aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
heb gisteren bij fortis op 25 jaar voor een bedrag van 265000 euro ( 100% quotiteit) 3,87 % gekregen. is wel een variabele lening maar wel met vaste betalingen per maand. alleen de termijn kan verlengd worden maar ook ingekort naarmate de procent daalt of stijgt
3,15 op 10 jaar vast en 3,566 op 15 jaar vast bij landbouwkrediet. Vrijdag getekend maar was een offerte van eind februari waarvoor ik vorige week uiteindelijk het leningsvoorstel kreeg. Op dat moment waren er grotere kortingen mogelijk op de mini-rentevoet.
Een goed forum om de intrestvoeten te bekijken die je op dit moment kunt krijgen is:
http://www.bouwinfo.be/forum/index.php
Administratief en uw rentevoet.
Een goed forum om de intrestvoeten te bekijken die je op dit moment kunt krijgen is:
http://www.bouwinfo.be/forum/index.php
Administratief en uw rentevoet.
Gisteren de papieren gekregen van landbouwkrediet. Op 11 jaar met de formuele 8/3 (cap 2) 3,211%.
Fidelio klant worden + SSV elk 50%
Fidelio klant worden + SSV elk 50%
Betreft : aankoop 2e woning - geen lening op 1e woning
Op 3 februari aanvraag ingediend bij LBK voor 60.000 eur op 20 jaar - formule 8/3/3 - quotiteit <80 aan 3.72% - hypothecair mandaat.
Op 23 februari offerte gekregen van ander kantoor LBK voor 50.000 eur - 20 jaar - formule 8/3/3 aan 3.59% - hypothecaire lening.
In het eerste kantoor werd me verteld dat indien de interest naar beneden gaat in de periode tussen de aanvraag en de goedkeuring, de aanvraag automatisch ook wordt aangepast naar beneden toe. Een telefoontje naar het kantoor waar de aanvraag werd ingediend bevestigde dit tarief van 3.59%.
Ondertussen zijn de officiële documenten binnen en wordt me gevraagd te tekenen aan 3.70%. Te ontlenen bedrag is 43.000 eur geworden.
Onder geen beding krijg ik hypothecair mandaat en bovendien ligt de interestvoet een stuk hoger dan wat me werd aangeboden.
Akte wordt eerstdaags verleden; rest me dus geen tijd om nog te onderhandelen. Wat kan ik doen? Tekenen en nadien aanvechten? Of gewoon aanvaarden?
Op 3 februari aanvraag ingediend bij LBK voor 60.000 eur op 20 jaar - formule 8/3/3 - quotiteit <80 aan 3.72% - hypothecair mandaat.
Op 23 februari offerte gekregen van ander kantoor LBK voor 50.000 eur - 20 jaar - formule 8/3/3 aan 3.59% - hypothecaire lening.
In het eerste kantoor werd me verteld dat indien de interest naar beneden gaat in de periode tussen de aanvraag en de goedkeuring, de aanvraag automatisch ook wordt aangepast naar beneden toe. Een telefoontje naar het kantoor waar de aanvraag werd ingediend bevestigde dit tarief van 3.59%.
Ondertussen zijn de officiële documenten binnen en wordt me gevraagd te tekenen aan 3.70%. Te ontlenen bedrag is 43.000 eur geworden.
Onder geen beding krijg ik hypothecair mandaat en bovendien ligt de interestvoet een stuk hoger dan wat me werd aangeboden.
Akte wordt eerstdaags verleden; rest me dus geen tijd om nog te onderhandelen. Wat kan ik doen? Tekenen en nadien aanvechten? Of gewoon aanvaarden?
Hetgeen dat telt is wat op papier staat. Als je het aanbod tekent, kan je later niet meer aanvechten denk ik.
