aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Bij welk bank was dit dan? Ik wil ook met quotiteit 68, lenen. Maar 3.39 is het voordeligste dat ze aanbieden plus SSv (voor meer dan 2/3 van looptijd zelfs..22 jaar looptermijn en SSv 20 jaar betalen..) en brandverzekering verplicht.
Ik hoor het graag
Ik hoor het graag
@Iliascara Bij welke bank heb jij die voorwaarden gekregen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Aangezien de akte recent is verleden kan dit een rentevoetvoorstel van max 4m geleden zijn...
Belfius was de bank. KBC was 2,97%. Eigenlijk verwaarloosbaar verschil. Niet mijn eigen lening tbh.
toch groot verschil, ik heb 15 maand geleden geherfinancierd, van 2.21% naar 0.99%. Mijn glazen bol heeft eens goed gewerkt...
En zeggen dat wij in 1980 +/- 8 % hebben betaald voor een vaste hypotheekrente op 25 jaar.
Wat een mooie tijden zijn het nu voor kopers !
Wat een mooie tijden zijn het nu voor kopers !
Ik denk dat je toch beter eerst nog eens
-1980: het gemiddeld inkomen eens afzet tegenover de gemiddelde woningprijs
-vandaag: hetzelfde
ik denk dat je liever het inkomen, woningprijs & 8% rente van 1980 zal hebben/betalen ;-)
-1980: het gemiddeld inkomen eens afzet tegenover de gemiddelde woningprijs
-vandaag: hetzelfde
ik denk dat je liever het inkomen, woningprijs & 8% rente van 1980 zal hebben/betalen ;-)
Ja, toen het huis gekocht aan 3.200.000 BEF waarde nu ongeveer EUR 350.000 dat is in BEF. ong.14.150.000 BEF.
Maar voor de lening hebben wij wel veel meer rente moeten betalen en de inflatie speelt ook mee.
Ik zou het gek vinden dat men nu verkiest om een huis langdurig te huren i.p.v. te kopen . Met de prijs van de huur kan men zijn lening af betalen !
Maar voor de lening hebben wij wel veel meer rente moeten betalen en de inflatie speelt ook mee.
Ik zou het gek vinden dat men nu verkiest om een huis langdurig te huren i.p.v. te kopen . Met de prijs van de huur kan men zijn lening af betalen !
Als je nu 350k moet lenen, betaal je ongeveer 1700 a 1750 euro per maand af op 25 jaar tijd. Het is niet dat die mensen kiezen om langdurig te huren. Ze kunnen het gewoon financieel niet aan om te kopen.
In 1980 was het vast en zeker moeilijker. Daarom dat mijn vader er met 1 modaal loon in geslaagd is om een woning af te betalen en zijn gezin te onderhouden. Nu ben je bijna 1 modaal loon kwijt enkel en alleen voor je aflossing.
In 1980 was het vast en zeker moeilijker. Daarom dat mijn vader er met 1 modaal loon in geslaagd is om een woning af te betalen en zijn gezin te onderhouden. Nu ben je bijna 1 modaal loon kwijt enkel en alleen voor je aflossing.
Ik ken ook genoeg klagers die in de jaren 80 aan bodemprijzen bij een ingezakte markt hebben gekocht maar ocharme wel 7% rente moesten betalen bij een inflatie van 6% fzo. Er is altijd wel iets negatief waar elke generatie mee zit, maar het zijn historisch over de laatste 50 jaar zeker niet de grootste sukkelaars geweest, integendeel.
Wij hebben ook 10 jaar bouwgronden zo hard zien stijgen dat je er amper tegenop kon sparen om dan in 2013 een grond te kopen waarna de stijging volledig is gestopt. In een wijk wonen waar iedereen in 2005 een grond kocht voor 60 a 65.000 euro terwijl wij in 2013 voor een vergelijkbaar stuk 135.000 euro hebben kunnen neerlappen...
Oke de prijzen zijn nu hoog, maar er zijn goede deals te doen voor jeugd als die zelf de handen uit de mauwen wil steken (daar zit wel deels het probleem meer en meer tegenwoordig men dunkt). Dat je nu even 3,2% moet betalen om dat binnen 3 jaar te herfinancieren naar 1 a 1,5% so what? Ondertussen geniet de huidige ontlener van een inflatie van +- 7% op zijn ontleende bedrag...
