afsluiten rekening ?
afsluiten rekening ?
Ik heb bij Rabobank een zicht,spaar en effectenrekening, reeds een 5tal jaar geleden geopend.
De zichtrekening gebruik ik vooral om mijn huur van mijn appartement te betalen.
Nu is het zo dat ik meer en meer bij mijn vriend woon in Bordeaux (ong. 3/4de van het jaar) en heb ik de bedoeling om mij in de gemeente in te schrijven als "resident", maar ik behoud wel de belgische nationaliteit. Ik werk niet meer in Belgie.
Kan ik mijn bankrekening blijven houden ? Mijn appartement wens ik immers de huur verder te betalen via mijn rabobankrekening.
Moet ik daarvoor speciaal iets laten veranderen ? Of gaat alles verder zijn gang en voorzie ik gewoon genoeg geld op de rekening?
Vanaf juli werk ik ook officieel in frankrijk (max 8 maand per jaar) en wordt mijn loon gestort op een nieuwe zichtrekening van Crédit Agricole.
Mvg
De zichtrekening gebruik ik vooral om mijn huur van mijn appartement te betalen.
Nu is het zo dat ik meer en meer bij mijn vriend woon in Bordeaux (ong. 3/4de van het jaar) en heb ik de bedoeling om mij in de gemeente in te schrijven als "resident", maar ik behoud wel de belgische nationaliteit. Ik werk niet meer in Belgie.
Kan ik mijn bankrekening blijven houden ? Mijn appartement wens ik immers de huur verder te betalen via mijn rabobankrekening.
Moet ik daarvoor speciaal iets laten veranderen ? Of gaat alles verder zijn gang en voorzie ik gewoon genoeg geld op de rekening?
Vanaf juli werk ik ook officieel in frankrijk (max 8 maand per jaar) en wordt mijn loon gestort op een nieuwe zichtrekening van Crédit Agricole.
Mvg
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: afsluiten rekening ?
Je kan je Belgische bank gehouden. Het is zelfs beter, omdat je geen RV moet betalen als je in het buitenland woont.
Ik woon al 1 jaar in het buitenland en doe al mijn beleggingen (sparen, TAK21, pensioensparen, etc...) in België, omdat ik van die taks vrijgesteld ben. Moest ik die investeringen doen bij een bank in het buitenland waar ik woon, zou ik ook RV moeten betalen in dat land.
Ik woon al 1 jaar in het buitenland en doe al mijn beleggingen (sparen, TAK21, pensioensparen, etc...) in België, omdat ik van die taks vrijgesteld ben. Moest ik die investeringen doen bij een bank in het buitenland waar ik woon, zou ik ook RV moeten betalen in dat land.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar dan moet je die buitenlandse inkomsten wel aangeven in je belastingaangifte, of "vergeet" je dat?
vanaf volgende keer ga ik geen belgische aangifte meer moeten invullen, want ik werk in frankrijk. Dus zal ik daar personenbelasting moeten betalen toch ? Ik ga dat toch geen 2 keer moeten aangeven ?
emma schreef:vanaf volgende keer ga ik geen belgische aangifte meer moeten invullen, want ik werk in frankrijk. Dus zal ik daar personenbelasting moeten betalen toch ? Ik ga dat toch geen 2 keer moeten aangeven ?
Dat zal er vanaf hangen of u al dan niet als grensarbeider wordt beschouwd. Afhankelijk van in welke belgische gemeente u woont, zal dat tot gevolg hebben.
Dubbelbelastingsverdrag en progressievoorbehoud spelen allemaal een rol.
Simpel zal het zowiezo niet zijn
In Belgie woon ik vlakbij Oostende.paul schreef:emma schreef:vanaf volgende keer ga ik geen belgische aangifte meer moeten invullen, want ik werk in frankrijk. Dus zal ik daar personenbelasting moeten betalen toch ? Ik ga dat toch geen 2 keer moeten aangeven ?
