Actie pensioensparen?
Re: Actie pensioensparen?
Wat is de management Fee (beheerskosten) voor de balanced en de growth? Ik dacht dat ik 1,3% gevonden had (idem Belfius balanced), maar vind dit niet meer terug..
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... M9AS&tab=5
0,63% (klopt dit?)
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... M9AS&tab=5
0,63% (klopt dit?)
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Zijn de beheerskosten lager dan het Arpe pensioenspaarfonds van Argenta?
Ik overweeg ook sterk om over te schakelen naar Rabo Balanced.
Ik overweeg ook sterk om over te schakelen naar Rabo Balanced.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Wel opletten dat u de juiste kosten met elkaar vergelijkt. Er is een verschil tussen enkel de beheerskosten van een fonds en de TER. Dit is het totale kostenplaatje van een fonds. Wij hanteren steeds de Total Expense Ratio (TER) omdat hier alle kosten in vervat zitten. Uiteraard wordt deze TER in de koers reeds verwerkt.
Een handige tool om fondsen met elkaar te kunnen vergelijken, is de fondsenzoeker van De Tijd, omdat u hier alle fondsen van een bepaalde categorie kan vergelijken onder dezelfde tab 'kosten'. Zo kan u eenvoudig de TER van deze fondsen nakijken.
Voor de dynamische pensioenspaarfondsen, via deze link http://www.tijd.be/fondsen/zoeken/?view ... IN=&SNAME=" onclick="window.open(this.href);return false;
Een handige tool om fondsen met elkaar te kunnen vergelijken, is de fondsenzoeker van De Tijd, omdat u hier alle fondsen van een bepaalde categorie kan vergelijken onder dezelfde tab 'kosten'. Zo kan u eenvoudig de TER van deze fondsen nakijken.
Voor de dynamische pensioenspaarfondsen, via deze link http://www.tijd.be/fondsen/zoeken/?view ... IN=&SNAME=" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek je niet al te veel aan van die beheerskosten. Deze zitten reeds verwerkt in de koers.
Het enige dat telt is het rendement.
Stel:
* Fonds1, heeft een rendement van 5% per jaar (waarin beheerskost van 2% reeds verwerkt zit)
* Fonds2, heeft een rendement van 3% per jaar (waarin beheerskost van 1% reeds verwerkt zit).
Welk van de 2 zou je het liefst hebben?
Als ik een mooi rendement krijg, mag van mij de beheerder ook een mooie % krijgen.
Het enige dat telt is het rendement.
Stel:
* Fonds1, heeft een rendement van 5% per jaar (waarin beheerskost van 2% reeds verwerkt zit)
* Fonds2, heeft een rendement van 3% per jaar (waarin beheerskost van 1% reeds verwerkt zit).
Welk van de 2 zou je het liefst hebben?
Als ik een mooi rendement krijg, mag van mij de beheerder ook een mooie % krijgen.
1,24 voor balanced
1,26 voor growth
1,24 voor stability
1,35 voor Argenta
1,38 voor Argenta Defensive
1,26 voor growth
1,24 voor stability
1,35 voor Argenta
1,38 voor Argenta Defensive
@bieken...en belfius pension fund balanced/high?
sent from my xperia z, using tapatalk 4
1,27 highsatsurfer schreef:@bieken...en belfius pension fund balanced/high?
Voor balanced nog niet bekend gezien fonds gelanceerd pas op 14/12/2012
- jonggeleerd
- Newbie
- Contacteer:
Op het overstapformulier staat onder andere:
Nummer pensioenspaarrekening bij andere instelling
Er zijn daar twaalf vakjes voorzien, maar nu is mijn pensioenspaarrekeningnummer bij BNP Paribas Fortis van het formaat BE05 1111 1111 1111
Moet ik dan enkel die laatste twaalf cijfers invullen? Dus BE05 weglaten..
