Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
@Jhn: absoluut! Wat een CEO verdient vind je heel snel terug in het remuneration gedeelte van de jaarverslagen.
@Dreamy: gewoon voorstander van feiten en cijfers i.p.v. emotie. ABI heeft een geweldig M&A parcours gereden en heeft toen één keer veel te veel betaald, wetende wat we nu weten maar toen niet. Achteraf is het altijd makkelijk.
@Dreamy: gewoon voorstander van feiten en cijfers i.p.v. emotie. ABI heeft een geweldig M&A parcours gereden en heeft toen één keer veel te veel betaald, wetende wat we nu weten maar toen niet. Achteraf is het altijd makkelijk.
Ken uw geschiedenis…zo simpel is beleggen…dus je moet helemaal niets achteraf uitleggen…
Bij alle (westerse) bedrijven met zo’n hoge schulden graad als ABi, is het na de eerste jaren van euforie, in het beste geval een 10-20 tal jaren kommer en kwel en in het slechtste geval gaan ze failliet….
Geen enkele beurs kent immers 20 jaar hoogconjunctuur…en dus moet men ooit, zijn schulden vernieuwen aan een véél hogere rente (in beste geval) als een bedrijf met weinig of geen schulden (bv Nestlé)… en zit men terug in het begin van de cyclus
Bij nog hogere schulden of een grotere crisis is men failliet...
Alle verzekeringmaatschappijen berekenen, hun tarieven ook op basis van de geschiedenis...
Bijscholing kan wonderen verrichten…
https://feb.kuleuven.be/toekomstigestud ... master-afw
Alleen nutsbedrijven vormen een uitzondering omdat de regulator een vast rendement voorziet (dat altijd hoger is als de rente die men moet betalen...en zo'n bedrijven hebben altijd een stabiel inkomen...
Indien een bedrijf niet op dat vast rendement kon rekenen, waren er immers geen openbare nutsvoorzieningen…door een foutje van het kapitalisme..
Bij alle (westerse) bedrijven met zo’n hoge schulden graad als ABi, is het na de eerste jaren van euforie, in het beste geval een 10-20 tal jaren kommer en kwel en in het slechtste geval gaan ze failliet….
Geen enkele beurs kent immers 20 jaar hoogconjunctuur…en dus moet men ooit, zijn schulden vernieuwen aan een véél hogere rente (in beste geval) als een bedrijf met weinig of geen schulden (bv Nestlé)… en zit men terug in het begin van de cyclus
Bij nog hogere schulden of een grotere crisis is men failliet...
Alle verzekeringmaatschappijen berekenen, hun tarieven ook op basis van de geschiedenis...
Bijscholing kan wonderen verrichten…
https://feb.kuleuven.be/toekomstigestud ... master-afw
Alleen nutsbedrijven vormen een uitzondering omdat de regulator een vast rendement voorziet (dat altijd hoger is als de rente die men moet betalen...en zo'n bedrijven hebben altijd een stabiel inkomen...
Indien een bedrijf niet op dat vast rendement kon rekenen, waren er immers geen openbare nutsvoorzieningen…door een foutje van het kapitalisme..
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
@Jens: AB Inbev heeft uiteindelijk géén geweldig M&A parcours gereden want ze zijn weliswaar de onbetwiste wereldleider geworden, maar ze hebben hiermee niet de gewenste aandeelhouderswaarde weten te creëeren.
Brito heeft handig gebruik gemaakt van de lage rente en zijn capaciteiten als cost cutter om deze overnames mogelijk te maken en betaalbaar te maken, maar die overname van SABMiller was dus een brug te ver.
Brito heeft zich uiteindelijk niet weten te bewijzen als succesvol manager van een wereldwijde multinational en hij is er nooit in geslaagd om het bedrijf op een duurzaam groeitraject te krijgen.
Uiteindelijk kunnen we dus - inderdaad achteraf - concluderen dat Brito zwaar overbetaald is voor zijn diensten en ik heb de indruk dat de grote aandeelhouders inmiddels ook tot dit inzicht gekomen zijn.
Brito heeft handig gebruik gemaakt van de lage rente en zijn capaciteiten als cost cutter om deze overnames mogelijk te maken en betaalbaar te maken, maar die overname van SABMiller was dus een brug te ver.
