aankoop nieuwe woning
TIP
aankoop nieuwe woning
Dag iedereen,
ik ben zelf niet echt thuis in het hele bank gebeuren en zit met een vraagje, als het oké is stel ik die even
Wij hebben een hypothecaire lening lopen van 312.000 EUR (+- 1200/maand) waarvan we momenteel 35.000 EUR hebben afbetaald.
Graag zouden wij een woning kopen van 300.000 euro en de lening meenemen.
Maar stel nu dat onze woning verkocht wordt voor maar 280.000 EUR.
Wat zijn dan onze opties? Bijpassen? Of langer afbetalen?
Is een woning die we héél graag willen maar we willen wel weten aan wat we toe zijn mocht zo'n worst case scenario zich voltrekken
Alvast bedankt aan diegene die me kan helpen!
ik ben zelf niet echt thuis in het hele bank gebeuren en zit met een vraagje, als het oké is stel ik die even

Wij hebben een hypothecaire lening lopen van 312.000 EUR (+- 1200/maand) waarvan we momenteel 35.000 EUR hebben afbetaald.
Graag zouden wij een woning kopen van 300.000 euro en de lening meenemen.
Maar stel nu dat onze woning verkocht wordt voor maar 280.000 EUR.
Wat zijn dan onze opties? Bijpassen? Of langer afbetalen?
Is een woning die we héél graag willen maar we willen wel weten aan wat we toe zijn mocht zo'n worst case scenario zich voltrekken

Alvast bedankt aan diegene die me kan helpen!
Re: aankoop nieuwe woning
Bij 280k kom je nog 32k + notariskosten tekort voor de aankoop van je nieuwe woning.
Het zal dan bijpassen, een extra lening of een heropname van je afbetaald kapitaal (met of zonder verlenging) worden. Welke zal je aan de bank moeten vragen.
Een gewone looptijdverlenging helpt je niet dan betaal je de huidige 277k gewoon over een langere periode. Je komt nog steeds de 32k + notariskosten tekort.
De heropname van je 35k is mogelijk de beste oplossing maar de bank zal je niet de beste rentevoet geven omdat je de extra notaris kosten uitspaart.
Het zal dan bijpassen, een extra lening of een heropname van je afbetaald kapitaal (met of zonder verlenging) worden. Welke zal je aan de bank moeten vragen.
Een gewone looptijdverlenging helpt je niet dan betaal je de huidige 277k gewoon over een langere periode. Je komt nog steeds de 32k + notariskosten tekort.
De heropname van je 35k is mogelijk de beste oplossing maar de bank zal je niet de beste rentevoet geven omdat je de extra notaris kosten uitspaart.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus openstaande schuld: 277.000
Ik neem aan dat de woning kopen en je huidige woning verkopen de hoofdzaak is en "lening meenemen" bijzaak (lees: eigenlijk niet belangrijk)
Dan hou je aan de verkoop van je woning 3.000 over
Aangenomen dat de nieuwe woning "instapklaar" (of tenminste leefbaar) is.
Project kost:
- aankoop: 300.000
- aankoopkosten: 20.000 (zeer ruwe schatting)
Totaal: 320.000
Eigen middelen:
- opbrengst verkoop oude woning: 3.000
- andere ?
Totaal: ?
Het verschil tussen "project kost" en "eigen middelen" is wat je zal moeten lenen.
Rekening houdend met max 90% quotiteit, zal je "andere eigen middelen" post (zie ?) dus zo'n 47.000 moeten zijn.
Maar ga vooral eerst eens spreken met je bank waar je je lening hebt, zoals Tycoon ook al aangaf.
Andere woning niks mis mee.
Waarom dan aan huidig project bezig.
Wat later is er nog iets beter wat dan.
Probeer zo snel mogelijk kapitaal te vergaren en ga dan terug de woning koop markt op.