afkopen levensverzekering
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: afkopen levensverzekering
Wellicht had er bij moeten vermelden dat het bedrag alleen naar de begunstigde zou gaan in geval van overlijden. Dit staat ook zo in het contract. Mocht ze dus nog in leven zijn geweest, dan had zij het geld zelf gekregen.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2023, 12:38Ja maar als u de begunstigde bent van het contract, zou u het in 2030 krijgen, ook al was uw moeder toen nog in leven.BlueThunder023 schreef: ↑23 januari 2023, 12:10 ...het was namelijk niet de bedoeling dat mijn moeder zou overlijden he. Bedoeling was dat ze nog in leven zou zijn en dan een leuk bedrag zou ontvangen op die datum.
...
Als verzekeringNEMER mocht ze het wel net voordien afgekocht hebben.
Als u de begunstigde bent, was het haar bedoeling hoe dan ook het u in 2030 te geven, tenzij ze het eerder zou afkopen (maar dan zou de verzekeraar wel een extra afkoopvergoeding gevraagd hebben hoor).
Maargoed, de vraag blijft nog steeds: als de verzekeringsnemer het mag afkopen. Waarom mag afkopen dan niet door begunstigde/erfgenaam na overlijden? Is het dan niet dat de begunstigde/erfgenaam die rechten krijgt na overlijden? Dit zou ik graag willen weten. Als de begunstigde (ik dus) het geld krijgt, waarom mag ik er dan niet voor kiezen om het af te kopen. Het geld krijg ik toch al, dat is al van ´mij´.
Ik wil ook even benadrukken dat het me niet zozeer om het geld zelf gaat. Ik vind het gewoon prettig om alle zaken afgerond te hebben. Nu blijft dit nog 7 jaar ´hangen´en iets waar ik dan weer mee moet dealen na 7 jaar.
Dat dat niet plezant is begrijp ik wel.
Maar dat zijn de contractvoorwaarden. Ik vermoed toch dat degene die het contract opstelde of besprak met uw moeder, haar duidelijk heeft gemaakt wat die splitsing (deel bij overlijden, deel later) zou inhouden voor u.
Ik heb zelf wel spaarrekeningen gezien met een dergelijke clausule, waarbij dus een vrijgave kwam op datum x. Meestal was dat dan een datum waarbij X 18-21-25 jaar werd.
In tussentijd was er geen mogelijkheid om aan dat geld te komen. (tenzij dus dat als borg te gebruiken voor lening).
Indien uw moeder nog had geleefd had ze tussentijds anders kunnen handelen, nu kan dat niet meer. Ze zal er toen alleszins misschien wel redenen voor gehad hebben , maar daar bent u nu niets mee.
Maar dat zijn de contractvoorwaarden. Ik vermoed toch dat degene die het contract opstelde of besprak met uw moeder, haar duidelijk heeft gemaakt wat die splitsing (deel bij overlijden, deel later) zou inhouden voor u.
Ik heb zelf wel spaarrekeningen gezien met een dergelijke clausule, waarbij dus een vrijgave kwam op datum x. Meestal was dat dan een datum waarbij X 18-21-25 jaar werd.
In tussentijd was er geen mogelijkheid om aan dat geld te komen. (tenzij dus dat als borg te gebruiken voor lening).
Indien uw moeder nog had geleefd had ze tussentijds anders kunnen handelen, nu kan dat niet meer. Ze zal er toen alleszins misschien wel redenen voor gehad hebben , maar daar bent u nu niets mee.
-
- Newbie
- Contacteer:
bedankt voor uw reactie. Ja ik neem aan dat de contractvoorwaarden met mijn moeder zijn doorgenomen. Maar daar was ik niet bij dus heb daar verder ook geen informatie over. Mijn moeder is jong overleden, pas 51 jaar. Ik wilde gewoon zeker weten of de verzekeraar de waarheid sprak. Omdat ik niet veel van verzekering afweet is het makkelijk om mij maar ´wat aan te praten´. En omdat ik het niet letterlijk in de voorwaarden zag staan, wilde ik toch onderzoeken of het klopt dat ik inderdaad dit bedrag niet kan afkopen.zao schreef: ↑23 januari 2023, 15:46 Dat dat niet plezant is begrijp ik wel.