Aedifica
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Aedifica
Ik heb o.a. rond 103,840 aangekocht.
En ja, het kan nog lager. (edit: dan 56 bedoel ik dan)
Is dat "een probleem" ?
Er zijn voor deze publieke KV ook twee private plaatsingen geweest bij AED. Bij een private plaatsing gaat het over maximum 10% nieuwe aandelen (meestal blijven ze daar net iets onder). De laatste koers is richtinggevend en er wordt maar een kleine 'korting' toegestaan. De private plaatsing gaat volgens een snelle veilingprocedure. De koersvorming wordt maar kort onderbroken. De private plaatsingen in 2021 en 2022 waren tegen €102 en €87, als ik mij goed herinner. In het artikel op 'Beursgenoteerd vastgoed' kwam dat ook ter sprake, maar zonder veel detail.
Hoge koersen en beleggers die tevreden zijn met 2% dividendrendement omdat een spaarboekje maar 0.11% per jaar opbrengt... het waren andere tijden.
Hoge koersen en beleggers die tevreden zijn met 2% dividendrendement omdat een spaarboekje maar 0.11% per jaar opbrengt... het waren andere tijden.
Dat hangt er vanaf hoe lang het duurt voor de koers om te herstellen. Als die jaren rond dit niveau blijft hangen dan is dat voor mij "dood" geld.EarthNvstr1 schreef: ↑23 juni 2023, 20:01Ik heb o.a. rond 103,840 aangekocht.
En ja, het kan nog lager. (edit: dan 56 bedoel ik dan)
Is dat "een probleem" ?
Of wie weet blijkt binnen een paar jaar dat dit het perfecte instapmoment is geweest.
Time will tell.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Allemaal goed en wel.
Ik begrijp dus dat ...
... nergens op gebaseerd is.
Ik denk dat dit een zeer mooie koopkans is voor Aedifica.
Cru gezegd: mensen gaan zorg blijven nodig hebben, en helaas zal het allemaal duurder worden. Maar ze zullen altijd een mooie bezettingsgraad hebben. Ik denk ook dat sommige GVV's momenteel wel erg zwaar gedaald zijn en dat daar meer emotie dan ratio mee te maken heeft.
Aan deze koers heeft AED wel een prachtige yield. Zeker gezien er maar 15% RV dient betaald te worden.
Cru gezegd: mensen gaan zorg blijven nodig hebben, en helaas zal het allemaal duurder worden. Maar ze zullen altijd een mooie bezettingsgraad hebben. Ik denk ook dat sommige GVV's momenteel wel erg zwaar gedaald zijn en dat daar meer emotie dan ratio mee te maken heeft.
Aan deze koers heeft AED wel een prachtige yield. Zeker gezien er maar 15% RV dient betaald te worden.
Tot ze het dividend verlagen en een kapitaalsverhoging doorvoeren!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
LaCucaracha schreef: ↑25 juni 2023, 11:43Tja, dan heb je misschien nog 5% netto dividendrendement.. Dat is nog altijd zeer mooi.
Behlve als het scenario zich voordoet dat je binnen een half jaar een risicoloze yield kan halen van 4% op 1 of 2 jarig staatspapier.
Behalve als de waarde van vastgoed harder gaat dalen dan verwacht omdat de inflatie hardnekkiger is dan gedacht en de rentes langer hoog moeten blijven.
Het is hypothetisch, maar het is en blijven realistische risico's. Deze worden meer en meer ingeprijst en dat is volgens mijn de hoofdzaak van de koersdalingen in vastgoed.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ze halen eens 380 miljoen op.
Op 5 dagen tijd is er voor meer dan 400 miljoen beurswaarde "verdampt".
Vallend mes.
De voorbije jaren dan ook niks anders gehoord dan hoe interessant het wel niet was om in de booming sector van rusthuizen te investeren.
Op korte termijn zijn alle contradicties plausibel. Zoals Ben Graham het verwoordt: “In the short run, the stock market is a voting machine, but in the long run, it is a weighing machine.”. Vóór de KV van start ging, was de koers van AED al ferm gedaald: veel aandeelhouders hebben inderdaad al 'met de voeten gestemd', zoals ik hier ergens heb gelezen.the_bishop schreef: ↑25 juni 2023, 23:56
(...)
Ze halen eens 380 miljoen op.
Op 5 dagen tijd is er voor meer dan 400 miljoen beurswaarde "verdampt".
