aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
De looptijd is 20 jaar.
Als iemand die net een bedrijfskrediet heeft onderhandeld bij een grootbank, dat ook "niet onderhandelbaar" was, zeg ik: alles is onderhandelbaar. Geld is momenteel zo goedkoop en uiteindelijk bieden alle banken hetzelfde aan. Het enige wat relevant is hoeveel waarde ze zien in u als klant naar de toekomst toe.r123 schreef: ↑2 september 2020, 08:52 Dit was het eerste voorstel dat ik kreeg en er werd mij ook gezegd dat dit niet onderhandelbaar was. Er werd rekening gehouden met het feit dat mijn ouders ook al levenslange klanten zijn en dat mijn autolening ook bij hun loopt. Schuldsaldo en brandverzekering ook zeker compititief dus al bij al tevreden.
Bij een goed dossier stampen ze de deur in en wilt iedereen geld lenen. Ding is dat sommige mensen slechte ratio's hebben (quotiteit, terugbetalingscapaciteit) en daardoor het moeilijk onderhandelen is soms.
Hallo allemaal,
Net terug van onze eerste bankenronde, tot nu toe kon KBC ons overtuigen met een scherp tarief. Volgens hen 'niet overhandelbaar', het gaat ook om een goede kennis van ons.
Leenbedrag: 315,000 op 25 jaar
Q = 90%
Rente = 1,06
JKP = 1,68
Verplichten zijn
SSV (+- 280 euro/jaar/p.p. voor 2/3e looptijd)
Brandverzekering (560 euro/jaar)
Loondomicilie
Natuurlijk zijn de SSV en de Brand fors duurder als dat we deze bij bvb Cardiff zouden nemen, maar de rente zou met 0,15 stijgen indien we een van beide niet bij KBC nemen.
Wat is jullie mening? Belfius lijkt er enkel onder te duiken als we aan meer verplichtingen voldoen (kredietkaarten, pensioensparen, autoverzekering, etc..)
Net terug van onze eerste bankenronde, tot nu toe kon KBC ons overtuigen met een scherp tarief. Volgens hen 'niet overhandelbaar', het gaat ook om een goede kennis van ons.
Leenbedrag: 315,000 op 25 jaar
Q = 90%
Rente = 1,06
JKP = 1,68
Verplichten zijn
SSV (+- 280 euro/jaar/p.p. voor 2/3e looptijd)
Brandverzekering (560 euro/jaar)
Loondomicilie
Natuurlijk zijn de SSV en de Brand fors duurder als dat we deze bij bvb Cardiff zouden nemen, maar de rente zou met 0,15 stijgen indien we een van beide niet bij KBC nemen.
Wat is jullie mening? Belfius lijkt er enkel onder te duiken als we aan meer verplichtingen voldoen (kredietkaarten, pensioensparen, autoverzekering, etc..)
Dat is een forse lening. Goede intrestvoet met een dure brandverzekering ( Ik ken het pand ook niet natuurlijk) en een te dure ssv.
We hebben dus ondertussen een goedkeuring gekregen van ING. Lening van 260.000 voor 1,05% vaste rentevoet voor een looptijd van 20 jaar. Q=90%
SSV is 7800 maar ze zullen proberen om daar eventueel een korting op te krijgen.
Echter ken ik niemand die een lening heeft aangegaan bij ING. Iemand ervaring? Ik hoop alleszins dat ze niet plots met een hoger rentevoet of SSV afkomen.
Zou het te vertrouwen zijn?
SSV is 7800 maar ze zullen proberen om daar eventueel een korting op te krijgen.
Echter ken ik niemand die een lening heeft aangegaan bij ING. Iemand ervaring? Ik hoop alleszins dat ze niet plots met een hoger rentevoet of SSV afkomen.
Zou het te vertrouwen zijn?
als je bij een officiële bank bent geweest en ze stellen dat voor, dan heb je toch iets op mail of papier; ik zie niet in waarom dit niet te vertrouwen zou zijn.
Als het nu bij een albanees op de hoek van de straat geweest zou zijn, dan had ik er wat minder vertrouwen in.
Als het nu bij een albanees op de hoek van de straat geweest zou zijn, dan had ik er wat minder vertrouwen in.
Wat is de stand van zaken ondertussen hieromtrent?KevinD schreef: ↑30 september 2020, 20:22 Herfinanciering
Huidige rentevoet 1,79% bij fintro 285.000 op 25j , nog 21j8m ( totale last 310.000+)
Beste voorstel 0,99% bij axa 20 ( 290.000 totale last + 1800 euro verlies woonbonus ) / 1,22% bij axa 21j8m ( 299.800 totale last)
Aegenta beste voorstel was 1,38
Crelan en belfius doen tegenvoorstel.
