Aanpassing zichtrekeningskosten, hangen we vast?
TIP
Re: Aanpassing zichtrekeningskosten, hangen we vast?
Ik vindt het ook niet kunnen dat een bank een lening koppelt aan een verplichte rekening bij hun aan te houden.
Het doel was/is de lening terugbetalen, van welke bank of rekening dit gebeurd is dermate niet zo belangrijk, toch???
Als de bank haar centen/winst op die lening maar krijgt.
Is dit geen koppelverkoop, wat door de wet verboden is????
Het doel was/is de lening terugbetalen, van welke bank of rekening dit gebeurd is dermate niet zo belangrijk, toch???
Als de bank haar centen/winst op die lening maar krijgt.
Is dit geen koppelverkoop, wat door de wet verboden is????
Ludo ,
De banken koppelen heden ten dage een zichtrekening aan een lening.
Waarvoor wordt deze gebruikt ;
Bij opvragen in delen wordt geld daarop gestort en daarna doorgestort naar de betrokkene.
Diezelfde rekening wordt daarna gebruikt om terug betaling te doen.
Hoe het geld op die rekening komt voor terugbetaling staat los van de rest.
Als een bank zo een rekening niet gebruikt hoe kunnen ze dan bvb jaarlijks het fiscaal attest afleveren.
Zou nogal een circus worden anders de ene maand betaald men terug vanuit kbc rekening , de maand nadien van een argenta rekening.
Het is dus administratief eenvoudiger een rekening aan een krediet te koppelen.
Of het propertjes is eerst geen kosten en dan wel kosten zal te maken hebben met versluizen van centjes.
Eerst opent men rekeningen , na een tijdje sluit men deze af en de bank heeft niks meer te verdienen aan zijn krediet.
Zou ge zo zelf zaken willen doen met een derde , denk het niet.
En vroeger kon dat wel heden ten dage wordt alles opgevolgd.
De banken koppelen heden ten dage een zichtrekening aan een lening.
Waarvoor wordt deze gebruikt ;
Bij opvragen in delen wordt geld daarop gestort en daarna doorgestort naar de betrokkene.
Diezelfde rekening wordt daarna gebruikt om terug betaling te doen.
Hoe het geld op die rekening komt voor terugbetaling staat los van de rest.
Als een bank zo een rekening niet gebruikt hoe kunnen ze dan bvb jaarlijks het fiscaal attest afleveren.
Zou nogal een circus worden anders de ene maand betaald men terug vanuit kbc rekening , de maand nadien van een argenta rekening.
Het is dus administratief eenvoudiger een rekening aan een krediet te koppelen.
Of het propertjes is eerst geen kosten en dan wel kosten zal te maken hebben met versluizen van centjes.
Eerst opent men rekeningen , na een tijdje sluit men deze af en de bank heeft niks meer te verdienen aan zijn krediet.
Zou ge zo zelf zaken willen doen met een derde , denk het niet.
En vroeger kon dat wel heden ten dage wordt alles opgevolgd.
Estate Guru believer.
Ik betaal nochtans al verscheidene jaren mijn LTS vanaf een zichtrekening bij bank X/Y/Z naar de LTS rekening bij de hoofdzetel van bank B (waar alle andere rekeningnummers zijn opgezegd, incl. zicht- en spaarrekening, juist omdat men kosten ging aanrekenen en omdat de kantoorservice ondermaats was) en ontvang ieder jaar mooi op tijd het fiscaal attest.
Ik ontvang zelfs maandelijks op adres een overschrijvingsformulier om 1/12 te betalen van het jaarbedrag (alhoewel ik dat al jaren niet meer doe en al herhaaldelijk gevraagd heb die papierverspilling te stoppen)
Zo moeilijk zal dat dus in de praktijk niet zijn om het ene aan het andere te koppelen.
Ik ontvang zelfs maandelijks op adres een overschrijvingsformulier om 1/12 te betalen van het jaarbedrag (alhoewel ik dat al jaren niet meer doe en al herhaaldelijk gevraagd heb die papierverspilling te stoppen)
Zo moeilijk zal dat dus in de praktijk niet zijn om het ene aan het andere te koppelen.
Cronos schreef: ↑20 februari 2018, 15:45 Ik betaal nochtans al verscheidene jaren mijn LTS vanaf een zichtrekening bij bank X/Y/Z naar de LTS rekening bij de hoofdzetel van bank B (waar alle andere rekeningnummers zijn opgezegd, incl. zicht- en spaarrekening, juist omdat men kosten ging aanrekenen en omdat de kantoorservice ondermaats was) en ontvang ieder jaar mooi op tijd het fiscaal attest.
De ene is al wat mondiger dan een andere zeker.
En lts is een spaar rekening
Een lening is een krediet. ( schuld)
Estate Guru believer.
Ikzelf heb nooit problemen gemaakt van het feit dat Fintro kosten vroeg voor hun rekeningen. Zelfs bij afsluiten van ons krediet heb ik gevraagd of dat geschrapt kon worden en dat ging niet. Ik heb bewust mijn handtekening gezet en gezorgd dat ik vrij was van loondomiciliëring en andere verplichtingen.
Ik heb ook niet het gevoel dat Fintro mij belazerd heeft, hun communicatie is steeds transparant geweest. Ik spreek over mijn geval.
Aangezien ik niet echt gebonden was door mijn contract heb ik nu bij Argenta nieuwe rekeningen geopend op eentje na. Dat vind ik prima.
Moest het echter zo zijn dat deze ook wettelijk mag gesloten worden, dan zal ik dat doen. Ik zie daar niets verkeerds in.
Huisdokter, bakker, kroeg of wat dan ook. Ik mag veranderen zolang ik me daar wettelijk niet aan vasthang. Daar hoeven banken dus ook niet flauw over te doen, maar dat geldt evenzeer voor misnoegde klanten.
Ik heb ook niet het gevoel dat Fintro mij belazerd heeft, hun communicatie is steeds transparant geweest. Ik spreek over mijn geval.
Aangezien ik niet echt gebonden was door mijn contract heb ik nu bij Argenta nieuwe rekeningen geopend op eentje na. Dat vind ik prima.
Moest het echter zo zijn dat deze ook wettelijk mag gesloten worden, dan zal ik dat doen. Ik zie daar niets verkeerds in.
Huisdokter, bakker, kroeg of wat dan ook. Ik mag veranderen zolang ik me daar wettelijk niet aan vasthang. Daar hoeven banken dus ook niet flauw over te doen, maar dat geldt evenzeer voor misnoegde klanten.
Kleine maar belangrijke update:
Gezien de bank zélf niet wou luisteren en bij hoog & laag beweerde dat het niet mogelijk was om de zichtrekening op te zeggen, ben ik naar de ombudsdienst getrokken van Fortis (Fintro is dochter). Na een maandje heb ik een brief gehad, dat het inderdaad geen probleem zou mogen zijn..!
Bij deze dus de zichtrekening laten afsluiten
De bank zelf vroeg zelf geen bewijs van m'n verkeer met de ombudsdienst.. M'n lening betaal ik nu af via een maandelijkse opdracht via een andere bank.
Zo zie je maar hoe eerlijk ze soms zijn..
Gezien de bank zélf niet wou luisteren en bij hoog & laag beweerde dat het niet mogelijk was om de zichtrekening op te zeggen, ben ik naar de ombudsdienst getrokken van Fortis (Fintro is dochter). Na een maandje heb ik een brief gehad, dat het inderdaad geen probleem zou mogen zijn..!
Bij deze dus de zichtrekening laten afsluiten

Zo zie je maar hoe eerlijk ze soms zijn..