Brito heeft zich uiteindelijk niet weten te bewijzen als succesvol manager van een wereldwijde multinational en hij is er nooit in geslaagd om het bedrijf op een duurzaam groeitraject te krijgen.
Uiteindelijk kunnen we dus - inderdaad achteraf - concluderen dat Brito zwaar overbetaald is voor zijn diensten en ik heb de indruk dat de grote aandeelhouders inmiddels ook tot dit inzicht gekomen zijn.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
De meeste schuld moet pas binnen enkele jaren worden terugbetaald en het ziet er naar uit dat we nog jaren met lage rentes zullen zitten. Dit bedrijf staat niet op wankelen:
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... -mega-debt
Zonder de overnames was Inbev al vele jaren geleden opgeslokt door een ander bedrijf. Onder Brito is het bedrijf wereldmarktleider geworden. Laat dat misschien even doordringen. Van een kleine Belgische dwerg naar wereldmarktleider.
Niemand betwist dat ze - achteraf bekeken - veel te veel hebben betaald voor SABMiller... Maar alle andere overnames waren een schot in de roos. Ik vind het goedkoop en nogal gemakkelijk om iemand te pakken op één fout; op één beslissing die op één moment in de tijd werd genomen. Het komt erop aan te leren uit fouten. All the information is in the past, all the value is in the future.
Ik ben niet ongelukkig dat Brito doorschuift naar de RvB. Het is effectief tijd voor een frisse wind. Een nieuw duo. Michel Doukeris doet het best goed in de VS dus die zal het volgens mij worden.
Niemand betwist dat ze - achteraf bekeken - veel te veel hebben betaald voor SABMiller... Maar alle andere overnames waren een schot in de roos. Ik vind het goedkoop en nogal gemakkelijk om iemand te pakken op één fout; op één beslissing die op één moment in de tijd werd genomen. Het komt erop aan te leren uit fouten. All the information is in the past, all the value is in the future.
Ik ben niet ongelukkig dat Brito doorschuift naar de RvB. Het is effectief tijd voor een frisse wind. Een nieuw duo. Michel Doukeris doet het best goed in de VS dus die zal het volgens mij worden.
stockzombie schreef: ↑8 september 2020, 19:43 De meeste schuld moet pas binnen enkele jaren worden terugbetaald en het ziet er naar uit dat we nog jaren met lage rentes zullen zitten. Dit bedrijf staat niet op wankelen:
Over welke lage intrestvoet spreek je?
Ab Inbev diende in 2020, $ 6 miljard te lenen tegen 3.5%, 4.5% en nog eens € 4.5 miljard tegen 2.2% en 3.7% (enz...)
https://www.ab-inbev.com/content/dam/ab ... nglish.pdf
Nestlé leende slechts € 2.5 miljard tegen 0% en 0.375%, zowat het tarief waartegen zelfs België kan lenen.
http://www.anleihencheck.de/news/Artike ... s-11315124
Als je méér als 12x extra moet betalen, als een ander voedingsbedrijf, kan je moeilijk van lage rentes spreken...
en vooral een gebrek aan vertrouwen in AB Inbev....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Niemand heeft hier beweerd dat ABI een betere track record heeft dat Nestlé (laatste 6 maand wel gelijke prestaties). Ik durf wel te beweren dat in deze markt ABI zijn rentes nog lager zal kunnen herfinancieren (of doorrollen naar langere termijnen) en dat onze nationale trots niet op omvallen staat. Rentes staan ook pak lager in EU (Nestlé) dan in USA (grootste exposure AB Inbev), dus de vergelijking gaat niet helemaal op.jonie schreef: ↑8 september 2020, 21:23stockzombie schreef: ↑8 september 2020, 19:43 De meeste schuld moet pas binnen enkele jaren worden terugbetaald en het ziet er naar uit dat we nog jaren met lage rentes zullen zitten. Dit bedrijf staat niet op wankelen:
Ab Inbev diende in 2020, $ 6 miljard te lenen tegen 3.5%, 4.5% en nog eens € 4.5 miljard tegen 2.2% en 3.7% (enz...)
Nestlé leende slechts € 2.5 miljard tegen 0% en 0.375%, zowat het tarief waartegen zelfs België kan lenen.
