Ab Inbev
TIP
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Ab Inbev
Halvering van het slotdividend voor 2019; 0,50 € ipv 1,00 €.
https://www.ab-inbev.com/content/dam/ab ... _final.pdf
https://www.ab-inbev.com/content/dam/ab ... _final.pdf
Goed moment om in te stappen?
Nieuw in de wereld, tips zijn welkom
Nieuw in de wereld, tips zijn welkom
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het afgelasten van alle festivals en sommige sportwedstrijden zal ook nog een domper zijn. EK en OS worden wel uitgesteld naar volgend jaar, maar het einde van een heleboel voetbalcompetities, minder belangrijke wielerwedstrijden en dergelijke zijn definitief verloren.
Ik vind van niet....
Gezien wereldwijd massamanifestaties ofwel verboden worden, ofwel minder volk gaan trekken is de groei er nu echt uit. Combineer dat met een heel hoge schuldgraad en een dalend dividend.
Wil je daar in beleggen?
Correct, maar vergeet niet dat het verbod een korte termijn probleem is waar je doorheen moet kunnen kijken.
Je andere punten zijn inderdaad een pain in the ass maar net daarom is de koers al enorm gedaald. Trouwens zolang ze die schuld kunnen betalen met hun kasstromen, is dit risico min of meer gedekt. De meeste burgers gaan in hun leven een schuld aan van 100-150x hun netto earnings (hypotheek), toch maakt niemand zich zorgen.
100x netto earnings....
Je verwart maanden met jaren hoop ik.
Daarenboven, als je vandaag een schuld hebt van 10 keer je jaarlijkse cash flow, dan is dat enkel goed als je redelijkerwijs kan aannemen dat je winst verder stijgt. Als je winst ineens 50% dropt (wat niet onwaarschijnlijk is als je omzet met 20-30% zakt), dan wordt die schuld wel een probleem.
Je verwart maanden met jaren hoop ik.
Daarenboven, als je vandaag een schuld hebt van 10 keer je jaarlijkse cash flow, dan is dat enkel goed als je redelijkerwijs kan aannemen dat je winst verder stijgt. Als je winst ineens 50% dropt (wat niet onwaarschijnlijk is als je omzet met 20-30% zakt), dan wordt die schuld wel een probleem.
-
- Newbie
- Contacteer:
Tenzij ik iets over het hoofd zou zien, zou schuld op twee manieren problematisch kunnen worden: wanneer die niet kan geherfinancierd worden (aan aanvaardbare voorwaarden) en/of wanneer de interesten op de schulden niet kunnen betaald worden.
In verband met dat laatste is de winst van een onderneming minder relevant dan de EBIT of de EBITDA (interestlasten kunnen betaald worden met inkomsten vóór belastingen).
Stel dat de omzet van ABI in 2020 met 20% zou dalen tov die van het boekjaar 2019 (dus van +/-52,000M USD naar +/-41,600M USD) en stel dat alle kosten gelijk zouden blijven (wat een conservatieve aanname lijkt te zijn: wanneer er minder geproduceerd wordt, dalen de variabele kosten en ondernemingen reageren doorgaans met kostenbesparingen op omzetdalingen), dan zou de EBIT terugvallen van 16,100M USD naar 5,700M USD. De netto interestlasten bedroegen in 2019 net geen 4,000M USD.
Dit is geen "buy" advies of "bull case" voor ABI, gewoon een klein en high-level gedachtenexperiment rond schuldaflossing.
EDIT: typfout "geherfinancierd"
In verband met dat laatste is de winst van een onderneming minder relevant dan de EBIT of de EBITDA (interestlasten kunnen betaald worden met inkomsten vóór belastingen).
Stel dat de omzet van ABI in 2020 met 20% zou dalen tov die van het boekjaar 2019 (dus van +/-52,000M USD naar +/-41,600M USD) en stel dat alle kosten gelijk zouden blijven (wat een conservatieve aanname lijkt te zijn: wanneer er minder geproduceerd wordt, dalen de variabele kosten en ondernemingen reageren doorgaans met kostenbesparingen op omzetdalingen), dan zou de EBIT terugvallen van 16,100M USD naar 5,700M USD. De netto interestlasten bedroegen in 2019 net geen 4,000M USD.
Dit is geen "buy" advies of "bull case" voor ABI, gewoon een klein en high-level gedachtenexperiment rond schuldaflossing.
EDIT: typfout "geherfinancierd"
Is het nu de moment om aandelen van ab inbev te kopen,of zie ik dit verkeerd?
Heineken rapporteert een daling van de volumes met 14 procent in maart (2.4% voor het merk Heineken) en slechts een derde van de winst van vorig jaar. Ook wordt het gebruikelijke interim dividend later dit jaar geschrapt. Het slotdividend van € 1.04 wordt wel gewoon uitbetaald (in mei).
De koers van AB Inbev daalt ook en staat inmiddels alweer ruim onder de € 38...
De koers van AB Inbev daalt ook en staat inmiddels alweer ruim onder de € 38...
KROFFINVEST heeft zich deze week een tweede schijf aangeschaft aan 38,83 euro.
Verdacht stil hier. Er moeten toch vingers aan het jeuken zijn als je net gekocht hebt aan 30 ish en er enkele weken later reeds 50 euro voor krijgt. Tenzij je de hausse nog even ziet doorgaan. Ik ga op de sell-toets drukken.
Jeuken doet het zeker, maar alles is aan het stijgen omdat er verwacht wordt dat deze aandelen nog een mooi herstel gaan maken. Iedereen die nu aan het kopen/instappen is en de huidige rally veroorzaakt, doet dit omdat zij vermoedden dat de koers in stijgende lijn gaat gaan en dit niet willen missen. Idem voor de mensen die blijven zitten.
Winst is winst natuurlijk, daar mag je nooit spijt van hebben als je gewoon je winst verzilvert. Ik was zelf een week geleden sterk aan het twijfelen maar ben toch blijven zitten en dat heeft me een aanzienlijke verdere winst op geleverd. Ik blijf nog even de kat uit de boom kijken, de signalen staan mijn inziens het gunstigst sinds de start van deze crisis. Het sentiment is volledig veranderd.
Laatst gewijzigd door Tekto op 5 juni 2020, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De komende resultaten gaan beter zijn dan verwacht
De verkoop via supermarkten heeft veel van de horeca verkoop gecompenseerd en dit is m.i. nog niet volledig verrekend in de koersen
Bovendien, mensen die alcohol kopen thuis hebben grotere kans om alcoholieker te worden (volgens mijn gevoel, weet niet of er onderzoek over is) dus op lange termijn kan het nog niet zo slecht zijn ^^
De stijging komt nu vooral door de schuldafbouw door die verkoop
De verkoop via supermarkten heeft veel van de horeca verkoop gecompenseerd en dit is m.i. nog niet volledig verrekend in de koersen
Bovendien, mensen die alcohol kopen thuis hebben grotere kans om alcoholieker te worden (volgens mijn gevoel, weet niet of er onderzoek over is) dus op lange termijn kan het nog niet zo slecht zijn ^^
De stijging komt nu vooral door de schuldafbouw door die verkoop