Dat zal er vanaf hangen of u al dan niet als grensarbeider wordt beschouwd. Afhankelijk van in welke belgische gemeente u woont, zal dat tot gevolg hebben.
Bordeaux ligt een kleine 1000 km weg van de grens met Belgie. Toch nog grensarbeidster ?
progressievoorbehoudpaul schreef:emma schreef:vanaf volgende keer ga ik geen belgische aangifte meer moeten invullen, want ik werk in frankrijk. Dus zal ik daar personenbelasting moeten betalen toch ? Ik ga dat toch geen 2 keer moeten aangeven ?
ik ga toch geen schenking of successie regelen ? Er is toch niemand dood ?
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Als ik uw vraag goed begrepen heb dan begrijp ik uit uw vraag dat u zich in de toekomst officieel wil vestigen als inwoner van Bordeaux. In dat geval zal u zich moeten uitschrijven uit uw Belgische gemeente en inschrijven in de Franse gemeente. In normale omstandigheden zal u dan niet meer onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting (omdat u geen inwoner van België) meer bent en zal u ook geen Belgische inkomstenbelasting betalen (aangezien u aangeeft dat u niet meer in België werkt).emma schreef:Ik heb bij Rabobank een zicht,spaar en effectenrekening, reeds een 5tal jaar geleden geopend.
Mvg
Specifiek voor uw Rabobank.be rekeningen moeten we u melden dat het in de bovenstaande situatie jammer genoeg niet mogelijk is om uw rekeningen bij ons te behouden. Wij beperken de rekeningen momenteel immers toch uitsluitend 'Belgisch ingezetenen'. De reden hiervoor is dat wij momenteel enkel de Belgische fiscale regels op de rekeningen kunnen toepassen en daardoor geen personen die niet onderworpen aan de Belgische personenbelasting van financiële producten bij onze bank kunnen voorzien.
Bij de meeste grote banken in België is dit echter geen probleem. Naast de Belgische fiscale regels kunnen zij ook de fiscale voorwaarden voor inwoners van andere staten toepassen op de rekeningen.
De keuze van Rabobank.be om dit niet aan te bieden is een bewuste keuze. Wij richten ons zeer specifiek met een beperkt aanbod van spaar- en beleggingsproducten op de Belgische markt waarbij we trachten om onze dienstverlening zeer kostenefficiënt te houden zodat wij in staat blijven om onze klanten gratis rekeningen en goede rentetarieven aan te bieden. De toepassing van andere dan de Belgische fiscale regels op de rekeningen is in onze ondervinding veel te complex te duur gebleken om trouw te kunnen blijven aan onze efficiency doelstellingen.
We raden u dan ook aan om uw rekeningen bij Rabobank.be te gepasten tijde af te sluiten en uw tegoeden onder te brengen bij een andere bank. Daar heeft u zelf ook alle belang bij. Het is immers niet de bedoeling dat u als toekomstig inwoner van Frankrijk nog in België belastingen zou moeten betalen en omgekeerd zou de Franse fiscus er ook niet van gediend zijn dat uw eventuele inkomsten uit spaarkapitalen niet op de correcte manier in Frankrijk belast zouden worden.
Ik neem het Rabobank.be absoluut niet kwalijk, zij doet haar best genoeg.
Ergens kan men zich afvragen of dit geen schendingen inhoudt van het vrije verkeer van goederen en diensten in de landen waar op dit ogenblik ( voorlopig ? ) de euro - een paar landen zonder euro ( al dan niet in meerdere betekenissen van het woord behoren daar ook nog bij - nog bestaat.
Ik vraag mij af welk land ( of bank ) het eerst gaat veroordeeld worden om dergelijke Richtlijnen van Europa te schenden.
Er zijn ook banken in Nederland die belgische ingezetenen een spaarrekening weigeren, om reden van te ingewikkeld ( terecht dat het ingewikkeld is ).Een paar jaar geleden was er toch een forumlid op spaargids die in zuid Frankrijk woont ( of het ganse jaar verbleef ??? - juridisch is dat natuurlijk wel een heel groot onderscheid. ) en blijkbaar bij alle banken in belgie ( ook Rabobank.be ) een spaarrekening had. Overigens hoeft de "fiscale woonplaats -zetel van het fortuin" niet in het zelfde land te liggen als waar men zijn/haar domicilie heeft.