Nummer pensioenspaarrekening bij andere instelling
Er zijn daar twaalf vakjes voorzien, maar nu is mijn pensioenspaarrekeningnummer bij BNP Paribas Fortis van het formaat BE05 1111 1111 1111
Moet ik dan enkel die laatste twaalf cijfers invullen? Dus BE05 weglaten..
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Het overstapformulier maakt nog gebruik van 'het oude' Belgische rekeningnummer schema. Uw nummer is reeds het nieuwe IBAN formaat. Dit is geen probleem hoor. U kan beide nummers gebruiken op uw formulier. U noteert uw IBAN nummer buiten de voorgedrukte vakjes of u vult enkel de laatste 12 cijfers van uw IBAN nummer in. Deze cijfers vormen uw 'oude' rekeningnummer. Zoals u reeds aanhaalt, de BE XX weglaten ...
Wij zullen uw pensioenspaarrekening zeker kunnen identificeren!
Wij zullen uw pensioenspaarrekening zeker kunnen identificeren!
misschien speel ik hier advocaat van de duivel, maar ik vergelijk graag objectief.bieken schreef:1,27 high
Voor balanced nog niet bekend gezien fonds gelanceerd pas op 14/12/2012
aangezien hier (belfius balanced) ook geen instapkosten zijn (zoals bij rabo) en het rendement het laatste jaar ietsje hoger dan fortis(rabo)pensioenspaarfonds, zal de TER normaal gezien ook nog lager zijn dan de belfius high/rabo balanced?
(+ zelfs bij een negatief jaarrendement er een conjuncturele tussenkomst van 0,5%!).
Bovendien heb je een fysiek aanspreekpunt, wat ik wel een pluspunt vind. Zit momenteel nog bij Argenta, maar laatste 10 jaar heeft dat toch niet zo slecht gepresteerd. (ondanks beurscrashen). Ik denk dat ik nog 1 jaartje de kat uit de boom zal kijken...Belfius is nog wat jong fonds met nieuwe beheerder.
zelfde hier. Pensioensparen is lange termijn, vergelijken moet je dan ook niet doen omdat er een actie loopt of omdat het 1 of zelfs enkele jaren slecht presteert. Let wel: ieder geval is individueel te bekijken (afhankelijk de looptijd), maar ook ik wacht rustig af.satsurfer schreef:ik denk dat ik nog 1 jaartje de kat uit de boom zal kijken...
blijkt dat de gouden jaren voorbij zijn van argenta, zal ik ook ooit wel instappen in een actie natuurlijk.
als volgend jaar hun rendement 20% lager ligt dan belfius/fortis, dan schakel ik over....geen zin om jaarlijks van fonds te veranderen....
ik twijfel wel
ik twijfel wel
Open naast je Arpe toch gewoon een tweede pensioenspaarrekening, bij Rabo of Belfius, en spreid je pensioensparen over 2 pensioenspaarfondsen...
Ik heb al een aantal jaren in Arpe gestort en nu recent eentje geopend bij Rabo, waarin ik dit jaar ga storten. Voor de komende jaren zie ik jaarlijks hoe beide fondsen het doen en afhankelijk van de resultaten stort ik in het één of in het ander... Je moet juist opletten dat je binnen éénzelfde kalenderjaar niet in beide fondsen stort want dan is één van beide niet fiscaal aftrekbaar...
Ik heb al een aantal jaren in Arpe gestort en nu recent eentje geopend bij Rabo, waarin ik dit jaar ga storten. Voor de komende jaren zie ik jaarlijks hoe beide fondsen het doen en afhankelijk van de resultaten stort ik in het één of in het ander... Je moet juist opletten dat je binnen éénzelfde kalenderjaar niet in beide fondsen stort want dan is één van beide niet fiscaal aftrekbaar...
heb al een pensioenspaarverzekering, waarin ik al 10 jaar niet meer stort nog +/- 23 jaar te gaan....en dan 10 fondsen?
Het fiscaal maximumbedrag in de online omgeving is nu ook aangepast naar €950.