Advanced Metallurgical Group (AMG)
TIP
Re: Advanced Metallurgical Group (AMG)
AMG ADVANCED METALLURGICAL GROUP N.V. REPORTS SECOND QUARTER 2016 RESULTS
08/04/2016
Key Highlights
EBITDA(2) was $26.0 million in the second quarter 2016, a 4% increase over the same period in 2015
Net income attributable to shareholders more than tripled to $13.4 million in the second quarter 2016 from $3.8 million in the second quarter 2015
EPS, on a fully diluted basis, increased to $0.48 in the second quarter 2016, from $0.14 in the same period in 2015
Cash flows from operating activities increased by 116% to $24.3 million in the second quarter 2016 from $11.3 million in the second quarter 2015
Annualized return on capital employed increased to 17.8% in the second quarter 2016, as compared to 15.7% in the second quarter 2015
http://www.amg-nv.com/Investors/Press-R ... fault.aspx
08/04/2016
Key Highlights
EBITDA(2) was $26.0 million in the second quarter 2016, a 4% increase over the same period in 2015
Net income attributable to shareholders more than tripled to $13.4 million in the second quarter 2016 from $3.8 million in the second quarter 2015
EPS, on a fully diluted basis, increased to $0.48 in the second quarter 2016, from $0.14 in the same period in 2015
Cash flows from operating activities increased by 116% to $24.3 million in the second quarter 2016 from $11.3 million in the second quarter 2015
Annualized return on capital employed increased to 17.8% in the second quarter 2016, as compared to 15.7% in the second quarter 2015
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik had al eerder deze stijging verwacht na een super Q2 & veelvuldig goed nieuws van de laatste maanden.
Ergens gelezen dat GS ook is ingestapt zéér recent.
Morgen ga ik "ex-speculatietaks" op AMG, sprinter met stoploss net onder de 4€. Vanwege de lage hefboom (door koersstijging) twijfel ik om 1 met hogere hefboom aan te schaffen (stoploss 7a8). Hefboom van 1,3 heeft geen/amper meerwaarde tov. de gewone aandelen.
enkele interessante artikels over Lithium hieronder...
https://evannex.com/blogs/news/goldman- ... transition
https://miningwealth.com/goldman-sachs- ... -gasoline/
enkele interessante artikels over Lithium hieronder...
https://evannex.com/blogs/news/goldman- ... transition
https://miningwealth.com/goldman-sachs- ... -gasoline/
Hallo Umi, Bedankt voor openen draadje ivm AMG.
Is inderdaad een bijzonder interessant aandeel, waarvan de stijging bijlange na nog niet afgelopen is.
Naar de beurs in Amsterdan gekomen in 2008 aan 27 euro, en verder gestegen tot 66 euro.
De prijs dat het aandeel nu noteert (rond de 16,75 euro) is laag, en geeft veel ruimte voor stijging.
Na uitkomen rapport van Goldman Sachs ivm Lithium is the new petroleum, en volgend artikel, waarvan hier de link :
www.profitconfidential(dot)com/stock/warren-buffetts-investing-in-lithium-technology-should-you-too/
mag je erop rekenen dat meer en meer partijen dit iet of wat kleiner aandeel (slechts 27,5 miljoen aandelen) gaan ontdekken, en noterend in Amsterdam, op de ASCX markt.
(volgend jaar waarschijnlijk transfer naar de midcap)
Ik zelf zit er sinds voorjaar 2011 in , en flink bijgekocht in voorjaar 2016 heel stevig in.
Heb vertrouwen in aandeel, en meer en meerderen gaan dit aandeel ook ontdekken.
Wil je verder veel lezen , kan ik verwijzen naar :
www.iex(dot)nl
Ga dan naar forum (en / of registreer U)
En kijk onder AMG.
Hier kan je alle laatste nieuwtjes vinden ivm dit bedrijf.
Succes elkeen.
Ik zie het aandeel gemakkelijk x5 in 3 jaren.
Over het huidige 1e halfjaar hebben ze 0,81 euro winst per aandeel behaald.
Concensus voor dit jaar zou zoiets van een kleine 2 euro per aandeel zijn.
