Aandelen versus fondsen discussie 2022
TIP
Aandelen versus fondsen discussie 2022
Als je een rendement van laat ons zeggen 15% totaal haalt . waaran 3% bestaat uit dividend dan betaal je 1.115% daarvan aan belastingen . Dus heb je een netto rendement van 13,9% nee is dus de moeite niet waard .
Als je het in een ETF zoals IWDA steekt betaal betaal je ook rond de 0,5%(kosten + lekkage ) hierop terwijl je geen enkele indekking van dividend hebt is dit dan beter ?
Blindelings een etf volgen is nooit slim heb dit al vaak gezegd en nu de markt daalt zie je dat ik gelijk heb ook
Re: Dividendaandelen
Niet iedereen heeft de tijd/goesting/kennis om individuele aandelen op te volgen. Voor hen is een breed gespreide ETF volgen zeker slim. Geen idee waarom het relevant is dat de markt daalt. De markt daalt zo vaak. Daar moet iedere ETF belegger op voorbereid zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom het relevant is ?ignition schreef: ↑2 februari 2022, 13:00Niet iedereen heeft de tijd/goesting/kennis om individuele aandelen op te volgen. Voor hen is een breed gespreide ETF volgen zeker slim. Geen idee waarom het relevant is dat de markt daalt. De markt daalt zo vaak. Daar moet iedere ETF belegger op voorbereid zijn.
Denk dat dit toch simpel is met individuele aandelen kun je uw beta aanpassen volgens de marktomstandigheden met een etf kun je dit niet .
Je kunt met andere woorden een portefeuille samenstellen die veel beter stand houd tijdens dalingen dan wat een breed gespreide ETF doet .
Dat is toch net het punt van een ETF? Het 'passief' zijn, het niet proberen anticiperen op marktomstandigheden?
In die zin aanvaard je gewoon de (tussentijdse) dalingen en beschouw je die als irrelevant op lange termijn.
Misschien dat jij dat wel kan maar kan de gemiddelde belegger dat ook? Ik vrees dat je veel te veel praat vanuit je eigen ervaring. De gemiddelde belegger of leek is beter af met een ETF. Zeggen dat een ETF volgen nooit slim is is dus zeer kortzichtig.lop schreef: ↑2 februari 2022, 13:59 Waarom het relevant is ?
Denk dat dit toch simpel is met individuele aandelen kun je uw beta aanpassen volgens de marktomstandigheden met een etf kun je dit niet .
Je kunt met andere woorden een portefeuille samenstellen die veel beter stand houd tijdens dalingen dan wat een breed gespreide ETF doet .
Lees eens de 4 berichten hierboven en vraag jezelf nu eens af wat het een met het andere te maken heeft ?
De vraag gaat over aandelen niet over etf's .
Iemand die belegd in ETF's blijft beter stilzitten iemand die belegd in losse aandelen kan prefect zijn risico aanpassen volgens de economische cyclus .
Als dit zal leiden tot een beter rendement zal ik niet beweren maar je zult toch beter slapen als de markt daalt .
Zo kon je al zien dat IWDA daalde tot - 8% verleden maand mijn voorbeeld portefeuille maar daalde met 2% terwijl mijn voorbeeld portefeuille maar bestaat uit 10 aandelen voorlopig en IWDA uit meer dan 1600 aandelen .
Velen geloven dat spreiding leid tot minder risico en meer stabiliteit terwijl het prefect mogelijk is met een handvol aandelen hetzelfde rendement te halen met minder schommelingen . Dat is ook wat ik wil aantonen met mijn voorbeeld portefeuille dat je het eigenlijk heel simpel kunt houden met bijna 0 aan kosten en daarbovenop een echt inkomen opbouwen die prefect de inflatie bijhoud .
Nee , maar mensen kunnen leren . Zo moeilijk is het niet .ignition schreef: ↑2 februari 2022, 14:20Misschien dat jij dat wel kan maar kan de gemiddelde belegger dat ook? Ik vrees dat je veel te veel praat vanuit je eigen ervaring. De gemiddelde belegger of leek is beter af met een ETF. Zeggen dat een ETF volgen nooit slim is is dus zeer kortzichtig.lop schreef: ↑2 februari 2022, 13:59 Waarom het relevant is ?
