Advies beleggingsfondsen
TIP
Re: Advies beleggingsfondsen
Dank u, voor de tips en adviezen.
Ik bekijk mijn aankopen van april inderdaad als leergeld, daarom dat ik ze waarschijnlijk ook met verlies ga verkopen. Al vind ik het momenteel nog te veel.
En Diana1, ik voelde me aangesproken, maar neem je niets kwalijk hoor. Het is goed als er af en toe eens iemand die dingen neerpent, zeker voor mensen die hier nog maar pas mee bezig zijn.
Ik bekijk mijn aankopen van april inderdaad als leergeld, daarom dat ik ze waarschijnlijk ook met verlies ga verkopen. Al vind ik het momenteel nog te veel.
En Diana1, ik voelde me aangesproken, maar neem je niets kwalijk hoor. Het is goed als er af en toe eens iemand die dingen neerpent, zeker voor mensen die hier nog maar pas mee bezig zijn.
Ik weet dat verkopen met verlies niet gemakkelijk is en dat je geneigd bent om te wachten op een beter moment. Je weet echter al dat jouw fonds het slechter doet dan soortgenoten, je kan er dus van uit gaan dat eer jouw fonds terug 10% omhoog gaat dat de soortgenoten daar al een eind boven zullen zitten. Omgekeerd, als jouw fonds nog 10% zakt gaan de anderen misschien iets minder zakken. Omdat timing ontzettend moeilijk is koopt men soms gespreid aan, dezelfde tactiek kan je ook toepassen op de verkoop van je fonds, zo verkleint het risico dat je alles op het slechtste moment verkoopt.
@ Vortex, Dank voor de tip. Die ga ik zeker toepassen.
@ Jhn : het is blijkbaar te laat om de Letermebon nog te verkopen... Maar dank om me over deze mogelijkheid in te lichten. Weer wat bijgeleerd
.
@ Jhn : het is blijkbaar te laat om de Letermebon nog te verkopen... Maar dank om me over deze mogelijkheid in te lichten. Weer wat bijgeleerd

ooit eens gehoord op kanaal Z door een wijs man
kopen/verkopen moet je zien zoals het eten van een vis
noch de kop noch de staart eet je op, dus reken sowieso op verlies.
maw, het is geen schande om iets te kopen als het al vertrokken is ...
maw, het is geen schande om iets te verkopen na zijn hoogtepunt ...
les geleerd: koop nooit als het nog aan het dalen is, enkel als de remonte is ingezet, maar dan verlies je dat eerste stukje (aka kop)
als je iets wil verkopen, wacht en als je ziet dat de top net voorbij is, dan verkoop je. hier verlies je ook een stukje (aka de staart)
verder geduld:
kijk niet elke dag naar die koersen, 2 keer met uw ogen knipperen en ze zijn al weer veranderd.
blijf weg van de gold, brasil, indonesia, Biotech, ...
ook ik dacht hier effe vlug wat winst te maken -NOT- afdruipen met verlies
zoek het dichtbij met EU fondsen in Euro.
Wat ik ook niet meer doe, is USD fondsen.
OK, mijn Euro fondsen doen ook wel in USD aandelen.
Maar geen fondsen die ik met USD moet kopen.
Die omwisselkoersen!
Eerst de Euro naar USD [kost] om dan later terug van die USD naar Euro te gaan [kost]
USD staat duur in vergelijking met x jaren geleden.
Ook zijn grafieken dan uitgedrukt in Euro of USD en dat is helemaal iets anders.
Je verkijkt je heel makkelijk en ze tonen je altijd de meest interessante!!
Ook al is dat voor u niet het juiste vertrekpunt.
Keep it stupid and simple: enkel Euro, keuze genoeg.
Verder heb ik nog 1 fonds in USD en nog 1 in Pond.
We zien wel wat we daar mee doen, geen haast aangezien ze het goed doen.