(afhankelijk van de metaalprijzen : Vanadium; Ferrovanadium, Niobium, Tantaan, en hun legeringen die ze produceren)
En dan natuurlijk met de fantasie van 90.000 ton Lithium , uitbreidbaar tot 140.000 ton jaarlijks dat ze vanaf voorjaar 2018 gaan produceren, uit een afvalproduct van Ferrovanadium (Spudumeen ; maar hier komt wel de zuiverste varieteit van voort)
Huidige koers van nog geen 17 euro is een lachertje, en kan hoger.
Succes. LR
Is inderdaad een bijzonder interessant aandeel, waarvan de stijging bijlange na nog niet afgelopen is.
Naar de beurs in Amsterdan gekomen in 2008 aan 27 euro, en verder gestegen tot 66 euro.
De prijs dat het aandeel nu noteert (rond de 16,75 euro) is laag, en geeft veel ruimte voor stijging.
Na uitkomen rapport van Goldman Sachs ivm Lithium is the new petroleum, en volgend artikel, waarvan hier de link :
www.profitconfidential(dot)com/stock/warren-buffetts-investing-in-lithium-technology-should-you-too/
mag je erop rekenen dat meer en meer partijen dit iet of wat kleiner aandeel (slechts 27,5 miljoen aandelen) gaan ontdekken, en noterend in Amsterdam, op de ASCX markt.
(volgend jaar waarschijnlijk transfer naar de midcap)
Ik zelf zit er sinds voorjaar 2011 in , en flink bijgekocht in voorjaar 2016 heel stevig in.
Heb vertrouwen in aandeel, en meer en meerderen gaan dit aandeel ook ontdekken.
Wil je verder veel lezen , kan ik verwijzen naar :
www.iex(dot)nl
Ga dan naar forum (en / of registreer U)
En kijk onder AMG.
Hier kan je alle laatste nieuwtjes vinden ivm dit bedrijf.
Succes elkeen.
Ik zie het aandeel gemakkelijk x5 in 3 jaren.
Over het huidige 1e halfjaar hebben ze 0,81 euro winst per aandeel behaald.
Concensus voor dit jaar zou zoiets van een kleine 2 euro per aandeel zijn.
(afhankelijk van de metaalprijzen : Vanadium; Ferrovanadium, Niobium, Tantaan, en hun legeringen die ze produceren)
En dan natuurlijk met de fantasie van 90.000 ton Lithium , uitbreidbaar tot 140.000 ton jaarlijks dat ze vanaf voorjaar 2018 gaan produceren, uit een afvalproduct van Ferrovanadium (Spudumeen ; maar hier komt wel de zuiverste varieteit van voort)
Huidige koers van nog geen 17 euro is een lachertje, en kan hoger.
Succes. LR
@LanciaRed
- Kan je dat staven dat de koers x5 kan gaan? Want ik hou niet zo van met getallen goochelen.
Lithium 'kan' veel geld gaan opleveren. Maar die prijs is nog heel onzeker...
Veel zal afhangen wat de productiekost zal zijn. Ze beweren Low cost te zijn. Dus ik denk dan aan max. 5500$/ton afgewerkt product (ik hoop op <4500$/ton). Minimum verkoopprijs lijkt me 6500$/ton te zijn (bij geval van overproductie)
Momenteel zou de prijs gemiddeld zo'n 10.500$/ ton bedragen. Dus praten van een winstmarge van zo'n 1000 a 5000$/ton.
14.000 TPA uitbreidbaar tot 20.000 TPA. Dus winst van 14M $ a 100M $ (zonder initiële investering van 200M $ voor de installaties). Dit is een zeer ruime spread.
Er is minstens 19 a 27jaar voorraad. (update in Q1 2017 ivm resource expansion)
Dit KAN dus een goudmijn zijn. Bedrijf is nog steeds ondergewaardeerd, dus die potentiële goudmijn is een extra die je er zonder risicopremie bij krijgt...
- Consensus die ik vind ligt op 1,32 WPA. (3 brokers, waarvan 2 er niet hebben aangepast na Q2 denk ik)
ABN Amro, koersdoel van 19€ denkt aan 1,67 WPA.
