afschaffen getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Welke topic bedoel je? Wat is de titel?
Afschaffen die getrouwheidspremie-koehandel.
Maakt de zaken nodeloos ingewikkeld en onoverzichtelijk.
Banken vinden de premie uiteraard wel interessant.
Vraag mij af wat die banken jaarlijks verdienen door het niet hoeven uitbetalen van premies, waarvan de termijn niet gehaald is omdat klanten nietsvermoedend en/of genoodzaakt zijn geld af te halen.
Maakt de zaken nodeloos ingewikkeld en onoverzichtelijk.
Banken vinden de premie uiteraard wel interessant.
Vraag mij af wat die banken jaarlijks verdienen door het niet hoeven uitbetalen van premies, waarvan de termijn niet gehaald is omdat klanten nietsvermoedend en/of genoodzaakt zijn geld af te halen.
Ik kan geen enkel idee bedenken waarom die getrouwheidspremie voor ons (de normale burger) interessant zou zijn. Snap dan ook niet waarom hier enkele mensen voor stemmen.
(of ze moeten dat in opdracht van hun baas bij de bank doen ;-) )
(of ze moeten dat in opdracht van hun baas bij de bank doen ;-) )
Je kan het op 2 manieren bekijken:
1)laat die getrouwheidspremie maar bestaan. Ik weet hoe het werkt en verhuis mijn geld op het juiste moment:
- tussen interne rekeningen (bij stijgende rente bij mijn bank), met behoud van opgebouwde getrouwheidspremie (3x per jaar per rekening kan dit)
- tussen banken (naar betere rente, net na vervaldag van die som geld)
=> op die wijze haal ik het maximale eruit, en vele anderen niet.
=> als iedereen hetzelfde zou krijgen is de door banken geboden totale intrest misschien zelfs lager.
2) banken zouden een hogere intrest geven door gestegen concurrentie, ookal verkrijgt iedereen die dan.
Ik vermoed eigenlijk dat als je 1) toepast je wel eens beter af zou zijn dan bij 2)
2 is uiteraard slechter als je onverwachts een grote geldopname moet doen
Een praktijkvoorbeeld: Colruyt
-toen je nog bonnetjes moest knippen en meenemen waren dat soms zeer stevige promo's
-sinds iedereen alle promo's in heel de winkel krijgt door het laten scannen van de x-tra kaart zijn de promo's een pak minder groot
=> als je het iedereen te makkelijk moet geven, daalt wat je kan geven
1)laat die getrouwheidspremie maar bestaan. Ik weet hoe het werkt en verhuis mijn geld op het juiste moment:
- tussen interne rekeningen (bij stijgende rente bij mijn bank), met behoud van opgebouwde getrouwheidspremie (3x per jaar per rekening kan dit)
- tussen banken (naar betere rente, net na vervaldag van die som geld)
=> op die wijze haal ik het maximale eruit, en vele anderen niet.
=> als iedereen hetzelfde zou krijgen is de door banken geboden totale intrest misschien zelfs lager.
2) banken zouden een hogere intrest geven door gestegen concurrentie, ookal verkrijgt iedereen die dan.
Ik vermoed eigenlijk dat als je 1) toepast je wel eens beter af zou zijn dan bij 2)
2 is uiteraard slechter als je onverwachts een grote geldopname moet doen
Een praktijkvoorbeeld: Colruyt
-toen je nog bonnetjes moest knippen en meenemen waren dat soms zeer stevige promo's
-sinds iedereen alle promo's in heel de winkel krijgt door het laten scannen van de x-tra kaart zijn de promo's een pak minder groot
=> als je het iedereen te makkelijk moet geven, daalt wat je kan geven
Laatst gewijzigd door Lirec op 9 november 2023, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Denk niet dat het zo werkt. I.p.v. een spaarrekening wijken velen nu uit naar kortlopende termijnrekeningen of 0% obligaties met nog 1 of 2 jaar looptijd en een stuk hogere rente.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor mij mogen ze het systeem met basispremie & getrouwheidspremie afschaffen en gaan naar 1 algemene basispremie.