Als je méér als 12x extra moet betalen, als een ander voedingsbedrijf, kan je moeilijk van lage rentes spreken...
Als je echt overtuigd bent dat ABI brol is: short it, maar ik zou het niet aanraden. Zijn er betere opportuniteiten out there? Zeker, maar ook pak slechtere; dit blijft de nr 1 op vlak van bier in de wereld.
Fantastisch dat AB Inbev wereldmarktleider is geworden, maar ik had liever gezien dat Brito meer aandeelhouderswaarde had gecreëerd. (en meer had gefocused op kwaliteitsbieren!)
Wat er nog Belgisch is aan AB Inbev zijn vooral de geschiedenis van het bedrijf, een aantal merken, de ISIN code en de belangrijkste controlerende aandeelhouders.
jonie schreef: ↑8 september 2020, 21:23
Je kan toch geen 30- en 40-jarige obligatie in DOLLARS vergelijken met iets op 4 en 7 jaar in EURO, wat is dat nu voor een van de pot gerukte vergelijking?
Het enige waar de vergelijking opgaat: de ABI Euro-obligaties op 7 jaar hadden een coupon van 2,125%. Dat zijn goedkope schulden, wat je ook moge beweren.
En waarom “moet” AB-i zich hoofdzakelijk, op die dollarmarkt begeven, als het in Euro zo goedkoop is????Poldermol schreef: ↑9 september 2020, 19:56
Je kan toch geen 30- en 40-jarige obligatie in DOLLARS vergelijken met iets op 4 en 7 jaar in EURO, wat is dat nu voor een van de pot gerukte vergelijking?
Het enige waar de vergelijking opgaat: de ABI Euro-obligaties op 7 jaar hadden een coupon van 2,125%. Dat zijn goedkope schulden, wat je ook moge beweren.
Dat is net het probleem van AB-i (ook van alle vorige leningen)
Nestlé produceert en verkoopt, zelfs meer (+5% en uiteraard ook absoluut) in de Dollar zone, als AB-i…. maar gaat er niet lenen... als het ook aan 0% kan in Euro
ABI heeft een kredietwaardigheid van BBB, Nestle van AA-.jonie schreef: ↑10 september 2020, 09:01 En waarom “moet” AB-i zich hoofdzakelijk, op die dollarmarkt begeven, als het in Euro zo goedkoop is????
Nestlé produceert en verkoopt, zelfs meer (+5% en uiteraard ook absoluut) in de Dollar zone, als AB-i…. maar gaat er niet lenen... als het ook aan 0% kan in Euro
Er zal dus een duidelijk verschil zijn in de rente die ze moeten betalen.
Het heeft weinig zin om middelange termijn obligaties in Euro te vergelijken met extra-lange termijn obligaties in USD.
- Om obligaties te vergelijken is het belangrijk om rekening te houden met de "risicovrije rente". Hoeveel betaal je meer dan de rente op staatsobligaties.
- De rente is niet dezelfde voor elke looptijd.
- Er is een duidelijke relatie tussen de rente ( huidige + verwachte ) , de inflatie ( huidige + verwachte ) en de wisselkoersen ( huidige en verwachte).
( Er was een reden waarom je een paar jaar geleden TRY kon sparen aan 8% - bekijk maar eens de evolutie van de wisselkoersen sinds dan)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wisselkoersrisico uitsluiten. Als het u 2% minder kost om in Euro te lenen maar je verwacht dat de Dollar bijvoorbeeld 3% per jaar tegen u keert, dan is het 'goedkoper' om 2% meer te betalen op dollarschulden dan te mikken op muntstabilisatie.jonie schreef: ↑10 september 2020, 09:01
En waarom “moet” AB-i zich hoofdzakelijk, op die dollarmarkt begeven, als het in Euro zo goedkoop is????
Ingekocht op €46. Ben eens benieuwd. Heb wel vertrouwen dat een nieuwe CEO een stijging zal meebrengen.
En anders steun ik zelf wel de verkoop
En anders steun ik zelf wel de verkoop
Pepsico: To consider entering alcholic beverages business.
Zat coca cola ook al niet op dat spoor?
Zat coca cola ook al niet op dat spoor?
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV