Ageas
TIP
Re: Ageas
Iemand enig idee hoe groot het percentage stormschade-verzekeringen is in de ganse portfolio van verzekeringen die Ageas doet (en gaat doen in Azie).Jhn schreef:Er waren toch geen grote voorjaarsstormen.
Het zou best zijn als dit maar een klein percentage is gezien de omvang en frequentie van grote stormen nooit echt voorspeld kan worden en aangaande opwarming aarde enzo waarschijnlijk alleen nog maar zal toenemen wat uiteraard niet goed is voor het verzekeringsbedrijf. Iets als levensverzekeringen is eigenlijk veilig want kan veel meer statistisch berekent worden door hen.
Ik heb Ageas nooit veel gevolgd in het verleden maar als er eens in grote storm is in de VS of Azie, gaat het Ageas aandeel dan altijd (even) dippen of wat leert de ervaring?
Ook, in welke regio's zijn ze nu overal sterk aanwezig en dekken ze stormschade?
Hier heb je de verdeling van hun Aziatische premie inkomsten.Mark01 schreef:...Iemand enig idee hoe groot het percentage stormschade-verzekeringen is in de ganse portfolio van verzekeringen die Ageas doet (en gaat doen in Azie)....

Zoals je ziet zijn slechts 7% niet-leven (en dus nog een kleiner percentage specifiek stormschade). Niets om je ongerust over te maken. En is er al eens een storm, dan slaat men toch gewoon de premie op?
Grafiek gekopieerd uit: Ageas Business report 2014 (blz 29)
Voor 2015 is dit toch mijn beste dividend aandeel
Het 2014 dividend verrekend met mijn gemiddelde aankoopwaarde (incl kosten) komt uit op 5,1% netto
EDIT: wat zijn de kansen op een extraatje dit jaar?
of is de inkoop van eigen aandelen al het extraatje?
Het 2014 dividend verrekend met mijn gemiddelde aankoopwaarde (incl kosten) komt uit op 5,1% netto
EDIT: wat zijn de kansen op een extraatje dit jaar?
of is de inkoop van eigen aandelen al het extraatje?
Uw rendement is zelfs nog heel wat beter want boven op het netto dividend van €1.16 komt er nog €0.85 afkomstig van de inkoop en vernietiging van de eigen aandelen. €200M aangekocht / 231M aandelen = €0.85 per aandeel en hier is bruto = netto. De som van beide factoren heet in het jargon het aandeelhouders rendement (shareholder's yield) en is een van de beste indicatoren om de waarde van uw belegging te voorspellen.
In ieder geval loopt het programma minstens door tot begin augustus (de teller staat reeds terug op ~7M aandelen voor €206M). Dus dit extraatje kan je volgend jaar meetellen. Ik denk niet dat hier bovenop nog een kapitaalvermindering komt. Maar je weet natuurlijk nooit.
In ieder geval loopt het programma minstens door tot begin augustus (de teller staat reeds terug op ~7M aandelen voor €206M). Dus dit extraatje kan je volgend jaar meetellen. Ik denk niet dat hier bovenop nog een kapitaalvermindering komt. Maar je weet natuurlijk nooit.
bij deze weer iets bijgeleerd, bedankt Belca2.
bedankt voor u bijdrage, much appreciated!
EDIT: bij ABinbev zijn ze klaar 1.000.000.000 dollar aan eigen aandelen ingekocht.
hier worden ze niet vernietigd (jammer
), maar vrolijk uitgedeeld bij het scoren van goede punten
bij de grote bazen.
bedankt voor u bijdrage, much appreciated!
EDIT: bij ABinbev zijn ze klaar 1.000.000.000 dollar aan eigen aandelen ingekocht.
hier worden ze niet vernietigd (jammer

hoe komt die 0.85 euro dan mijn richting uit?Belca2 schreef:Uw rendement is zelfs nog heel wat beter want boven op het netto dividend van €1.16 komt er nog €0.85 afkomstig van de inkoop en vernietiging van de eigen aandelen. €200M aangekocht / 231M aandelen = €0.85 per aandeel en hier is bruto = netto. De som van beide factoren heet in het jargon het aandeelhouders rendement (shareholder's yield) en is een van de beste indicatoren om de waarde van uw belegging te voorspellen.
wil dat dan zeggen dat het dividend met dat bedrag omhoog gaat?
De toekomstige winst moet over minder mondjes gespreid worden, heet dat. Je krijgt dat bedrag niet op je rekening gestort.
Kapitaaluitkering komt er volgens mij ook niet, maar ik verwacht wel dat er in augustus bij Q2 resultaten een nieuw inkoopprogramma wordt aangekondigd.
Kapitaaluitkering komt er volgens mij ook niet, maar ik verwacht wel dat er in augustus bij Q2 resultaten een nieuw inkoopprogramma wordt aangekondigd.
De Belegger geeft momenteel een bruto dividendrendement van 4,47% dus eerder 3,3525% netto wat toch lager is dan hierboven vermeld.. kan iemand dit bevestigen?Jhn schreef:Voor 2015 is dit toch mijn beste dividend aandeel
jazeker
mijn berekening is gebaseerd op mijn gemiddelde aankoopprijs van dit aandeel, welke voor iedereen anders is.
dit gemiddelde ligt lager dan de nu geldende koers
in normale omstandigheden, wanneer aandelen duurder worden en de dividenden meestijgen, zal dit persoonlijk rendement altijd maar hoger worden.
zoals ik schreef, dit is persoonlijk en voor iedereen anders.
wat ik daar wil mee bewijzen:
- goede aandelen, die in koers stijgen en waarvan het dividend stabiel of groter wordt, je een mooi netto stijgende rendement kan bekomen.
Ageas is voor mij persoonlijk de best scorende.
WDP is tweede en Vandevelde is derde.
mijn berekening is gebaseerd op mijn gemiddelde aankoopprijs van dit aandeel, welke voor iedereen anders is.
in normale omstandigheden, wanneer aandelen duurder worden en de dividenden meestijgen, zal dit persoonlijk rendement altijd maar hoger worden.
- goede aandelen, die in koers stijgen en waarvan het dividend stabiel of groter wordt, je een mooi netto stijgende rendement kan bekomen.
-
- Full Member
- Contacteer:
je bedoeld Yield On Cost, dat is mss is leuk om te berekenen maar verder totaal nutteloos.
Ben je GSK en Gimv niet vergeten.. die geven resp. 5,79% en 5,52% bruto rendement.. Gimv staat wel op hoogste koers in 5Y momenteel als je denkt aan kopen.Jhn schreef:jazeker
Wat GSK betreft, als je via Binck hun forfait tarief betaalt, komt daar toch nog niet die "stamp tax" gezien GSK op Londen genoteerd staat. Bij Binck geven ze een vast tarief voor Londen maar vermelden niet die stamp tax wat mij vreemd lijkt.
Ook, is het zo als een bedrijf eigen aandelen inkoopt dat de andere aandeelhouders daar voordeel mee doen en valt dit steeds te berekenen of hangt dit af van wat het bedrijf dan doet met die ingekochte aandelen.. Belca2 had het hierboven al wat uitgelegd met concrete getallen maar begrijp het nog niet goed.. kan na zo'n inkoop steeds effectief winst voor de andere aandeelhouders berekend worden?
euh nee, ik ben die niet vergeten, want ik heb die niet in portefeuille
zoals hierboven aangegeven, deze berekeningen zijn pure "spielerei", maar zo zie je maar dat je met niet te speculatieve aandelen toch al een mooi rendement kan halen. dus je hoeft niet perse in thrombogenics te beleggen
zoals hierboven aangegeven, deze berekeningen zijn pure "spielerei", maar zo zie je maar dat je met niet te speculatieve aandelen toch al een mooi rendement kan halen. dus je hoeft niet perse in thrombogenics te beleggen

1. Het hangt inderdaad af van wat het bedrijf met de ingekochte aandelen doet. bv. sommige bedrijven (e.g. AB-Inbev) kopen al eens aandelen in om die later te gebruiken bij optie (bonus) plannen voor het personeel. Die aandelen zijn dus niet verdwenen en het totaal aantal aandelen waarover het dividend wordt uitbetaald is niet veranderd. Hier dus geen voordeel.Mark01 schreef:...Ook, is het zo als een bedrijf eigen aandelen inkoopt dat de andere aandeelhouders daar voordeel mee doen en valt dit steeds te berekenen of hangt dit af van wat het bedrijf dan doet met die ingekochte aandelen.. Belca2 had het hierboven al wat uitgelegd met concrete getallen maar begrijp het nog niet goed.. kan na zo'n inkoop steeds effectief winst voor de andere aandeelhouders berekend worden?
Meestal wordt op de JAV (of bij de voorstelling van de jaarresultaten) aangekondigd wat men met die ingekochte aandelen van plan is.
2. Meestal kan men het voordeel slechts bij benadering berekenen. Dit is een gelijkaardige oefening als bv. de koers van een aandeel berekenen na de ex-Date (dividenden knip). Als de koers van het aandeel 25 is en het bruto dividend is 1, dan is theoretisch de koers na de knip 24. Er gaat immers 1 per aandeel cash uit het bedrijf. In de praktijk zal de koers meestal iets hoger dan 24 zijn omdat sommige aandeelhouders nu profiteren om met het vrijgekomen geld aandelen bij te kopen.
Bij een aandelen vernietiging is dat net eender: er gaat voor een bepaald bedrag cash uit het bedrijf en dit komt ten goede bij de prijszetting voor de overblijvende aandelen. In theorie voor 100%, in de praktijk (omwille van vraag en aanbod) iets anders. Maar over het algemeen kan men stellen dat een aandelen vernietiging de koers ferm ondersteunt. Je merkt trouwens bij elke aankondiging van een dergelijk programma dat de koers onmiddellijk opveert.
In geval van ABInbev paken ze het deze kaar iets anders aan.
Normaal "maken" ze nieuwe aandelen om die uit te delen aan hun werkvolk.
Dat zorgt voor een verwatering, afhankelijk van de hoeveelheid, kan dat meevallen.
Deze keer doen ze het ander, geen verwatering.
Maw, beter voor de bestaande aandeelhouders.
Normaal "maken" ze nieuwe aandelen om die uit te delen aan hun werkvolk.
Dat zorgt voor een verwatering, afhankelijk van de hoeveelheid, kan dat meevallen.
Deze keer doen ze het ander, geen verwatering.
Maw, beter voor de bestaande aandeelhouders.
Ageas heeft in de eerste week van Juli een bindend bod uitgebracht op Axa Portugal.
Bronnen:
Ageas aast op Portugese dochter Axa
Apollo e Ageas disputam compra da Axa Portugal
Bronnen:
Ageas aast op Portugese dochter Axa
Apollo e Ageas disputam compra da Axa Portugal