Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
Bedankt voor de samenvatting Jens.
Enige kanttekeningen:
- Corona wordt door bierliefhebbers - waar Brito blijkbaar niet toe behoort - zeker niet gerekend tot de premium-bieren (score van 1.7/5 op RateBeer). Het is dus goed mogelijk dat heel wat consumenten hier vroeger of later achter gaan komen en het lijkt me daarom nogal optimistisch dat AB Inbev juist in Corona het grootste potentieel ziet.
- Heineken beweert sterk te groeien in het 'premium segment' in Brazilië en Zuid-Afrika, dus dan lijkt ABI daar eerder in de verdediging te zitten.
- Concrete perspectieven voor schuldafbouw en volumegroei blijven onduidelijk.
Bij mij staat dit aandeel op hold. Pluspunten zijn de gigantische cashflow en winstmarge. Het risico is dat dat die gebaseerd zijn op een succesformule die mogelijk zijn beste dagen gehad heeft.
Enige kanttekeningen:
- Corona wordt door bierliefhebbers - waar Brito blijkbaar niet toe behoort - zeker niet gerekend tot de premium-bieren (score van 1.7/5 op RateBeer). Het is dus goed mogelijk dat heel wat consumenten hier vroeger of later achter gaan komen en het lijkt me daarom nogal optimistisch dat AB Inbev juist in Corona het grootste potentieel ziet.
- Heineken beweert sterk te groeien in het 'premium segment' in Brazilië en Zuid-Afrika, dus dan lijkt ABI daar eerder in de verdediging te zitten.
- Concrete perspectieven voor schuldafbouw en volumegroei blijven onduidelijk.
Bij mij staat dit aandeel op hold. Pluspunten zijn de gigantische cashflow en winstmarge. Het risico is dat dat die gebaseerd zijn op een succesformule die mogelijk zijn beste dagen gehad heeft.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bier wordt niet enkel gedronken door bierliefhebbers denk ik (= wellicht de grootste groep op een site als RateBeer), het drinken van een pintje bekijk ik eerder als het drinken van een cola of water. Ook het gebruik van Premium heeft meer te maken met de prijs dan met de smaak.dreamy schreef: ↑7 maart 2019, 12:53
ik ben gestopt met die bucht
"Bierliefhebbers", daar zeg je het. Ik vermoed ook niet dat de Michelin gids lovend zal schrijven over frituur 't Hoekske. Het doet er eigenlijk opnieuw niet toe. Ik denk dat je met de verkeerde bril naar ABI kijkt. ABI brouwt niet kleinschalig nichebieren voor een al even klein publiek. Draai de meest verkochte bieren ter wereld door Ratebeer en ze zullen allemaal gebuisd zijn.dreamy schreef: ↑7 maart 2019, 12:53 - Corona wordt door bierliefhebbers - waar Brito blijkbaar niet toe behoort - zeker niet gerekend tot de premium-bieren (score van 1.7/5 op RateBeer). Het is dus goed mogelijk dat heel wat consumenten hier vroeger of later achter gaan komen en het lijkt me daarom nogal optimistisch dat AB Inbev juist in Corona het grootste potentieel ziet.
- Rapporteert Heineken aparte cijfers voor Brazilië? Omzetgroei zal niet moeilijk zijn want ze hebben daar Brasil Kirin overgenomen. Volume ook niet want Kirin draait net volume in het lagere segment. Winst? Zeeeeer benieuwd naar, want Brito vertelde dat de marges in dat segment erg laag zijn en het hem niet aanspreekt. "This segment creates no margins for the ones that play heavily in it."
- Je moet voor ogen houden dat 2018 ook gewoon een kutjaar was in Brazilië. Stakingen van vrachtwagenchauffeurs, economie op z'n gat, pas ergens in oktober zeer verdelende verkiezingen, tussendoor nog de jaarlijkse prijsverhoging van ABI, die die blijkbaar altijd als eerste doorvoert. We zullen dit jaar eens kijken na de hopelijke heropleving van de economie.
