Aanvraag dubbele vrijstelling roerende voorheffing
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Aanvraag dubbele vrijstelling roerende voorheffing
Klopt het, dat als ik het formulier invul op de site en aan jullie overmaak dat ik aangeef dat ik zelf mijn intresten zal invullen op mijn belastingsbrief, indien nodig (als boven de vrijstelling)?
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Aanvraag dubbele vrijstelling roerende voorheffing
Sorry, ik was deze vraag even uit het oog verloren. Via het document op de site kan u een dubbele vrijstelling aanvragen op een gezamenlijke rekening.
Over de vrijstellingen op zich mag echter geen misverstand bestaan. Het is steeds aan uzelf om op individuele basis in uw belastingsaangifte correct te doen. Wat dus wil zeggen dat, indien het geheel van vrijstelling dat u ontvangt op uw spaargeld de 1.830 euro zou overschrijden u dat dient aan te geven.
Over de vrijstellingen op zich mag echter geen misverstand bestaan. Het is steeds aan uzelf om op individuele basis in uw belastingsaangifte correct te doen. Wat dus wil zeggen dat, indien het geheel van vrijstelling dat u ontvangt op uw spaargeld de 1.830 euro zou overschrijden u dat dient aan te geven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dus als ik het goed begrijp is bij een gemeenschappelijke spaarrekening (als gehuwd koppel of als wettelijk samenwonende) de dubbele vrijstelling niet per default geactiveerd en moet je dat expliciet nog eens aanvragen via een document?NIBC Direct schreef:Sorry, ik was deze vraag even uit het oog verloren. Via het document op de site kan u een dubbele vrijstelling aanvragen op een gezamenlijke rekening.
ik dacht als een spaarrekening op gemeenschappelijke naam staat, er per definitie een dubbele vrijstelling is van 2x1.830=3.660 euro.
dit is toch wel iets dat (voor mij) om verduidelijking en bevestiging vraagt:
stel dat je dat niet aanvraagt via het document, en je komt als koppel bijvoorbeeld boven de 2.500 intresten uit op jaarbasis, wordt er dan roerende voorheffing geheven misschien als dat document niet is ondertekend?
dank voor de verduidelijking
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Wat is dan de juiste bedoeling van dit document??
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het document dient idd om de dubbele vrijstellingen aan te vragen. Indien dit niet gebeurd is er bij een gezamenlijke spaarrekening geen dubbele vrijstelling.
de reden hiervoor (en dit is bij meerdere banken zo) is dat iedereen een gemeenschappelijke rekening kan openen (men hoeft niet getrouwd te zijn of wettelijk samenwonend) terwijl de dubbele vrijstelling enkel in die gevallen wel mogelijk is.
de reden hiervoor (en dit is bij meerdere banken zo) is dat iedereen een gemeenschappelijke rekening kan openen (men hoeft niet getrouwd te zijn of wettelijk samenwonend) terwijl de dubbele vrijstelling enkel in die gevallen wel mogelijk is.
oei, dan is het support-telefoonteam daar toch helemaal niet goed van op de hoogte: ik belde zonet naar jullie 0800 nummer, en daar werd ik geïnformeerd dat er geen dergelijk document moet ondertekend worden zolang je niet boven de 2x1830=3.660 intrest uitkomt!NIBC Direct schreef:Het document dient idd om de dubbele vrijstellingen aan te vragen. Indien dit niet gebeurd is er bij een gezamenlijke spaarrekening geen dubbele vrijstelling.
u schrijft dat iedereen zomaar een gemeenschappelijke rekening kan openen: daarvoor zal je toch wel eerst een goedgekeurde scan van een 2de identiteitskaart moeten voor hebben neem ik aan?
ook werd mij meegedeeld aan de telefoon dat je zelf binnen uw beveiligde omgeving (als je dus al klant bent) een bijkomende gezamelijke spaarrekening kunt aanmaken (mits natuurlijk dan de scan van de id kaart van je partner te mailen of op te sturen): dit vind ik nergens terug hoor - je kan blijkbaar enkel een termijn rekening aanmaken - waar vind ik dan precies die mogelijkheid?
In principe is een rekening op twee namen ALTIJD en VOLLEDIG onderworpen aan de R.V.. behalve als de twee ( enige ) titularissen aantonen dat ze getrouwd zijn.
Vraag het maar aan de mensen van kaartclubs, vogelenpikmaatschappijen, café-spaarkassen enz...
Vraag het maar aan de mensen van kaartclubs, vogelenpikmaatschappijen, café-spaarkassen enz...
Klopt volledig maar degenen die zich op het gemeentebestuur als wettelijk samenwonenden ( beperkt tot max 2 personen )laten registreren komen ook voor de dubbele vrijstelling rv in aanmerking sedert enkele jaren
Er zou geen onderscheid meer mogen zijn tussen gehuwden en niet gehuwden
Er zou geen onderscheid meer mogen zijn tussen gehuwden en niet gehuwden
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het principe is vrij simpel. Iedereen heeft individueel recht op € 1.830 vrijstelling van roerende voorheffing voor geld dat op een spaarrekening staat. Mocht u op één of andere manier meer vrijstelling ontvangen dan toegelaten dan dient u dit aan te geven in uw personenbelasting, indien u onterecht teveel betaalde dan kan u dit recupereren via uw personenbelasting mits u de nodige bewijsstukken voorlegt.