Ergens kan men zich afvragen of dit geen schendingen inhoudt van het vrije verkeer van goederen en diensten in de landen waar op dit ogenblik ( voorlopig ? ) de euro - een paar landen zonder euro ( al dan niet in meerdere betekenissen van het woord behoren daar ook nog bij - nog bestaat.
Ik vraag mij af welk land ( of bank ) het eerst gaat veroordeeld worden om dergelijke Richtlijnen van Europa te schenden.
Er zijn ook banken in Nederland die belgische ingezetenen een spaarrekening weigeren, om reden van te ingewikkeld ( terecht dat het ingewikkeld is ).Een paar jaar geleden was er toch een forumlid op spaargids die in zuid Frankrijk woont ( of het ganse jaar verbleef ??? - juridisch is dat natuurlijk wel een heel groot onderscheid. ) en blijkbaar bij alle banken in belgie ( ook Rabobank.be ) een spaarrekening had. Overigens hoeft de "fiscale woonplaats -zetel van het fortuin" niet in het zelfde land te liggen als waar men zijn/haar domicilie heeft.
-
- Full Member
- Contacteer:
@emma
u kan misschien een rekening openen bij een andere Belgische bank om de huur van je appartement in België te betalen. Zoals de Rabobank het zelf zegt, hebben de meeste banken geen probleem met het feit dat je buiten België zou verhuizen. Ikzelf had kosteloze rekeningen bij Deutsche Bank en Keytrade. En nu ik naar Spanje verhuisd ben, beheer ik die rekening on line. Je mag wel niet vergeten om de bank je nieuw adres in het buitenland door te geven. Zelfs producten als pensioensparen, termijnrekeningen, enz... vormen geen probleem.
u kan misschien een rekening openen bij een andere Belgische bank om de huur van je appartement in België te betalen. Zoals de Rabobank het zelf zegt, hebben de meeste banken geen probleem met het feit dat je buiten België zou verhuizen. Ikzelf had kosteloze rekeningen bij Deutsche Bank en Keytrade. En nu ik naar Spanje verhuisd ben, beheer ik die rekening on line. Je mag wel niet vergeten om de bank je nieuw adres in het buitenland door te geven. Zelfs producten als pensioensparen, termijnrekeningen, enz... vormen geen probleem.
deenigekeuze schreef:@emma
In dergelijke gevallen kan je OA naar de fiscale vrijstelling van 1770 euro op de gereglementeerde spaarrekeningen wel fluiten , en daarkan de bank ook niet aan doen.
Dit is geen overtreding van een Europese richtlijn.paul schreef:Ergens kan men zich afvragen of dit geen schendingen inhoudt van het vrije verkeer van goederen en diensten in de landen waar op dit ogenblik ( voorlopig ? ) de euro - een paar landen zonder euro ( al dan niet in meerdere betekenissen van het woord behoren daar ook nog bij - nog bestaat.
Ik had daarover eens een email gestuurd (in 2009) naar de Europese commissie (EU-commissaris McCreevy) die toen verantwoordelijk was voor interne markt en diensten.
Dit was zijn antwoord of beter het antwoord van een van zijn ondergeschikten:
Thank you for your e-mail of 30 July 2009, addressed to Commissioner McCreevy, who has asked me to reply on his behalf. In your e-mail you explain that you have tried to open an internet savings account at different Dutch banks but were refused on the ground that you are not resident in the Netherlands. You would like to know whether this practice can be considered discriminatory in the light of the European Communities law on free movement of services.
