Afkopen studiejaren voor pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Afkopen studiejaren voor pensioen
Tellen mee voor statutair pensioen als je voor 1 december 2017 vast benoemd was, na deze datum zijn de jaren als contractueel rechtgevend voor een een niet statutair pensioen , de diplomajaren kunnen voor een deel in verhouding in beide stelsels aangekocht worden, evenwel samen voor het maximum aantal jaren dat geregulariseerd kan worden.
Met betrekking tot het al dan niet zinnig zijn om te betalen en over te gaan tot regularisatie, denk ik dat dat alleen zinvol is indien je (vroegst mogelijke) pensioenleeftijd niet al te ver af is.
Indien je nog een loopbaan van 20 a 35 jaar te gaan hebt , denk ik dat je beter het bedrag dat je zou moeten betalen zelf beleggen, het blijft dan in jou bezit.
Ook moet je goed nagaan dat je door de regularisatie niet meer jaren krijgt dan de maximaal 45 waarmee bij de berekening wordt gehouden.
Met betrekking tot het al dan niet zinnig zijn om te betalen en over te gaan tot regularisatie, denk ik dat dat alleen zinvol is indien je (vroegst mogelijke) pensioenleeftijd niet al te ver af is.
Indien je nog een loopbaan van 20 a 35 jaar te gaan hebt , denk ik dat je beter het bedrag dat je zou moeten betalen zelf beleggen, het blijft dan in jou bezit.
Ook moet je goed nagaan dat je door de regularisatie niet meer jaren krijgt dan de maximaal 45 waarmee bij de berekening wordt gehouden.
Dit is voor mij een Arco verhaal aan het worden.
Zeker als je nog langer dan een jaar of 5-10 van je pensioen zit zou ik het nooit betalen.
Het grootste probleem hier is dat de regering beloftes maakt die:
- een volgende regering moet nakomen
- als je de vergrijzingstabellen bekijkt in verhouding tot de schuldniveaus en het aantal werkenden waarschijnlijk al onbetaalbaar is
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven....
Zeker als je nog langer dan een jaar of 5-10 van je pensioen zit zou ik het nooit betalen.
Het grootste probleem hier is dat de regering beloftes maakt die:
- een volgende regering moet nakomen
- als je de vergrijzingstabellen bekijkt in verhouding tot de schuldniveaus en het aantal werkenden waarschijnlijk al onbetaalbaar is
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven....
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb al het een en ander gelezen over dit onderwerp, maar heb het moeilijk om te begrijpen wat dit betekent, los van de onzekerheden rond het pensioenstelsel in de toekomst of andere toekomstige wetsontwerpen die hierop impakt kunnen hebben.
Als uw pensioen berekend wordt gebaseerd op 1/45ste van de loon van de laatste? 45 werkjaren...
Betekend het dat als je 45 jaren gewerkt hebt, studiejaren afkopen geen zin heeft ?
Of mis ik iets?
PS: de vraag is ivm pensioen voor werknemers, voor ambtenaren of zelfstandigen kan de situatie anders zijn
Als uw pensioen berekend wordt gebaseerd op 1/45ste van de loon van de laatste? 45 werkjaren...
Betekend het dat als je 45 jaren gewerkt hebt, studiejaren afkopen geen zin heeft ?
Of mis ik iets?
PS: de vraag is ivm pensioen voor werknemers, voor ambtenaren of zelfstandigen kan de situatie anders zijn
Op de site van de Federale Pensioendienst valt bij “de berekening van uw pensioen” te lezen:gianfranco schreef: ↑2 mei 2018, 19:27 Als uw pensioen berekend wordt gebaseerd op 1/45ste van de loon van de laatste? 45 werkjaren...