- Zuid-Afrika: ABI beweert in het premiumsegment net 10% marktaandeel te hebben gewonnen vorig jaar (weliswaar vanaf een laag niveau). En Heineken groeit ook? Welke derde is er dan zo zwaar aan het verliezen (:
Na de heropleving van de koers dit jaar zou ik het ook op hold zetten. En Heineken op een strong sell
Over Brazilië zegt Heineken het volgende:
Our acquisition of Brasil Kirin in 2017 broadened our reach across Brazil and the performance of our extended premium beer portfolio – led by Heineken® and including Sol, Eisenbahn and Baden Baden – grew strongly. Our mainstream brands, Amstel and Devassa, also continued to deliver strong double digit growth.
Dan over Zuid-Afrika:
Heineken® performed well in Africa, Middle East and Eastern Europe, in particular in South Africa, Nigeria and Russia. Our business in South Africa delivered strong growth for Heineken®, as the brand leads the premium segment ...
Ik denk ook dat het aandeel Heineken op dit moment duur genoteerd staat en ik vrees dat ook zij vroeg of laat tegen de grenzen van de groei gaan aanlopen.
Maar voorlopig zijn ze wel beter bezig dan AB Inbev op het vak van volumegroei, actief inspelen op de ontwikkelingen in de markt en het creëren van waarde voor de aandeelhouders.
Our acquisition of Brasil Kirin in 2017 broadened our reach across Brazil and the performance of our extended premium beer portfolio – led by Heineken® and including Sol, Eisenbahn and Baden Baden – grew strongly. Our mainstream brands, Amstel and Devassa, also continued to deliver strong double digit growth.
Dan over Zuid-Afrika:
Heineken® performed well in Africa, Middle East and Eastern Europe, in particular in South Africa, Nigeria and Russia. Our business in South Africa delivered strong growth for Heineken®, as the brand leads the premium segment ...
Ik denk ook dat het aandeel Heineken op dit moment duur genoteerd staat en ik vrees dat ook zij vroeg of laat tegen de grenzen van de groei gaan aanlopen.
Maar voorlopig zijn ze wel beter bezig dan AB Inbev op het vak van volumegroei, actief inspelen op de ontwikkelingen in de markt en het creëren van waarde voor de aandeelhouders.
Heineken noteert inmiddels aan een all time high: in 10 jaar van €22 naar €95.
AB Inbev staat nog een heel stuk onder zijn piek van 2015 en ging de laatste 10 jaar van €20 naar €75.
AB Inbev staat nog een heel stuk onder zijn piek van 2015 en ging de laatste 10 jaar van €20 naar €75.
Heineken noteert aan 27x de vrije kasstroom die ik voor 2019 verwacht. Veiligheidsmarge is onbestaand.
Er hangt Inbev een Europese boete boven het hoofd wegens machtsmisbruik in België: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190506_04379582
Daar is vorig jaar een provisie van $230m voor aangelegd. Die Deense heeft precies wel wat last van profileringsdrang.
Waarom zien sommigen nog heil in iets als Ab Inbev? Hun grote merken worden in de VS aan de laagste prijzen verkocht zodat mensen niet naar de concurrentie zouden lopen. Ik zie niet goed waar het groeipotentieel nog ligt. Dat millenials minder bier drinken is ook al geen goed teken.
Quality growth investor
Ik zou daar heel uitgebreid op kunnen antwoorden, maar ik ga die moeite er niet in steken. Let's just agree to disagree.
Volume +1,3%
Organische omzetgroei +5,9%
Organische EBITDA-groei +8,2%
Volume +1,3%
Organische omzetgroei +5,9%
Organische EBITDA-groei +8,2%
Maw Inbev verkoopt z'n bieren juist duurder, ipv goedkoper.
Combinatie van beiden. Prijsverhogingen + shift in mix.