AG tak 21 afrekening na meer dan 8 jaar 10 % Taks op totaal!!!!
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
AG tak 21 afrekening na meer dan 8 jaar 10 % Taks op totaal!!!!
De titel zegt het zowat. Gaat om AG Tak 21 Top rendement
Vandaag kreeg ik bericht " Voorbereiding van de herbelegging of uitbetaling "
Val plat achterover , op tak 21 moet je na 8 jaar en dagen beleggen toch geen taks betalen?
De leukerds van AG trekken zomaar van de totale belegging 10 % af.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast bedankt
Vandaag kreeg ik bericht " Voorbereiding van de herbelegging of uitbetaling "
Val plat achterover , op tak 21 moet je na 8 jaar en dagen beleggen toch geen taks betalen?
De leukerds van AG trekken zomaar van de totale belegging 10 % af.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Alvast bedankt
Re: AG tak 21 afrekening na meer dan 8 jaar 10 % Taks op totaal!!!!
Kan verkeerd zijn maar er zijn 2 soorten tak 21.
Het ene plaatst men een bedrag van bvb 10.000 € en dit is na 8 j en een dag taksvrij.
De andere tak 21 (lts) spaart men elke maand een bedrag , brengt men al dan niet in op taksbrief en betaald men na 10 j de voorheffing.
Als ik uw verhaal lees is het 2 van toepassing.
Is het 1 van toepassing zou ik toch maar eens op tafel gaan slaan bij A.G .
En laat alvast op forum weten om welke van de 2 het juist gaat.
Het ene plaatst men een bedrag van bvb 10.000 € en dit is na 8 j en een dag taksvrij.
De andere tak 21 (lts) spaart men elke maand een bedrag , brengt men al dan niet in op taksbrief en betaald men na 10 j de voorheffing.
Als ik uw verhaal lees is het 2 van toepassing.
Is het 1 van toepassing zou ik toch maar eens op tafel gaan slaan bij A.G .
En laat alvast op forum weten om welke van de 2 het juist gaat.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op een normale tak21 (met overlijdensdekking van 130 %) is er normaal geen eindbelasting.
Op een tak21 binnen het kader van het "fiscale lange termijnsparen" is er een eindbelasting van 10%.
Andere combinaties: zie https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... iscaliteit
Wat is jouw contract?
Op een tak21 binnen het kader van het "fiscale lange termijnsparen" is er een eindbelasting van 10%.
Andere combinaties: zie https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... iscaliteit
Wat is jouw contract?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit zal dan inderdaad een fiscale tak 21 zijn.
Als je spaart via het langetermijnsparen-systeem met belastingsvoordeel betaal je :
- 10 % bevrijdende taks op de 60ste verjaardag als de startdatum van jouw verzekering voor jouw 55ste verjaardag was
- 10 % bevrijdende taks na de minimum-looptijd als je na de 55ste verjaardag bent gestart
Dit is dus niks dat AG doet, maar ze hadden jou wel kunnen informeren.
De bevrijdende taks voor pensioenspaarverzekeringen (en fondsen) is trouwens 8%
ps : de bevrijdende taks zou enkel mogen berekend zijn op de bedrag en intresten, niet op de winstdeling (mocht je die al gehad hebben :p)
Als je spaart via het langetermijnsparen-systeem met belastingsvoordeel betaal je :
- 10 % bevrijdende taks op de 60ste verjaardag als de startdatum van jouw verzekering voor jouw 55ste verjaardag was
- 10 % bevrijdende taks na de minimum-looptijd als je na de 55ste verjaardag bent gestart
Dit is dus niks dat AG doet, maar ze hadden jou wel kunnen informeren.
De bevrijdende taks voor pensioenspaarverzekeringen (en fondsen) is trouwens 8%
ps : de bevrijdende taks zou enkel mogen berekend zijn op de bedrag en intresten, niet op de winstdeling (mocht je die al gehad hebben :p)
Dank voor jullie reacties.
Bij nader toezien in he dossier is de benaming voluit " TOP RENDEMENT _ Klassieke fiscale vrijstelling". Dat laatste zorgt eigenlijk al voor enige verwarring want ik denk dat veel mensen daar onder verstaan....voila niets op te betalen.
Nu ik dossier nader bekeek ( wat ik eigenlijk eerder had moeten doen :-) )staat er wel degelijk in de voorwaarden dat er op het eind . Er staat letterlijk " De taks op het langetermijn sparen (10%) is opeisbaar op de reserve opgebouwd bla bla bla "
Er staat nergens dat dit niet op de winstdeelname ( die er is ;-) zou zijn
@ Platin en @BH4long, t is dus zoals in je 2 e vb
@ Boogje, t is dus niet gespecifieerd maar moet dat? of is het bij wet vastgelegd dat die niet verschuldigd is op de winstdeelname. Zo ja , weet je een artikel of iets dergelijks waarmee ik dit aan mijn bankdirecteur kan laten zien aub
Wat ik verder vast stel in de jaarlijks ontvangen uittreksel is is eveneens een taks afgetrokken in 2010,11 en 2012 stond daar bij vermeld " Dit bedrag is gelijk aan een premie taks van 1.10 %" en bedroeg op 2080 € 22.83€
In 2013 staat er enkel nog " Dit bedrag is de premie taks" en wordt voor dezelfde 2080 € plots 40.78 € en dit ieder jaar tot 2020.
maw bovenop de 10 % eind taks betaalde ik in de loop der jaren ook nog eens +/-345 € what ever taks. Is dit legaal?
Alvast bedankt
Bij nader toezien in he dossier is de benaming voluit " TOP RENDEMENT _ Klassieke fiscale vrijstelling". Dat laatste zorgt eigenlijk al voor enige verwarring want ik denk dat veel mensen daar onder verstaan....voila niets op te betalen.
Nu ik dossier nader bekeek ( wat ik eigenlijk eerder had moeten doen :-) )staat er wel degelijk in de voorwaarden dat er op het eind . Er staat letterlijk " De taks op het langetermijn sparen (10%) is opeisbaar op de reserve opgebouwd bla bla bla "
Er staat nergens dat dit niet op de winstdeelname ( die er is ;-) zou zijn
@ Platin en @BH4long, t is dus zoals in je 2 e vb
@ Boogje, t is dus niet gespecifieerd maar moet dat? of is het bij wet vastgelegd dat die niet verschuldigd is op de winstdeelname. Zo ja , weet je een artikel of iets dergelijks waarmee ik dit aan mijn bankdirecteur kan laten zien aub
Wat ik verder vast stel in de jaarlijks ontvangen uittreksel is is eveneens een taks afgetrokken in 2010,11 en 2012 stond daar bij vermeld " Dit bedrag is gelijk aan een premie taks van 1.10 %" en bedroeg op 2080 € 22.83€
In 2013 staat er enkel nog " Dit bedrag is de premie taks" en wordt voor dezelfde 2080 € plots 40.78 € en dit ieder jaar tot 2020.
maw bovenop de 10 % eind taks betaalde ik in de loop der jaren ook nog eens +/-345 € what ever taks. Is dit legaal?
Alvast bedankt