Ageas
TIP
Re: Ageas
Zal er nog een nieuw inkoopprogramma aangekondigd worden?
Volgens mij zitten we nu ff op een piek en komt er binnenkort een correctie, onder de 30 euro wil ik een nieuw pakketje inslaan.
Volgens mij zitten we nu ff op een piek en komt er binnenkort een correctie, onder de 30 euro wil ik een nieuw pakketje inslaan.
CEO Bart De Smet geeft toelichting bij de resultaten in deze Engelstalige video (~6:30 min). Een goed overzicht voor diegenen die geen tijd of goesting hebben om door het persbericht te ploeteren.
Huidig aankoopprogramma loopt nog tot augustus dus het zal nog even duren voor wij hier zicht op hebben.Kevva schreef:Zal er nog een nieuw inkoopprogramma aangekondigd worden?
Ik vind de resultaten degelijk, maar ik had iets beter verwacht. Ach we kunnen niet alles willen he.
Mvg,
Geblin
Ageas betaalt z'n volle winst '14 uit in dividend.
Gelukkig betaalt Ageas slechts 45% uit van zijn verzekeringswinst. Dit is in lijn met de doelstelling 40 à 50% van de verzekeringswinst uit te keren.
Vanmiddag had de Tijd een interview met Bart De Smet: https://www.youtube.com/watch?v=sG2smj7NXC8
Interessant om eens te bekijken.
Mvg,
Geblin
Interessant om eens te bekijken.
Mvg,
Geblin
China Taiping waarin Ageas een deelname van~25% bezit maakte vandaag uitstekende resultaten bekend. Het aandeel steeg ~5%
Is Ageas dan het meest onderschatte aandeel in Brussel?
Zou normaal de koers van Ageas positief moeten beïnvloeden.CHINA TAIPING (00966.HK) +1.300 (+5.242%) 's life insurance premium income increased nearly 32% year-on-year to RMB19.778 billion in January; property insurance premium income rose nearly 26% to RMB1.557 billion; pension insurance premium soared 63% to RMB350 million. In addition, the company issued a positive profit alert in late January expecting that its annual profit will increase 1.3 times from a year ago.
Is Ageas dan het meest onderschatte aandeel in Brussel?
Hoe berekenen jullie eigenlijk de faire waarde van een Ageas ?
Dat is niet zo eenvoudig bij bedrijven in financiële sectoren vergeleken met bedrijven in andere sectoren.TigerLB schreef:Hoe berekenen jullie eigenlijk de faire waarde van een Ageas ?
User Homer Bundy op beursig doet het wel keurig voor Ageas. Als je daar een account hebt kan je dat wel terugvinden veronderstel ik.
AFAIK is de faire waarde die hij het laatst bepaald heeft iets van €38 à €40.
Dividendrendement en -groei is voor velen een extra argument, ik kijk daar persoonlijk minder naar. Heb liever onbelaste meerwaarde.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Heb dit even opgezocht:
...Vanwaar komt KBC met zijn koersdoel van 42 €? Om dat uit te vissen heb ik mijn eigen waarderingstabel aangepast met enkele recente waarden. De volgende opsomming geeft de SOP-analyse van Ageas. Vanwaar komen die cijfers? Indien mogelijk wordt de marktwaarde genomen (voor beursgenoteerde onderdelen). Indien er geen beursnotering is wordt de boekwaarde genomen vermenigvuldigd met de gangbare K/BW van vergelijkbare beursgenoteerde verzekeraars ( -15% voor de veiligheid).
Zo kom ik tot te volgende tabel van parts met hun waarde: (in miljoen €)
---------------------------------------------------------------------
Europa
---------
België: 4.200
UK: 1.000
Rest Europe: 900 (incl. Turkije)
Totaal voor het oude continent: 6.100
Azië
-----
Hong Kong: 600
China: 1.600 (nieuwe waarde, zie KBC koersdoel hier boven)
Maleisië: 900 (nieuwe waarde, recente berekening beurswaarde ETIQA)
Thailand: 700
Totaal Azië: 3.800
Totaal verzekeringsactiviteiten: 9.900
Overige waarden
--------------------
Ik laat de overige waarden buiten de waardebepaling. De waarde van de cash moet ruimschoots voldoende zijn om de verplichtingen uit het verleden te neutraliseren.
De 1,5 miljard € cash (eind Q3) moet dus volstaan om de Freshes, de Cashes, RPN(i) en de juridische claims te neutraliseren.
Waarschijnlijk zit er hier nog een behoorlijke restwaarde op, maar om niet te optimistisch te worden laten we deze restwaarde buiten de SOP-analyse.
Besluit
--------
De totale waarde van Ageas komt alzo op 9,9 miljard €.
Het aantal aandelen staat nu op 231 miljoen.
Hiervan zijn er 8 miljoen ingekocht door Ageas en die zullen vernietigd worden (April)
Zo kom ik op 223 miljoen aandelen voor de berekening van de waarde van een aandeel.
De berekende waarde van een Ageas aandeel = 9,9 miljard / 223 miljoen = 44,4 €
Nemen we hier voor de zekerheid nog een afwijkingspercentage van 5 à 10 % en je komt op een koers van 40 à 42 €.
Het koersdoel van KBC lijkt dus zeker niet van de pot gerukt.
Ps: We kunnen rekenen en cijferen zoveel we willen, maar het bekomen resultaat is nooit een garantie voor de reële beurskoers. Deze post is geen aanbeveling om Ageas te kopen, er blijven nog altijd een reeks onzekerheden rond dit aandeel zweven (rechtszaken en mogelijke schadeclaims). - See more at: http://beursig.nl/forum/viewtopic.php?f ... pBE18.dpuf" onclick="window.open(this.href);return false;
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
W.Levi, onafhankelijk analist bij Valuescan.be, berekende in Januari 2015 een faire waarde van €37.30. Hij vreest dat een eventuele rente verhoging Ageas veel sterker zal raken dan hun collega's, gezien hun stevige obligatieportefeuille. Persoonlijk vind ik die 'faire' waarde erg laag tegenover hun laatst gepubliceerde eigenwaarde (€46.6). Het toont wel aan wat de impact is van die obligaties.
@reteiP : Idd, was op zoek naar een methode voor financiele aandelen. Heb een account op beursig en zal daar ook eens rondneuzen. Bedankt voor de info.
@Belca2 : Valuescan.be was mij onbekend, weeral iets bij op het todo lijstje
@Belca2 : Valuescan.be was mij onbekend, weeral iets bij op het todo lijstje

Ik denk er aan mijn Ageassen er uit te gooien. Niet omdat ik er niet in geloof maar eerder omdat ik binnenkort een correctie van om en bij de 10% verwacht.
Nadien terug instappen rond 29 euro lijkt me dan ook heel interessant.
Nadien terug instappen rond 29 euro lijkt me dan ook heel interessant.
Verwacht u een correctie specifiek voor Ageas of een algemene correctie? In het eerste geval (specifiek Ageas) waarom verwacht u dat?Kevva schreef:...omdat ik binnenkort een correctie van om en bij de 10% verwacht...
Correctie in het algemeen, beurs is al 3 maanden flink aan het stijgen. Ff winst nemen en 10% lager terug instappen lijkt me een goeie zet.Belca2 schreef:Verwacht u een correctie specifiek voor Ageas of een algemene correctie? In het eerste geval (specifiek Ageas) waarom verwacht u dat?Kevva schreef:...omdat ik binnenkort een correctie van om en bij de 10% verwacht...