Advies aandelen
TIP
Re: Advies aandelen
AgreeCampzie schreef: Vooral met Umicore zit je veilig. Als je eens te hoog aankoopt dan zit je nog altijd goed voor de lange termijn. Kan je ze laag aankopen en voor een betere prijs weer een gedeelte verkopen, dan doe je weer een goeie zaak. Daarom dit ik met Umicore net hetzelfde doe want naar mijn mening is dit het Belgische aandeel met de mooiste toekomst voor zich.

Wat denken jullie op dit moment van bedrijven die handelen in emissierechten?
Zoals:
EcoSecurities Plc
Trading Emissions Plc
of
AgCert
Camco International Ltd
Climate Exchange
Zoals:
EcoSecurities Plc
Trading Emissions Plc
of
AgCert
Camco International Ltd
Climate Exchange
Ben pas begonnen "lage interesten) met wat te beleggen in aandelen (2 x 3000) in GBL en Ackermans vHaaren op aanraden van een kennis.
1. Wat vinden jullie van mijn/zijn keuze op middellange termijn ?
Zou bijkomend nog 25.000 euro willen beleggen in aandelen
2. Welke ("relatief veilige") aandelen raden jullie deze kleine belegger nog aan ?
Dank voor je advies.
2. Welke ("relatief veilige") aandelen raden jullie deze kleine belegger nog aan ?
Dank voor je advies.
- gpv1
- VIP member
- Contacteer:
Beste antwoorden: 1
Natuurlijk kunnen we jou tips geven... maar wat is jouw eigen input in de (dure) beslissingen die je neemt? Je koopt gewoon wat anderen jou aanraden? Je bent een kleine belegger, maar toch iemand die tienduizenden euros in aandelen wil steken... Welke ervaring heb je met aandelen? Kan je een resultatenrekening en balans interpreteren, heb je kennis van bepaalde ratio's? Ben je ertegen bestand als je aandelen tientallen %'en zakken? Voor welke termijn (aantal jaren) beleg je? En "relatief veilige" aandelen bestaan niet.JANMARCEL schreef: Ben pas begonnen "lage interesten) met wat te beleggen in aandelen (2 x 3000) in GBL en Ackermans vHaaren op aanraden van een kennis.
Dank voor je advies.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 20 oktober 2009, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Beleggen in individuele aandelen is altijd zeer risicovol, en nog meer in de huidige markt.JANMARCEL schreef:
De enige manier om "relatief veilig" te beleggen is een aandelenfonds te kopen met een zeer brede spreiding, type "wereldwijd".
Je bent dan niet beschermd tegen algemene dalingen van de markt, maar wel tegen het falen van individuele bedrijven en sterke schommelingen van individuele sectoren.
Ackermans, GBL en GIMV zijn de favoriete aandelen van de leden van de Vlaamse Federatie van Beleggers en Beleggingsclubs (VBF).
http://www.vfb.be
De rest van de Top 10:
ThromboGenics
Nyrstar
Nationale Bank van België
Sipef
Bekaert
KBC
Umicore
GDF Suez
http://www.vfb.be
De rest van de Top 10:
ThromboGenics
Nyrstar
Nationale Bank van België
Sipef
Bekaert
KBC
Umicore
GDF Suez
Wat is jullie mening over dit aandeel Aalberts Industries NV,
Ik heb GIMV en GBL. Op lange termijn zijn dit zeer goede aandelen, uiteraard kunnen ze schommelen. Op GBL momenteel een verlies maar op GIMV 20% winst. GIMV is voor 25% nog van de Vlaamse overheid.JANMARCEL schreef: Ben pas begonnen "lage interesten) met wat te beleggen in aandelen (2 x 3000) in GBL en Ackermans vHaaren op aanraden van een kennis.
Dank voor je advies.
Pieterjan schreef:Ik heb GIMV en GBL. Op lange termijn zijn dit zeer goede aandelen, uiteraard kunnen ze schommelen. Op GBL momenteel een verlies maar op GIMV 20% winst. GIMV is voor 25% nog van de Vlaamse overheid.JANMARCEL schreef: Ben pas begonnen "lage interesten) met wat te beleggen in aandelen (2 x 3000) in GBL en Ackermans vHaaren op aanraden van een kennis.
Dank voor je advies.
Zo denk ik er ook over. Tevens geven ze beiden een prima dividend. Toch als je ze nog aan deze koersen hebt gekocht. Mijn beleggingsportefeuille bestaat vooral uit kasbons en fondsen maar enkele relatief veilige aandelen mogen er ook altijd in. Momenteel heb ik GBL en GIMV maar zou Umicore ook graag binnen halen. Toch als de koers nog eens onder de 20 euro duikt.