The prohibition on restrictions to the freedom to provide services is foreseen in Article 49 of the EC Treaty. This prohibition is addressed to national authorities of the Member States. However, the European Court of Justice (ECJ) has ruled that the prohibition on discrimination based on nationality also applies to the rules of any other source aimed at collectively regulating services, for example regulations by trade associations (see judgement of 14 July 1976, Dona, C-13/76). Until now, the ECJ has not ruled that practices undertaken by individual economic operators, such as banks, could be considered as an infringement to Article 49 of the Treaty.
The European Commission is, however, concerned about the difficulties that such bank practices cause to EU citizens. We will therefore contact the representatives of the Dutch banking industry to inquire about the practice you described further.
Yours sincerely,
Hallo Rabobank, danku voor uw reactie.Vreemd dat in een "verenigd europa" zo weinig mogelijk is.Rabobank.be schreef:Als ik uw vraag goed begrepen heb dan begrijp ik uit uw vraag dat u zich in de toekomst officieel wil vestigen als inwoner van Bordeaux. In dat geval zal u zich moeten uitschrijven uit uw Belgische gemeente en inschrijven in de Franse gemeente. In normale omstandigheden zal u dan niet meer onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting (omdat u geen inwoner van België) meer bent en zal u ook geen Belgische inkomstenbelasting betalen (aangezien u aangeeft dat u niet meer in België werkt).emma schreef:Ik heb bij Rabobank een zicht,spaar en effectenrekening, reeds een 5tal jaar geleden geopend.
Mvg
Specifiek voor uw Rabobank.be rekeningen moeten we u melden dat het in de bovenstaande situatie jammer genoeg niet mogelijk is om uw rekeningen bij ons te behouden. Wij beperken de rekeningen momenteel immers toch uitsluitend 'Belgisch ingezetenen'. De reden hiervoor is dat wij momenteel enkel de Belgische fiscale regels op de rekeningen kunnen toepassen en daardoor geen personen die niet onderworpen aan de Belgische personenbelasting van financiële producten bij onze bank kunnen voorzien.
Bij de meeste grote banken in België is dit echter geen probleem. Naast de Belgische fiscale regels kunnen zij ook de fiscale voorwaarden voor inwoners van andere staten toepassen op de rekeningen.
De keuze van Rabobank.be om dit niet aan te bieden is een bewuste keuze. Wij richten ons zeer specifiek met een beperkt aanbod van spaar- en beleggingsproducten op de Belgische markt waarbij we trachten om onze dienstverlening zeer kostenefficiënt te houden zodat wij in staat blijven om onze klanten gratis rekeningen en goede rentetarieven aan te bieden. De toepassing van andere dan de Belgische fiscale regels op de rekeningen is in onze ondervinding veel te complex te duur gebleken om trouw te kunnen blijven aan onze efficiency doelstellingen.
We raden u dan ook aan om uw rekeningen bij Rabobank.be te gepasten tijde af te sluiten en uw tegoeden onder te brengen bij een andere bank. Daar heeft u zelf ook alle belang bij. Het is immers niet de bedoeling dat u als toekomstig inwoner van Frankrijk nog in België belastingen zou moeten betalen en omgekeerd zou de Franse fiscus er ook niet van gediend zijn dat uw eventuele inkomsten uit spaarkapitalen niet op de correcte manier in Frankrijk belast zouden worden.
Ik zal tegen het einde van het jaar de rekening afsluiten.
Anderzijds heb ik nog wat pensioensparen bij Argenta, moet ik deze dan ook stopzetten ? Als ik dan binnen enkele jaren terug wens ingeschreven te worden in Belgie, moet ik de hele poespas opnieuw beginnen ?
Toch allemaal heel vreemd hoor.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
We vinden het zelf ook jammer dat we momenteel niet in de mogelijkheid zijn om rekeningen aan te bieden aan personen die niet in België geregistreerd zijn. De reden dat we dit niet meer doen is dat in het verleden de voortdurend wijzigende regels omtrent de Europese Spaarrichtlijn, de richtlijnen inzake identificatie van klanten en de regels omtrent bestrijding van witwassen van geld zo'n grote impact hadden op de werking van onze systemen en procedures dat het economisch niet langer haalbaar was om deze dienstverlening aan te bieden, temeer omdat we een bank zijn die zich specifiek richt op de Belgische markt met een beperkt aanbod aan online spaar- en beleggingsproducten.