- Over dat forum; ik had er al weet van, maar er wordt wat veel 'gezeverd' naar mijn mening...
- Kan je dat staven dat de koers x5 kan gaan? Want ik hou niet zo van met getallen goochelen.
Lithium 'kan' veel geld gaan opleveren. Maar die prijs is nog heel onzeker...
Veel zal afhangen wat de productiekost zal zijn. Ze beweren Low cost te zijn. Dus ik denk dan aan max. 5500$/ton afgewerkt product (ik hoop op <4500$/ton). Minimum verkoopprijs lijkt me 6500$/ton te zijn (bij geval van overproductie)
Momenteel zou de prijs gemiddeld zo'n 10.500$/ ton bedragen. Dus praten van een winstmarge van zo'n 1000 a 5000$/ton.
14.000 TPA uitbreidbaar tot 20.000 TPA. Dus winst van 14M $ a 100M $ (zonder initiële investering van 200M $ voor de installaties). Dit is een zeer ruime spread.
Er is minstens 19 a 27jaar voorraad. (update in Q1 2017 ivm resource expansion)
Dit KAN dus een goudmijn zijn. Bedrijf is nog steeds ondergewaardeerd, dus die potentiële goudmijn is een extra die je er zonder risicopremie bij krijgt...
- Consensus die ik vind ligt op 1,32 WPA. (3 brokers, waarvan 2 er niet hebben aangepast na Q2 denk ik)
ABN Amro, koersdoel van 19€ denkt aan 1,67 WPA.
- Over dat forum; ik had er al weet van, maar er wordt wat veel 'gezeverd' naar mijn mening...
1/3de verkocht aan 18,50€. Mijn initiële inleg eruitgehaald. De rest blijft long.
Koopkans imo. Koers zakt omdat rwc z'n belang halveert naar 10% aan 16,5euro. Ondergewaardeerd op basis van FCF en daarboven komt lithium project dat massa's op kan brengen. Schuldenvrij, en kredietfaciliteit van 400M. Dus kunnen hun projecten perfect financieren.
Let op de details. De lage kosten werden genoemd bij de SPODUMENE productie. Bij de LCE-plannen wordt er over low-cost met geen woord gerept!Umi schreef: Ze beweren Low cost te zijn. Dus ik denk dan aan max. 5500$/ton afgewerkt
In 1ste instantie gaan ze enkel fase 1 doorvoeren, dus enkel spodumene productie . Op dit moment krijgt men volgens het MGMT 600dollar/ton, de kosten zijn 200dollar per ton. Productie kan opgedreven worden tot 140000ton. Ik zie niet in welke extra kosten ze gaan hebben in fase 2. Volledig nieuwe plant moet toch zeer productief zijn?Poldermol schreef:Let op de details. De lage kosten werden genoemd bij de SPODUMENE productie. Bij de LCE-plannen wordt er over low-cost met geen woord gerept!Umi schreef: Ze beweren Low cost te zijn. Dus ik denk dan aan max. 5500$/ton afgewerkt
? In fase 2 is er geen sprake meer van spodumeen hé. Volledig nieuwe procedure om tot lithiumcarbonaat te komen, en de kostprijs van die procedure is vooralsnog 'unknown'. Temeer omdat ge geen direct shipping doet zoals bij spodumene maar wellicht in-country die plant gaat moeten bouwen. En dan komen daar bvb extra royalties bij kijken, of een winstparticipatie voor de provincie/staat
Van die extra royalties of winstparticipatie had ik geen weet... Enig idee wat zoiets in gelijkaardige gevallen bedraagt?Poldermol schreef:? In fase 2 is er geen sprake meer van spodumeen hé. Volledig nieuwe procedure om tot lithiumcarbonaat te komen, en de kostprijs van die procedure is vooralsnog 'unknown'. Temeer omdat ge geen direct shipping doet zoals bij spodumene maar wellicht in-country die plant gaat moeten bouwen. En dan komen daar bvb extra royalties bij kijken, of een winstparticipatie voor de provincie/staat
Ze kunnen altijd die plant in het buitenland bouwen natuurlijk (studie over locatie loopt nog)...