Kbc moet ik nog
Wij zitten met een heel vergelijkbare situatie via BNP (1,75%, zelfde bedrag geleend en een jaar meer afbetaald).
Zij willen uiteraard niet herfinancieren. Zou niet voordelig uitkomen.
Was ook van plan om enkele banken te gaan bezoeken.
Welke regio is dit bij jullie? Normaal zou dit geen verschil mogen uitmaken, maar hoor toch vaak andere zaken
Ik had bij een post gezien dat iemand een lening wilde aangaan bij ING. Ze stelden een bepaalde interestvoet voor. Maar daarna bij het kredietaanbod werd het plots een veel hoger interestvoet. Die mensen hadden geen tijd meer over, aangezien de datum naderde voor het verlijden van de akte. Dus ze hebben dat dan maar moeten aannemen.Lanius schreef: ↑14 oktober 2020, 09:44 als je bij een officiële bank bent geweest en ze stellen dat voor, dan heb je toch iets op mail of papier; ik zie niet in waarom dit niet te vertrouwen zou zijn.
Al enkele malen hier gezegd:;Hert94 schreef: ↑8 oktober 2020, 17:58 Net terug van onze eerste bankenronde, tot nu toe kon KBC ons overtuigen met een scherp tarief. Volgens hen 'niet overhandelbaar', het gaat ook om een goede kennis van ons.
[...]
Je moet een verzekering bij KBC hebben. Er staat nergens dat je die bij dát KBC kantoor moet hebben.
Ga voor de SSV en verzekering naar een KBC verzekeringsagent. Dat zijn meestal zelfstandigen en kunnen wel het e.e.a. regelen. Vraag daar voor een offerte voor SSV en brand.
ThomasG schreef: ↑15 oktober 2020, 12:14Wat is de stand van zaken ondertussen hieromtrent?KevinD schreef: ↑30 september 2020, 20:22 Herfinanciering
Huidige rentevoet 1,79% bij fintro 285.000 op 25j , nog 21j8m ( totale last 310.000+)
Beste voorstel 0,99% bij axa 20 ( 290.000 totale last + 1800 euro verlies woonbonus ) / 1,22% bij axa 21j8m ( 299.800 totale last)
Aegenta beste voorstel was 1,38
Crelan en belfius doen tegenvoorstel.
Kbc moet ik nog
Wij zitten met een heel vergelijkbare situatie via BNP (1,75%, zelfde bedrag geleend en een jaar meer afbetaald).
Zij willen uiteraard niet herfinancieren. Zou niet voordelig uitkomen.
Was ook van plan om enkele banken te gaan bezoeken.
Welke regio is dit bij jullie? Normaal zou dit geen verschil mogen uitmaken, maar hoor toch vaak andere zaken
Beste,
Regio roeselare-torhout-brugge.
Ik ben eigenlijk nog steeds bezig maar beste is voorlopig 0.95% van beobank en 0.95% van axa.
Ik hoop nog op een tegenvoorstel van crelan die afkwam met 0.98% eindje geleden.
Beobank enkel loondomiciliering en 500 euro dossierkosten
axa wel verplichte brandverzekering en 500 euro dossierkosten
crelan, verplichte pack van 6euro/maand & rest heb ik nog eens nagevraagd, maar indien ze niet kunnen concurreren met axa en beobank vallen ze ervan tussen.
dan denk ik dat het beobank zal worden.
is wel allemal op 20j , beste rentevoet op resterende looptijd was 1.22% maar is +- 14.000 euro meer in totale kosten op het einde van de rit, verlies woonbonus al ingecalculeerd.
ik peis als je rond die 1% zit dat dat wel heel oké is, dan gewoon effe onderhandelen rond de randvoorwaarden é ...
die verplichte brandverzekering zou ik persoonlijk nooit nemen... kost je algauw 200-300 euro per jaar meer.
Hoe vaak gaan jullie gemiddeld langs bij dezelfde bank?
Maakt het veel verschil als je de schuldsaldo meteen betaalt?
Lening 315.000
20j Q 90%
BNP R 1,15% en JKPR 1,69%
KBC R 1,05% en JKPR 1,65%
Nog maar eerste contacten zonder vergelijkingen met andere banken bij de onderhandeling. Brandverzekering 780 bij BNP, lijkt me vrij duur.
Maakt het veel verschil als je de schuldsaldo meteen betaalt?
Lening 315.000
20j Q 90%
BNP R 1,15% en JKPR 1,69%
KBC R 1,05% en JKPR 1,65%
Nog maar eerste contacten zonder vergelijkingen met andere banken bij de onderhandeling. Brandverzekering 780 bij BNP, lijkt me vrij duur.
Ja:
* Als je in 1 maal betaalt, dan is het véél goedkoper, dan in jaarlijkse schijven.
* Dus "als alles goed gaat" en je kan het in een 1malige betaling doen, doe je winst.
* Het verschil treedt op "als niet alles goed gaat".
- Stel je sluit de lening af met 100% SSV dekking.
- Na 1 jaar sterft uw partner.
- De SSV betaalt de lening af en je SSV wordt ook stopgezet.
=> Bij een jaarlijkse premiebetaling, moet je de overige betalingen ook niet meer doen
=> Bij een 1malige betaling krijg je niets terug. Dus je hebt in dit geval teveel betaald.
Bedankt voor je antwoord. Inderdaad logisch zo, had dat inzicht nog niet. 

[/quote]
* Als je in 1 maal betaalt, dan is het véél goedkoper, dan in jaarlijkse schijven.
[/quote]
De véél zou ik ook sterk durven nuanceren. Denkoefening:
1) je gaat lenen om een huis te kunnen kopen => feitelijk ben je impliciet extra aan het lenen om je eenmalige SSV te (kunnen) betalen. Reken er dus maar intresten op aan je leningspercentage.
2) de € die je vandaag betaald is, zolang inflatie bestaat, duurder dan de € die je de komende jaren betaald. Verdisconteer de toekomstige premies maar gerust aan 1,5% tot 2% per jaar naar kostprijs vandaag.
3) bij periodieke premies verlagen deze automatisch mee bij herfinanciering of (gedeeltelijke) terugbetaling - erfenis? - op een bepaald moment. Je eenmalige ben je (zo goed als) definitief kwijt.
4) zoals al vermeld. Als hetgeen waarvoor je je verzekert zich voordoet, heb je een pak minder bepaalde bij periodieke premies voor evenveel genot (van je partner/nabestaanden dan toch).
5) los van de prijsvergelijking (die nu al wat meer evenredig is) => bijna iedereen zal een financiele buffer verkiezen, of X-duizend euro vrij om extra te besteden aan hun huis vandaag.
=> ik heb nooit begrepen waarom zoveel mensen kiezen voor de eenmalige premie. Ik ben bewust voluit voor de maandelijkse premie op gehele looptijd lening gegaan (niet elke bank bied dat aan: vaak enkel jaarlijks op 2/3e looptijd.
In mijn vergelijking (1+2) was de eenmalig nog lichtjes goedkoper, vervolgens mijn keuze, dan pas 2/3e looptijd. De keuze vanwege argumenten 3, 4 en 5 ;-)
Trek de parallel naar een ander voorbeeld => stel je kan kiezen tussen 500€ per jaar voor je autoverzekering. Of 1500€ voor de komende 4 jaar, waarvan je (zo goed als) niets terug krijgt als je hem al eerder perte totale rijd.
=> Ik denk dat er dan weinig de 1500€ gaan kiezen.
En toch is dat +_ hetzelfde als SSV's waarbij de meesten daar juist wel voor kiezen?
[/quote]
De véél zou ik ook sterk durven nuanceren. Denkoefening:
1) je gaat lenen om een huis te kunnen kopen => feitelijk ben je impliciet extra aan het lenen om je eenmalige SSV te (kunnen) betalen. Reken er dus maar intresten op aan je leningspercentage.
2) de € die je vandaag betaald is, zolang inflatie bestaat, duurder dan de € die je de komende jaren betaald. Verdisconteer de toekomstige premies maar gerust aan 1,5% tot 2% per jaar naar kostprijs vandaag.
3) bij periodieke premies verlagen deze automatisch mee bij herfinanciering of (gedeeltelijke) terugbetaling - erfenis? - op een bepaald moment. Je eenmalige ben je (zo goed als) definitief kwijt.
4) zoals al vermeld. Als hetgeen waarvoor je je verzekert zich voordoet, heb je een pak minder bepaalde bij periodieke premies voor evenveel genot (van je partner/nabestaanden dan toch).
5) los van de prijsvergelijking (die nu al wat meer evenredig is) => bijna iedereen zal een financiele buffer verkiezen, of X-duizend euro vrij om extra te besteden aan hun huis vandaag.
=> ik heb nooit begrepen waarom zoveel mensen kiezen voor de eenmalige premie. Ik ben bewust voluit voor de maandelijkse premie op gehele looptijd lening gegaan (niet elke bank bied dat aan: vaak enkel jaarlijks op 2/3e looptijd.
In mijn vergelijking (1+2) was de eenmalig nog lichtjes goedkoper, vervolgens mijn keuze, dan pas 2/3e looptijd. De keuze vanwege argumenten 3, 4 en 5 ;-)
Trek de parallel naar een ander voorbeeld => stel je kan kiezen tussen 500€ per jaar voor je autoverzekering. Of 1500€ voor de komende 4 jaar, waarvan je (zo goed als) niets terug krijgt als je hem al eerder perte totale rijd.
=> Ik denk dat er dan weinig de 1500€ gaan kiezen.
En toch is dat +_ hetzelfde als SSV's waarbij de meesten daar juist wel voor kiezen?
@Lirec,
Het is zeker niet zwart-wit en alles heeft zijn voor- en nadelen.
Je hebt zeker gelijk op een aantal punten, maar je bekijkt het toch vanuit een iets te sterk zwart oogpunt:
Een trimestriële of jaarlijks betaalbare SSV is toch een dikke 40% duurder. Toch geen klein verschil.
* Je eerste argument is zeker waar. Elke € die je aan SSV betaalt als 1malige premie, is een € die je extra moet lenen.
* 1.5-2% inflatie is op dit moment een beetje "jezelf rijk rekenen". Bijkomend moet je ook rekening houden dat de bank die premies ook kan (zal?) indexeren.
* Je derde punt is 'deels' waar. Je SSV wordt berekend op het totale leenbedrag en een normale afbetaling. Echter is een SSV niets meer of niets minder dan een gewone levensverzekering. Enkel is het verzekerde kapitaal "toevallig" het openstaande kredietbedrag. Als je echter je lening (deels) vervroegd terugbetaalt, dan klopt het dat die SSV blijft doorlopen. Echter blijft dat verzekerde kapitaal wel. Dus stel je hebt een vervroegde terugbetaling gedaan en je partner sterft, dan krijg jij het 'te veel verzekerde bedrag' uitbetaald.
* punt 4 heb je helemaal gelijk, zoals ik in mijn eerste reactie hierboven reeds aanhaalde.
Moest ik bv bij de autoverzekering de keuze hebben tussen:
1malige premie van 2000 €
jaarlijkse premie van 2822 € (=2000 + 41.14%) => dit was het percentage van de meerkost bij mijn laatste SSV.
Ik zou het eerlijk gezegd durven overwegen.
Hoe vaak rijd jij je auto perte-total?
Het is zeker niet zwart-wit en alles heeft zijn voor- en nadelen.
Je hebt zeker gelijk op een aantal punten, maar je bekijkt het toch vanuit een iets te sterk zwart oogpunt:
Een trimestriële of jaarlijks betaalbare SSV is toch een dikke 40% duurder. Toch geen klein verschil.
* Je eerste argument is zeker waar. Elke € die je aan SSV betaalt als 1malige premie, is een € die je extra moet lenen.
* 1.5-2% inflatie is op dit moment een beetje "jezelf rijk rekenen". Bijkomend moet je ook rekening houden dat de bank die premies ook kan (zal?) indexeren.
* Je derde punt is 'deels' waar. Je SSV wordt berekend op het totale leenbedrag en een normale afbetaling. Echter is een SSV niets meer of niets minder dan een gewone levensverzekering. Enkel is het verzekerde kapitaal "toevallig" het openstaande kredietbedrag. Als je echter je lening (deels) vervroegd terugbetaalt, dan klopt het dat die SSV blijft doorlopen. Echter blijft dat verzekerde kapitaal wel. Dus stel je hebt een vervroegde terugbetaling gedaan en je partner sterft, dan krijg jij het 'te veel verzekerde bedrag' uitbetaald.
* punt 4 heb je helemaal gelijk, zoals ik in mijn eerste reactie hierboven reeds aanhaalde.
Moest ik bv bij de autoverzekering de keuze hebben tussen:
1malige premie van 2000 €
jaarlijkse premie van 2822 € (=2000 + 41.14%) => dit was het percentage van de meerkost bij mijn laatste SSV.
Ik zou het eerlijk gezegd durven overwegen.
Hoe vaak rijd jij je auto perte-total?