Advies aandelen
TIP
Re: Advies aandelen
Ik ga voorlopig geen portefeuille meer posten. Ik vind een gecentraliseerd topic voor advies over aandelen wel iets makkelijker.tZetZefLy schreef: ik vind dit (als beginnend belegger) een heel interessant onderwerp,
maar misschien kunnen we om het overzichtelijk te houden een apart topic aanmaken en dit topic aanhouden voor de discussie rond de voorbeeldportefeuille van Wout000
wat denken jullie?
ps welgemeende dank voor alle raad en alle info die hier gegeven wordt!
Dus vraag maar raak !
Wout, ik had graag eens je mening over mijn totale portefeuille. Het grootste bedrag steekt in een kasbon bij Dexia aan 5 % gedurende 7 jaar.
Ik heb onlangs besloten om alleen nog "Belgische" aandelen aan te kopen. De dividenden zijn mooier (wegens de lagere belasting) en die wil ik jaarlijks graag investeren in nieuwe aandelen om de portefeuille uit te breiden. En deze bedrijven zijn beter en makkelijker op te volgen. En het is makkelijk om eens een AV mee te pikken
Voor het buitenland opteer ik dan weer voor fondsen omdat professionele beheerder veel meer kennis hebben van deze markten. Zo heb ik momenteel fondsen aangekocht die investeren in energie, nieuwe energie, mijnbouw, grondstoffen, groeilanden, vastgoed, landbouw, financials, gezondheidszorg, biotechnologie, European large caps, European Small & Midcaps en 2 agressieve fondsen die over de hele wereld investeren.
De Europese fondsen heb ik vooral aangekocht om het wisselkoers risico wat te beperken aangezien toch een groot aantal van mijn fondsen een groot belang heeft in landen waarin aandelen in USD noteren en het toch bang afwachten is wat de Dollar gaat doen. Gebruik ik een goede tactiek of zou je het op aan andere manier aanpakken? Ik volg graag de beurswereld maar niet om mij er elke avond mee bezig te houden. Alvast bedankt.
Ik heb onlangs besloten om alleen nog "Belgische" aandelen aan te kopen. De dividenden zijn mooier (wegens de lagere belasting) en die wil ik jaarlijks graag investeren in nieuwe aandelen om de portefeuille uit te breiden. En deze bedrijven zijn beter en makkelijker op te volgen. En het is makkelijk om eens een AV mee te pikken

Voor het buitenland opteer ik dan weer voor fondsen omdat professionele beheerder veel meer kennis hebben van deze markten. Zo heb ik momenteel fondsen aangekocht die investeren in energie, nieuwe energie, mijnbouw, grondstoffen, groeilanden, vastgoed, landbouw, financials, gezondheidszorg, biotechnologie, European large caps, European Small & Midcaps en 2 agressieve fondsen die over de hele wereld investeren.
De Europese fondsen heb ik vooral aangekocht om het wisselkoers risico wat te beperken aangezien toch een groot aantal van mijn fondsen een groot belang heeft in landen waarin aandelen in USD noteren en het toch bang afwachten is wat de Dollar gaat doen. Gebruik ik een goede tactiek of zou je het op aan andere manier aanpakken? Ik volg graag de beurswereld maar niet om mij er elke avond mee bezig te houden. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Campzie op 3 juni 2009, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goede tactiek of niet is bespreekbaar.
Jij wil alleen rechtstreeks investeren in Belgische aandelen, en naar het buitenland toe werk je via fondsen.
Als jij dit wil, dan is dit de perfecte techniek voor jou, daar kan ik helemaal niks op zeggen.
Wat ik wel kan zeggen, is dat je meer winstpotentieel hebt als je ook rechtstreeks aandelen van buitenlandse bedrijven aankoopt en verkoopt. Je moet er natuurlijk wel voor werken (het is niet evident om informatie te vinden van sommige buitenlandse bedrijven, laat staan een AV mee te pikken).
Iedereen doet met zijn geld wat ie wil, jij houdt het op de Belgische markt, een ander gaat exclusief verhandelen op de buitenlandse markten...
Dit zijn puur persoonlijke keuzes !
:-)
Jij wil alleen rechtstreeks investeren in Belgische aandelen, en naar het buitenland toe werk je via fondsen.
Als jij dit wil, dan is dit de perfecte techniek voor jou, daar kan ik helemaal niks op zeggen.