Zonder fase 1 is er geen fase 2 toch? Ze hebben die spodumene nodig om LCE te produceren.
fase 1; Total capital investment is estimated at approximately $50 million and will be incurred primarily in 2016 and 2017.
fase 2; ergens gelezen dat dit +- $200M zou kosten. Hatch voert de studie uit. Indien de ROI hier te laag zal zijn, om welke reden dan ook zal deze investering niet doorgaan...
https://www.hatch.com/Expertise/MetalMinerals/Lithium
feit is dat bij huidige (hoge) spodumene prijzen er een extra opbrengst is van $36M. Bij lagere prijzen kan dit halveren uiteraard. Maar sowieso een mooi rendement op de investering!
Umi, hangt volledig af van lokale overheden. Dat is een risico, maar wellicht redelijk klein omdat jobs nu belangrijker zijn dan directe belastingsinkomsten.
Op fase 1 heb ik geen opmerkingen, daar zouden de marges uitstekend moeten zijn, exact omdat de tailings aangesproken worden.
Wat fase 2 betreft kunnen we niks met zekerheid zeggen tot er een flowsheet beschikbaar is. Pas nadat Hatch dit klaarheeft kunnen we erover oordelen, dus a priori uitgaan dat fase 2 ook low-cost zal zijn is wat kort door de bocht (al hoop ik dat je gelijk hebt). Het zal ook interessant zien of er een trade-off is tussen LCE en LiOH scenario's.
Rond de 5.000 zou oké zijn, maar is zeker niet low-cost te noemen. Brines produceren LCE aan een kost van 1.800-2.750/t, en zullen altijd competitief gezien in het voordeel zijn.
Pas op, geen kritiek ofzo hé. Ik ben gewoon nogal thuis wat de economics en project statussen betreft in de lithiumsector. Vorige maand nog twee weken mijn 'botten' aangedaan en een aantal lithium-mijnen en projecten bezocht.
Op fase 1 heb ik geen opmerkingen, daar zouden de marges uitstekend moeten zijn, exact omdat de tailings aangesproken worden.
Wat fase 2 betreft kunnen we niks met zekerheid zeggen tot er een flowsheet beschikbaar is. Pas nadat Hatch dit klaarheeft kunnen we erover oordelen, dus a priori uitgaan dat fase 2 ook low-cost zal zijn is wat kort door de bocht (al hoop ik dat je gelijk hebt). Het zal ook interessant zien of er een trade-off is tussen LCE en LiOH scenario's.
Rond de 5.000 zou oké zijn, maar is zeker niet low-cost te noemen. Brines produceren LCE aan een kost van 1.800-2.750/t, en zullen altijd competitief gezien in het voordeel zijn.
Pas op, geen kritiek ofzo hé. Ik ben gewoon nogal thuis wat de economics en project statussen betreft in de lithiumsector. Vorige maand nog twee weken mijn 'botten' aangedaan en een aantal lithium-mijnen en projecten bezocht.
Zo vatte ik het ook helemaal niet op. Ik kan maar bijleren & goed op de hoogte zijn.Poldermol schreef:Umi, hangt volledig af van lokale overheden. Dat is een risico, maar wellicht redelijk klein omdat jobs nu belangrijker zijn dan directe belastingsinkomsten.
Ik wist dat men via Brines een stuk goedkoper konden produceren, maar zo'n groot verschil had ik wel niet verwacht?! Heb wel wat research gedaan maar zo'n lage prijzen nergens tegengekomen. Huidige productie is 50/50 brine/hardrock.
Die 5000$ die ik gebruikte in berekeningen was zowat de gemiddelde kost (die ik terugvond) bij hardrock producing.
Ik heb in mijn berekeningen ook veel "als" "kan" en "mogelijk" gebruikt. Dit was om een globaal beeld te krijgen wat de mogelijke opbrengsten konden zijn.
De beslissing over fase 2 valt normaal in Q2 2017. De studie zou binnenkort voltooid moeten zijn.
edit; had me oa hierop gebaseerd ivm productiekost
http://www.neometals.com.au/reports/667-MM11072016.pdf