65 worden in de loop van het jaar
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
65 worden in de loop van het jaar
Mag je nog je pensioensparen fiscaal inbrengen als je het stort voor je 65ste verjaardag?
Bv, je wordt 65 in september en je stort er nog voor?
Dank voor het antwoord
Lila B
Bv, je wordt 65 in september en je stort er nog voor?
Dank voor het antwoord
Lila B
Re: 65 worden in de loop van het jaar
De maximumleeftijd voor pensioensparen is 65 jaar. Dat wil zeggen dat u premies kunt blijven storten tot u 64 jaar bent.
Op uw 60ste betaalt u een eindbelasting: de anticipatieve taks. Dit houdt in dat u na uw 60ste nog altijd fiscaal voordelig kunt storten, zonder eindtaxatie. Dit is bijzonder voordelig. Op sparen zonder fiscaal voordeel en langetermijnsparen staat dan weer geen maximumleeftijd.
Op uw 60ste betaalt u een eindbelasting: de anticipatieve taks. Dit houdt in dat u na uw 60ste nog altijd fiscaal voordelig kunt storten, zonder eindtaxatie. Dit is bijzonder voordelig. Op sparen zonder fiscaal voordeel en langetermijnsparen staat dan weer geen maximumleeftijd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dus als iemand nu in februari nog 64 is en nu stort, maar in september 65 wordt, dan kan dat nog fiscaal ingegeven worden?
Nee, in het jaar dat je 65 wordt krijg je geen fiscaal voordeel meer, zie: https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q6
Ok, dankjewel voor de correcte info.
Je kunt wel nog lts sparen starten tot bijvoorbeeld leeftijd 90.
Estate Guru believer.
Goede banksoftware zal niet toelaten dat je nog voor pensioensparen stort in het jaar dat je 65 wordt.
Indien toch gestort zullen banken het terugstorten.
in 2025 verandert de wettelijke pensioenleeftijd. Wie dan 65 jaar wordt (geboren is in 1960 dus), moet werken tot 66 jaar.
Ik vraag me af of ook het pensioensparen dan met een jaar zal verlengd worden. Zou eigenlijk moeten, want je kunt pensioensparen tot aan de wettelijke pensioenleeftijd.
Ik vraag me af of ook het pensioensparen dan met een jaar zal verlengd worden. Zou eigenlijk moeten, want je kunt pensioensparen tot aan de wettelijke pensioenleeftijd.
Vind ik ook.annika schreef: ↑21 februari 2024, 16:19 in 2025 verandert de wettelijke pensioenleeftijd. Wie dan 65 jaar wordt (geboren is in 1960 dus), moet werken tot 66 jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
Nu stimuleren ze ook om langer te werken, maar het jaar dat je 64 bent is het laaste jaar dat je mag genieten van het fiscaal voordeel. Je moet niet wachten op 2025 !
Ook ná het pensioen kan er aan langetermijnsparen gedaan worden mét fiscaal voordeel (zelfs tot 80 jaar of nog langer).bigchemist schreef: ↑29 februari 2024, 16:29 , maar het jaar dat je 64 bent is het laaste jaar dat je mag genieten van het fiscaal voordeel.
Er zijn echter enkele voorwaarden aan verbonden zoals: starten vóór je 65 jaar.
Hier vind je wat meer uitleg over "langetermijnsparen ná 65 jaar met belastingvermindering":
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... 450%20euro.
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... 450%20euro.
Wat zijn de kosten en voorwaarden?
Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor het belastingvoordeel:
- Het contract moet een looptijd van minstens 10 jaar hebben.
- Je moet het contract onderschrijven vóór de leeftijd van 65 jaar, dus tot de dag vóór je verjaardag.
- Je verzekeringscontract moet jou als begunstigde bij leven vermelden, en in geval van overlijden, de personen tot in de tweede graad plus de echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende. Dit betekent dat als je niemand onder je naasten hebt in deze graad van verwantschap, je geen verzekering langetermijnsparen kan afsluiten. Je mag evenmin je feitelijk samenwonende vermelden als begunstigde.
- Ben je 65 jaar of ouder, dan kan je nog steeds premies storten en gebruikmaken van de belastingvermindering voor langetermijnsparen, tot de leeftijd van 99 jaar. Een mooi en lang vooruitzicht!
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor al de info.