Bij “studieperioden: nieuwe reglementering” staat er:Maar wanneer het pensioen ingaat […] na 2014 […] wordt de loopbaan beperkt tot 45 x 312 = 14 040 dagen. Daarbij worden de minst voordelige dagen uit de pensioenberekening gehaald
Het lijkt me dat, gezien een geregulariseerd studiejaar een beperkt bedrag oplevert, dit ook snel als “minst voordelige dagen” uit de berekening valt; dus ook als je geen volle 45 jaar hebt gewerkt maar wel “gelijkgestelde perioden” in je loopbaan hebt. Je moet al enkele perioden hebben die helemaal niet meetellen: heb je bijvoorbeeld 5 jaar gestudeerd, en ben je ergens in de afgelopen jaren een jaar vrijwillig werkloos geweest, dan kan je nog hoogstens aan 43 jaar voor de berekening komen, en zou je nu 2 studiejaren kunnen regulariseren om dat te compenseren. Nog een derde jaar regulariseren lijkt niet zinvol tenzij je verwacht nog andere “niet-gelijkgestelde” perioden door te maken. Dat is toch mijn interpretatie, hoewel ik het ook niet zo heel duidelijk vind. Het is toch wel een belangrijk punt dat ik in de nieuwsartikels hierover nog niet vermeld heb gezien.Op 1 december 2017 (index 141.59) bedraagt de pensioenverhoging voor één geregulariseerd studiejaar:
~ 333,33 EUR bruto aan het gezinsbedrag
~ 266,67 EUR bruto aan bedrag alleenstaande
Belangrijke opmerking
De regularisatie van de studiejaren leidt niet altijd tot een pensioenverhoging. […] Soms moeten er in de pensioenberekening dagen worden weggelaten wanneer de eenheid (14 040 dagen) van loopbaan wordt overschreden en kunnen dit mogelijk de geregulariseerde studieperioden zijn.
Opgepast: in deze gevallen worden de onnodig gestorte bijdragen niet terugbetaald.
Bovenstaande informatie geldt voor werknemers, voor ambtenaren is de pensioenberekening anders.
Ik ben normaal ook sceptisch om te investeren in zaken waar de overheid het hef in handen heeft, maar in dit geval twijfel ik toch serieus.
Ik had vorig jaar een berekening aangevraagd en deze deze week ontvangen.
Als ambtenaar met een bachelordiploma kan ik mijn studiejaren dus afkopen aan 3825 (1500 per jaar met 15 procent korting). Ik weet alleen niet hoe jullie allemaal zoveel hiervan terug zouden krijgen van de belastingen. Mijn marginale belastingsvoet is maar 27 procent ofzo iets. (Wat ik raar/laag vind, want ik verdien ongeveer 37000 euro bruto per jaar.)
Anyway, ik heb bekeken en ik zou een kleine 100 euro netto extra overhouden. Ik denk dat ik hier sowieso winst op ga maken als ik het geluk heb deze leeftijd te halen. Ik ga namelijk vrij lang moeten werken om 45 jaren dienst geraken door verder studeren. Ik heb trouwens 4 jaar gedaan over een richting van 3. Ik ben dan 67 en dat vind ik toch echt wel oud.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik had vorig jaar een berekening aangevraagd en deze deze week ontvangen.
Als ambtenaar met een bachelordiploma kan ik mijn studiejaren dus afkopen aan 3825 (1500 per jaar met 15 procent korting). Ik weet alleen niet hoe jullie allemaal zoveel hiervan terug zouden krijgen van de belastingen. Mijn marginale belastingsvoet is maar 27 procent ofzo iets. (Wat ik raar/laag vind, want ik verdien ongeveer 37000 euro bruto per jaar.)
Anyway, ik heb bekeken en ik zou een kleine 100 euro netto extra overhouden. Ik denk dat ik hier sowieso winst op ga maken als ik het geluk heb deze leeftijd te halen. Ik ga namelijk vrij lang moeten werken om 45 jaren dienst geraken door verder studeren. Ik heb trouwens 4 jaar gedaan over een richting van 3. Ik ben dan 67 en dat vind ik toch echt wel oud.
