dit ten onrechte geloofd wordt en dat dit geen verplichting is. Dat de maatschappijen graag met deze misvatting uitpakken, dat begrijp je wel.
Ik ben er dus zeker van dat het niet verplicht is, behalve voor personen die vervroegd op pensioen gaan en afkopen voor hun 60ste verjaardag. In contracten die lopen tot 65 kan zo'n afkoop niet meer (enkel de 5 laatste jaren van het contract ).
Maar in mijn fiscale gids, die algemeen aanvaard wordt in bank- en verzekeringsmiddens, staat letterlijk en zoals gezegd in vetjes gedrukt dat dit ten onrechte geloofd wordt en dat dit geen verplichting is. Dat de maatschappijen graag met deze misvatting uitpakken, dat begrijp je wel.
Ik ben er dus zeker van dat het niet verplicht is, behalve voor personen die vervroegd op pensioen gaan en afkopen voor hun 60ste verjaardag. In contracten die lopen tot 65 kan zo'n afkoop niet meer (enkel de 5 laatste jaren van het contract ).
Ook op de speciale pagina van het ministerie van financien vind ik niks over 5 stortingen:
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... ension.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... ension.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
In mijn BNP Paribas Fortis kantoor wisten ze niets van die 5 jaarlijkse stortingen. Toen ik zei dat ik dat meerdere malen gelezen heb ging die dat navragen bij een collega, en was het inderdaad 5 keer storten op 10 jaar. Dus 't is niet dat ze dat overal gebruiken om u te doen storten . 't staat ook niet in het contract.Al Fonds schreef:Dat de maatschappijen graag met deze misvatting uitpakken, dat begrijp je wel.
Laatst gewijzigd door iDemmel op 28 november 2011, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kan Ethias dat nu weten dat ik dat niet heb ingebracht? En hoe kan Ethias nu weten hoeveel stortingen ik heb gedaan bij Hamburg Mannheimer.DeJos schreef: De storting telt maar als je het ingebracht hebt in de belastingen.
Ik zie het wel maar ik lig er niet wakker van, ben al blij dat het geld niet meer bij die afzetters staat.
Je moet natuurlijk niet vragen of ze weten of kunnen vertellen dat je 5 keer moet storten. Iemand van de bank met een beetje "commercieel" inzicht gaat natuurlijk onmiddellijk ja zeggen als je dat vraagt. Ze kunnen er alleen maar mee winnen.
Je moet het vragen op papier waar dat staat ! Anders blijft die onduidelijkheid in de wereld en dan zijn er nog velen hier op het forum die dat onmiddellijk geloven.
Je moet het vragen op papier waar dat staat ! Anders blijft die onduidelijkheid in de wereld en dan zijn er nog velen hier op het forum die dat onmiddellijk geloven.
Ik heb nu al twee officiële bewijzen ( en niet van horen zeggen ) aangeleverd en nog altijd blijf je maar twijfelen. Mijn boek wordt door een massa accountants gebruikt en als het daar in vetjes staat dan is de auteur wel zeker en dan is het niet van horen zeggen maar van weten.
Als je naar het fgov belt, ga je het dan geloven of blijf je toch maar twijfelen ? Voer die 5 stortingen dan maar uit, je doet er niks verkeerd mee.
Als je naar het fgov belt, ga je het dan geloven of blijf je toch maar twijfelen ? Voer die 5 stortingen dan maar uit, je doet er niks verkeerd mee.