Wat is anders het nut van die voorbeeld portefeuilles ?
Denk niet dat iemand veel leert uit een voorbeeld portefeuille die bestaat uit 1 ETF
Vraag mij dan ook af wat het nut is hiervan . Als je het rendement wilt weten van IWDA als voorbeeld in 2030 kun je dit simpelweg terugvinden via google .
Wat leer je uit zo'n portefeuille ?
Niet iedereen kan bovengemiddeld presteren. Dat is nu eenmaal de wiskundige realiteit van gemiddeldes.
Trouwens, zoals ik al zei, niet iedereen heeft de tijd/goesting om hier veel tijd in te steken. Ik las in een andere thread dat je er 20 uur per week mee bezig bent. Denk je dat de gemiddelde belegger met een full time job daar tijd voor heeft?
Geen idee, ik heb geen voorbeeldportefeuille aangemaakt dus niet zeker wat dit met onze discussie te maken heeft.lop schreef: ↑2 februari 2022, 14:39 Wat is anders het nut van die voorbeeld portefeuilles ?
Denk niet dat iemand veel leert uit een voorbeeld portefeuille die bestaat uit 1 ETF
Vraag mij dan ook af wat het nut is hiervan . Als je het rendement wilt weten van IWDA als voorbeeld in 2030 kun je dit simpelweg terugvinden via google .
Laatst gewijzigd door ignition op 2 februari 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is toch een heel persoonlijke beleving, hoor. Ik slaap beter met een IWDA-port die 8% (of meer) daalt, dan met de druk van "ik moet iets doen om te anticiperen op de (mogelijke) daling", om daarna weer wakker te liggen van "ik moet iets doen om te anticiperen op de (mogelijke) stijging."
Als jij geruster slaapt met jouw portefeuille van 10 aandelen, dan is dat prima en dan moet je vooral zo verder doen. Voor mij is het net omgekeerd. Het ene is niet 'slimmer' dan het andere. We liggen gewoon van andere zaken wakker
Laatst gewijzigd door Zwiertje op 2 februari 2022, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Een 8% daling na vorig jaar 32% gestegen te zijn. *geeuw*
Waarom zou je iets moeten ondernemen om te anticiperen op een stijging ? Alles gaat vroeg of laat terug naar zijn fair value .Zwiertje schreef: ↑2 februari 2022, 14:52Dat is toch een heel persoonlijke beleving, hoor. Ik slaap beter met een IWDA-port die 8% (of meer) daalt, dan met de druk van "ik moet iets doen om te anticiperen op de (mogelijke) daling", om daarna weer wakker te liggen van "ik moet iets doen om te anticiperen op de (mogelijke) stijging."
Als jij geruster slaapt met jouw portefeuille van 10 aandelen, dan is dat prima en dan moet je vooral zo verder doen. Voor mij is het net omgekeerd. Het ene is niet 'slimmer' dan het andere. We liggen gewoon van andere zaken wakker
Als je nooit duur aankoopt heb je al automatisch een voorsprong , als je maar verkoopt bij overwaardering of fundamentele veranderingen heb je zelden transacties die je moet uitvoeren .
Je moet alleen weten wat je koopt als je start
Toch blijven de cijfers wat ze zijn ! Trackers kloppen 75% van de hobby -beleggers en ruim 50 % van de fondsen.
Dus op het gebied van europese en canadese dividendaandelen denk ik ,dat ik het beter weet!
Dit is de enige juiste manier om er tegenaan kijken...
Dus op het gebied van europese en canadese dividendaandelen denk ik ,dat ik het beter weet!
Dit is de enige juiste manier om er tegenaan kijken...
of, als je geen tijd hebt om individueel aandelen te volgen, en een ETF maar niks vind, volg de portefeuille van lop op.
Easy copy/paste werk van een ander die er meer van kent en wel de tijd heeft
Easy copy/paste werk van een ander die er meer van kent en wel de tijd heeft
lop schreef: ↑2 februari 2022, 14:33Lees eens de 4 berichten hierboven en vraag jezelf nu eens af wat het een met het andere te maken heeft ?
De vraag gaat over aandelen niet over etf's .
Iemand die belegd in ETF's blijft beter stilzitten iemand die belegd in losse aandelen kan prefect zijn risico aanpassen volgens de economische cyclus .
Als dit zal leiden tot een beter rendement zal ik niet beweren maar je zult toch beter slapen als de markt daalt .
Zo kon je al zien dat IWDA daalde tot - 8% verleden maand mijn voorbeeld portefeuille maar daalde met 2% terwijl mijn voorbeeld portefeuille maar bestaat uit 10 aandelen voorlopig en IWDA uit meer dan 1600 aandelen .
Velen geloven dat spreiding leid tot minder risico en meer stabiliteit terwijl het prefect mogelijk is met een handvol aandelen hetzelfde rendement te halen met minder schommelingen . Dat is ook wat ik wil aantonen met mijn voorbeeld portefeuille dat je het eigenlijk heel simpel kunt houden met bijna 0 aan kosten en daarbovenop een echt inkomen opbouwen die prefect de inflatie bijhoud .
De voorbeeldportefeuilles laten toe om verschillende strategieën op lange termijn te vergelijken, en zelfs de verschillende aspecten van de strategieën: bvblop schreef: ↑2 februari 2022, 14:39 Nee , maar mensen kunnen leren . Zo moeilijk is het niet .
Wat is anders het nut van die voorbeeld portefeuilles ?
- marktiming of niet
- breedgespreid, geconcentreerd of selecteren van individuele aandelen
Ik weet niet hoeveel conclusies men kan trekken na een maand in een experiment van 9 jaar.
De resultaten die ik momenteel gezien heb voor de eerste maand geven een klein aantal portefeuilles die winst maakten, een reeks portefeuilles die op 0 staan, and dan portefeuilles die minder of meer verlies leden, en dan de crypto portefeuille.
De portefeuille met meeste winst is de portefeuille die lumpsum (geen timing) belegde in de ETF van de wereldwijde gespreide dividend aristocraten, ook de portefeuille die DCA op 10 maanden deed in dezelfde ETF en de IWDA buy_the_correction portefeuille hadden winst na een maand.
Dus in deze maand januari waren de volgende aspecten superieur binnen de voorbeeldportefeuilles.
- Beleggen in (een ETF van) gespreide dividend aristocraten.
- Markttiming via buy-the-dip, of buy-the-correction.
De volatiliteit (binnen de eerste maand) van een portefeuille kan voor sommige beleggers belangrijk zijn, anderen kijken eerder naar andere parameters.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn persoonlijke portefeuille heeft een YTD van 1,95%
En had verleden jaar een rendement van 33,5%
Ter vergelijking 10000 € in IWDA =12144€
Mijn portefeuille = 13610€
Dat is een verschil van meer dan 12% terwijl er van een daling nooit geen sprake is geweest
12% grotere geeuw dus .
Als ik 10 jaar terug kijk heeft IWDA een rendement van 316%
Haalt mijn portefeuille 397,8%
Dat is dus een verschil van 80% terwijl de volatiliteit kleiner was .
het is dus wel degelijk mogelijk om een etf te verslaan en tegelijker tijd uw schommelingen te minimaliseren .
Normaal gebruik ik de S&P als benchmarkt voor mijn portefeuille omdat ik bijna uitsluiten handel in Amerikaanse aandelen .
Dat er onderzoek en opvolging nodig is , is logisch .
Maar als je een portefeuille hebt van 1 miljoen en een verschil kunt maken van slechts 1% heb je in 1 jaar 10000€ verdiend
Als je dan een portefeuille hebt van boven de drie miljoen en een verschil hebt van waar jij lichtzinnig mee omgaat kun je wel bedenken over wat je eigenlijk spreekt over iets waar je niet lichtzinnig over kunt gaan .
Maar over bedragen dat de meesten nooit bijeen zullen sparen tijdens hun leven .
Aan de ene kant zou je hier draadjes vinden om een gsm aan 5€ goedkoper te kopen en aan de andere kant zou dan zulke bedragen wegwuiven alsof het niks is
Jij zou waarschijnlijk ook anders denken als je over zulke bedragen spreekt en er niet lichtzinnig over gaan zoals je nu doet .
De motivatie om 500€ te verdienen vergelijken met de motivatie om 500000€ te verdienen voor hetzelfde werk kun je moeilijk vergelijken .