Schietpartij Texas
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Schietpartij Texas
EarthNvstr1 schreef: ↑14 november 2022, 20:18Als de Walen en Brusselaars zoveel schrik hebben van extreemrechts (VB), dan lijkt mij daar toch een eenvoudige oplossing voor: geef alle bevoegdheden aan de gewesten.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Wil je dat Yaris helemaal door het dak gaat?
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Zou het misschien kunnen dat het VB net zo populair is in Vlaanderen OMWILLE van het cordon sanitaire?Ongeveer 45 procent van de Vlamingen vindt dat er geen gevaar is van beide extremen van het politieke spectrum. ‘La Libre’ wijt dat aan het gebrek van een cordon sanitaire door de media rondom het Vlaams Belang. Daarentegen vrezen vooral de Walen (68%) en de Brusselaars (72,1%) de dreiging van extreemrechts.
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Ieder rechtgeaarde democraat voelt zo aan dat het totaal niet democratisch is om 20 tot 25% van de kiezers uit te sluiten omdat ze stemmen op een partij met soms radicale standpunten. Je kan net zo goed de PVDA (extreem-links) of het Defi van Olivier Maingain (ex-FDF, extreem anti-Vlaams) uitsluiten …
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb toch het vermoeden dat die reden slechts een peulschil is.
Met of zonder cordon sanitaire, waar het om gaat is al dan niet (mogelijke) samenwerking tussen partijen.
Dat Groen of PVDA niet wil samenwerken, dat kan ik begrijpen. Dat beslissen zijzelf voor henzelf …EarthNvstr1 schreef: ↑14 november 2022, 20:34Ik heb toch het vermoeden dat die reden slechts een peulschil is.
Met of zonder cordon sanitaire, waar het om gaat is al dan niet (mogelijke) samenwerking tussen partijen.
Maar het cordon impliceert dat je anderen onder druk zet en chanteert. Als pakweg N-VA of Open VLD op lokaal vlak zou samenwerken of besturen met VB, dan worden zij uitgesloten door alle andere partijen op alle beleidsniveaus.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan dat *elke* partij voor zichzelf beslist.
Bij mijn weten is "druk uitoefenen" niet verboden en ook niet per se "slecht".
Zouden "pakweg N-VA of Open VLD" niet inschatten wat het mogelijke effect van een bepaalde lokale samenwerking zou kunnen zijn op regionaal en/of federaal niveau ?
Mag N-VA of Open VLD of enig welke andere partij daar autonoom over beslissen? Moeten ze daartoe gechanteerd worden door andere partijen onder het mom van “als jij met hen in zee gaat, dan plaatsen we ook een cordon rond jou”?EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 19:44Ik neem aan dat *elke* partij voor zichzelf beslist.
Bij mijn weten is "druk uitoefenen" niet verboden en ook niet per se "slecht".
Zouden "pakweg N-VA of Open VLD" niet inschatten wat het mogelijke effect van een bepaalde lokale samenwerking zou kunnen zijn op regionaal en/of federaal niveau ?
Het “cordon” is een uitvinding van Groen (toen nog Agalev, en meer bepaald van Joske Geysels). Dat Groen voor zichzelf beslist niet samen met VB te besturen, tot daar toe. Dat Groen andere partijen dwingt om hetzelfde te doen, dat vind ik niet democratisch. Net zoals ik het niet democratisch vind om de vele kiezers van het VB zomaar te negeren.
En wat is volgens jou dan de hoofdreden?EarthNvstr1 schreef: ↑14 november 2022, 20:34Ik heb toch het vermoeden dat die reden slechts een peulschil is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk mag dat. De gevolgen "mogen" ze er dan ook bijnemen.
Natuurlijk moet dat niet. Ze "moeten" zich ook ook niet laten chanteren of onder druk laten zetten.
Heeft Groen andere partijen gedwongen ? Mij lijkt het eerder dat "andere partijen" ooit ingestemd hebben.m-peeters schreef: ↑16 november 2022, 20:00 Het “cordon” is een uitvinding van Groen (toen nog Agalev, en meer bepaald van Joske Geysels). Dat Groen voor zichzelf beslist niet samen met VB te besturen, tot daar toe. Dat Groen andere partijen dwingt om hetzelfde te doen, dat vind ik niet democratisch.
Die worden niet genegeerd, die hebben (gelukkig maar) gewoon niet voldoende draagvlak (of "samenwerkingsmogelijkheden" in de praktijk) binnen het Belgisch bestel.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 november 2022, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een nogal vage en algemene formulering … wat bedoel je concreet? Weet je het niet of durf je het niet te zeggen?EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 20:13Mij lijken bv. sociaal-economische en culturele aspecten daar veel meer aan bij te dragen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Leek mij toch duidelijk. Als je meer concrete antwoorden wil, dan zal je meer concrete vragen moeten stellen.m-peeters schreef: ↑16 november 2022, 20:19Een nogal vage en algemene formulering … wat bedoel je concreet? Weet je het niet of durf je het niet te zeggen?EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 20:13
Mij lijken bv. sociaal-economische en culturele aspecten daar veel meer aan bij te dragen.
Dit was toch je vraag hé ?
Mogelijks zal er een gedeelte voor VB stemmen "OMWILLE van het cordon sanitaire".
Ik denk alleen dat dat maar een marginaal aandeel heeft en dus een discussie over "het cordon sanitaire" weinig zoden aan enige dijken brengt.
Mijn vraag is toch heel concreet: als het niet het cordon sanitaire is wat het VB popular heeft gemaakt, wat dan wel?EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 20:24Leek mij toch duidelijk. Als je meer concrete antwoorden wil, dan zal je meer concrete vragen moeten stellen.
Dit was toch je vraag hé ?Mogelijks zal er een gedeelte voor VB stemmen "OMWILLE van het cordon sanitaire".
Ik denk alleen dat dat maar een marginaal aandeel heeft en dus een discussie over "het cordon sanitaire" weinig zoden aan enige dijken brengt.
En jij komt dan met iets vaag af zoals “ mij lijken bv. sociaal-economische en culturele aspecten daar veel meer aan bij te dragen”. Dus mijn vraag is: wat bedoel je met “sociaal-economische en culturele aspecten”?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je blijft heel vaag. Een linkje doorsturen zonder enige uitleg ..EarthNvstr1 schreef: ↑16 november 2022, 21:08https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=sociaal-economische+en+culturele+aspecten
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Kan je het niet concreet benoemen of durf je niet? Om welke sociale-economische en culturele aspecten gaat het dan? En waarom maken zij het VB populair. Jij was het die zie dat niet het “cordon” maar andere factoren (sociaal-economisch en culturele factoren” het VB populair. Durf het dan ook te benoemen?
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Het stoort mij ook dat forumleden soms gewoon een linkje neerkwakken zonder enige commentaar. Dat is zo van "Hier zie, zoek zelf maar uit wat ik wil zeggen".