aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
anonymous schreef: ↑19 oktober 2020, 21:11Ja:
* Als je in 1 maal betaalt, dan is het véél goedkoper, dan in jaarlijkse schijven.
* Dus "als alles goed gaat" en je kan het in een 1malige betaling doen, doe je winst.
* Het verschil treedt op "als niet alles goed gaat".
- Stel je sluit de lening af met 100% SSV dekking.
- Na 1 jaar sterft uw partner.
- De SSV betaalt de lening af en je SSV wordt ook stopgezet.
=> Bij een jaarlijkse premiebetaling, moet je de overige betalingen ook niet meer doen
=> Bij een 1malige betaling krijg je niets terug. Dus je hebt in dit geval teveel betaald.
1 iets wat sommige mensen vergeten, SVV is fiscaal aftrekbaar, maar enkel als je deze in 1x betaalt..
wij hebben die in 1x betaald in 2017 en ik denk toch een goeie 1500 kunnen recupereren van de belastingen...
Onthoud wel dat als je dit doet, je ook een gigantisch nadeel hebt wanneer je de SSV effectief zou nodig hebben.
Indien je de SSV fiscaal inbracht, dan word je namelijk op de uitgekeerde bedragen belast.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
SSVZ is idd fiscaal inbrengbaar en belastbaar, eenmalige betaling is niet vereist. Het is wel zo dat bij quasi iedereen nadien de korf vol zit... Daarom wordt die vaak in het begin ineens gedaan, maar ik raad het fiscaal inbrengen van dergelijke polissen ook niet aan.
Als je de ssv niet fiscaal zou inbrengen, welke zaken (om de korf te vullen) dan wel ZAO?
Fiscale inbreng SSV:
-Opgelet! Dit kan niet meer in de korf van de vlaamse (geïntegreerde) woonbonus wegens afgeschaft voor contracten na 01/01/2020
-Dit kan wel nog ingebracht worden in de pensioensparen-korf. Maar dit is dus beperkt tot 990€ aan 30% of 1270€ aan 25%
-zoals aangehaald betekend fiscale inbreng ook belasting bij uitbetaling (8%).
=> Fiscale inbreng was eigenlijk al af te raden toen het nog op de woonbonus kon (korf 1e jaar opgevuld krijgen). Aan het lagere bedrag + lagere % waarvoor het nu nog kan is het ten zeerste af te raden.
-Opgelet! Dit kan niet meer in de korf van de vlaamse (geïntegreerde) woonbonus wegens afgeschaft voor contracten na 01/01/2020
-Dit kan wel nog ingebracht worden in de pensioensparen-korf. Maar dit is dus beperkt tot 990€ aan 30% of 1270€ aan 25%
-zoals aangehaald betekend fiscale inbreng ook belasting bij uitbetaling (8%).
=> Fiscale inbreng was eigenlijk al af te raden toen het nog op de woonbonus kon (korf 1e jaar opgevuld krijgen). Aan het lagere bedrag + lagere % waarvoor het nu nog kan is het ten zeerste af te raden.
langetermijnsparen en pensioensparen zitten volgens mij in dezelfde pot .
woonbonus mss nog ? maar aangezien je nog svv moet aangaan lijkt me dit onwaarschijnlijk.
woonbonus mss nog ? maar aangezien je nog svv moet aangaan lijkt me dit onwaarschijnlijk.
Zoals Lirec aangeeft in zijn post met de geldende regels.
NIET doen, lijkt me te zot voor woorden om dat in de pot van pensioensparen te droppen....
Wanneer was dit wel interessant ?
vb. mensen lenen voor bouw woning pak nu in oktober. Kunnen nog niks inbrengen het eerste jaar omdat er veel te weinig van hun krediet is opgenomen.
toen konden ze de volledige fiscale korf vullen met hun SVV waardoor ze recht hadden op een uitkering van +- 2000 euro voor het eerste jaar.
het tweede jaar gewone woonbonus door opname krediet.
ik zou het persoonlijk ook niet aanraden als ik Lirec zijn post lees met geldende regelgeving.
NIET doen, lijkt me te zot voor woorden om dat in de pot van pensioensparen te droppen....
Wanneer was dit wel interessant ?
vb. mensen lenen voor bouw woning pak nu in oktober. Kunnen nog niks inbrengen het eerste jaar omdat er veel te weinig van hun krediet is opgenomen.
toen konden ze de volledige fiscale korf vullen met hun SVV waardoor ze recht hadden op een uitkering van +- 2000 euro voor het eerste jaar.
het tweede jaar gewone woonbonus door opname krediet.
ik zou het persoonlijk ook niet aanraden als ik Lirec zijn post lees met geldende regelgeving.
hm, inderdaad, door de afschaffing is dit inderdaad achterhaald. Neemt niet weg dat ik adviseer een SSVZ niet in te brengen, daar de fiscale weerbots gepaard met een overlijden vele malen groter is dan de beperkte fiscale winst.
LTSP en PSP zijn 2 aparte potten. SSVZ kan in beide geplaatst worden. Maar de vraag is of het uberhaupt zinvol/rendabel is... imo niet. (afin, wel indien er geen overlijden is, maar dieje werkende glazen bol heb ik niet).
Ik heb destijds (2017) mijn SSV ingebracht in de korf van de woonbonus het langetermijnsparen.
SSV afgesloten op 31/12/2017, en ook nog in dat jaar ingebracht dus. De korf was voor de rest nog leeg, gezien de aflossingen van de lening pas in 2018 startten.
Als er mogelijke overlijdens komen zal dit nu wel een nadeel opleveren. Gezien ik alleenstaande ben zal dit me een zorg wezen. Er is genoeg ander kapitaal om de lening af te betalen, mits verkoop van het vastgoed. De overschot mogen de erfgenamen dan hebben.
SSV afgesloten op 31/12/2017, en ook nog in dat jaar ingebracht dus. De korf was voor de rest nog leeg, gezien de aflossingen van de lening pas in 2018 startten.
Als er mogelijke overlijdens komen zal dit nu wel een nadeel opleveren. Gezien ik alleenstaande ben zal dit me een zorg wezen. Er is genoeg ander kapitaal om de lening af te betalen, mits verkoop van het vastgoed. De overschot mogen de erfgenamen dan hebben.
in het geval dat enkel u een financieel of fiscaal voordeel doet bij inbrengen ssvz, en het u worst kan wezen wat er nadien mee gebeurt door wie, hebt u groot gelijk. In uw geval, zou ik ook zorgen dat er geen overschot is, you only live once.RGiskard schreef: ↑20 oktober 2020, 16:01 Ik heb destijds (2017) mijn SSV ingebracht in de korf van de woonbonus het langetermijnsparen.
De korf (bepaling maximumbedrag voor aftrek) was destijds gemeenschappelijk. Het feit dat je de SSV kon inbrengen is echter omdat de woonbonus bestond => wat nu niet meer het geval is
Het eerste stuk is juist.
Het tweede stuk is fout (sinds 2020, door afschaffing vlaamse woonbonus), volgens mijn informatie: SSV kan enkel in PSP
Vergis/verwar het niet met een ander iets: vroeger kon je LTSP stortingen doen (met de volledige fiscale behandeling daarvan incl premietaks,...). En die vervolgens omzetten in een SSV (louter voor de betaling daarvan intern bij je bank). Dat is echter beperkt tot 6% van je netto belastbare inkomen. Je moet dus al 40K netto belastbaar hebben om in 1 enkel jaar aan het maximum van LTSP pot van +- 2390 te komen.
Of dit een sluiproute is die momenteel nog bruikbaar is? Dat is me niet geheel duidelijk, zoja: allicht grijze zone.
Waarom dan een SSV in de eerste plaats?RGiskard schreef: ↑20 oktober 2020, 16:01 Als er mogelijke overlijdens komen zal dit nu wel een nadeel opleveren. Gezien ik alleenstaande ben zal dit me een zorg wezen. Er is genoeg ander kapitaal om de lening af te betalen, mits verkoop van het vastgoed. De overschot mogen de erfgenamen dan hebben.
Ik zie de post nu pas doordat ze als laatste op pagina 110 van het draadje staat :-)
Te zwart-wit:
-ik startte mijn post met mijn bedoeling: de stelling "véél" , die in de vooraande post stond, nuanceren.
-akkoord ik benadruk daarna de contra-argumenten voor eenmalige premie. Net omdat de pro-argumenten altijd overbelicht worden, naar mijn mening.
=>Je moet een beetje extremen trekken. Anders negeren mensen elke stelling die tegen hun vorige gedacht of buikgevoel in gaat ;-)
1.5-2%. Op historische basis zou je daar vanuit kunnen gaan
------
HICP België 2019 0,92 % HICP België 2009 0,33 %
HICP België 2018 2,20 % HICP België 2008 2,70 %
HICP België 2017 2,06 % HICP België 2007 3,11 %
HICP België 2016 2,20 % HICP België 2006 2,07 %
HICP België 2015 1,45 % HICP België 2005 2,76 %
HICP België 2014 -0,39 % HICP België 2004 2,01 %
HICP België 2013 1,17 % HICP België 2003 1,63 %
HICP België 2012 2,08 % HICP België 2002 1,33 %
HICP België 2011 3,19 % HICP België 2001 1,93 %
HICP België 2010 3,38 %
--------
Ik ben akkoord dat met het ongeziene monetaire beleid vóór corona + corona daarbovenop. Dat het eigenlijk alle kanten uit kan. Tegelijk zal europa er alles aan doen om geen permanente stagflatie, laat staan deflatie, toe te laten.
Voor de rest ben ik akkoord met je toevoegingen. Zullen we samen een boek schrijven? :-D
Omdat ik geen bank vond die me een lening wilde geven mèt gunstige rentevoet, en zonder SSV. Als het zonder had gekund, direct.