Air france uitoefenen rechten of niet?
TIP
Air france uitoefenen rechten of niet?
Hallo,
Is er nog iemand die aandelen heeft van Air France?
En gaan jullie de aandelen houden of het recht uitoefenen?
Is er nog iemand die aandelen heeft van Air France?
En gaan jullie de aandelen houden of het recht uitoefenen?
Re: Air france uitoefenen rechten of niet?
Hangt af van uw doelstellingen voor Air France - KLM. Wil je uw bestaande belang behouden? Heb je nog vertrouwen in de onderneming? Is het antwoord op beide vragen nee, dan kan je uw al rechten (AFDS) verkopen.
Is het antwoord ja, dan teken je met al uw rechten in op de kapitaalverhoging. Wil je budgetneutraal intekenen zoals ook China Eastern Airlines en Delta Air Lines gaan doen? Dan kan je een deel van uw rechten verkopen. Bepaal voor hoeveel aandelen je wilt intekenen en hoeveel rechten je daarvoor nodig hebt. Reken uit hoeveel netto-opbrengst, opbrengst na verkoopkosten en belastingen, je nodig hebt om op dat aantal aandelen in te tekenen. Stel voor het aantal te verkopen rechten een verkooporder met de bruto-limietkoers in. Die limietkoers vind je via de simulaties in de ordermodule waarbij het resultaat uw netto-opbrengst is.
Niet intekenen betekent een verwatering van 75% van uw bestaand belang. Je mist de kans om te middelen. Je hebt uw maximale investering reeds bereikt en hebt geen of zeer weinig vertrouwen in de onderneming. Je krijgt dan de netto-opbrengst van uw verkochte rechten. Die maakt mogelijk een deel van je verlies goed. Je GAK blijft hetzelfde maar je OOP-kosten worden teruggedrongen.
Gedeeltelijk intekenen betekent uw belang iets verkleinen en uw GAK iets verlagen. Maar je OOP-kosten nemen niet toe. Dat is de strategie indien je reeds maximaal geïnvesteerd bent en toch nog vertrouwen in de onderneming hebt.
https://finance.yahoo.com/news/air-fran ... c=fin-srch
Edit: KLM vervangen door China Eastern Airlines en Delta Air Lines
Is het antwoord ja, dan teken je met al uw rechten in op de kapitaalverhoging. Wil je budgetneutraal intekenen zoals ook China Eastern Airlines en Delta Air Lines gaan doen? Dan kan je een deel van uw rechten verkopen. Bepaal voor hoeveel aandelen je wilt intekenen en hoeveel rechten je daarvoor nodig hebt. Reken uit hoeveel netto-opbrengst, opbrengst na verkoopkosten en belastingen, je nodig hebt om op dat aantal aandelen in te tekenen. Stel voor het aantal te verkopen rechten een verkooporder met de bruto-limietkoers in. Die limietkoers vind je via de simulaties in de ordermodule waarbij het resultaat uw netto-opbrengst is.
Niet intekenen betekent een verwatering van 75% van uw bestaand belang. Je mist de kans om te middelen. Je hebt uw maximale investering reeds bereikt en hebt geen of zeer weinig vertrouwen in de onderneming. Je krijgt dan de netto-opbrengst van uw verkochte rechten. Die maakt mogelijk een deel van je verlies goed. Je GAK blijft hetzelfde maar je OOP-kosten worden teruggedrongen.
Gedeeltelijk intekenen betekent uw belang iets verkleinen en uw GAK iets verlagen. Maar je OOP-kosten nemen niet toe. Dat is de strategie indien je reeds maximaal geïnvesteerd bent en toch nog vertrouwen in de onderneming hebt.
https://finance.yahoo.com/news/air-fran ... c=fin-srch
Edit: KLM vervangen door China Eastern Airlines en Delta Air Lines
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hey typhoon,
Ik heb momenteel 250 rechten.
Als ik mijn recht uitoefen: tegen afgifte van 1 recht ontvangt u 3 aandelen
Air france klm(fr0000031122) inschrijvingsprijs per nieuw effect: 1,17 euro
Ik heb momenteel 250 rechten.
Als ik mijn recht uitoefen: tegen afgifte van 1 recht ontvangt u 3 aandelen
Air france klm(fr0000031122) inschrijvingsprijs per nieuw effect: 1,17 euro
Sorry Tycoon 

Hi Kriswel,
Ik ga mijn 300 rechten uitoefenen. Ik waag de gok en denk dat met de CMA overeenkomst ze nu meer op bevrachting inzetten. De aankoop van die vrachtvliegtuigen zorgt voor extra schulden maar hopelijk ook voor extra omzet.
Om.geen kosten te hebben mag je niet meer dan 80 rechten uitoefenen. Aan de huidige rechtenkoers maak je 1,2€ winst maar met makelaarskosten een klein verlies.
Uitoefenen: 80 × 3,51€ = 280,80€
Bruto opbrengst: 170 x 1,6588€ = 281,996 = 282€
Brutowinst: 282 - 280,8 = 1,20€
Je hebt dan 490 aandelen. Uw belang is dan met 51% afgenomen.
84 rechten uitoefenen om uw aantal aandelen te verdubbelen tot 502 aandelen. Limietprijs: 294,84/166 = 1,7762€
Alles uitoefenen; 250 x 3,51€ = 877,50€
Uw belang blijft even groot en je hebt 1000 aandelen na de transactie.
Zonder makelaarskosten
100 rechten uitoefenen dan is limietprijs: 351/150 = 2,34€
90 rechten uitoefenen dan is limietprijs: 315,9/160= 1,974€
Limietkoers met makelaarskosten = (uitoefeningskost + verkoopkosten)/(aantal rechten - aantal uitgeoefende rechten).
Eventueel afronden op 4 of 2 cijfers na de komma.
Edit: Volgens de prospectus koopt CMA CGM de rechten van delta en Eastern met 30% korting. CMA CGM koopt die aan 1 645€ = 2,35*0,7
Ik ga mijn 300 rechten uitoefenen. Ik waag de gok en denk dat met de CMA overeenkomst ze nu meer op bevrachting inzetten. De aankoop van die vrachtvliegtuigen zorgt voor extra schulden maar hopelijk ook voor extra omzet.
Om.geen kosten te hebben mag je niet meer dan 80 rechten uitoefenen. Aan de huidige rechtenkoers maak je 1,2€ winst maar met makelaarskosten een klein verlies.
Uitoefenen: 80 × 3,51€ = 280,80€
Bruto opbrengst: 170 x 1,6588€ = 281,996 = 282€
Brutowinst: 282 - 280,8 = 1,20€
Je hebt dan 490 aandelen. Uw belang is dan met 51% afgenomen.
84 rechten uitoefenen om uw aantal aandelen te verdubbelen tot 502 aandelen. Limietprijs: 294,84/166 = 1,7762€
Alles uitoefenen; 250 x 3,51€ = 877,50€
Uw belang blijft even groot en je hebt 1000 aandelen na de transactie.
Zonder makelaarskosten
100 rechten uitoefenen dan is limietprijs: 351/150 = 2,34€
90 rechten uitoefenen dan is limietprijs: 315,9/160= 1,974€
Limietkoers met makelaarskosten = (uitoefeningskost + verkoopkosten)/(aantal rechten - aantal uitgeoefende rechten).
Eventueel afronden op 4 of 2 cijfers na de komma.
Edit: Volgens de prospectus koopt CMA CGM de rechten van delta en Eastern met 30% korting. CMA CGM koopt die aan 1 645€ = 2,35*0,7
Hey Tycoon,
Jij gaat dus uw 300 rechten gebruiken en ik zou het beste ook mijn 250 rechten gebruiken.
Dit is allemaal nieuw voor mij en ben zeer tevreden met je feedback
Jij gaat dus uw 300 rechten gebruiken en ik zou het beste ook mijn 250 rechten gebruiken.
Dit is allemaal nieuw voor mij en ben zeer tevreden met je feedback

Air france reverse split en vermindering nominale waarde
De reverse split 10 voor 1 nieuw aandeel en de kapitaalvermindering werden vandaag uitgevoerd. De nieuwe uitstaande aandelen zijn nu een 10de van vroeger.
De kapitaalvermindering heeft geen invloed op de beursnotering en wordt enkel in de balans van de onderneming verwerkt. De beursnotering vertegenwoordigd nu de nieuwe uitstaande aandelen en is daardoor een factor 10 hoger t.o.v. gisteren. Fracties van aandelen worden ten laatste op 1/10/2023 uitbetaald.
De vermindering van de nominale waarde met 9€ werd tegen geboekt op de rekening uitgiftepremie. Boekhoudkundig blijft het totale kapitaalgedeelte gelijk maar het maatschappelijk kapitaal is nu een 10de van vroeger.
De kapitaalvermindering heeft geen invloed op de beursnotering en wordt enkel in de balans van de onderneming verwerkt. De beursnotering vertegenwoordigd nu de nieuwe uitstaande aandelen en is daardoor een factor 10 hoger t.o.v. gisteren. Fracties van aandelen worden ten laatste op 1/10/2023 uitbetaald.
De vermindering van de nominale waarde met 9€ werd tegen geboekt op de rekening uitgiftepremie. Boekhoudkundig blijft het totale kapitaalgedeelte gelijk maar het maatschappelijk kapitaal is nu een 10de van vroeger.
Re: Air france reverse split en vermindering nominale waarde
Andersom. Het kapitaal blijft gelijk maar je aandeel is nu 10x meer waard.Tycoon schreef: ↑31 augustus 2023, 11:05 De reverse split 10 voor 1 nieuw aandeel en de kapitaalvermindering werden vandaag uitgevoerd. De nieuwe uitstaande aandelen zijn nu een 10de van vroeger.
Waar je er eerst 100 had heb je er nu 10.
Maar die 10 zijn gewoon 10x meer waard.
Voor de rest maakt het helemaal niks uit.
Ze doen dit wel vaker, zo maken ze de koers hoger en aantrekkelijker, in de hoop dat er meer handel is.
Dat is alles. Het kapitaal blijft gewoon gelijk enkel de koers is 10x hoger.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Nope, zie https://www.airfranceklm.com/sites/defa ... ital_0.pdf
Of https://www.airfranceklm.com/fr/finance ... financiers
Zie artikel 6 van de statuten voor het aantal uitstaande aandelen en maatschappelijk kapitaal voorafgaand aan de reverse split en kapitaalvermindering, https://www.airfranceklm.com/sites/defa ... A9s%29.pdf
En uit het laatste jaarverslag:
Of https://www.airfranceklm.com/fr/finance ... financiers
Regroupement des actions Air France - KLM et réduction de capital - Finalisation des opérations
Air France - KLM (la « Société ») annonce aujourd’hui la réalisation du regroupement de la totalité des actions de la Société en circulation et la constatation concomitante de la réduction de capital par réduction de la valeur nominale de chaque action, telles que décidés par le Conseil d’administration réuni le 4 juillet 2023 et conformément aux 36ème et 37ème résolutions à caractère extraordinaire de l’Assemblée Générale Mixte du 7 juin 2023.
La réalisation de ces opérations s'est traduite par :
− L'échange de 10 actions ordinaires de la Société d’une valeur nominale de 1 euro chacune contre 1 action nouvelle d’une valeur nominale de 1 euro (compte tenu de la réduction de capital concomitante ramenant la valeur nominale de chaque action nouvelle de 10 euros à 1 euro, soit une réduction de 9 euros par action affectés au compte "prime d'émission").
− Le capital social de la Société de 257.053.613 euros divisé en 257.053.613 actions (code ISIN FR001400J770) de 1 euro de valeur nominale chacune.
Les actionnaires n’ayant pas pu obtenir un nombre d’actions multiple de 10 seront indemnisés à hauteur de leurs rompus restants dans un délai de 30 jours maximum par leur intermédiaire financier, soit jusqu’au 2 octobre 2023. Chaque actionnaire devra se rapprocher de son intermédiaire financier pour toute question à ce sujet.
Zie artikel 6 van de statuten voor het aantal uitstaande aandelen en maatschappelijk kapitaal voorafgaand aan de reverse split en kapitaalvermindering, https://www.airfranceklm.com/sites/defa ... A9s%29.pdf
En uit het laatste jaarverslag:
29.1 Capital
Au 31 décembre 2022, le capital social est composé de 2 570 536 136 actions, entièrement libérées, d’une valeur nominale de 1 euro. Chaque action confère un droit de vote. Cependant, depuis le 3 avril 2016, tout porteur détenant des actions nominatives depuis au moins deux ans dispose d’un droit de vote double.
Au 31 décembre 2022, le montant du capital social du groupe Air France – KLM s’élève à 2 571 millions d’euros,