Zie ik iets over het hoofd?
Het betaalde bedrag komt in mindering in de hoogste belastingschijf, het heeft niets te zien met uw gemiddelde aanslagvoet.
Studiejaren afkopen houdt niet in dat je minder jaren zal moeten werken, het houdt enkel een verhoging van het pensioenbedrag in.
Ja, 67 is niet oud. Ook niet jong natuurlijk. Met een beetje geluk heb je dan nog +20 jaar te gaan en ben je misschien wel zo'n jonge 87-jarige. Zo bekeken is die 100€ netto geen kleingeld meer, vooral niet met indexaties.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ja, in principe
Hoewel je nog steeds vervroegd op pensioen kan gaan (vanaf 63) indien je 42 jaar dienst hebt (loopbaan). Het afkopen van studiejaren zorgt dan wel voor een potentiële verhoging van het pensioen.
De jaren van de afkoop worden niet meegeteld in de loopbaanjaren voor het vervroegd pensioen, maar wel in de jaren die tellen voor een berekening.
Integendeel zal het werken tot 67 jaar het net maken dat afgekochte studiejaren misschien niet meer meetellen (Bij volledige loopbanen. De studiejaren zullen dan het minst gunstige zijn...). tenzij je op 67 jaar nog een tekort hebt op een volledig loopbaan...
In je overweging om te regulariseren moet je ook rekening houden met hoever je pensioendatum nog af is. Le dunkt dat het geen zin heeft om nu een bedrag te betalen ( zelfs met de korting) als je nog een ruime tijd af bent van de datum dat je op pensioen schikt te gaan. Denk dat je dan beter het bedrag (al dan niet fiscaal ) belegt.
Langs de andere kant: je doet alleen maar verlies als je minder lang leeft en daarom minder "opbrengst" hebt van je hoger pensioen dan het je kost. Maar in dat geval ben je dood, en heb je er dus geen last van. Hoe dan ook is de kost niet zo hoog dat je nabestaanden erdoor in de kou komen te staan.Bp8755 schreef: ↑9 augustus 2019, 16:32 In je overweging om te regulariseren moet je ook rekening houden met hoever je pensioendatum nog af is. Le dunkt dat het geen zin heeft om nu een bedrag te betalen ( zelfs met de korting) als je nog een ruime tijd af bent van de datum dat je op pensioen schikt te gaan. Denk dat je dan beter het bedrag (al dan niet fiscaal ) belegt.
Dit klinkt cynisch maar jij als persoon die het doet, "verliest" dus nooit. Je kunt alleen maar winnen.
svparijs schreef: ↑3 december 2017, 10:11Begonnen aan overheid in 2008 en benoemd in 2016. Ben in de dertig. Gezien de korting die we krijgen en de fiscale aftrek en het feit dat dit wel degelijk een surplus kan zijn in pensioen, overweeg ik het wel hoewel ik het een asociale maatregel van deze klote regering vind. Risico van overlijden voor pensioen is er bij derde pijler pensioensparen ook, geld dat je nu ook goed had kunnen gebruiken... Dus ja even over nadenken.centiem schreef: ↑2 december 2017, 12:35
Hoe oud ben je? Wanneer ben je als vastbenoemd ambtenaar beginnen werken?
Misschien kan je nog even wachten tot de overheid of de vakbonden wat concrete berekeningsformules ter beschikking stellen.
Maar zelfs in het slechtste geval (jonge ambtenaar met een lagere rang/graad) denk ik dat het nog interessant is in deze goedkope overgangsperiode. Een jaar dat meetelt voor een ambtenarenpensioen brengt nu eenmaal meer op dan een jaar werknemerspensioen.
Tenzij de hele overheidspensioenen in de toekomst op de schop zouden gaan. Maar de ervaring van de laatste decennia leert dat ze nooit aan "verworven rechten" raken.
Met uw toekomstig pensioen? Wat moet jij nog extra hebben?