Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
Klopt, is part of the game.
Merk wel op dat deze put niet is doorgerold wegens verlies (nauwelijks) maar omdat ik intussen iets anders heb gekocht met de achterliggende cash. Niks mis mee lijkt me. Dit toont juist aan welke flexibiliteit je behoudt met opties.
Merk wel op dat deze put niet is doorgerold wegens verlies (nauwelijks) maar omdat ik intussen iets anders heb gekocht met de achterliggende cash. Niks mis mee lijkt me. Dit toont juist aan welke flexibiliteit je behoudt met opties.
Een tijdje terug hebben enkele spaargidsers put opties geschreven op AB Inbev vermits een deel hiervan dichter bij expiratie komen en momenteel toch wel redelijk ITM geëvolueerd zijn, zou ik graag eens horen wat men hiermee gedaan heeft of waarschijnlijk nog gaat doen. Concreet, stel dat men een van onderstaande voorbeelden zou doorrollen (wanneer?), wat zou daar dan voor in de plaats komen, wat is/was het verlies om af te sluiten en wat brengt/bracht de nieuwe positie op? Dit is geen kritiek of zo, wil gewoon eens horen hoe men best zulke situaties aanpakt.
INT P DEC 2017 110
INT P JAN 2018 96,00
INT P MAR 2018 100,00
INT P MAR 2018 105,00
INT P DEC 2017 110
INT P JAN 2018 96,00
INT P MAR 2018 100,00
INT P MAR 2018 105,00
Ik zit met 4 verkochte putopties december Euronav @ €7
Nu vandaag schieten ze weer boven de strike maar die kunnen ook nog ITM eindigen.
Doorrollen ga ik niet doen, als ze ITM eindigen is de premie die ik ontving voldoende om ze zonder verlies te verkopen op korte termijn.
Nu vandaag schieten ze weer boven de strike maar die kunnen ook nog ITM eindigen.
Doorrollen ga ik niet doen, als ze ITM eindigen is de premie die ik ontving voldoende om ze zonder verlies te verkopen op korte termijn.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Ik heb deze van je lijstje:
Als je verwacht dat ik schrik heb dat ze uitgeoefend worden: nee, want dan gooit de koper z'n resterende time value weg. Neem bv. de P 105 van maart: deze staat momenteel €10,75 ITM, maar is op de markt wel 11,35 waard (bid price). Dus als de houder van de optie die NU te gelde wil maken, kan hij de optie beter verkopen dan uitoefenen. Dat is de huidige time value.
Voor december had ik twee opties: KBC 65, die premie is veilig binnen, en Bekaert 36, die heb ik vorige week doorgerold naar februari met strike 34. Is de laatste dagen wel wat hersteld.
Ik laat ze gewoon staan, looptijd is nog lang genoeg. De tweede was trouwens reeds ITM toen ik hem schreef.
Als je verwacht dat ik schrik heb dat ze uitgeoefend worden: nee, want dan gooit de koper z'n resterende time value weg. Neem bv. de P 105 van maart: deze staat momenteel €10,75 ITM, maar is op de markt wel 11,35 waard (bid price). Dus als de houder van de optie die NU te gelde wil maken, kan hij de optie beter verkopen dan uitoefenen. Dat is de huidige time value.
Voor december had ik twee opties: KBC 65, die premie is veilig binnen, en Bekaert 36, die heb ik vorige week doorgerold naar februari met strike 34. Is de laatste dagen wel wat hersteld.
ik heb deze en anderen.vortex schreef: ↑12 december 2017, 14:30 Een tijdje terug hebben enkele spaargidsers put opties geschreven op AB Inbev vermits een deel hiervan dichter bij expiratie komen en momenteel toch wel redelijk ITM geëvolueerd zijn, zou ik graag eens horen wat men hiermee gedaan heeft of waarschijnlijk nog gaat doen. Concreet, stel dat men een van onderstaande voorbeelden zou doorrollen (wanneer?), wat zou daar dan voor in de plaats komen, wat is/was het verlies om af te sluiten en wat brengt/bracht de nieuwe positie op? Dit is geen kritiek of zo, wil gewoon eens horen hoe men best zulke situaties aanpakt.
INT P DEC 2017 110
INT P JAN 2018 96,00
INT P MAR 2018 100,00
INT P MAR 2018 105,00
INT put 90 dec zal waardeloos expireren peins ik
INT put 95 dec ziet er uitoefening uit. Heb nog 5 stuks, hou het int oog tot vrijdagochtend, want erna zit ik op vliegtuig. Grote kans dat ik ze close aan koers van rond 1 eur, en nieuwe uitzet verder in tijd, waarbij de cashflow positief blijft.
Verder kijk ik nog niet.
Heb wel al redelijk pakketje (13 stuks) int put sep/18 opgebouwd, premie zit rond 700 eur per optie, dus ik kan vrij simpel die stapel vergroten.
Laatst gewijzigd door zao op 12 december 2017, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kheb er van kbc nog 13 à 68, die gaan ook binnenlopen, maar dit weekend in spanje uitgegeven worden :-)molenveld schreef: ↑12 december 2017, 14:51 Ik heb deze van je lijstje:Ik laat ze gewoon staan, looptijd is nog lang genoeg. De tweede was trouwens reeds ITM toen ik hem schreef.
Heb er ook nog 5 op UCB aan 65 nu, dat wordt fotofinish. Closen vrijdagochtend denk ik en doorrollen.
zelf leg ik me enkel positieve cashflow op, zonder verplichting naar het onderliggend actief.reteiP schreef: ↑12 december 2017, 14:49 Ik zit met 4 verkochte putopties december Euronav @ €7
Doorrollen houdt dus voor mij niet in dat je in dezelfde moet blijven.
Je kan deze bv closen (700 * 4 = 2800 eur tegenwaarde) en iets van rond die waarde pakken, wat verder in toekomst, die meer oplevert dan je closeprijs.
Ieders zijn strategie en spreiding natuurlijk.
sommige situaties lossen zichzelf op:
Gemalto geput aan 55 eur tijdje terug. Moeten doorrollen naar 3*45 eur jun/18. (noteerden toen 30 eur of zo, dus virtueel dik verlies). Vandaag overnamebod, en kleurt groen ipv donkerrood... Dikke chance, kon evengoed faillissement zijn.
Volgende struikelblokken die ik nog heb zijn Altice met puts aan 14, en teva aan 20 of 25 ...
Gemalto geput aan 55 eur tijdje terug. Moeten doorrollen naar 3*45 eur jun/18. (noteerden toen 30 eur of zo, dus virtueel dik verlies). Vandaag overnamebod, en kleurt groen ipv donkerrood... Dikke chance, kon evengoed faillissement zijn.
Volgende struikelblokken die ik nog heb zijn Altice met puts aan 14, en teva aan 20 of 25 ...
Wacht jullie altijd tot (vlak voor) expiratie of sluit je soms (veel) vroeger af wanneer dat bv aan een fractie van de eerder ontvangen premie kan, ik zeg maar iets bv een geschreven optie bracht €500 op, halfweg de looptijd kan je sluiten voor €50.
Wat denk je zelf?
Als je de optie terugkoopt, vervalt je verplichting dus komt ook je margin weer vrij, die je dan kan gebruiken voor iets anders.
Als je de optie terugkoopt, vervalt je verplichting dus komt ook je margin weer vrij, die je dan kan gebruiken voor iets anders.
Ja, dat voorbeeld was misschien te voor de hand liggend, zoek eigenlijk waar het omslagpunt ergens ligt, is dat een berekend iets of eerder op gevoel/verwachting van desbetreffend aandeel.
Ik sluit in principe enkel af aan 0.1 of lager omdat dat gratis kan op Binck, maar 99% van die posities laat ik toch waardeloos aflopen.
Als dat 'halfweg de looptijd' nog 10 dagen is laat ik die verlopen, is dus nog 5 eur/dag.
Als dat 'halfweg de looptijd' nog 3 maand is bv, zou ik overwegen om die te sluiten, en onmiddellijk terug uit te zetten.
Ik denk dat ik het afgelopen jaar misschien 5 posities voortijdig bewust heb afgesloten op 4000 transacties. Momenteel heb ik er zo ene die ik overweeg.
Gezien de vele openstaande posities, kan ik me niet in alles verdiepen, en blijft het vnl 'gut feeling' van wat ik wanneer en aan welke koers schrijf.
Vuistregels die ik hanteer:
minimale opbrengst 100 eur
indien maand +1 - moet het minstens 1% opbrengen
strike ong 10% onder de huidige koers.
Gezien de laatste tijd de markten stijgende zijn, moet ik al meer grijpen naar toekomstige maanden.
Verste die ik momenteel gebruikt heb is sep /18.
Mijn voorkeur gaat meestal uit voor te laten expireren
- dan is er geen verlies aan " spread" kosten
- geen sluitingscommissie voor de bank
- minder transakties ( kan mogelijk invloed hebben of de fiscus bij een eventuele controle je je op je winsten als divers inkomsten of beroepsinkomsten zouden belasten- minder transacties is minder de indruk geven dat het buiten het beheer van een goede huismoeder valt )
Heb het ook al voorgehad door zet laten expiren dat ik dan bij de volgende openingsverkoop een hoger bedrag krijg, maar dat is iets dat je niet op voorhand kan weten
- dan is er geen verlies aan " spread" kosten
- geen sluitingscommissie voor de bank
- minder transakties ( kan mogelijk invloed hebben of de fiscus bij een eventuele controle je je op je winsten als divers inkomsten of beroepsinkomsten zouden belasten- minder transacties is minder de indruk geven dat het buiten het beheer van een goede huismoeder valt )
Heb het ook al voorgehad door zet laten expiren dat ik dan bij de volgende openingsverkoop een hoger bedrag krijg, maar dat is iets dat je niet op voorhand kan weten
ZOU je met 4000 transacties per jaar niet het risico lopen dat bij een eventuele controle de fiscus art. 90 WIB zou toepassen ( beheer dat valt buiten het beheer van een goede huismoeder en dat ze het dan als diverse inkomsten of als beroepsinkomsten zouden belasten ? ) Ik zie geen enkele huismoeder 4000 transacties met opties per jaar doenzao schreef: ↑12 december 2017, 20:21Ik sluit in principe enkel af aan 0.1 of lager omdat dat gratis kan op Binck, maar 99% van die posities laat ik toch waardeloos aflopen.
Als dat 'halfweg de looptijd' nog 10 dagen is laat ik die verlopen, is dus nog 5 eur/dag.
Als dat 'halfweg de looptijd' nog 3 maand is bv, zou ik overwegen om die te sluiten, en onmiddellijk terug uit te zetten.
Ik denk dat ik het afgelopen jaar misschien 5 posities voortijdig bewust heb afgesloten op 4000 transacties. Momenteel heb ik er zo ene die ik overweeg.
Gezien de vele openstaande posities, kan ik me niet in alles verdiepen, en blijft het vnl 'gut feeling' van wat ik wanneer en aan welke koers schrijf.
Vuistregels die ik hanteer:
minimale opbrengst 100 eur
indien maand +1 - moet het minstens 1% opbrengen
strike ong 10% onder de huidige koers.
Gezien de laatste tijd de markten stijgende zijn, moet ik al meer grijpen naar toekomstige maanden.
Verste die ik momenteel gebruikt heb is sep /18.
eens gaan loeren op optie markt brussel met idee te gebruiken als termijnaankopen, put ver in money te schrijven.
lijkt me geen handel en zeer hoge spread. heb enkel bpost en barco bekeken
lijkt me geen handel en zeer hoge spread. heb enkel bpost en barco bekeken
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes