Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
1) Wie schrijft reviews op zo'n sites? Echt liefhebbers en trollen. Beide groepen gaan een bekend mainstream bier niet genegen zijn.
2) 'Premium' hangt af van markt tot markt. Budweiser wordt in de VS niet als premiumbier gezien, maar in China bijvoorbeeld wel. Niet als écht topproduct, maar wel een stapje boven inheemse merken. Onterecht imo, maar het is nu eenmaal een feit dat 'buitenlands' (en zeker Amerikaanse) in veel landen nog altijd een zeker cachet heeft.
Ander voorbeeldje: ik zat ooit op café met een paar Finnen, die beweerden dat Hoegaarden een echt topproduct was - bijna een craft beer qua kwaliteit/prestige. Over smaken en kleuren valt niet te twisten zeker?
Re: Ab Inbev
Geen fan van het bier maar als ik naar Brewdog ga in Brussel, valt het me toch op dat er daar ' s avonds veel volk zit. Ondanks de hoge prijzen die ze vragen. Blijkbaar is toch een markt voor zulke bieren en Brewdog is Schots hé! Die denken ook internationaal.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt.
-
- Hero Member
- Berichten: 773
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Ab Inbev
- Strategie van ABI (en vele anderen), in principe wordt dit op immense schaal toegepast - eens de markt is gevormd kan je vervolgens de prijzen verhogen - onze overheid doet exact hetzelfde met taks op alcohol en rookwaren. Bijkomend zijn er nog regio -verschillen (die ABI handig weet te gebruiken), dergelijke aanpak vereist veel middelen om succesvol te zijn - van een "basic" product een "premium" maken zonder het product te wijzigen vergt uitgekiemde marketing.
- "duurder" wordt vaak geassocieerd met beter, geld voor bier maar ook voor wasmiddelen bvb.
- De sociale status: Een "Stella" op je feestje aanbieden zal een andere indruk nalaten dan een "Buval" bvb. Net zoals aankomen in een Bentley of een Dacia - wetende dat de Dacia naar alle waarschijnlijkheid betrouwbaarder zal zijn.
- Pils bieren zouden eigenlijk niet in de lijst moeten staan, echte bieren zijn immers niet geschikt om op alle gelegenheden en in grote volumes te consumeren .
Re: Ab Inbev
Verwar de prijzen die ABI aanrekent ook niet met de prijzen op café. Elk jaar wanneer ABI de prijzen optrekt, zetten die cafébazen en de media een hele show op, terwijl het in realiteit misschien om €0,01 extra per consumptie gaat.
De fors stijgende prijzen in de horeca zijn eerder het gevolg van slecht gerunde horecazaken, die ocharme niet meer in het zwart mogen werken, dan van de prijsverhogingen van ABI. De omzet die ABI wereldwijd gemiddeld genereert met één consumptie van 25 cl is welgeteld €0,20. In mature regio's zoals de VS en Europa zal het gemiddeld €0,30 zijn. Omzet hé, geen winst. Een schande is het dat ze zo'n edel product zo goedkoop verkopen
Het verschil met Kraft-Heinz is dat het bij ABI in € nauwelijks de moeite loont om over te stappen op een 'minderwaardig' budgetmerk à la Buval. Zo'n Buval kost momenteel €0,33 in de Aldi. Een flesje Jupiler €0,55. Dat is gewoon voor iedereen betaalbaar.
De fors stijgende prijzen in de horeca zijn eerder het gevolg van slecht gerunde horecazaken, die ocharme niet meer in het zwart mogen werken, dan van de prijsverhogingen van ABI. De omzet die ABI wereldwijd gemiddeld genereert met één consumptie van 25 cl is welgeteld €0,20. In mature regio's zoals de VS en Europa zal het gemiddeld €0,30 zijn. Omzet hé, geen winst. Een schande is het dat ze zo'n edel product zo goedkoop verkopen
Het verschil met Kraft-Heinz is dat het bij ABI in € nauwelijks de moeite loont om over te stappen op een 'minderwaardig' budgetmerk à la Buval. Zo'n Buval kost momenteel €0,33 in de Aldi. Een flesje Jupiler €0,55. Dat is gewoon voor iedereen betaalbaar.
Re: Ab Inbev
Jupiler is in mijn eigen ogen niet beter dan Buval hoor. Smaken verschillen.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt.
Re: Ab Inbev
Opti,
het ding is dat dat er niet eens toe doet. Die merken van ABI hebben een zeer reële waarde. Waarom koopt iemand een iPhone van €1000+ terwijl mijn Chinees toestel van €300 exact hetzelfde kan? Braaaaands.
het ding is dat dat er niet eens toe doet. Die merken van ABI hebben een zeer reële waarde. Waarom koopt iemand een iPhone van €1000+ terwijl mijn Chinees toestel van €300 exact hetzelfde kan? Braaaaands.
Re: Ab Inbev
Kraft Heinz had ook sterke brands, maar na een forse afboeking op de goodwill en de waarde van de merknamen maakte de koers een reuzeduik van 27%...
Re: Ab Inbev
Mac & Cheese in de microgolf, ijzersterke merken ja.
- De kasstromen bij Kraft Heinz staan onder druk. Er is geen omzetgroei en de winst staat onder druk.
- De Amerikaanse toezichthouder opende een onderzoek naar de inkooppraktijken van Kraft Heinz.
- Kraft Heinz is grotendeels actief in mature niet-groeimarkten (80% Noord-Amerika, 10% Europa incl. UK en 10% other).
- Ik zeg niet dat afboekingen bij ABI niet kunnen, maar je moet wel de verschillen tussen beide bedrijven willen zien.
- De kasstromen bij Kraft Heinz staan onder druk. Er is geen omzetgroei en de winst staat onder druk.
- De Amerikaanse toezichthouder opende een onderzoek naar de inkooppraktijken van Kraft Heinz.
- Kraft Heinz is grotendeels actief in mature niet-groeimarkten (80% Noord-Amerika, 10% Europa incl. UK en 10% other).
- Ik zeg niet dat afboekingen bij ABI niet kunnen, maar je moet wel de verschillen tussen beide bedrijven willen zien.
Re: Ab Inbev
AB Inbev en Kraft Heinz zitten voorlopig inderdaad zeker niet in hetzelfde schuitje, maar het is wel een indicatie hoe belangrijk het is dat ABI zijn belofte gaat waarmaken om meer volumegroei te realiseren.
En ik denk dat we daarbij best in gedachten mogen houden dat ABI wat dat betreft niet bepaald een overtuigende track record heeft...
En ik denk dat we daarbij best in gedachten mogen houden dat ABI wat dat betreft niet bepaald een overtuigende track record heeft...
Re: Ab Inbev
ABI kan aan verschillende knoppen draaien om de volumes te doen stijgen, in het bijzonder prijs (cf. Heineken in Brazilië, maar het is altijd de vraag of dat wel wijs is. Het zal een mix moeten zijn van volumegroei en omzetgroei, wat ABI expliciet benadrukte in het persbericht.
Re: Ab Inbev
Speciaal voor jens_dev een sixpack Stella gekocht vandaag.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Ab Inbev
Stella Artois klinkt fancier. Te drinken in bijhorend kelkglas hé! Je komt dat bier echt overal tegen. Van Washington DC tot Kaapstad. Everybody loves Stella Artois.
Dat ze die Goose Island eens wat breder uitrollen. Zou in de smaak vallen denk ik.
Dat ze die Goose Island eens wat breder uitrollen. Zou in de smaak vallen denk ik.
Re: Ab Inbev
SAMENVATTING CC
Over hun blootstelling aan opkomende markten:
We are well-positioned in emerging markets which represent more than 70% of our volume and almost 60% of our revenues. That is up for long-term growth despite short-term volatility. And as a company of owners, we manage our business for the long-term.
Voor wie de vergelijking wil trekken met Kraft Heinz: 80% Noord-Amerika, 10% Europa incl. VK en 10% other. Allemaal mature markten.
Over premiumization:
- Corona heeft slechts in 3 landen een marktaandeel boven de 3%, dus het potentieel blijft immens. Groeit al jaren als kool.
- Brede outlook van dit segment, wat verklaart waarom ze hier zo op inzetten: “This segment is expected to grow about five times faster than the core and value segment and based upon our experience it's a very profitable segment driving about two times more revenue for every hectoliter sold.”
Over bier met geen of weinig alcohol:
- In lijn met de health trend; zeer leuke marges omdat de accijnzen doorgaans lager zijn
Over werkkapitaal:
- Is ondertussen 13,6% van netto-omzet in het negatief. M.a.w. ze kunnen veel cash in-house houden door hun vorderingen snel te innen en hun facturen van leveranciers wat later te betalen. In 2016 was het werkkapitaal 15,2% negatief, dus ze geloven dat ze hier nog wel een miljardje kunnen uitpuren.
Veranderingen in 2019:
- Rapportering: wordt wat doorheen geschud (zie mededeling H1). Mexico, Colombia, Peru en Equador komen in Middle-Americas; Brazilië, Argentinië, Uruguay, Bolivië & Chile in South-America.
- IFRS 16 Leases: worden apart op de balans vermeld (cf. andere bedrijven), een right-of-use asset en een lease liability. Ik zal die leasekosten blijven verrekenen in de operationele kasstroom.
Schuldafbouw:
- Net debt/EBITDA kan nog steeds met 0,5 per jaar worden verlaagd, maar wel in normale omstandigheden (zonder crashende emerging market currencies).
CapEx:
- Zat met $4649m een beetje boven hun guidance van $4000-4500m omdat er wat projecten naar voren zijn geschoven.
Guidance:
- Analist: “Wat versta je onder sterke omzet- en winstgroei in 2019?” Brito: “Iets om over naar huis te schrijven. Zo zou ik het definiëren.”
- Waarom zegt hij dat? Omdat het jaar sterk is begonnen (“good momentum”).
- Brito herhaalt nogmaals dat ze een beter evenwicht willen tussen omzet en volume.
- Dit is nieuw denk ik: “it is also expected EBITDA to grow faster than 2018”. Dus sterkere EBITDA-groei dan de 7,9% (onderliggend) in 2018?
- Merk ook op dat 2018 traag van start ging dus vergelijkingsbasis is eerder makkelijk.
En dan nog belangrijke markten:
VS:
- 0,4% verlies van marktaandeel over 2018; in Q4 zagen ze nog maar 0,3% en in december nog een stuk minder dan dat.
- VS is verder weinig aan bod gekomen in deze call, voor het eerst sinds lang.
Mexico:
- Ze zullen hun producten de komende jaren verkopen in de grootste keten van buurtwinkels in Mexico (OXXO). Voorheen verkochten ze hier helemaal niet (exclusiviteit concurrenten). Dit zal in fases gebeuren. Je bent niet morgen met al je producten aanwezig in 17.000 winkels. Ze beginnen de uitrol in april en die zal lopen tot eind 2022 (“het ging niet anders”). Ze beginnen wel rond Mexico-City en Guadalajara, regio’s die voor hen belangrijk zijn (premium segment; qua brands, denk Stella Artois & Michelob Ultra). Dus ze hebben al een zeer sterke groei in Mexico en OXXO komt daar nog eens bij.
- Daarnaast openen ze rond deze tijd hun nieuwe brouwerij in Mexico, dus de capaciteit (die ook gaandeweg wordt opgebouwd) zal er zijn.
Brazilië:
- Uitdagende economie in 2018. 0,4% marktaandeel verloren in 2018 na 0,6% te hebben gewonnen in 2017. Waarom? Omdat consumenten opschoven naar goedkopere bieren, waar ABI minder vertegenwoordigd was. Ondertussen hebben ze ook in deze lagere categorie bieren gelanceerd (Nossa & Magnifica; gebrouwen met maniok), die toch goede winstmarges hebben. Eigenlijk hebben ze zich in 2018 voorbereid op het moment dat het consumentenvertrouwen herstelt (hopelijk nu, na verkiezingen).
Zuid-Afrika:
- Uitdagende economie in 2018, verergerd door voorraadproblemen en het feit dat consumenten opschoven naar het hogere segment, waar ABI hier net ondervertegenwoordigd is. ABI blijft wel vol inzetten op het winnen van marktaandeel in dit premium segment. Ze zouden in 2018 10% (ik heb het echt wel goed verstaan) marktaandeel hebben gewonnen in dit segment. Ze geloven dat ze de juiste merken en strategie hebben.
- Voorraadproblemen vanaf Q3 zien ze als een one-off. In Q4 waren volumes al beter, maar daalde de winstmarge omwille van hogere kosten in de toeleveringsketen. M.a.w. ze gaven wat marge op om toch producten (vanuit verschillende punten in het land) in de winkels te krijgen, om te vermijden dat consumenten overschakelen op andere bieren.
Rest of Africa:
- Sterke groei in Nigeria na opening nieuwe brouwerij en wegnemen bottlenecks.
- Opkomende middenklasse (“very compelling demographics”; zeer gunstige bevolkingspiramide) wil laten zien dat ze het goed heeft, dus ook hier zal premiumization worden nagestreefd.
- Gelet op de explosieve bevolkingsgroei in Afrika en het feit dat de middenklasse er alleen maar zal groeien, denk ik dat de hoge prijs die voor SABMiller werd betaald slechts een voetnoot zal zijn. Toen Facebook Instagram overnam voor $1 miljard werd er ook gelachen.
Azië:
- Toenemend momentum naar het einde van het jaar toe.
- Eventuele IPO Asia Pacific: zou niet zozeer kaderen in schuldafbouw, maar eerder in het creëren van een platform voor toekomstige overnames (die dan met nieuwe aandelen van die divisie kunnen worden gefinancierd); een soort local currency dus. Alles blijft wel zuiver hypothetisch.
Argentinië:
- Blijft een moeilijke markt. 2019 hopelijk beter dan 2018. De vele prijsverhogingen (die ze hebben moeten doorvoeren door de almaar oplopende inflatie doorheen het jaar) verstoorde echt de business.
Over hun blootstelling aan opkomende markten:
We are well-positioned in emerging markets which represent more than 70% of our volume and almost 60% of our revenues. That is up for long-term growth despite short-term volatility. And as a company of owners, we manage our business for the long-term.
Voor wie de vergelijking wil trekken met Kraft Heinz: 80% Noord-Amerika, 10% Europa incl. VK en 10% other. Allemaal mature markten.
Over premiumization:
- Corona heeft slechts in 3 landen een marktaandeel boven de 3%, dus het potentieel blijft immens. Groeit al jaren als kool.
- Brede outlook van dit segment, wat verklaart waarom ze hier zo op inzetten: “This segment is expected to grow about five times faster than the core and value segment and based upon our experience it's a very profitable segment driving about two times more revenue for every hectoliter sold.”
Over bier met geen of weinig alcohol:
- In lijn met de health trend; zeer leuke marges omdat de accijnzen doorgaans lager zijn
Over werkkapitaal:
- Is ondertussen 13,6% van netto-omzet in het negatief. M.a.w. ze kunnen veel cash in-house houden door hun vorderingen snel te innen en hun facturen van leveranciers wat later te betalen. In 2016 was het werkkapitaal 15,2% negatief, dus ze geloven dat ze hier nog wel een miljardje kunnen uitpuren.
Veranderingen in 2019:
- Rapportering: wordt wat doorheen geschud (zie mededeling H1). Mexico, Colombia, Peru en Equador komen in Middle-Americas; Brazilië, Argentinië, Uruguay, Bolivië & Chile in South-America.
- IFRS 16 Leases: worden apart op de balans vermeld (cf. andere bedrijven), een right-of-use asset en een lease liability. Ik zal die leasekosten blijven verrekenen in de operationele kasstroom.
Schuldafbouw:
- Net debt/EBITDA kan nog steeds met 0,5 per jaar worden verlaagd, maar wel in normale omstandigheden (zonder crashende emerging market currencies).
CapEx:
- Zat met $4649m een beetje boven hun guidance van $4000-4500m omdat er wat projecten naar voren zijn geschoven.
Guidance:
- Analist: “Wat versta je onder sterke omzet- en winstgroei in 2019?” Brito: “Iets om over naar huis te schrijven. Zo zou ik het definiëren.”
- Waarom zegt hij dat? Omdat het jaar sterk is begonnen (“good momentum”).
- Brito herhaalt nogmaals dat ze een beter evenwicht willen tussen omzet en volume.
- Dit is nieuw denk ik: “it is also expected EBITDA to grow faster than 2018”. Dus sterkere EBITDA-groei dan de 7,9% (onderliggend) in 2018?
- Merk ook op dat 2018 traag van start ging dus vergelijkingsbasis is eerder makkelijk.
En dan nog belangrijke markten:
VS:
- 0,4% verlies van marktaandeel over 2018; in Q4 zagen ze nog maar 0,3% en in december nog een stuk minder dan dat.
- VS is verder weinig aan bod gekomen in deze call, voor het eerst sinds lang.
Mexico:
- Ze zullen hun producten de komende jaren verkopen in de grootste keten van buurtwinkels in Mexico (OXXO). Voorheen verkochten ze hier helemaal niet (exclusiviteit concurrenten). Dit zal in fases gebeuren. Je bent niet morgen met al je producten aanwezig in 17.000 winkels. Ze beginnen de uitrol in april en die zal lopen tot eind 2022 (“het ging niet anders”). Ze beginnen wel rond Mexico-City en Guadalajara, regio’s die voor hen belangrijk zijn (premium segment; qua brands, denk Stella Artois & Michelob Ultra). Dus ze hebben al een zeer sterke groei in Mexico en OXXO komt daar nog eens bij.
- Daarnaast openen ze rond deze tijd hun nieuwe brouwerij in Mexico, dus de capaciteit (die ook gaandeweg wordt opgebouwd) zal er zijn.
Brazilië:
- Uitdagende economie in 2018. 0,4% marktaandeel verloren in 2018 na 0,6% te hebben gewonnen in 2017. Waarom? Omdat consumenten opschoven naar goedkopere bieren, waar ABI minder vertegenwoordigd was. Ondertussen hebben ze ook in deze lagere categorie bieren gelanceerd (Nossa & Magnifica; gebrouwen met maniok), die toch goede winstmarges hebben. Eigenlijk hebben ze zich in 2018 voorbereid op het moment dat het consumentenvertrouwen herstelt (hopelijk nu, na verkiezingen).
Zuid-Afrika:
- Uitdagende economie in 2018, verergerd door voorraadproblemen en het feit dat consumenten opschoven naar het hogere segment, waar ABI hier net ondervertegenwoordigd is. ABI blijft wel vol inzetten op het winnen van marktaandeel in dit premium segment. Ze zouden in 2018 10% (ik heb het echt wel goed verstaan) marktaandeel hebben gewonnen in dit segment. Ze geloven dat ze de juiste merken en strategie hebben.
- Voorraadproblemen vanaf Q3 zien ze als een one-off. In Q4 waren volumes al beter, maar daalde de winstmarge omwille van hogere kosten in de toeleveringsketen. M.a.w. ze gaven wat marge op om toch producten (vanuit verschillende punten in het land) in de winkels te krijgen, om te vermijden dat consumenten overschakelen op andere bieren.
Rest of Africa:
- Sterke groei in Nigeria na opening nieuwe brouwerij en wegnemen bottlenecks.
- Opkomende middenklasse (“very compelling demographics”; zeer gunstige bevolkingspiramide) wil laten zien dat ze het goed heeft, dus ook hier zal premiumization worden nagestreefd.
- Gelet op de explosieve bevolkingsgroei in Afrika en het feit dat de middenklasse er alleen maar zal groeien, denk ik dat de hoge prijs die voor SABMiller werd betaald slechts een voetnoot zal zijn. Toen Facebook Instagram overnam voor $1 miljard werd er ook gelachen.
Azië:
- Toenemend momentum naar het einde van het jaar toe.
- Eventuele IPO Asia Pacific: zou niet zozeer kaderen in schuldafbouw, maar eerder in het creëren van een platform voor toekomstige overnames (die dan met nieuwe aandelen van die divisie kunnen worden gefinancierd); een soort local currency dus. Alles blijft wel zuiver hypothetisch.
Argentinië:
- Blijft een moeilijke markt. 2019 hopelijk beter dan 2018. De vele prijsverhogingen (die ze hebben moeten doorvoeren door de almaar oplopende inflatie doorheen het jaar) verstoorde echt de business.
Re: Ab Inbev
Bedankt Jens, voor dit uitvoerig verslag.
Re: Ab Inbev
Ik kan het zelf niet beter zeggen, molenveld :-)