Omdat nogal wat mensen hun spaargeld gewoon samenplaatsen (en in veel gevallen betreft het hier gehuwden of wettelijk samenwonenden) bestaat hier de mogelijkheid om deze vrijstelling samen te voegen op de rekening gezien zij ook een gezamenlijke belastingsaangifte hebben.
Dit ontslaat echter niemand van zijn verplichting om een teveel aan vrijstelling aan te geven of zijn recht om een tekort aan vrijstelling te recupereren.
Wat het contactcenter betreft, we gaan laten nagaan wat daar op dit moment juist gecommuniceerd wordt zodat we er zeker van zijn dat dit correct en ondubbelzinnig is.
Omdat nogal wat mensen hun spaargeld gewoon samenplaatsen (en in veel gevallen betreft het hier gehuwden of wettelijk samenwonenden) bestaat hier de mogelijkheid om deze vrijstelling samen te voegen op de rekening gezien zij ook een gezamenlijke belastingsaangifte hebben.
Dit ontslaat echter niemand van zijn verplichting om een teveel aan vrijstelling aan te geven of zijn recht om een tekort aan vrijstelling te recupereren.
Wat het contactcenter betreft, we gaan laten nagaan wat daar op dit moment juist gecommuniceerd wordt zodat we er zeker van zijn dat dit correct en ondubbelzinnig is.
Bij Rabobank lijkt dit alvast (voor mij toch) veel eenvoudiger en ook duidelijker, want als je dit bij nibc niet navraagt en niet zelf in het documentcenter duikt om dat bewust document te downloaden en te ondertekenen (want op de website wordt dat bij het spaarproduct zelf niet toegelicht), dan lijkt mij een rechtzetting hiervan achteraf nog bekomen toch veel omslachtiger!
dubbele-vrijstelling-rabobank-t12001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dubbele-vrijstelling-rabobank-t12001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rabobank.be schreef:Wanneer u bij Rabobank.be gezamenlijke rekeningen aanvraagt op naam van met elkaar gehuwde of wettelijk samenwonende personen, dan passen wij automatisch de dubbele vrijstelling van roerende voorheffing toe.
Er is evenwel ook de mogelijkheid om gezamenlijke rekeningen te openen op naam van 2 personen die niet met elkaar gehuwd of wettelijk samenwonend zijn. In dat geval wordt de dubbele vrijstelling niet automatisch toegepast maar hebben de rekeninghouders wel de mogelijkheid om de dubbele vrijstelling aan te vragen. Hiervoor kan via onze website een attest worden bekomen dat ondertekend aan ons dient te worden terugbezorgd. Bij ontvangst van dit attest wordt dan de dubbele vrijstelling op de rekeningen toegekend.
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
Dat is zeker geen onterechte opmerking. Wij gaan op de agenda plaatsen hoe we dit kunnen verduidelijken. Het probleem dat een snelle oplossing tegenhoudt is dat wij bij het aanvragen van een gemeenschappelijke niet vragen wat de relatie tussen de rekeninghouders is dus het gewoon aanpassen van de procedure kan hier niet.
Bedankt voor de tip en we kijken hoe we de zaken duidelijker kunnen maken.
Bedankt voor de tip en we kijken hoe we de zaken duidelijker kunnen maken.
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
Zoals beloofd is dit ondertussen besproken met het volgende resultaat.
1: Joint accounts van mensen die op eenzelfde adres wonen zullen automatisch een dubbele vrijstelling genieten. Een uitzondering aanvragen is dus niet meer nodig.
2: Joint accounts van mensen die niet op hetzelfde adres wonen krijgen slechts één vrijstelling. Indien om één of andere reden een vrijstelling wel aan de orde is kan deze worden aangevraagd.
Het is hier van belang om te melden dat het wel of niet hebben van een dubbele vrijstelling niets te maken heeft met de plicht om belastingen correct te betalen. Met andere woorden, mocht u onterecht toch een dubbele vrijstelling hebben genoten dan dient u dit zelf aan te geven in uw belastingsaangifte. Indien er om één of andere reden teveel werd ingehouden (u had recht op een dubbele vrijstelling en heeft deze niet gekregen) dan kan u middels een bezwaarschrift een recuperatie doen.
1: Joint accounts van mensen die op eenzelfde adres wonen zullen automatisch een dubbele vrijstelling genieten. Een uitzondering aanvragen is dus niet meer nodig.
2: Joint accounts van mensen die niet op hetzelfde adres wonen krijgen slechts één vrijstelling. Indien om één of andere reden een vrijstelling wel aan de orde is kan deze worden aangevraagd.
Het is hier van belang om te melden dat het wel of niet hebben van een dubbele vrijstelling niets te maken heeft met de plicht om belastingen correct te betalen. Met andere woorden, mocht u onterecht toch een dubbele vrijstelling hebben genoten dan dient u dit zelf aan te geven in uw belastingsaangifte. Indien er om één of andere reden teveel werd ingehouden (u had recht op een dubbele vrijstelling en heeft deze niet gekregen) dan kan u middels een bezwaarschrift een recuperatie doen.