aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Excuseer: Landbouwkrediet en KBC 25 jaar vast...
kreeg vandaag bij kbc als niet klant 4% vast aangeboden op tien jaar ivm overname lening van dexia
Leek me een goede deal te zijn, zal bij dexia hetzelfde proberen af te dwingen denk ik,
Leek me een goede deal te zijn, zal bij dexia hetzelfde proberen af te dwingen denk ik,
Als vuistregel neemt men dat u uw tarief met meer dan 1% moet kunnen verbeteren. Hangt ook af van hoe lang uw lening nog loopt.simba schreef: dat is een mooi procent nuyttie!!
vraag me eigenlijk af of ik mijn lening kan herfinancieren en zo minder maandelijks moet betalen (weet wel dat er heel wat kosten aan verbonden zijn).
Ga eens langs een paar banken moeten langsgaan.
Het beste is dat u uw tarief heronderhandelt met uw huidige bank. Dan hebt u veel minder kosten bvb voor schrapping van hypotheek en nieuwe hypotheek.
ga eerst wat onderhandelen met andere banken en dan naar mijn eigen bank centea gaan!! Ga toch nog enkele weken wachtten tot het batibouw is. Kan misschien tegen dan nog wat lager staan!
Kleven daar nog bijzondere voorwaarden aan, bijv. verplichte afname verzekeringen o.i.d.?Momm schreef: Landbouwkrediet, deze week: 4,61 % voor bedrag van 225.000 euro (100% quotiteit)
KBC was: 4,70 % (100% quotiteit)
Recordbank: 4,65 % (indien 90% quotiteit en 20jaar vast, 5jaar variabel
Over welke hypotheekvorrm gaat het?
Betreft het bijv. een aflossingsvrije of beleggingshypotheek?
Laatst gewijzigd door Hollander op 28 januari 2009, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
blijkbaar vanaf 26/2 dus wanneer beginnen banken eraan?simba schreef: ga eerst wat onderhandelen met andere banken en dan naar mijn eigen bank centea gaan!! Ga toch nog enkele weken wachtten tot het batibouw is. Kan misschien tegen dan nog wat lager staan!
vanaf wanneer verwachten we dan betere interestvoeten voor leningen?
ik wacht dus nog best even om te heronderhandelen?
Laatst gewijzigd door kingsfan op 28 januari 2009, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
denk van wel, had gisteren mailtje gestuurd naar de immotheker en die zei best nog wat te wachten want batibouw is op komst. Ben eens benieuwd. In mijn geval gaat ze toch wel onder de 4% moeten staan denk ik om interessant te zijn (want herfinancieren breng heel wat kosten met zich mee).
hallo,simba schreef: denk van wel, had gisteren mailtje gestuurd naar de immotheker en die zei best nog wat te wachten want batibouw is op komst. Ben eens benieuwd. In mijn geval gaat ze toch wel onder de 4% moeten staan denk ik om interessant te zijn (want herfinancieren breng heel wat kosten met zich mee).
Bedoelt u 4 % voor 20 j (vast 4 % - 20 j) ?
bedankt
nuyttie schreef: Intrestvoet bij landbouwkrediet op 15 jaar vast = 3,74% OOOH jeahhhhh
Tarief stijgt deze week met 0,12%
Zijn er mensen die ervaring hebben met het heronderhandelen van hun lening? Ik heb anderhalf jaar geleden geleend op 20j vast aan ongeveer 4,6%. Met de verwachte rentedaling van de ECB in maart in gedachten lijkt het mij niet onmogelijk dat je op 20j vast 3,6% kan krijgen?
Liefst van al zou ik uiteraard bij dezelfde bank blijven (misschien scheelt het dan ook aan beschrijvingskosten??), maar hoe pak je dat aan? Ik veronderstel dat je niet zomaar bij je bankier moet binnenstappen en zeggen "de rente staat nu laag, ik wil dat mijn woonkrediet herzien wordt"...
Liefst van al zou ik uiteraard bij dezelfde bank blijven (misschien scheelt het dan ook aan beschrijvingskosten??), maar hoe pak je dat aan? Ik veronderstel dat je niet zomaar bij je bankier moet binnenstappen en zeggen "de rente staat nu laag, ik wil dat mijn woonkrediet herzien wordt"...
ik heb hier ook nog geen ervaring mee maar zou dagje congé nemen en paar banken doen en ze laten uitrekenen en dan met het beste voorstel naar je eigen bank gaan. Lukt altijd!!!
Ik heb nog wat zitten rondkijken, en wat blijkt...
De rentevoeten op vaste woonkredieten zijn momenteel aan het stijgen...
We zitten dus met de situatie van dalende rente op spaarboekjes en stijgende rente op woonkredieten.
Zijn de banken hun gaten aan het vullen?
We zitten dus met de situatie van dalende rente op spaarboekjes en stijgende rente op woonkredieten.
Het zal voor de meeste banken nog een tijdje duren eer ze terug de winsten kunnen voorleggen van weleer.Jay schreef: Ik heb nog wat zitten rondkijken, en wat blijkt...
De OLO rente is aan het stijgen. De OLO rente op 20 jaar kan je volgen op :
http://www.tijd.be/beurzen/510138591?ret=graph
In December kende deze rente een dal van 3.85% en nog vorige week een piek van bijna 5%. De OLO rente is de rentevergoeding die banken krijgen op overheidspapier. Deze rente is aan het stijgen. De overheden zijn nu massaal aan het lenen en hierdoor stijgt de rente. De rente die de overheden betalen is ook aan het stijgen omdat hun betrouwbaarheid daalt.
Een bank die een hypothecaire lening toekent kan zijn rente op 20 jaar vast baseren op deze rente. Zowel hypotheekleningen als OLO papier worden door de banken als veilig aanzien. Ze kan dus kiezen om de centen ofwel in OLO papier te beleggen ofwel in het toestaan van een hypotheeklening.
Bij een hypotheeklening heeft de bank een klein voordeel dat de terugbetaling van de interest per maand gebeurt en niet jaarlijks.
Beleggen in OLO papier heeft het voordeel voor de bank dat ze deze kan gebruiken als onderpand om te kunnen lenen bij de ECB.
Natuurlijk is er ook het fabeltje dat banken door minder interest te geven op opgehaalde spaartegoeden ze minder interest geven op Hypotheekleningen. Hier zit ergens een grond van waarheid in maar de grootste tekortkoming in deze oversimplificatie is dat dat één bank niet op haar eentje de marktrentes bepaald. Bovendien heeft ze weinig spaartegoed die op lange termijn vaststaan.
Als je gaat shoppen voor een hypotheek is het interessant om de OLO grafieken eens te bestuderen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Landbouwkrediet biedt ons nu op 11 jaar (8/3 met cap 2) 3,40%.
voorstel van mijn axa agent
4.31 % fix op 20 j .
100 000 of 110 000 geleend.
Quotiteit < 70 %.
Ik vind dat interessant, ga nu zien met immotheker...
4.31 % fix op 20 j .
100 000 of 110 000 geleend.
Quotiteit < 70 %.
Ik vind dat interessant, ga nu zien met immotheker...