kopen/verkopen moet je zien zoals het eten van een vis
noch de kop noch de staart eet je op, dus reken sowieso op verlies.
maw, het is geen schande om iets te kopen als het al vertrokken is ...
maw, het is geen schande om iets te verkopen na zijn hoogtepunt ...
les geleerd: koop nooit als het nog aan het dalen is, enkel als de remonte is ingezet, maar dan verlies je dat eerste stukje (aka kop)
als je iets wil verkopen, wacht en als je ziet dat de top net voorbij is, dan verkoop je. hier verlies je ook een stukje (aka de staart)
verder geduld:
kijk niet elke dag naar die koersen, 2 keer met uw ogen knipperen en ze zijn al weer veranderd.
blijf weg van de gold, brasil, indonesia, Biotech, ...
ook ik dacht hier effe vlug wat winst te maken -NOT- afdruipen met verlies
zoek het dichtbij met EU fondsen in Euro.
Wat ik ook niet meer doe, is USD fondsen.
OK, mijn Euro fondsen doen ook wel in USD aandelen.
Maar geen fondsen die ik met USD moet kopen.
Die omwisselkoersen!
Eerst de Euro naar USD [kost] om dan later terug van die USD naar Euro te gaan [kost]
USD staat duur in vergelijking met x jaren geleden.
Ook zijn grafieken dan uitgedrukt in Euro of USD en dat is helemaal iets anders.
Je verkijkt je heel makkelijk en ze tonen je altijd de meest interessante!!
Ook al is dat voor u niet het juiste vertrekpunt.
Keep it stupid and simple: enkel Euro, keuze genoeg.
Verder heb ik nog 1 fonds in USD en nog 1 in Pond.
We zien wel wat we daar mee doen, geen haast aangezien ze het goed doen.
denk dat zowat alle vuistregels voor een beginnende belegger aan bod komen.
lijkt simpel, is simpel maar o zo moeilijk om systematisch toe te passen.
lijkt simpel, is simpel maar o zo moeilijk om systematisch toe te passen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Nu is het inderdaad te laat om de Letermebon te verkopen... allee, je kunt nog verkopen, maar niet meer interessant. Enkele maanden geleden stond de koers nog stuk hoger, nu gaat deze geleidelijk terug naar 100%.annetje schreef:@ Jhn : het is blijkbaar te laat om de Letermebon nog te verkopen... Maar dank om me over deze mogelijkheid in te lichten. Weer wat bijgeleerd.
Een interessant topic om te lezen en te volgen... niet enkel het 'verkoopspraatje' ivm spreiding en gegarandeerd succes etc (ik stap trouwens ook gespreid in) maar ook de foute beslissingen worden besproken: ik denk dat een beginnend belegger hier heel wat kan uit leren!
@Annetje: heb je er nog niet aan gedacht om jouw dakfondsen te transfereren naar een andere bank? De bijhorende kosten voor zo'n transfer worden tegenwoordig grotendeels of volledig terugbetaald door sommige banken.
Hierdoor zal jouw verlies uiteraard niet verdwijnen maar als een bank me zo behandeld zou hebben... idem voor die obligatie wellicht, kan je volgens mij ook transfereren. Als het vertrouwen weg is (terecht in jouw situatie), zou ik niet twijfelen!!
@ Jhn : Dat van die vis heb ik in mijn overzicht geplakt. Zo zie ik het elke keer staan, en wordt ik er aan herinnerd dat je beter een goed gemiddelde hebt ipv het onderste uit de kan te willen halen.
Ook je andere tips neem ik mee voor latere aankopen. Nu heb ik met kleine bedragen een Keyplan met vooral veel mixerfondsen in en nog een paar andere. 'k Ben er over aan het denken om ev. later een nieuw Keyplan te openen (als die dakfondsen verkocht zijn) met aandelenfondsen (Europa & World). De fondshuizen moeten het dan maar zelf uitzoeken wat goede samenstellingen zijn. Ook aan EM durf ik me niet te wagen.