Wij hebben ook 10 jaar bouwgronden zo hard zien stijgen dat je er amper tegenop kon sparen om dan in 2013 een grond te kopen waarna de stijging volledig is gestopt. In een wijk wonen waar iedereen in 2005 een grond kocht voor 60 a 65.000 euro terwijl wij in 2013 voor een vergelijkbaar stuk 135.000 euro hebben kunnen neerlappen...
Oke de prijzen zijn nu hoog, maar er zijn goede deals te doen voor jeugd als die zelf de handen uit de mauwen wil steken (daar zit wel deels het probleem meer en meer tegenwoordig men dunkt). Dat je nu even 3,2% moet betalen om dat binnen 3 jaar te herfinancieren naar 1 a 1,5% so what? Ondertussen geniet de huidige ontlener van een inflatie van +- 7% op zijn ontleende bedrag...
Mei 2023, 2,26% via vlaams woningfonds, wel een lijst aan voorwaarden waaraan de woning moet voldoen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het grote probleem is nu ook gewoon de eigen inbreng. Banken zien je tegenwoordig liever gaan als komen als je zelf niet minimaal 10% van de aankoopwaarde kan ophoesten excl notariskosten.Galactic schreef: ↑26 januari 2023, 09:58 Ik ken ook genoeg klagers die in de jaren 80 aan bodemprijzen bij een ingezakte markt hebben gekocht maar ocharme wel 7% rente moesten betalen bij een inflatie van 6% fzo. Er is altijd wel iets negatief waar elke generatie mee zit, maar het zijn historisch over de laatste 50 jaar zeker niet de grootste sukkelaars geweest, integendeel.
Nu zijn de registratiekosten wel wat gedaald, maar ik viel 3 jaar geleden net tussen schot en wal (geen woonbonus+ maar 1% verminderde registratiekosten) waardoor ik voor een huis van 275k, zelf 55k moest ophoesten. Ze zeggen wel dat je zo lang mogelijk moet studeren voor een hoog diploma. Maar de banken kijken op dat moment puur wat je zelf hebt i.p.v. wat je verdiend.
Nu maken ze het de jeugd die zelf de handen uit de mouwen wil steken nog eens een stap moeilijker met die renovatieplicht.
Ja koken kost geld.vliejsklak schreef: ↑21 juni 2023, 10:13
Het grote probleem is nu ook gewoon de eigen inbreng. Banken zien je tegenwoordig liever gaan als komen als je zelf niet minimaal 10% van de aankoopwaarde kan ophoesten excl notariskosten.
je zelf hebt i.p.v. wat je verdiend.
Nu maken ze het de jeugd die zelf de handen uit de mouwen wil steken nog eens een stap moeilijker met die renovatieplicht.
Vroeger een weekje naar de kust in het jaar.
Nu festival hier, concert hier, vakantie, ski, zomer, city tripjes, boterhammen moet een broodje zijn.
Een jaar of twee op de tanden bijten en die 10 % is binnen.
En je gaat zelf een lening geven aan een onbekende die wat honderdduizenden komt vragen, want ik verdien genoeg.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iets met een kam en scheren? Niet iedereen kan zich helaas dat celebrityleventje wat jij beschrijft permitteren. Ook niet als ze jong zijn.burgundy schreef: ↑21 juni 2023, 10:50Ja koken kost geld.vliejsklak schreef: ↑21 juni 2023, 10:13
Het grote probleem is nu ook gewoon de eigen inbreng. Banken zien je tegenwoordig liever gaan als komen als je zelf niet minimaal 10% van de aankoopwaarde kan ophoesten excl notariskosten.
je zelf hebt i.p.v. wat je verdiend.
Vroeger een weekje naar de kust in het jaar.
Nu festival hier, concert hier, vakantie, ski, zomer, city tripjes, boterhammen moet een broodje zijn.
Een jaar of twee op de tanden bijten en die 10 % is binnen.
En je gaat zelf een lening geven aan een onbekende die wat honderdduizenden komt vragen, want ik verdien genoeg.