Laatst gewijzigd door Campzie op 5 november 2009, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Op mijn verlanglijstje staat nog Solvay en de Nationale Portefeuille Maatschappij. Ik overweeg om ook terug Euronav aan te kopen. Ik heb ze verkocht wegens de teleurstellende resultaten maar op lange termijn is het een prima bedrijf en vooral een echt dividendaandeel. Het is een van de enige rederijen die uit de rode cijfers zal blijven.Campzie schreef:Pieterjan schreef:
Ik heb GIMV en GBL. Op lange termijn zijn dit zeer goede aandelen, uiteraard kunnen ze schommelen. Op GBL momenteel een verlies maar op GIMV 20% winst. GIMV is voor 25% nog van de Vlaamse overheid.
Zo denk ik er ook over. Tevens geven ze beiden een prima dividend. Toch als je ze nog aan deze koersen hebt gekocht. Mijn beleggingsportefeuille bestaat vooral uit kasbons en fondsen maar enkele relatief veilige aandelen mogen er ook altijd in. Momenteel heb ik GBL en GIMV maar zou Umicore ook graag binnen halen. Toch als de koers nog eens onder de 20 euro duikt.
Ik vind Sofina een interessante groep maar de WPA van amper 4 % stelt me ontevreden. Dus volg ik NPM ook al een tijdje. Maar zou toch liever wat goedkoper aankopen dan aan de huidige koers. Ze zullen nog wel eens onder de 35 euro duiken zeker. Sinds de crisis heb ik eerder een voorkeur gekregen voor holdings dan voor bedrijven. Het geeft me een veiliger gevoel.
GBL ziet winst fors oplopen. Zeer goed, hopelijk reageert de koers positief, kan niet anders.Campzie schreef: Ik vind Sofina een interessante groep maar de WPA van amper 4 % stelt me ontevreden. Dus volg ik NPM ook al een tijdje. Maar zou toch liever wat goedkoper aankopen dan aan de huidige koers. Ze zullen nog wel eens onder de 35 euro duiken zeker. Sinds de crisis heb ik eerder een voorkeur gekregen voor holdings dan voor bedrijven. Het geeft me een veiliger gevoel.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
De winst die een holding maakt heeft nauwelijks invloed op het koersverloop, zeker in het geval van een holding met bijna uitsluitend beursgenoteerde participaties (het geld maw zowel voor GBL als voor Sofina).Pieterjan schreef:GBL ziet winst fors oplopen. Zeer goed, hopelijk reageert de koers positief, kan niet anders.Campzie schreef: Ik vind Sofina een interessante groep maar de WPA van amper 4 % stelt me ontevreden. Dus volg ik NPM ook al een tijdje. Maar zou toch liever wat goedkoper aankopen dan aan de huidige koers. Ze zullen nog wel eens onder de 35 euro duiken zeker. Sinds de crisis heb ik eerder een voorkeur gekregen voor holdings dan voor bedrijven. Het geeft me een veiliger gevoel.
Dat is ook logisch, gezien de winst in dat geval voornamelijk het resultaat is van de ontvangen dividenden (die al lang bekend zijn alvorens de holding resultaten publiceert) of eventueel van een boekhoudkundige ingreep -het terugnemen van een geboekte waardevermindering bijv zoals GBL deze keer.
Enjoy the party, but dance near the door
Om eerlijk te zijn heb ik liever dat de beurs nog eens fors naar beneden gaat. Ik sta terug met heel wat cash aan de zijlijn en vind het te riskant (op korte termijn) om nu fors aan te kopen. Als de correctie zich volgende week doorzet dan ga ik hier en daar eens een order plaatsen. GBL ga ik volgende week sowieso bijkopen, voor de lange termijn.
Ik stel mezelf de volgende vraag: Ik vind GBL een klasse-aandeel maar waar zit het grote verschil met een aandelenfonds? GBL heef toch ook werkingskosten?
Ik stel mezelf de volgende vraag: Ik vind GBL een klasse-aandeel maar waar zit het grote verschil met een aandelenfonds? GBL heef toch ook werkingskosten?
Een van de grote verschillen , is oa de kost van aan- en verkoop.Campzie schreef: Om eerlijk te zijn heb ik liever dat de beurs nog eens fors naar beneden gaat. Ik sta terug met heel wat cash aan de zijlijn en vind het te riskant (op korte termijn) om nu fors aan te kopen. Als de correctie zich volgende week doorzet dan ga ik hier en daar eens een order plaatsen. GBL ga ik volgende week sowieso bijkopen, voor de lange termijn.
GBL uiteraard beursgenoteerd : bij Keytrade betaal je 0,05% makelaarsloon( vanaf 50 000 euro ) bij aan- en verkoop + 0,17% beurtaks als de aankoop via een belgische beursvennootschap doet( er zijn wel meer landen dan belgie in deze wereld : in andere landen is de beurstaks soms 0,00% )
Bij een fonds zit je al vlug tussen de 1 en de 3 % aan- en verkoopkosten ( en meestal niet beursgenoteerd ) + soms nog beurstaks.