Ageas
TIP
Re: Ageas
Artikel over Ageas op SA:
http://seekingalpha.com/article/3976318 ... ercent-roe
http://seekingalpha.com/article/3976318 ... ercent-roe
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Dit aandeel lijkt mij genoeg afgestraft.
Wat denken jullie, is de tijd rijp om hier een pakketje van te kopen?

Wat denken jullie, is de tijd rijp om hier een pakketje van te kopen?

Must have als je een portefeuille op inkomsten baseert.Matt01 schreef:Dit aandeel lijkt mij genoeg afgestraft.![]()
Wat denken jullie, is de tijd rijp om hier een pakketje van te kopen?![]()
~ €2,2 dividend volgend jaar.
Bruto rendement komt zo bijna aan 7%

72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Pretty impressive, alleen ken ik het bedrijf niet zo goed, maar als ik de cijfers goed lees enorm gekapitaliseerd. Alleen 4-traders ziet de toekomst op korte, middellange en lange termijn als 'bearish'. Het dividend is inderdaad impressionant. Wat is de intrinsieke waarde van dit aandeel?reteiP schreef:Must have als je een portefeuille op inkomsten baseert.Matt01 schreef:Dit aandeel lijkt mij genoeg afgestraft.![]()
Wat denken jullie, is de tijd rijp om hier een pakketje van te kopen?![]()
~ €2,2 dividend volgend jaar.
Bruto rendement komt zo bijna aan 7%
Hmm een netto schuldpositie en negatieve Eps. Ik zie ook niet echt groeicijfers.Waar gaan ze dat dividend van betalen ?
De grondigere analyse.
Als ge gewoon cijfertjes gaat aflezen zonder te proberen die cijfertjes te 'begrijpen', dan gaat ge in uw beleggerscarrière nog tegen serieus veel muren lopeniBeans schreef:Hmm een netto schuldpositie en negatieve Eps. Ik zie ook niet echt groeicijfers.Waar gaan ze dat dividend van betalen ?

Het laatst gekende Eigen Vermogen van AGS was €10.3Mia of €49.10 per aandeel. In dit Eigen vermogen is de cash positie van €1.2Mia meegerekend. Als we er van uitgaan dat die volledige positie zal aangewend worden om de schikking met de Fortis aandeelhouders (ook €1.2Mia) te bekostigen, dan blijft er nog €9.1Mia over. Dit is €44.4 per aandeel (er zijn ~205M aandelen). De slotkoers gisteren was €33.79 dus ruim daaronder: tegenover het afgeslankte Eigen vermogen een korting van 23.87%. Niet te versmaden als je het mij vraagt. En dit is een worst case scenario.
Ondertussen heft AGS de verkoop afgerond van de levensverzekeringen in Hongkong. Toevallig heeft dit een netto impact op de kaspositie van €1.2Mia. Deze cijfers waren niet opgenomen in het bovenstaande. De kas zal rap terug gevuld zijn.
De kernmetier van AGS, de verzekeringen, maakten in het eerste kwartaal €201M winst en de premieinkomsten stegen met 11% tot €11Mia en dit voor alle (behalve oost-europa) deelgebieden. In de belangrijke Aziatische markt stegen de premieinkomsten zelfs met 14%.
Met die cijfers in het achterhoofd zou het mij verbazen moest AGS zijn aandelen inkoop programma van €200M per jaar niet verlengen. Dit is een cadeau van netto ~€1 per aandeel boven op het dividend. Tel dit bij een netto dividend van €1.20 en je komt aan de huidige koers aan een rendement van €2.20/€33.8=6.5%. Netto wel te verstaan.
AGS heeft een blootstelling aan de UK. Van de €11.1Mia aan premies komen er €578M uit de UK. Dit is 5.2%. Dus niet om over te panikeren, zelfs niet in het geval van een Brexit.
AGS in slechte papieren? Ik denk het niet.
Ondertussen heft AGS de verkoop afgerond van de levensverzekeringen in Hongkong. Toevallig heeft dit een netto impact op de kaspositie van €1.2Mia. Deze cijfers waren niet opgenomen in het bovenstaande. De kas zal rap terug gevuld zijn.
De kernmetier van AGS, de verzekeringen, maakten in het eerste kwartaal €201M winst en de premieinkomsten stegen met 11% tot €11Mia en dit voor alle (behalve oost-europa) deelgebieden. In de belangrijke Aziatische markt stegen de premieinkomsten zelfs met 14%.
Met die cijfers in het achterhoofd zou het mij verbazen moest AGS zijn aandelen inkoop programma van €200M per jaar niet verlengen. Dit is een cadeau van netto ~€1 per aandeel boven op het dividend. Tel dit bij een netto dividend van €1.20 en je komt aan de huidige koers aan een rendement van €2.20/€33.8=6.5%. Netto wel te verstaan.
AGS heeft een blootstelling aan de UK. Van de €11.1Mia aan premies komen er €578M uit de UK. Dit is 5.2%. Dus niet om over te panikeren, zelfs niet in het geval van een Brexit.
AGS in slechte papieren? Ik denk het niet.

Vergeet wel niet dat het EV voor een groot stuk uit niet-gerealiseerde meerwaarden bestaat (jaarverslag 2015: 2,95 miljard €), het merendeel op hun obligatieportefeuille. Die meerwaarden worden niet gerealiseerd en zullen dus langzaamaan verdwijnen naarmate de obligaties aflopen.
Het inkoopprogramma wordt eind augustus bij H1 update verlengd, en hopelijk uitgebreid. €250-300m is mogelijk.
Ook het dividend zal dit jaar een eenmalig steuntje in de rug krijgen doordat de helft (€200m) van de meerwaarde op verkoop Hong-Kong (€400m) in het verzekeringsresultaat terechtkomt, dat als basis dient voor het bepalen van het dividend. Een €2 à €2,10 per aandeel is hier mogelijk.
Het inkoopprogramma wordt eind augustus bij H1 update verlengd, en hopelijk uitgebreid. €250-300m is mogelijk.
Ook het dividend zal dit jaar een eenmalig steuntje in de rug krijgen doordat de helft (€200m) van de meerwaarde op verkoop Hong-Kong (€400m) in het verzekeringsresultaat terechtkomt, dat als basis dient voor het bepalen van het dividend. Een €2 à €2,10 per aandeel is hier mogelijk.
Zit duidelijk waar de klappen vallen.
dan gaat de netto schuldenpositie nog wat dieper.iBeans schreef:Hmm een netto schuldpositie en negatieve Eps. Ik zie ook niet echt groeicijfers.Waar gaan ze dat dividend van betalen ?
Al mag je blijkbaar niet vertellen dat Ageas heel wat schulden op de balans heeft staan, want op de powerpoints van het management wordt enkel maar gepraat over hun "cash" positie. En dat moet je dan maar voor waarheid aanvaarden.

>:D
AGS heft nu ook een akkoord bereikt met het advocaten kantoor SQ Law, ivm de Fortis affaire. Het akkoord heeft geen invloed op het bedrag dat AGS ter beschikking heeft gesteld.
Persbericht
Persbericht
Bij deze heeft Ageas er een nieuwe aandeelhouder bij 

"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Was zelf al aandeelhouder, maar ik heb vrijdagochtend onmiddellijk wat bijgekocht à 30,79
Langetermijn in gedachten houden hier
Langetermijn in gedachten houden hier