Maar veel belangrijker vind ik de afschaffing van die koterij-rekeningen waar je maandelijks maximaal pakweg 500 euro mag in storten. En bij bepaalde banken moet die storting dan nog eens gebeuren via een doorlopende opdracht. De banken bieden enerzijds een spaarrekening aan met een ietwat hogere rente, maar doen er vervolgens alles aan om die spaarrekening zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Maar veel belangrijker vind ik de afschaffing van die koterij-rekeningen waar je maandelijks maximaal pakweg 500 euro mag in storten. En bij bepaalde banken moet die storting dan nog eens gebeuren via een doorlopende opdracht. De banken bieden enerzijds een spaarrekening aan met een ietwat hogere rente, maar doen er vervolgens alles aan om die spaarrekening zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Pieter1985 schreef: ↑10 november 2023, 14:55 Voor mij mogen ze het systeem met basispremie & getrouwheidspremie afschaffen en gaan naar 1 algemene basispremie.
Klopt!
- PaperbackWriter
- Full Member
- Contacteer:
Een "normale burger" kan daar voordeel uit halen door bijvoorbeeld 2 spaarrekeningen te openen:
1) op de getrouwheidsspaarrekening met hoge getrouwheidspremie blijft alle spaargeld staan dat minstens 12 maanden kan gemist worden. Op het einde van die periode brengt die heel wat meer op dan een gewone spaarrekening.
2) de gewone spaarrekening met een hoge basisrente dient voor spaargeld dat bedoeld is voor courante aankopen. Op die rekening wordt dan regelmatig geld afgehaald en bijgestort. Daar is een getrouwheidspremie van weinig of geen belang.
Je kunt er dan toch gewoon iets afhalen als je dat nodig hebt als die getrouwheidspremie afgeschaft wordt?!
Dan heb je toch maar gewoon 1 spaarrekening nodig.
Verder uiteraard de vrijstelling voor R.V. ook op termijnrekeningen toepassen. Ik zie niet in waarom dat niet geldt. Rente = rente.
Dan heb je toch maar gewoon 1 spaarrekening nodig.
Verder uiteraard de vrijstelling voor R.V. ook op termijnrekeningen toepassen. Ik zie niet in waarom dat niet geldt. Rente = rente.
PaperbackWriter schreef: ↑10 november 2023, 17:57Een "normale burger" kan daar voordeel uit halen door bijvoorbeeld 2 spaarrekeningen te openen:
1) op de getrouwheidsspaarrekening met hoge getrouwheidspremie blijft alle spaargeld staan dat minstens 12 maanden kan gemist worden. Op het einde van die periode brengt die heel wat meer op dan een gewone spaarrekening.
2) de gewone spaarrekening met een hoge basisrente dient voor spaargeld dat bedoeld is voor courante aankopen. Op die rekening wordt dan regelmatig geld afgehaald en bijgestort. Daar is een getrouwheidspremie van weinig of geen belang.
1. Een "gewone" burger heeft nood aan een eenvoudig spaarproduct dat opbrengt; geen gedoe met getrouwheidspremies, gelimiteerde bedragen, enz... De reden waarom een "gewone" spaarrekening van een "getrouwheidspremie" te voorzien, is om de banken te plezieren.
2. Een "gewone" spaarrekening die je dagelijks gebruikt om betalingen te doen, heet zichtrekening.
Mijn mening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over de gereglementeerde spaarrekening:
EarthNvstr1 schreef: ↑17 december 2022, 10:14 Ontstaan:
Met de komst van de euro en de vrees voor een kapitaalvlucht, wou de toenmalige (jaren '90) Belgische regering een verminderde belasting op intresten van spaarrekeningen van Belgische banken invoeren.
Dat zou echter in strijd zijn met het vrij verkeer van kapitaal en dus werd in 1993 de "gereglementeerde spaarrekening" in het leven geroepen in samenspraak met de toenmalige Belgische banken. Gevolg: een waslijst aan reglementen.
Aangezien de situatie vandaag de dag enigszins anders is, zou het wel eens kunnen dat een afschaffing of aanpassing zich opdringt.
Precies.
Lang geleden was het nog moeilijker om te vergelijken want toen had je ook nog een aangroeipremie.
Dat was extra rente op vers geld op de spaarrekening, ik dacht gedurende de eerste drie maanden dat het op je rekening stond.