@ W1lliam : 'k Ga inderdaad de obligatie transfereren naar DB. Daar krijg ik 2% betaald bovenop de transferkosten (beperkt tot inleg van 10.000 euro). Het is maar een druppel op een hete plaat, maar 't is mooi meegenomen.
Die dakfondsen ga ik systematisch beginnen verkopen. 'k Ga vandaag voor mezelf een paar limieten berekenen waarop ik telkens wat ga verkopen.
@ iedereen : 'k Ben blij dat hier een plek is waarover je van gedachten kan wisselen, tips kan uitwisselen, over successen en fouten kan spreken/schrijven. Als je niemand in je omgeving hebt waar je dat mee kan (omdat ze de interesse en kennis niet hebben), heb je soms wel eens een klankbord nodig.
Ook je andere tips neem ik mee voor latere aankopen. Nu heb ik met kleine bedragen een Keyplan met vooral veel mixerfondsen in en nog een paar andere. 'k Ben er over aan het denken om ev. later een nieuw Keyplan te openen (als die dakfondsen verkocht zijn) met aandelenfondsen (Europa & World). De fondshuizen moeten het dan maar zelf uitzoeken wat goede samenstellingen zijn. Ook aan EM durf ik me niet te wagen.
@ W1lliam : 'k Ga inderdaad de obligatie transfereren naar DB. Daar krijg ik 2% betaald bovenop de transferkosten (beperkt tot inleg van 10.000 euro). Het is maar een druppel op een hete plaat, maar 't is mooi meegenomen.
Die dakfondsen ga ik systematisch beginnen verkopen. 'k Ga vandaag voor mezelf een paar limieten berekenen waarop ik telkens wat ga verkopen.
@ iedereen : 'k Ben blij dat hier een plek is waarover je van gedachten kan wisselen, tips kan uitwisselen, over successen en fouten kan spreken/schrijven. Als je niemand in je omgeving hebt waar je dat mee kan (omdat ze de interesse en kennis niet hebben), heb je soms wel eens een klankbord nodig.
Blijkbaar heeft deze draad iemand aan het schrijven gezet, check MK eens!
Wederom zeer toepasselijk en leerrijk.
Wederom zeer toepasselijk en leerrijk.
Ik begrijp niet dat zoveel mensen in fondsen beleggen als er zoiets als holdings bestaat.
Je krijgt daar in heel veel gevallen een zeer mooie korting op de inventariswaarden en zijn stukken beter qua rendement.
Zie maar wat Brederode , Sofina en andere holdings dit jaar gedaan hebben en vergelijk dit met de koersprestaitie van uw fondsen.
Je krijgt daar in heel veel gevallen een zeer mooie korting op de inventariswaarden en zijn stukken beter qua rendement.

Zie maar wat Brederode , Sofina en andere holdings dit jaar gedaan hebben en vergelijk dit met de koersprestaitie van uw fondsen.

Daar moet ik je 100% gelijk in geven. Maar wat baten kaars en bril als ...laeka schreef:Ik begrijp niet dat zoveel mensen in fondsen beleggen als er zoiets als holdings bestaan....
Mensen spreiden hun geld hé.
De holdings die laeka vermeldt zijn beter gespreid dan vele fondsen. En er zijn er nog andere...
PS: en de banken verdienen er minder aan.
Belca, ik koop mijn fondsen zonder instapkosten.Belca2 schreef:De holdings die laeka vermeldt zijn beter gespreid dan vele fondsen. En er zijn er nog andere...
Zelfs zonder instapkosten verdienen de banken er nog genoeg aan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als het rendement in overeenstemming is met uw risico profiel en doelstellingen doet het er niet toe hoeveel de bank verdient, toch?
Over 5 jaar haal ik een ruime 8% geannualiseerd rendement (fondsen gedeelte). Al verdient de bank 100%, I'm a happy man.
Over 5 jaar haal ik een ruime 8% geannualiseerd rendement (fondsen gedeelte). Al verdient de bank 100%, I'm a happy man.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!