(...)
De koers van AED blijft dalen tijdens deze KV. Het inschrijvingsrecht valt dan wel veel sneller, maar er is nog steeds geen significante disconto t.o.v de intrinsieke waarde. M.a.w : het dalende recht is geen leverage die de koers van het aandeel verder onderuithaalt, zoals wel eens voorvalt.
AED en AB Inbev hebben met mekaar niets te maken, maar hun beurskoers lijkt wel naar hetzelfde niveau te evolueren ...
Inschrijven op de KV en de Jupiler koud houden.
De koers van Aedifica lijkt naar de inschrijvingsprijs van de nieuwe aandelen te evolueren (of wordt er naartoe gemasseerd). Dat effent de weg opdat de niet-uitgeoefende rechten bij de veiling als scrips waardeloos zouden zijn.
De dagelijkse omzetvolumes van de rechten zijn abnormaal hoog. Een plausibele uitleg las ik op Beursgenoteerd vastgoed. Vandaag loopt de handel in het recht stroef wegens 'collar breach': de evenwichtswaarde ligt buiten de +/- 10% schommelingsmarge. Met een koers van Aedifica om en nabij €52.5 is dat plausibel.
De dagelijkse omzetvolumes van de rechten zijn abnormaal hoog. Een plausibele uitleg las ik op Beursgenoteerd vastgoed. Vandaag loopt de handel in het recht stroef wegens 'collar breach': de evenwichtswaarde ligt buiten de +/- 10% schommelingsmarge. Met een koers van Aedifica om en nabij €52.5 is dat plausibel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nu heb ik de (mogelijks voorlopige) bodem toch wel gemist zeker ...EarthNvstr1 schreef: ↑23 juni 2023, 12:19 De kans lijkt mij redelijk dat de koers nog verder zal dalen vooraleer het op de langere termijn terug stijgt.
Als de koers effectief verder daalt, dan koop ik misschien nog wel een pakketje bij.
Als de koers niet verder daalt, is dat ook goed, ik heb al voldoende AED aandelen.
Ik had ook voldoende aan de inschrijving op nieuwe aandelen. Met het koersherstel van AED zit er zelfs nog een habbekrats in voor de zes overblijvende rechten/scrips. "Shorts hebben blijkbaar hun hand overspeeld (...)" lees ik op Beursgenoteerd vastgoed (Bespeur ik daar enig sarcasme) Er zijn enkele paragrafen toegevoegd ivm het omkeren van de trend gisterenmiddag.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2023, 19:31 (...)
Nu heb ik de (mogelijks voorlopige) bodem toch wel gemist zeker ...
De KV is rond en de handel is hernomen met een koerssprong om op €58.70 af te sluiten. Beleggers kunen tevreden zijn.
Een evaluatie is toegevoegd aan het artikel op Beursgenoteerd vastgoed : Nieuwe publieke kapitaalverhoging bij Aedifica
Een evaluatie is toegevoegd aan het artikel op Beursgenoteerd vastgoed : Nieuwe publieke kapitaalverhoging bij Aedifica
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé vooruit, zojuist toch nog maar een pakketje bijgekocht.EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2023, 19:31Nu heb ik de (mogelijks voorlopige) bodem toch wel gemist zeker ...EarthNvstr1 schreef: ↑23 juni 2023, 12:19 De kans lijkt mij redelijk dat de koers nog verder zal dalen vooraleer het op de langere termijn terug stijgt.
Als de koers effectief verder daalt, dan koop ik misschien nog wel een pakketje bij.
Als de koers niet verder daalt, is dat ook goed, ik heb al voldoende AED aandelen.
Die doen gewoon mooi verder.
https://aedifica.eu/wp-content/uploads/ ... -11_BB.pdfStefaan Gielens, CEO van Aedifica, stelt: “In het derde kwartaal van 2023 voltooide Aedifica zeven
projecten uit haar investeringsprogramma voor een totaalbedrag van ca. 91 miljoen €. Globaal genomen
verwachten we een verdere reductie van de omvang van ons investeringsprogramma tot ca.
450 miljoen € tegen het einde van het jaar. Het nieuwe project dat we in Finland aan onze pipeline
hebben toegevoegd, is ontworpen en ontwikkeld door ons lokale Hoivatilat-team. In de komende weken
en maanden zullen we naar verwachting nog verschillende projecten voltooien.”