Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
Ik kocht het aandeel toen ik dacht dat 100 EUR een faire waarde was. Boy was I wrong. Gelukkig genoeg winst met andere posities kunnen maken zodat het liquideren van AB Inbev geen pijn deed. Aan 25 EUR wil ik terug instappen
Je moet beseffen dat de markt niet altijd de faire waarde van een bedrijf weerspiegelt. Dat is een van de pilaren van waarde beleggen, en de reden dat er geld te verdienen valt.
Wel, de prijs lag toen een stuk onder de 100 EUR. Ik dacht dus dat ik een koopje deed, een aandeel om nooit meer naar om te hoeven zien, en dat het potentieel had om op korte termijn terug naar zijn faire waarde te keren. Het werd vooral een leermoment.
Hier ingestapt aan 47€, eindelijk terug groen maar akkoord dat ik dit ook hoger ingeschat heb. Hebben wereldwijd einde coronamaatregelen nodig voor jumpstart.
Ik denk dat één van de aspecten van waardebeleggen is dat je veel geduld moet hebben. Het zal uiteindelijk wel weer goed komen met AB Inbev, maar intussen moeten de aandeelhouders véél geduld hebben...
Intussen wordt volgens mij ook teveel over het hoofd gezien dat het extra moeilijk is voor de marktleider om de groei aan te zwengelen.
Ik verwacht eerlijk gezegd toch nog wat van hun groeimarken dit decennium. H1 2021 zijn de volumes reeds mooi gestegen tov 2019 in mid & Zuid-Am & APAC zal het ook wel loslopen als de vaccinatiegraad daar op peil is. Grondstofprijzen zullen geen jaren op dit niveau blijven.
De tweede pilaar van waardebeleggen is dat op termijn een aandeel altijd naar zijn faire waarde evolueert. Als we de twee combineren moet je dus 1. Je huiswerk maken en de faire waarde van een onderneming inschatten en 2. Geduld uitoefenen tot die waarde komt bovendrijven.
Kan het zijn dat je een van beiden mist?
Het aandeel noteert niet hoger dan bijna 10 jaar geleden, en dat tijdens de grootste bullrun uit de recente geschiedenis. Niet alles wat goedkoop noteert is waarde.
Absoluut, en mogelijk zelfs allebei. Een aantal bedrijfseconomische zaken heb ik duidelijk verkeerd ingeschat: de gevolgen van de schuldpositie, de veranderende consumentenvoorkeur, de gevolgen van (te) dure overnames, efficientie in de logistieke keten, inkoopkracht etc. Daar kwam dan ook nog eens corona bovenop.BRT schreef: ↑9 september 2021, 20:40
De tweede pilaar van waardebeleggen is dat op termijn een aandeel altijd naar zijn faire waarde evolueert. Als we de twee combineren moet je dus 1. Je huiswerk maken en de faire waarde van een onderneming inschatten en 2. Geduld uitoefenen tot die waarde komt bovendrijven.
De uiteindelijke bedoeling van waardebeleggen is nog steeds om rendement te halen, en dat lijkt de voorbije 10 jaar niet echt gelukt te zijn. Wie zijn geld, zonder enige kennis en nul huiswerk in een brede indextracker dumpte, zag over dezelfde periode zijn vermogen stijgen met 260%. Dat is de achterstand die AB-inbev in te lopen heeft. Bonne chance.
Wie in maart 2020 Inbev durfde te kopen, die schrijft natuurlijk een heel ander verhaal.
Ik ben zeker geen fan van AB Inbev, en nog minder van de megalomaan Brito, maar ik denk wél dat het aandeel op dit moment eerder goedkoop noteert.
daar zegje het. diene Brito is helemaal zot gedraaid!
in het begin waren al die relatief kleine overnames allemaal goede beslissingen!
maar toen werd het een verslaving en een ego-ding!
hij moest en zo dat USA brouwerke overnemen, at any cost!
dat was een mega idiote move!
waar Ab Inbev en heel veel beleggers nu de dupe van zijn!
Hij heeft ABInbev voor een stuk kapot gemaakt en een enorm risico genomen!
Het zal nog jaren duren voor we dit te boven komen.
Naast Corona zijn er nog heel wat trends die tegenwind geven.
Zoals minder bier drinken bijvoorbeeld
in het begin waren al die relatief kleine overnames allemaal goede beslissingen!
maar toen werd het een verslaving en een ego-ding!
hij moest en zo dat USA brouwerke overnemen, at any cost!
dat was een mega idiote move!
waar Ab Inbev en heel veel beleggers nu de dupe van zijn!
Hij heeft ABInbev voor een stuk kapot gemaakt en een enorm risico genomen!
Het zal nog jaren duren voor we dit te boven komen.
Naast Corona zijn er nog heel wat trends die tegenwind geven.
Zoals minder bier drinken bijvoorbeeld
Er wordt niet alleen minder bier gedrinken, maar het bier DAT gedronken wordt komt vooral van kleinere brouwerijen die niet het industriele imago hebben van een interbrew/inbev.
Dat schreef ik toch ook, heel wat trends die tegenwerken ...
Dus ook uw voorbeeld
Dus ook uw voorbeeld
Over de inkoopkracht is Morningstar het niet eens.sintorama schreef: ↑10 september 2021, 08:46Absoluut, en mogelijk zelfs allebei. Een aantal bedrijfseconomische zaken heb ik duidelijk verkeerd ingeschat: de gevolgen van de schuldpositie, de veranderende consumentenvoorkeur, de gevolgen van (te) dure overnames, efficientie in de logistieke keten, inkoopkracht etc. Daar kwam dan ook nog eens corona bovenop.BRT schreef: ↑9 september 2021, 20:40
De uiteindelijke bedoeling van waardebeleggen is nog steeds om rendement te halen, en dat lijkt de voorbije 10 jaar niet echt gelukt te zijn. Wie zijn geld, zonder enige kennis en nul huiswerk in een brede indextracker dumpte, zag over dezelfde periode zijn vermogen stijgen met 260%. Dat is de achterstand die AB-inbev in te lopen heeft. Bonne chance.
Wie in maart 2020 Inbev durfde te kopen, die schrijft natuurlijk een heel ander verhaal.
Geplukt van SA https://seekingalpha.com/article/444965 ... s-knocking
AB InBev has one of the strongest cost advantages in our consumer defensive coverage and is among the most efficient operators. Vast global scale, along with its monopolylike positions in Latin America and Africa give AB InBev significant fixed cost leverage and procurement pricing power. This plays out in the firm's excess returns on invested capital and best-in-class operating and cash cycles, asset turnover ratios, and working capital management.
AB InBev is well-positioned to exploit secular growth in several of its markets. In Latin America and in Asia, combined almost two thirds of consolidated EBIT, the consumer is trading up into premium global brands, and ABI holds a strong portfolio with Budweiser, Corona and Stella Artois.
de tijd: Berenberg waarschuwt voor inflatiestorm in biersector
In een sectorrapport waarschuwt beurshuis Berenberg voor een moeilijk 2022 voor bierbrouwers nu ze het hoofd moeten bieden aan 'een inflatiestorm'. Volgens een prijzentracker van het beurshuis zou de onderliggende COGS-inflatie (de kost van de verkochte goederen) met 36 procent kunnen stijgen. Dat is het hoogste tempo in minstens tien jaar.
Volgens onze indicator kunnen de kosten in de biersector met 36 procent stijgen.
Deel op Twitter
JAVIER GONZALEZ LASTRA
ANALIST BERENBERG
AB InBev
ABI
-1,80%
kan in het rapport zijn koopadvies behouden. De bierreus verloor dit jaar al 13 procent en geldt als achterblijver in de sector. Carlsberg, dat in dezelfde periode 8 procent won, wordt wel in twee trappen tegelijk verlaagd en krijgt een verkoopadvies. Heineken
HEIA
-1,33%
(+1% sinds januari) behoudt een houdadvies.
In een sectorrapport waarschuwt beurshuis Berenberg voor een moeilijk 2022 voor bierbrouwers nu ze het hoofd moeten bieden aan 'een inflatiestorm'. Volgens een prijzentracker van het beurshuis zou de onderliggende COGS-inflatie (de kost van de verkochte goederen) met 36 procent kunnen stijgen. Dat is het hoogste tempo in minstens tien jaar.
Volgens onze indicator kunnen de kosten in de biersector met 36 procent stijgen.
Deel op Twitter
JAVIER GONZALEZ LASTRA
ANALIST BERENBERG
AB InBev
ABI
-1,80%
kan in het rapport zijn koopadvies behouden. De bierreus verloor dit jaar al 13 procent en geldt als achterblijver in de sector. Carlsberg, dat in dezelfde periode 8 procent won, wordt wel in twee trappen tegelijk verlaagd en krijgt een verkoopadvies. Heineken
HEIA
-1,33%
(+1% sinds januari) behoudt een houdadvies.