Aankoop garagestaanplaats
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Aankoop garagestaanplaats
Ik ben er nog steeds niet over uit en hoop hier ergens (tegen) argumenten te vinden die mij al dan niet over de streep zouden trekken.
Ik zou al 6 jaar, iedere dag moeten verhuren, om de extra kosten (registratiebelasting/rechten, ereloon, administratieve kosten, overschrijvingskosten en BTW) eruit te krijgen (indexering en VME kosten meegerekend ).
Gezien de huidige markt ben ik (op dit huidig moment) meer geneigd om ditzelfde geld in aandelen te steken waarvan ik hoop dat deze meer rendement opleveren over dezelfde looptijd (5 jaar).
Verhuren lijkt mij een actievere investering t.o.v. aandelen (passief rendement).
Hebben jullie tegenargumenten?
Ik zou al 6 jaar, iedere dag moeten verhuren, om de extra kosten (registratiebelasting/rechten, ereloon, administratieve kosten, overschrijvingskosten en BTW) eruit te krijgen (indexering en VME kosten meegerekend ).
Gezien de huidige markt ben ik (op dit huidig moment) meer geneigd om ditzelfde geld in aandelen te steken waarvan ik hoop dat deze meer rendement opleveren over dezelfde looptijd (5 jaar).
Verhuren lijkt mij een actievere investering t.o.v. aandelen (passief rendement).
Hebben jullie tegenargumenten?
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
De belangrijkste 2 vragen die je je moet stellen zijn volgens mij;
Vraag 1: Is er een structureel te kort aan parkeerplaatsen in uw buurt op straat?
Zo neen, afblijven, zo ja vraag 2.
Vraag 2: Is op straat parkeren betalend en kostelijk per dag?
(Zie https://stad.gent/sites/default/files/m ... ven_SK.jpg voorbeeld Gent)
Zo neen, afblijven, zo ja; dan is de parking mogelijk interessant om in te investeren.
Indien interessant zou ik even rondkijken in uw geburen; zijn er veel staanplaatsen te huur? Raken deze snel verhuurd? etc.
Weet dat het vinden van één lange termijn huurder vaak een moeilijke opdracht is.
Bij mogelijke verhuur of latere verkoop van je appartement kunnen 2 staanplaatsen wel een meerwaarde bieden.
Vraag 1: Is er een structureel te kort aan parkeerplaatsen in uw buurt op straat?
Zo neen, afblijven, zo ja; dan is de parking mogelijk interessant om in te investeren.
Indien interessant zou ik even rondkijken in uw geburen; zijn er veel staanplaatsen te huur? Raken deze snel verhuurd? etc.
Weet dat het vinden van één lange termijn huurder vaak een moeilijke opdracht is.
Bij mogelijke verhuur of latere verkoop van je appartement kunnen 2 staanplaatsen wel een meerwaarde bieden.
Bijkomend : de omslag naar plug ins en volledig electrisch rijden, dat gaat toch sneller dan ik 2 jaar geleden dacht. Zo schakelt bvb ons bedrijf nu al over onder druk van wijzigingen in de fiscaliteit; lease contracten die aflopen -> elektrische auto verplicht. Garages / staanplaatsen - en dan zeker de duurdere - die hier niet in kunnen voorzien (wat dan ook weer een investering vergt) zijn in de toekomst wellicht lastiger te verhuren.
Vraag 1, moeilijk te zeggen. Dit fluctueert door de jaren. Ik woon in een zijstraat (éénrichting) van de brouwersvliet. Er word (tegenwoordig) veel opgekocht door de stad (opwaardering buurt) en die voorzien automatisch ondergrondse staanplaatsen.miljonairtje schreef: ↑15 juni 2022, 13:24 De belangrijkste 2 vragen die je je moet stellen zijn volgens mij;
Vraag 2, tariefzone rood
Uw bijkomende vraag. Ik zie vooral dat er enkele te huur blijven staan voor een langere periode. Misschien is de huurprijs, zijn de gemeenschappelijke kosten te hoog? Ik woon zelf in het gebouw, dus even geen huurder hebben zou nog niet super erg zijn.
Ik weet niet of een appartement met 2 staanplaatsen zo'n meerwaarde is. Ik was dan eerder van plan om ze afzonderlijk te verkopen indien ik het appartement zou verkopen.
Ter info, staanplaats staat nog steeds te koop, verlaagd naar 39K.
Goed advies hierboven omtrent mogelijk meer- minderwaarde naar de toekomst toe! Wel moeilijk in te schatten natuurlijk...
Heb je de staanplaats uiteindelijk aangekocht bryanv?
Ik zit zelf met gelijkaardige plannen, hoewel ik liefst wat meer dan 1 of 2 staanplaatsen zou kopen - maar het principe blijft hetzelfde. Voor mezelf had ik deze calculator geschreven, die ik publiek gezet heb - misschien ben je daar iets mee om de kosten/opbrengsten te evalueren? https://bit.ly/3zwSyD9
Heb je de staanplaats uiteindelijk aangekocht bryanv?
Ik zit zelf met gelijkaardige plannen, hoewel ik liefst wat meer dan 1 of 2 staanplaatsen zou kopen - maar het principe blijft hetzelfde. Voor mezelf had ik deze calculator geschreven, die ik publiek gezet heb - misschien ben je daar iets mee om de kosten/opbrengsten te evalueren? https://bit.ly/3zwSyD9
-
- Newbie
- Contacteer:
De IMMO is ook bij mij net akkoord gegaan met mijn bod van 17000 euro voor een ondergrondse garagebox, ik zoek me suf achter berekeningen hoeveel mij dit in totaal gaat kosten met notaris en overdrachtskosten alles erop en eraan.
Waar vinden jullie de tools om deze berekeningen te doen of zijn dit vaste waardes ?
Mvg Popov
-
- Newbie
- Contacteer:
De IMMO is ook bij mij net akkoord gegaan met mijn bod van 17000 euro voor een ondergrondse garagebox, ik zoek me suf achter berekeningen hoeveel mij dit in totaal gaat kosten met notaris en overdrachtskosten alles erop en eraan.bryanv schreef: ↑17 mei 2022, 15:24Ik heb even een online berekening gedaan.
Aankoopprijs 40.000 euro
Registratierecht: 4.800 euro
Ereloon notaris (incl. 21% BTW) 1.310 euro
Overschrijving op het hypotheekkantoor - 240,00 euro
Aktekosten 1.331,00 euro
KI 206 euro (2022)
VME 100 euro (2021), geen grote uitgaven gepland in de toekomst.
Kom ik op een bedrag van 48K = 3,13%.
Wellicht kan ik het ook verhuren voor 150. Maar bij 125 heb ik een beter gevoel dat het ieder maand verhuurd geraakt.
Waar vinden jullie de tools om deze berekeningen te doen of zijn dit vaste waardes ?
Mvg Popov
Aankoop garagebox .... 17.000 euro
Registratiebelasting/rechten 50
Recht op bijlagen 100
Ereloon 575
Administratieve kosten 750
Uitgaven aan derden 257
Kosten overschrijving 240
Recht op geschriften 100
BTW 353.22
Het totaal van de kosten voor de door u opgegeven verkoopprijs wordt geraamd op € 2.425,22.
Exclusief kadastraal inkomen + syndicuskosten
Registratiebelasting/rechten 50
Recht op bijlagen 100
Ereloon 575
Administratieve kosten 750
Uitgaven aan derden 257
Kosten overschrijving 240
Recht op geschriften 100
BTW 353.22
Het totaal van de kosten voor de door u opgegeven verkoopprijs wordt geraamd op € 2.425,22.
Exclusief kadastraal inkomen + syndicuskosten