Wat ik wel kan zeggen, is dat je meer winstpotentieel hebt als je ook rechtstreeks aandelen van buitenlandse bedrijven aankoopt en verkoopt. Je moet er natuurlijk wel voor werken (het is niet evident om informatie te vinden van sommige buitenlandse bedrijven, laat staan een AV mee te pikken).
Iedereen doet met zijn geld wat ie wil, jij houdt het op de Belgische markt, een ander gaat exclusief verhandelen op de buitenlandse markten...
Dit zijn puur persoonlijke keuzes !
:-)
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ook een aandeel met een enorme groeimarge is Devgen.
Vandaag het topaandeel.
Vandaag het topaandeel.
Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...
Wook schreef: Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...
Ik begrijp die situatie niet goed eigenlijk.
Ik dacht dat dit GM failliet gaat. (dus dat de aandelen 0 waard worden)
En dat er aandelen uitgegeven worden van een nieuw GM.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou ik nu eerlijk gezegd niet doen: het bedrijf is heus wel failliet (enfin wat er beursgenoteerd nog overblijft toch). Als je er maw 1000 euro insteekt ben je die met quasi zekerheid kwijt binnen enkele weken, tenzij je ondertussen nog een andere gek kan vinden die er nog meer wil voor betalen. Maar dan kan je net zo goed op de roulette gaan spelen, dat lijkt mij eerlijk gezegd leuker.Wook schreef: Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...
Enjoy the party, but dance near the door
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is inderdaad zo bepaald: de (oude) aandeelhouders krijgen niets, een nieuw bedrijf wordt opgericht. Het aandeel is dan ook geschrapt op de beurs van New York, het wordt wel vrolijk door verhandeld op de pinksheets.Campzie schreef:Wook schreef: Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...
Ik begrijp die situatie niet goed eigenlijk.
Ik dacht dat dit GM failliet gaat. (dus dat de aandelen 0 waard worden)
En dat er aandelen uitgegeven worden van een nieuw GM.
Enjoy the party, but dance near the door
Ik heb een tijdje terug obligaties gekocht van GM aan +- 16% van de nominale waarde. Ze noteren nu aan +- 2%.Wook schreef: Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...
Ooit hebben mensen/instituten deze obligaties gekocht gehad tegen 100%.
Enfin, misschien krijg ik ooit nog een aanbod van mijn broker om de obligaties in te ruilen tegen één of andere soort GM aandelen.
GM is nu in Chapter 11. Chapter 11 wordt enkel toegekend indien de rechtbank acht dat een faillissement vermeden kan worden als het bedrijf een tijdje beschermd wordt tegen zijn schuldeisers.
De kans is groot dat er na de herstructering er een 'Bad GM' overblijft waar ze geen kosten aan gaan doen om het van een faillissement te redden.
GM noteert nu op 'Pink Sheets'. Ze hebben nu dus quasi-geen communicatieverplichtingen meer. Ik denk dat je trouwens op de 'Pink Sheets' nog wel aandelen kan vinden van bedrijven die in faillissement zijn.
Een faillissement is trouwens nooit hetzelfde dan een vereffening. Een bedrijf in faillissement blijft verder draaien onder toezicht van de rechtbank. Normaal gaat de curator van de rechtbank over tot de vereffening van de activa en passiva. Dit wil zeggen de schuldeisers een deel van de verkoop van het meubilair en andere activa krijgen. Als alle schuldeisers vergoed zijn schiet er misschien nog iets over voor de aandeelhouders. In het geval van GM moet je als aandeelhouder hier niet op hopen mocht het in faillissement gaan.
Een vereffening van een bedrijf van dergelijke omvang kan een volledig decenium duren.
Voor elke beurswijzheid is er wel een andere die deze tegenspreekt. GM is duidelijk een 'falling knife'. Het zal nooit meer aan zijn vroegere topkoers noteren. Een andere beurswijsheid stelt dat je moet kopen als iedereen verkoopt. Uiteindelijk ben je dan samen met zéér grote aandeelhouders ( pensioenfondsen, ...) voor een fractie van de prijs aandeelhouder.
Voor alle duidelijkheid is de kans zéér actueel dat je alles kwijt speelt. Een schrapping van het aandeel - zelfs op de pink sheets - met 0,00 $ vergoeding voor de aandeelhouders is niet uitgesloten.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
-
- Full Member
- Contacteer:
Denk ik niet, de "papieren" aandelen worden nu zelfs al verhandeld op ebay als collectors item.Wook schreef: Het zal velen misschien als waanzin in de oren klinken maar ik denk dat het nu een ideaal moment is om aandelen van General Motors te kopen. Die zijn nu zo laag gevallen dat ze feitelijk alleen maar kunnen stijgen...

Er zijn veel sterke bedrijven waarvan de aandelen nu goedkoop zijn.
Ik denk dat die meer kans maken op stijging dan GM.
Ik denk dat die meer kans maken op stijging dan GM.
Dit schrijft Ronneymoney 06-06-2009 om 20:12 uur over het GM aandeel op Beursduivel:
Advies was hier duidelijk, wie wist wat chapter 11 betekent zou zeker alles buitengesmeten hebben.
Daarom is het echt verbazend dat er nog kopers waren de laatste dagen.
Zuiver speculanten die HOPELIJK goed wisten dat ze mogelijk alles kwijt waren.
Wie er toch in getrapt is wegens onvoldoende kennis over zulke zaken wat dus allereerst al een foute manier is om "iets" te kopen zullen deze les voor de rest van hun leven onthouden.
Voor de aandeelhouder is dit het einde.
Bedrijf wordt in stukken verkocht om schulden af te bouwen, komt ongeveer overeen met uitverkoop door een currator hier.
Wat over zal blijven zijn waardeloze zaken, zoals ook de aandelen waardeloos zullen zijn.
Ook de in omloop zijnde obligaties zullen waarschijnlijk nooit nog iets waard worden, intresten of couponnetjes eveneens een vergeten zaak.
ALS er IETS overschiet zal alles naar schuldeisers, met als eerste na werknemers die job verliezen en nog geld moeten krijgen, verder de staat en de pensioenverplichtingen jegens de oud-werknemers, dan leveranciers enzo verder op allerallerallerallerlaatste plaats de aandeelhouders.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt dat dat oud aandeel van ex GM NIKS meer waard is.
Unquote.
... en geloof me, hij kan het weten!
http://www.beursduivel.be/forum.php?pag ... atste=true
Advies was hier duidelijk, wie wist wat chapter 11 betekent zou zeker alles buitengesmeten hebben.
Daarom is het echt verbazend dat er nog kopers waren de laatste dagen.
Zuiver speculanten die HOPELIJK goed wisten dat ze mogelijk alles kwijt waren.
Wie er toch in getrapt is wegens onvoldoende kennis over zulke zaken wat dus allereerst al een foute manier is om "iets" te kopen zullen deze les voor de rest van hun leven onthouden.
Voor de aandeelhouder is dit het einde.
Bedrijf wordt in stukken verkocht om schulden af te bouwen, komt ongeveer overeen met uitverkoop door een currator hier.
Wat over zal blijven zijn waardeloze zaken, zoals ook de aandelen waardeloos zullen zijn.
Ook de in omloop zijnde obligaties zullen waarschijnlijk nooit nog iets waard worden, intresten of couponnetjes eveneens een vergeten zaak.
ALS er IETS overschiet zal alles naar schuldeisers, met als eerste na werknemers die job verliezen en nog geld moeten krijgen, verder de staat en de pensioenverplichtingen jegens de oud-werknemers, dan leveranciers enzo verder op allerallerallerallerlaatste plaats de aandeelhouders.
Hopelijk hiermee duidelijk gemaakt dat dat oud aandeel van ex GM NIKS meer waard is.
Unquote.
... en geloof me, hij kan het weten!
http://www.beursduivel.be/forum.php?pag ... atste=true
Wat denken jullie van het nieuwe Fortis aandeel? Analisten verwachten een winst per aandeel van 0,64. Aan de huidige koers is dat een koers/winst-verhouding van 4,12, daar waar in de verzekeringssector een k/w van 7 meer gebruikelijk is. Er is met andere woorden nog een mooi stijgingspotentieel. Terzelfdertijd zien we wel dat de koersdoelen van analisten lager staan dan de huidige koers.
Misschien een klein beetje stof tot nadenken over het aandeel GM: http://www.tijd.be/beurzen/350213302
Het aandeel is reeds verdubbeld in waarde. Zo zie je maar dat de oude beurswijsheid dat wanneer iedereen schreeuwt dat je van een aandeel moet afblijven je het dan precies moet kopen...
Het aandeel is reeds verdubbeld in waarde. Zo zie je maar dat de oude beurswijsheid dat wanneer iedereen schreeuwt dat je van een aandeel moet afblijven je het dan precies moet kopen...