Uiteraard heeft de beslissing van de bank niets met discriminatie te maken. Het gaat hier om de economische haalbaarheid van onze diensten waarvan elk bedrijf voor zichzelf kan bepalen of het bepaalde producten of diensten aanbiedt. Dit is volledig wettelijk. U kan het vergelijken met een bakker die aan huis levert maar dat enkel doet in een straal van 10 km rond zijn bakkerij. Dat is niet om mensen die verder weg wonen te discrimineren, maar gewoon omdat het voor die bakker economisch niet haalbaar is om voor de levering van een brood twintig kilomter te moeten rijden.
We houden in elk geval de verdere evoluties op dit vlak in de gaten. Indien in de toekomst de identificatie van personen die niet in België wonen eenduidiger en eenvoudiger zou worden en de fiscale regels voor niet-Belgisch ingezetenen niet om de haverklap zouden worden aangepast dan bestaat er misschien nog de mogelijkheid dat Rabobank.be deze dienstverlening alsnog gaat aanbieden.
Uiteraard heeft de beslissing van de bank niets met discriminatie te maken. Het gaat hier om de economische haalbaarheid van onze diensten waarvan elk bedrijf voor zichzelf kan bepalen of het bepaalde producten of diensten aanbiedt. Dit is volledig wettelijk. U kan het vergelijken met een bakker die aan huis levert maar dat enkel doet in een straal van 10 km rond zijn bakkerij. Dat is niet om mensen die verder weg wonen te discrimineren, maar gewoon omdat het voor die bakker economisch niet haalbaar is om voor de levering van een brood twintig kilomter te moeten rijden.
We houden in elk geval de verdere evoluties op dit vlak in de gaten. Indien in de toekomst de identificatie van personen die niet in België wonen eenduidiger en eenvoudiger zou worden en de fiscale regels voor niet-Belgisch ingezetenen niet om de haverklap zouden worden aangepast dan bestaat er misschien nog de mogelijkheid dat Rabobank.be deze dienstverlening alsnog gaat aanbieden.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Pensioensparen in België is wel een product dat heel specifiek voorzien is voor personen die onderhevig zijn aan de Belgische belastingwetgeving. U verkrijgt met andere woorden fiscale voordelen op de totaliteit van belastingen die u in België betaalt. Als u in de toekomst geen belastingen meer zou betalen, dan zou u ook niet meer in aanmerking komen voor de fiscale voordelen die bij pensioensparen voorzien worden. Nieuwe stortingen in uw pensioensparen doen zal daardoor in elk geval niet meer lukken. Of het mogelijk is om het reeds gestorte bedrag in uw pensioenspaarrekening te behouden bij uw bank hebben we niet meteen kunnen terugvinden. Dit hangt af van het feit of het mogelijk is dat bij de voorziene afrekening van belastingen op uw 60ste verjaardag, rekening kan worden gehouden met uw fiscale statuut in het buitenland. Omdat we zelf geen klanten kunnen hebben die in het buitenland wonen werd dit door ons nooit specifiek juridische getoetst. U vraagt dit best na bij Argenta zelf denk ik.emma schreef: Hallo Rabobank, danku voor uw reactie.Vreemd dat in een "verenigd europa" zo weinig mogelijk is.
Ik zal tegen het einde van het jaar de rekening afsluiten.
Anderzijds heb ik nog wat pensioensparen bij Argenta, moet ik deze dan ook stopzetten ? Als ik dan binnen enkele jaren terug wens ingeschreven te worden in Belgie, moet ik de hele poespas opnieuw beginnen ?
Toch allemaal heel vreemd hoor.
Het lijkt me wel dat als u van plan bent om nog vóór uw 60ste verjaardag terug naar België te verhuizen dat u op dat ogenblik uw lopende pensioensparen gewoon terug zou kunnen oppikken.