Wat moet je hiervoor afbetalen per maand voor 265000€?mysterio schreef: heb gisteren bij fortis op 25 jaar voor een bedrag van 265000 euro ( 100% quotiteit) 3,87 % gekregen. is wel een variabele lening maar wel met vaste betalingen per maand. alleen de termijn kan verlengd worden maar ook ingekort naarmate de procent daalt of stijgt
wij hadden in 2007 geleend aan 4,78% op 25j vast(150000e) en daarvoor betalen we nu 849e af per maand.
Wij kregen volgend voorstel voor 210000 op 19 jaar:
2,35 variabel
4,10 vast
Variabel doen of laten?
2,35 variabel
4,10 vast
Variabel doen of laten?
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Een variabele rentevoet kan in het slechtste geval verdubbelen, dat is bij wet zo bepaald als ik mij niet vergis (en als het niet de wet is , dan is het toch een clausule die alle banken die ik ken in hun voorwaarden opnemen)
Het voorstel dat je in handen hebt resulteert maw in een variabele rentevoet die maximaal tot 4,7% kan stijgen tov 4,10% vast . In dit geval zou ik persoonlijk voor de variabele gaan, het eerste jaar zit je immers aan 2,35%, volgend jaar zit je waarschijnlijk nog ergens in die buurt -want ik kan me niet inbeelden dat de ECB volgende maand ofzo als een wildeman haar rente weer begint op te trekken- en daarna kan het alleen in het allerslechtste geval tot 4,7% stijgen. En achteraf weer zakken misschien, de korte rente is nu eenmaal een speelbal van de ECB..
Het voorstel dat je in handen hebt resulteert maw in een variabele rentevoet die maximaal tot 4,7% kan stijgen tov 4,10% vast . In dit geval zou ik persoonlijk voor de variabele gaan, het eerste jaar zit je immers aan 2,35%, volgend jaar zit je waarschijnlijk nog ergens in die buurt -want ik kan me niet inbeelden dat de ECB volgende maand ofzo als een wildeman haar rente weer begint op te trekken- en daarna kan het alleen in het allerslechtste geval tot 4,7% stijgen. En achteraf weer zakken misschien, de korte rente is nu eenmaal een speelbal van de ECB..
Enjoy the party, but dance near the door
Bij welke bank was dat 2,35 variabel? Beste rente die ik zag was 2,90 variabel via AXA...Evytjeh schreef: Wij kregen volgend voorstel voor 210000 op 19 jaar:
2,35 variabel
4,10 vast
Variabel doen of laten?
een variabele intrestvoet kan idd niet verdubbelen. Dit komt omdat een mogelijke stijging nooit meer mag zijn dan de mogelijk daling. bvb cap 2 = 2% stijgen of 2%dalen. Men mag niet bepalen dat de i-voet 4% kan stijgen maar slechts 2% dalen.disterminator schreef: Een variabele rentevoet kan in het slechtste geval verdubbelen, dat is bij wet zo bepaald als ik mij niet vergis (en als het niet de wet is , dan is het toch een clausule die alle banken die ik ken in hun voorwaarden opnemen)
Omdat een i-voet niet onder nul kan gaan, is de maximale daling/stijging = de intrestvoet zelf. bvb ivoet van 2,1%, de maximale daling = 2,1% dus ook de maximale stijging = 2,1% (= max. verdubbeling)
ING, maar dat is omdat we aan een aantal voorwaarden voldeden: beiden minder dan 25 jaar, al klant...cardoman schreef:Bij welke bank was dat 2,35 variabel? Beste rente die ik zag was 2,90 variabel via AXA...Evytjeh schreef: Wij kregen volgend voorstel voor 210000 op 19 jaar:
2,35 variabel
4,10 vast
Variabel doen of laten?
Is blijkbaar ondertussen terug ietsje omhoog. De rentes zijn blijkbaar terug aan het stijgen.
wij hebben 4,27% voor 25 jaar vast
en 2,2% variabele rente jaarlijks herzienbaar met max 4,4%
hier ook: welke bank was dat die 2,2%? ING?Anita schreef: wij hebben 4,27% voor 25 jaar vast
Neen, dat is bij Axa bank