aankoop vastgoed vs vastgoedfonds
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: aankoop vastgoed vs vastgoedfonds
De TS kan en mag daar nog altijd een zinnig (of onzinnig) antwoord op geven …EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 23:09Dit topic gaat over "aankoop vastgoed vs vastgoedfonds" met een specifieke vraag van TS.
Ik heb alvast (n.m.i. een zinnige) reactie on topic gegeven op de vraag van TS.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar kan ik alleen maar akkoord mee zijn.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
In het geval van een onzinnige reactie moet TS echter geen zinnige reacties verwachten.
Lijkt me ook een heel persoonlijke kwestie.
IK ken verhuurders die 100% tevreden zijn over hun huurders en andere verhuurders die van ellende hun appartement laten leegstaan vanwege de slechte ervaringen met huurders.
Wat ik niet goed begrijp is dat er zoveel mensen elke prijs willen betalen voor bijna gelijk welk vastgoed momenteel.
Wetende dat om een oudere woning aan de toekomstige energiewaarden te laten voldoen er nog eens serieuze kosten bovenop de aankoopprijs komen.
IK ken verhuurders die 100% tevreden zijn over hun huurders en andere verhuurders die van ellende hun appartement laten leegstaan vanwege de slechte ervaringen met huurders.
Wat ik niet goed begrijp is dat er zoveel mensen elke prijs willen betalen voor bijna gelijk welk vastgoed momenteel.
Wetende dat om een oudere woning aan de toekomstige energiewaarden te laten voldoen er nog eens serieuze kosten bovenop de aankoopprijs komen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is wat kort door de bocht
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Voordeel van 'echt' vastgoed lijkt me dat je toch iets in de hand hebt, dat altijd wel enige waarde gaat behouden. Met aandelen is het risico groter. Nu, als we ooit een volledige financiële meltdown krijgen, ga je ook geen 500.000 euro meer krijgen voor een appartementje langs de Leuvense vaart ( voorbeeld uit mijn omgeving
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Wat de beste belegging zal blijken over 10, 20, 30 jaar, sja, wie zal het zeggen.
En ja, dat zijn gewoon aandelen, of het nu een brouwer (bv ABInbev) of een vastgoedbedrijf (bv Cofinimmo) betreft. Bij een online broker betaal je zo een 5 à 10 euro per aankoop of verkoop van je aandelen (voor 2, 3000 euro bv). Ook nog beurstaks van 0.35% bij elke aan/verkoop. Dividenden krijg je netto (= bruto - 30% roerende voorheffing) doorgestort.Mark6040 schreef: ↑15 november 2022, 13:26 Kan je me even uitleggen hoe dit in zen werk gaat?
Is dit een aandeel die je koopt via broker?
kan je ten alle tijden verkopen of staat dit voor een bepaalde tijd vast?
zijn er extra in en uitstapkosten aan verbonden?
Krijg je hiervan een netto opbrengst doorgestort?
moet je hier achteraf nog iets van aangeven voor belastingen?
Als je je aandelen met winst zou verkopen betaal je daarop geen belastingen.
(Voor sommige vastgoedaandelen lichte verschillen, maar dat zijn details, en in ieder geval in België nooit zeker wat het morgen zal zijn)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mij valt vooral op dat oudere woningen niet meer duur verkocht worden, wellicht omdat er veel kosten aan zijn om die up-2-standards te brengen (als dat al kosten-effeciënt haalbaar is, sommige breek je beter gewoon af).
Als ik de prijzen zie van een nieuwbouw appartement... daar sta ik versteld van dat men dat wil betalen.
Hippe buurt of zo toch gepromoot of den boeren buiten is toch wel een prijsverschil.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2022, 19:18
Als ik de prijzen zie van een nieuwbouw appartement... daar sta ik versteld van dat men dat wil betalen.
Estate Guru believer.
Zou eerder zeggen dat de boere buiten eerder de hippe buurt is en het stad de jungle waar de apen zitten .platin schreef: ↑17 november 2022, 21:37Hippe buurt of zo toch gepromoot of den boeren buiten is toch wel een prijsverschil.EarthNvstr1 schreef: ↑17 november 2022, 19:18
Voor iets die afgebroken moet worden mag je blij zijn dat je toekomt met 500000€ hier .
Dan moet je nog beginnen .
Niemand met geld wil nog in het stad wonen .
En kan je ze ongelijk geven ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb net mijn huis verkocht. Oude woning met niks van isolatie. Echt een money pit... voorschot van 750 per maand voor gas en elektriek. Het zou me makkelijk 150k gekost hebben om het op orde te zetten. En dan zat ik nog in een oud huis. Dan koop ik toch liever iets recents. En ik merkte het ook bij de bezoekers. De meeste zagen op tegen de kosten van de verbouwingen. Een jaar eerder en ze zouden gevochten hebben voor mijn huis. Nu was het toch veel minder. Ik denk niet dat er nog veel mensen gelijk welk vastgoed kopen. Ofwel nieuwe woningen, ofwel goedkope oude kroten die ze kunnen strippen en aan 6% weer opbouwen. Maar alles tussenin verkoopt nu moeilijk. Nog te goed / te duur om plat te smijten en niet goed genoeg om aan de nieuwste eisen te voldoen.karine schreef: ↑16 november 2022, 23:32 Wat ik niet goed begrijp is dat er zoveel mensen elke prijs willen betalen voor bijna gelijk welk vastgoed momenteel.
Ja, en volgende week gaan we weer een trapje hoger.
Vanaf 1 januari 2023 stijging van gemiddeld 22 procent voor gevelstenen, snelbouwstenen en kleiklinkers. Voor dakpannen gaat de prijs 20 procent omhoog
Vanaf 1 januari 2023 stijging van gemiddeld 22 procent voor gevelstenen, snelbouwstenen en kleiklinkers. Voor dakpannen gaat de prijs 20 procent omhoog
Van de pot gerukte prijzen... en toch blijven ze stijgen!